Gubbråd

Gubbråd
Men eh, det finns inte en sanning här, det är ganska personligt, inget rätt och fel.
Det stora grejerna är enkla, sen får du finjustera själv, det är lite personligt hur man fryser och vad man får ont av. Sanslöst en del jag läser här, ta och tagga ner.

Gubbråd
Jag har inga knävärmare och har aldrig saknat några. Övergår till långbyxor på hösten när det blir kallt.
Har aldrig haft problem med knäna men det kommer kanske när man blir gammal och gubbe.?

Gubbråd
Har som GoranS problem med att jag tappar känsel i fingrar och tår och att de blir lila eller vita. Som Adam skriver är det bäst att klä sig jämt över hela kroppen, knävärmare eller benvärmare, långärmad och tunna handskar även vid plusgrader.

Däremot behövs kanske inte så många lager på bålen, lätt hänt att klä sig för mycket där.

Det är en kombination av arv och mediciner som skapar problemet för mig. Det har dock blivit värre som gubbe...

Svälj stoltheten, klä på dig.

Gubbråd
Kan det hjälpa med typ kåpor, som man har fästa på styret och utanför händerna? Speedway-stil.
Det är ju inte det, förmodligen, men hårdpumpade däck, såväl som däck gjorda av styva gummiblandningar, och stumma styren kan ge vibrationer, som likaså sabbar cirkulationen i fingrarna. En dum sadel kan ge alla möjliga bekymmer på långrundor.

Gubbråd
Som Adam skriver är det bäst att klä sig jämt över hela kroppen, knävärmare eller benvärmare, långärmad och tunna handskar även vid plusgrader.

Däremot behövs kanske inte så många lager på bålen, lätt hänt att klä sig för mycket där.
Nja, nu är det väl inte det som Adam skriver, utan just att är det nånstans man ska ha extra lager så är det primärt på bålen. Det är också de råd som ges i de flesta aktiva vintersporter, se till att bålen är varm medan armar och ben kan vara lite tunnare klädda. Vanligt är en funktions t-shirt eller väst upptill och s.k. Gunde-kallingar nertill som L2 vilka tillsammans ger ett extra lager på kroppens centrala delar jmf med extremiteterna där L1 plus L3 ofta räcker.

Självklart ska man klä sig jämt över kroppen, men är det nånstans det ska vara extra så är det på bålen. Alldeles för många gör tvärtom, och i så gott som samtliga fall jag sett i skidspåret så är det dessa som fryser och förfryser händer/fötter.

Sedan kan det ju finnas sjukdomar som gör vissa extra frusna om extremiteterna, men det är ju inget som generella råd ska baseras på.

Gubbråd
Nja, nu är det väl inte det som Adam skriver, utan just att är det nånstans man ska ha extra lager så är det primärt på bålen. Det är också de råd som ges i de flesta aktiva vintersporter, se till att bålen är varm medan armar och ben kan vara lite tunnare klädda. Vanligt är en funktions t-shirt eller väst upptill och s.k. Gunde-kallingar nertill som L2 vilka tillsammans ger ett extra lager på kroppens centrala delar jmf med extremiteterna där L1 plus L3 ofta räcker.

Självklart ska man klä sig jämt över kroppen, men är det nånstans det ska vara extra så är det på bålen. Alldeles för många gör tvärtom, och i så gott som samtliga fall jag sett i skidspåret så är det dessa som fryser och förfryser händer/fötter.

Sedan kan det ju finnas sjukdomar som gör vissa extra frusna om extremiteterna, men det är ju inget som generella råd ska baseras på.
Just bålen var det @SocialGimp som tog upp först. Jag kör på den mer svepande principen "mer på hela kroppen". I praktiken betyder det oftast ett extra lager uppe och ett extra lager nere. Eller två, eller tre... @kaj a :s sammanfattning gillar jag:
[...] Svälj stoltheten, klä på dig.
Edit: och jag pratar förstås inte om de som har särskilda problem med t.ex. fingrarna. Jag pratar om de som tror att de har problem men bara behöver lära sig att klä på sig.

Gubbråd
Gubbhängslen!

Det måste ju vara kanon tänkte jag. Om man bara hatar häng och inte vill använda långa BIBS eftersom man inte hittar några bra till MTB. Så kan man ta sina favoritbrallor och sätta på ett par hängslen bara!

Fick dem idag och tog såklart en lång skogsrunda i friluftsbrallorna. Hur bra som helst ju! Varför har jag inte kommit på detta trick tidigare?

_A181361.jpg

Gubbråd
Gubbhängslen!

Det måste ju vara kanon tänkte jag. Om man bara hatar häng och inte vill använda långa BIBS eftersom man inte hittar några bra till MTB. Så kan man ta sina favoritbrallor och sätta på ett par hängslen bara!

Fick dem idag och tog såklart en lång skogsrunda i friluftsbrallorna. Hur bra som helst ju! Varför har jag inte kommit på detta trick tidigare?

Visa bilaga 519055
68AC7F10-7D85-4F62-AA12-07D2A060BA74.jpeg

Tillbaka
Topp