Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Prova med en annan ram, om du har tillgång till det,kolan sa:Fungerar tyvärr inte på min ram har testat, ett stag sticker ut
HåkanC sa:Prova med en annan ram, om du har tillgång till det,
eller ett riktställ eller en gaffel.
/Håkan
N+1 löser väl det?kolan sa:Slängde min gamla "MTB", en Peak stålis, kanske var dumt
gaffeln på min nya har TA
allt går åt helvete
Självklart "behöver" du ett skruvstäd,kolan sa:ett sånt här skruvstäd borde väl fungera till att justera glappet, inga större krafter. Värre om man ska göra andra saker.
katten sa:Klart man måste ha ett eget skruvstäd! Jag har ett från Biltema
/A
jomper sa:Den här brukar Youtube lägga bland mina förslag hela tiden, har inte sett den ännu men är nog lite sugen ändå.
CosmicGirl sa:Såklart! T.o.m mina barn har ett sådant ;)
SGS sa:Någon som har erfarenhet av följande enkla, svinbilliga och vridbara modell från BT?
https://www.biltema.se/verktyg/verkstadsutrustning/skruvstycken/skruvstycke-2000017045
Kommer användas en handfull gånger per år för att kapa rör och dylikt. Känns m ao något överdrivet att köpa en pjäs på 15kg just för det ändamålet.
kolan sa:CosmicGirl sa:Såklart! T.o.m mina barn har ett sådant ;)
Det kanske duger för mitt ändamål, toys4us? :)
Jag gjorde det så sent som igår. Började i luften men axeln började vrida på sig så jag tappade kontrollen på finliret. Vred fast andra sidans låsmutter löst i städet så att axeln stod stilla så blev det plötsligt jättelätt att få det lagom.katten sa:Klart man måste ha ett eget skruvstäd! Jag har ett från Biltema
Men hur använder man ett skruvstäd för att justera lagerspel? Jag har alltid gjort det i luften...
/A
Leffe sa:Bästa köpet på länge.
Västerut kallas det quick release. Jag har aldrig hört någon benämning på svenska.Pajas sa:Bra tråd.....
Påminner mig om att jag ska åka och hämta min fars gamla skruvstycke hos morsan, hon är 97 år så jag tror inte hon använder det så frekvent.
Det skruvstycket har en funktion jag aldrig sett på något annat.... vrider du ”pinnen” motsols så frikopplas skruvstycket så du kan skjuta käftarna i önskat läge, sedan dra åt med ”pinnen”.
Eld sa:Västerut kallas det quick release. Jag har aldrig hört någon benämning på svenska.Pajas sa:Bra tråd.....
Påminner mig om att jag ska åka och hämta min fars gamla skruvstycke hos morsan, hon är 97 år så jag tror inte hon använder det så frekvent.
Det skruvstycket har en funktion jag aldrig sett på något annat.... vrider du ”pinnen” motsols så frikopplas skruvstycket så du kan skjuta käftarna i önskat läge, sedan dra åt med ”pinnen”.
scottmtb sa:Leffe sa:Bästa köpet på länge.
+1 har ett sånt jag också
Eld sa:Västerut kallas det quick release. Jag har aldrig hört någon benämning på svenska.Pajas sa:Bra tråd.....
Pajas sa:Eld sa:Västerut kallas det quick release. Jag har aldrig hört någon benämning på svenska.Pajas sa:Bra tråd.....
Vill inte kalla det quick release direkt eftesom du måste lossa och även dra åt på vanligt sätt.... mer en form av snabbjustering av backarna typ.... enligt sägnerna ska det härstamma från Bacho i Enköping i mitten på 50- talet
kolan sa:Jag funderar på att köpa ett skruvstäd, först tänkte jag mig ett billigare som man skruvar fast i en bordsskiva, typ det här
https://www.jula.se/catalog/verktyg...skruvstycken/vridbart-bankskruvstycke-152002/
eller så köper man ett vanligt som man fäster i en halvmeter 2tum4 och skruvar fast med bult och sedan tar tvingar i ändarna ^^
Jag hade tänkt att använda det till när jag ska justera lagerspänningen på hjulen, det måste väl vara lättare? Istället för att hålla på med spänna lite/testa i ramen/glapp/ta ur/spänna lite/testa i ramen osv..
Jag är förhållandevis ny på det här med MTB och mekning så det finns säkert andra saker jag kan ha nytta av ett.
Jag gett bort mina....renoverar garaget och skall sätta in ett litet skruvstäd. 80mm käftar, öppning ca 8-10cm. Litet och kompakt med andra ord.
EDIT:
Jag är uppvuxen med ett sånt här:
Record 3in (~80mm) skruvstäd.
Visa bilaga 519187
och det har varit fullt tillräckligt för mig. Större är ju bra ibland men det kommer bara vara i vägen för mig. Därav ett litet smidigt. Jag är verkligen ingen skruvstädsnörd men jag vill inte ha ett sämre städ än detta i alla fall.
Helst smitt om det går att lösa för pengar men annars relativt hög mekanisk kvalitet så att det inte glappar och håller på.
Kom gärna med tips!
Jo det är ju en nackdel med så bred mekanism men samtidigt känns det som att det bidrar till att det blir rätt starkt och stabilt trots sin litenhet?det är inte bra, eftersom mekanismen är alltför bred i förhållande till käftarnas bredd. man kommer inte åt.
allt funkar ju, men försök hitta ett skruvstäd med smalare mekanism. roterbar bas är ett plus. smitt utförande ett annat.
kolla att det går att belasta hårt i ena sidan utan att ge vika.
Heuer har ett 100 mm städ om du kan tänka dig hoppa upp en storlek.Jo det är ju en nackdel med så bred mekanism men samtidigt känns det som att det bidrar till att det blir rätt starkt och stabilt trots sin litenhet?
Det är svårt att hitta bra skruvstäd (eller -stycke. jag vet) med 80mm käftar.
Heuers städ med utbytbara käkar är väldigt fina. Har 2st 120mm i verkstaden. Smidigt att man kan vända på dem och få en helt slät yta och sen kan man även montera specialare.
Några år senare så är mitt arbetsbord inte i närheten så rent och skruvstädet är oljigt och har lite ”strössel” på sig. Köpet har visar sig vara en väldigt bra investering. Till er som funderar; ett skruvstäd med stor öppning kan pressa ihop styr och vevlager ?Ja med, fick mitt av en kollega som haft det i ca 30år i ett förråd.