Alla borde ha ett eget skruvstäd

Om du ska ha ett skruvstäd "for life" så är det smitt stål som gäller och inte gjutet. Gjutet kommer garanterat att falera om du hade tänkt att använda det ordentligt.

Så beggat är det som gäller ...

HåkanC sa:
Prova med en annan ram, om du har tillgång till det,
eller ett riktställ eller en gaffel.

/Håkan

Slängde min gamla "MTB", en Peak stålis, kanske var dumt
gaffeln på min nya har TA
allt går åt helvete

ett sånt här skruvstäd borde väl fungera till att justera glappet, inga större krafter. Värre om man ska göra andra saker.

Bilagor

• 152002.jpg
    152002.jpg
    20 KB · Besök: 348
Senast ändrad:
kolan sa:
Slängde min gamla "MTB", en Peak stålis, kanske var dumt
gaffeln på min nya har TA
allt går åt helvete
N+1 löser väl det?

kolan sa:
ett sånt här skruvstäd borde väl fungera till att justera glappet, inga större krafter. Värre om man ska göra andra saker.
Självklart "behöver" du ett skruvstäd,
även om du väljer att justera lagerspelet på ngt annat sätt....

/Håkan

Klart man måste ha ett eget skruvstäd! Jag har ett från Biltema

Men hur använder man ett skruvstäd för att justera lagerspel? Jag har alltid gjort det i luften...

/A

SGS sa:
Någon som har erfarenhet av följande enkla, svinbilliga och vridbara modell från BT?

https://www.biltema.se/verktyg/verkstadsutrustning/skruvstycken/skruvstycke-2000017045

Kommer användas en handfull gånger per år för att kapa rör och dylikt. Känns m ao något överdrivet att köpa en pjäs på 15kg just för det ändamålet.

Inte av just det där, men jag har andra varianter av flugbindningsstäd. Det där funkar väl upp till krokstorlek 4 ungefär.

katten sa:
Klart man måste ha ett eget skruvstäd! Jag har ett från Biltema

Men hur använder man ett skruvstäd för att justera lagerspel? Jag har alltid gjort det i luften...

/A
Jag gjorde det så sent som igår. Började i luften men axeln började vrida på sig så jag tappade kontrollen på finliret. Vred fast andra sidans låsmutter löst i städet så att axeln stod stilla så blev det plötsligt jättelätt att få det lagom.

Att lagerbanorna sen verkar vara skrot på det navet får blir ett senare problem, nu är det iaf inte torrt och glappt längre.

Bra tråd.....
Påminner mig om att jag ska åka och hämta min fars gamla skruvstycke hos morsan, hon är 97 år så jag tror inte hon använder det så frekvent.
Det skruvstycket har en funktion jag aldrig sett på något annat.... vrider du ”pinnen” motsols så frikopplas skruvstycket så du kan skjuta käftarna i önskat läge, sedan dra åt med ”pinnen”.

Pajas sa:
Bra tråd.....
Påminner mig om att jag ska åka och hämta min fars gamla skruvstycke hos morsan, hon är 97 år så jag tror inte hon använder det så frekvent.
Det skruvstycket har en funktion jag aldrig sett på något annat.... vrider du ”pinnen” motsols så frikopplas skruvstycket så du kan skjuta käftarna i önskat läge, sedan dra åt med ”pinnen”.
Västerut kallas det quick release. Jag har aldrig hört någon benämning på svenska.

Eld sa:
Pajas sa:
Bra tråd.....
Västerut kallas det quick release. Jag har aldrig hört någon benämning på svenska.

Snabb utlösning? :-)

Eld sa:
Pajas sa:
Bra tråd.....

Vill inte kalla det quick release direkt eftesom du måste lossa och även dra åt på vanligt sätt.... mer en form av snabbjustering av backarna typ.... enligt sägnerna ska det härstamma från Bacho i Enköping i mitten på 50- talet

Pajas sa:
Eld sa:
Pajas sa:
Bra tråd.....

Vill inte kalla det quick release direkt eftesom du måste lossa och även dra åt på vanligt sätt.... mer en form av snabbjustering av backarna typ.... enligt sägnerna ska det härstamma från Bacho i Enköping i mitten på 50- talet

Ajaj....var är Bahco polisen när man behöver honom?

kolan sa:
Jag funderar på att köpa ett skruvstäd, först tänkte jag mig ett billigare som man skruvar fast i en bordsskiva, typ det här
https://www.jula.se/catalog/verktyg...skruvstycken/vridbart-bankskruvstycke-152002/

eller så köper man ett vanligt som man fäster i en halvmeter 2tum4 och skruvar fast med bult och sedan tar tvingar i ändarna ^^

Jag hade tänkt att använda det till när jag ska justera lagerspänningen på hjulen, det måste väl vara lättare? Istället för att hålla på med spänna lite/testa i ramen/glapp/ta ur/spänna lite/testa i ramen osv..
Jag är förhållandevis ny på det här med MTB och mekning så det finns säkert andra saker jag kan ha nytta av ett.

Jag har det länkade 100 kr stycket från Jula - så klart grov kinesium och säkert lätt att paja, litet maxmått, tunna käkar i höjdled, oroande kvalle på skruven, m.m. Duger dock lätt för grejorna man gör när man servar dämpare och gaffel, samt att hålla fast annat av liknande storlek.

Köper du det så tänk på att dra åt nylock-muttern i botten - annars kan hela stycket vrida sig runt mitten.

renoverar garaget och skall sätta in ett litet skruvstäd. 80mm käftar, öppning ca 8-10cm. Litet och kompakt med andra ord.

EDIT:
Jag är uppvuxen med ett sånt här:
Record 3in (~80mm) skruvstäd.
Record.jpg

och det har varit fullt tillräckligt för mig. Större är ju bra ibland men det kommer bara vara i vägen för mig. Därav ett litet smidigt. Jag är verkligen ingen skruvstädsnörd men jag vill inte ha ett sämre städ än detta i alla fall.

Helst smitt om det går att lösa för pengar men annars relativt hög mekanisk kvalitet så att det inte glappar och håller på.

Kom gärna med tips!

Senast ändrad:
renoverar garaget och skall sätta in ett litet skruvstäd. 80mm käftar, öppning ca 8-10cm. Litet och kompakt med andra ord.

EDIT:
Jag är uppvuxen med ett sånt här:
Record 3in (~80mm) skruvstäd.
Visa bilaga 519187
och det har varit fullt tillräckligt för mig. Större är ju bra ibland men det kommer bara vara i vägen för mig. Därav ett litet smidigt. Jag är verkligen ingen skruvstädsnörd men jag vill inte ha ett sämre städ än detta i alla fall.

Helst smitt om det går att lösa för pengar men annars relativt hög mekanisk kvalitet så att det inte glappar och håller på.

Kom gärna med tips!
Jag gett bort mina....

det jag klurar på nu är om skruvstädet jag växte upp med är ”bra”? Hur det står sig mig t.ex. biltema och andra billiga varianter.

Jag är nyfiken på hur mycket bättre / sämre det kan tänkas bli med andra skruvstäd. Biltema är dock inte aktuellt.

det är inte bra, eftersom mekanismen är alltför bred i förhållande till käftarnas bredd. man kommer inte åt.

allt funkar ju, men försök hitta ett skruvstäd med smalare mekanism. roterbar bas är ett plus. smitt utförande ett annat.

kolla att det går att belasta hårt i ena sidan utan att ge vika.

det är inte bra, eftersom mekanismen är alltför bred i förhållande till käftarnas bredd. man kommer inte åt.

allt funkar ju, men försök hitta ett skruvstäd med smalare mekanism. roterbar bas är ett plus. smitt utförande ett annat.

Jo det är ju en nackdel med så bred mekanism men samtidigt känns det som att det bidrar till att det blir rätt starkt och stabilt trots sin litenhet?

Det är svårt att hitta bra skruvstäd (eller -stycke. jag vet) med 80mm käftar.

Jo det är ju en nackdel med så bred mekanism men samtidigt känns det som att det bidrar till att det blir rätt starkt och stabilt trots sin litenhet?

Det är svårt att hitta bra skruvstäd (eller -stycke. jag vet) med 80mm käftar.
Heuer har ett 100 mm städ om du kan tänka dig hoppa upp en storlek.

Heuers städ med utbytbara käkar är väldigt fina. Har 2st 120mm i verkstaden. Smidigt att man kan vända på dem och få en helt slät yta och sen kan man även montera specialare.

Bilagor

• 1C0A383E-BCCA-4DF7-94F3-0AC3BA2287A2.jpeg
    1C0A383E-BCCA-4DF7-94F3-0AC3BA2287A2.jpeg
    897.6 KB · Besök: 189
Jaha, då har jag fått tänka om ordentligt. Jag var inne på att skaffa mig ett bänkmonterat mekställ för att bl.a. kunna göra gaffelservice enklare. Men ett skruvstäd kan ersätta mekstället för det ändamålet om jag gör en hållare för gaffelröret.

Någon som har erfarenhet att beställa från svh24.de? Ett Matador 100mm kostar bara 95€ där. Bättre än så blir det ju knappast

Ja med, fick mitt av en kollega som haft det i ca 30år i ett förråd.
Några år senare så är mitt arbetsbord inte i närheten så rent och skruvstädet är oljigt och har lite ”strössel” på sig. Köpet har visar sig vara en väldigt bra investering. Till er som funderar; ett skruvstäd med stor öppning kan pressa ihop styr och vevlager ?

Så här blev det. Ett 100mm Peddinghaus Matador. Extremt mycket billigare från Tyskland än här hemma. Jag väntar på ett roterbart fäste, sen skall den monteras fast.

Nu står den på en hålmall. Jobbar man med CAD får man ju ta tillvara på det privat.

Den som satte fast grafiken på mitt exemplar var nog rätt trött på jobbet.

8BCFB1B8-6925-44AB-9FE6-ED917D3F2281.jpeg

Litet off: Bra i alla fall att ni kallar det skruvstäd. Somliga i felaktiga delar av landet kallar det visst skruvstycke och värre.

Tillbaka
Topp