Peth
Aktiv medlem
Svenska randorekord (uppdaterad 2025-11-08)
Japp.Södertäljes är Slottsrundan, eller ...?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Japp.Södertäljes är Slottsrundan, eller ...?
Misstänker att Södertörns pärla bjuder på fler höjdmeter, men det är svårt det där när det är många små "stigningar". Jag upplever i alla fall den som klart tuffare än Slottsrundan.
Ja det är sällan man tänker, 1 varv till hade varit kul efter målgång på den.Misstänker att Södertörns pärla bjuder på fler höjdmeter, men det är svårt det där när det är många små "stigningar". Jag upplever i alla fall den som klart tuffare än Slottsrundan.
Får väl revidera då till att det är profilen som kan avskräcka, För min del är ”småbackar” på 10-20 hm sällan nåt problem då man snabbt återhämtar sig mellan dem, medan de längre ihållande lätt resulterar i att jag går på rött för länge. Upplever det alltid betydligt jobbigare att cykla ”hemma” i Hälsingland än vad jag gör här nere i Uppland/Mälardalen.Här är höjdkurvor från tre olika 20-milare. En med start i Södertälje, en från Barkarby och en från Bollnäs. De har ungefär lika många höjdmeter totalt, men Bollnäs har något färre än de två andra. Man kan konstatera att de är olika helt enkelt, men fina rundor alla tre.
Visa bilaga 519575
Visa bilaga 519577
Visa bilaga 519579
Handlar väl då egentligen mer om att det körs hårt än att det är backigt. Jag har varit med om att det känts rätt bra en bit in i loppet och så har någon starking gått upp och tagit en monsterförning i småkuperad terräng och sen har benen varit färdiga för dikesrenen.Finns rundor med enskilda backar eller stigningar som kan knäcka även ambitiösa randonneurer. Två 60 milare med hårda backar är Södertälje (Omberg och Krokek) och Täby med Grängesberg. Jag vill inte påstå att de knäpparna inte kan tas i god ordning men så som de ligger halvvägs kan det straffa sig att dundra in i dem med god fart och lite syra i buggarna. Enskilda backar på rätt avstånd kan ha stor betydelse.
Absolut har val av sällskap stor betydelse. Jag vill bara anföra att stora backar kan ha lika stor betydelse som många höjdmeter totalt.Handlar väl då egentligen mer om att det körs hårt än att det är backigt. Jag har varit med om att det känts rätt bra en bit in i loppet och så har någon starking gått upp och tagit en monsterförning i småkuperad terräng och sen har benen varit färdiga för dikesrenen.
Sen är jag väldigt mkt av dieseltyp, dvs kan ligga på en viss belastning och gneta på, men går belastningen över det blir det tufft. En stark person som då matar på uppför, även om det är korta backar, gör att jag får gå ordentligt på rött. Om det sker upprepade gånger får jag svårt med återhämtningen och är sen rätt rökt.
Tror också det finns två olika aspekter här. Dels banan som sådan och dels hur man är som cyklist kontra sällskapet man har. Och karaktäristiken hos cyklisten kan vara avgörande för om det är stora backar eller återkommande små backar som är värst.Absolut har val av sällskap stor betydelse. Jag vill bara anföra att stora backar kan ha lika stor betydelse som många höjdmeter totalt.
Nja, nog finns det en och annan kort backe, även om det inte är några monsterstigningar som Dalkarlsbacken.Jag som har ryggproblem tycker om att med jämna mellanrum ställa mig upp för att ändra belastning. En jobbig sak med 20-milarna från Uppsala är ju att det är noll backar, och att ställa sig upp på platten känns bara fånigt. Uppsala 200 är, trots avsaknaden av backar, verkligen fina rundor – min första rando-crush.
Finns den där berömda Dalkarlsbacken med på Barkarby-profilen som Peth postade?Nja, nog finns det en och annan kort backe, även om det inte är några monsterstigningar som Dalkarlsbacken.
Självfallet är den med. Problemet är dock att gravitationen är så stark där att höjddatat blir totalt förvrängt vilket gör att man inte alls utgående från höjdprofilen förstår hur brutal backen är.Finns den där berömda Dalkarlsbacken med på Barkarby-profilen som Peth postade?
Visst menar ni backen efter vattnet, österut upp till vägmuseet? Vi cyklade ju uppför där förra helgen, vilket var premiären för mig.monsterstigningar som Dalkarlsbacken.
Mycket ska öronen höra innan de trillar av. Försöka ta heder och ära av den anrika och världskända Dalkarlsbacken på detta sätt. För att använda ett uttryck från en känd tänkare, "siebengang borde veta hut!"Visst menar ni backen efter vattnet, österut upp till vägmuseet? Vi cyklade ju uppför där förra helgen, vilket var premiären för mig.
Efter allt jag läste om den här måste jag säga att mina förväntningar var alldeles för höga. Nu blev jag förvisso bara nr 1617 av 3573 där på Strava, men den var ändå över innan jag märkte att det var DEN OMTALADE DALKARLSBACKEN! Just saying, ingen värdering…
Vi i föreningen Dalkarlsbackens vänner och frihetens förkämpar kommer nu och för evigt att stå upp emot sådant vedervärdigt och simpelt beteende och hålla de demokratiska och hedervärda idealen högt och bekämpa dylik misskreditering.
Tur att jag åtminstone har Kvillingeförkastningen i närheten! ?Jag ber så mycket om ursäkt om någon tagit illa vid sig, men jag känner att i sådana här lägen finns inga alternativ till att ta bladet från munnen och tala i klarspråk och berätta sanningen så att människor icke leds i fördärvet.
Jorå, det är alltså den inringade lilla knäppan mot slutet. Om jag inte totalt missförstått nåt.Finns den där berömda Dalkarlsbacken med på Barkarby-profilen som Peth postade?
Ah, bra att du förstorade upp det hela så att den gick att se ?Jorå, det är alltså den inringade lilla knäppan mot slutet. Om jag inte totalt missförstått nåt.
Visa bilaga 519842
Och jag gissar att stigningen runt 170 km på Södertäljerundan är Läggestabacken? Den sträckan är så mördande tråkig att man knappt vill köra den utför. Och då kommer den vanligen efter fem mil för mig, inte sjutton.Jorå, det är alltså den inringade lilla knäppan mot slutet. Om jag inte totalt missförstått nåt.
Visa bilaga 519842
Jag vill minnas att det var en trevlig backe med lite trafik (just då i alla fall).Och jag gissar att stigningen runt 170 km på Södertäljerundan är Läggestabacken? Den sträckan är så mördande tråkig att man knappt vill köra den utför. Och då kommer den vanligen efter fem mil för mig, inte sjutton.
Har Uppsalabor en liten klinga på cykeln? Känns rätt onödigt. Eller är det 53:an? För du har väl åtminstone en 55:a på stora?Behöver man ens ner på lilla klingan i Dalkarlsbacken?
T-korsning med väjningsplikt i början, trång bro över motor- och järnväg i mitten och grustag i slutet. Inget vidare enligt mig. Men några höjdmeter får man ihop i alla fall.Jag vill minnas att det var en trevlig backe med lite trafik (just då i alla fall).
Minnet är kanske inte det bästa alla gånger. ?T-korsning med väjningsplikt i början, trång bro över motor- och järnväg i mitten och grustag i slutet. Inget vidare enligt mig. Men några höjdmeter får man ihop i alla fall.
Bollnäs 20 mil 6.23 2021-06-05 Wängefors Täby 20 mil 6.32 2021-09-11 Våglund, Ängehult Umeå 30 mil 9.58 2021-08-21 Kynman Västerås 60 mil 20.15 2021-06-12 Enlund Örebro 20 mil 6.00 2021-09-04 Kiereck, Kück
Hm, kan vara så att jag korvfingrat in tiden för Bollnäs. Måste dubbelkolla.Updaterat med ovanstående samt lagt till rekord för Trollhättan.
När man cyklar över järnvägen i Örbyhus, då blir det tufft. Eller vid Lena kyrka. (Där finns det en bra toalett, samt min famlijegrav).Nja, nog finns det en och annan kort backe, även om det inte är några monsterstigningar som Dalkarlsbacken.
Så talar bara en nordupplänning som inte är närmare bekant med de syduppländska stigningarnas brutala och omänskliga utmaningar.När man cyklar över järnvägen i Örbyhus, då blir det tufft. Eller vid Lena kyrka. (Där finns det en bra toalett, samt min famlijegrav).
tyvärr jag är inte norduppläning, kommer inte från Hållnäs, utan från Tensta. Som gammal BUB cyklist så känner jag till den fruktansvärda Darlkarlsbacken, sedan 2004, mitt första tur.Så talar bara en nordupplänning som inte är närmare bekant med de syduppländska stigningarnas brutala och omänskliga utmaningar.
Japp, korvfingrarna hade varit framme. Wängefors cyklade på 6:43. Har meddelat sekretariatet som jobbar för att få siffrorna uppdaterade (i Sverige i alla fall).Gick igenom resultaten på randonneurs.se vad gäller 2021 och följande var vad jag hittade vad gällde banrekord på orter som förekommer i listan i första inlägget.
Bollnäs 20 mil 6.23 2021-06-05 Wängefors Täby 20 mil 6.32 2021-09-11 Våglund, Ängehult Umeå 30 mil 9.58 2021-08-21 Kynman Västerås 60 mil 20.15 2021-06-12 Enlund Örebro 20 mil 6.00 2021-09-04 Kiereck, Kück
Sen var det ju en väldigt rask 30-milare i Malmö i slutet av september. Denna hittar jag inte i listan. Är det månne så att de sista loppen för randoåret 2021 inte kommit in ännu?
Då inspektionen var manuell kan jag mkt väl ha missat något så om det är någon som känner till nya rekord utöver ovanstående får ni gärna meddela, förslagsvis genom att skriva i tråden.
Jag väntar lite med att uppdatera rekorden i händelse av att någon tid blivit för bra p.g.a. typo.
OK. Är Anders Bergström 6.34 rätt?Japp, korvfingrarna hade varit framme. Wängefors cyklade på 6:43. Har meddelat sekretariatet som jobbar för att få siffrorna uppdaterade (i Sverige i alla fall).
JappOK. Är Anders Bergström 6.34 rätt?
Bra. Då är listan korrigerad.
Darlkarlsbacken har ju råkat ut för det som drabbar många andra kolosser nämligen erosion och klimatförändringar.tyvärr jag är inte norduppläning, kommer inte från Hållnäs, utan från Tensta. Som gammal BUB cyklist så känner jag till den fruktansvärda Darlkarlsbacken, sedan 2004, mitt första tur.
Arvika Barkarby Bollnäs :(Fast att länkarna går till respektive orts rekordlisteinlägg)