Patellafraktur - trasig knäskål

Philan

Aktiv medlem
Hej!

Söker någon som har kunskaper om, eller vet vart jag kan vända mig för att få kunskaper om, patellafraktur.

För ca 6 v. sedan lyckades jag bryta knäskålen. Odislocerad fraktur som uppstod utan synliga spår av våld mot knäet. Jag vurpade på cykeln, oklart vad som hände med knäet, men det var helt utan svullnad och spår av skada. Däremot var det brutet, det visade röntgenbilderna.

Jag har haft tur i oturen med en snabb läkprocess, kan cykla utan problem osv.
Men! På det avslutande återbesök idag var läkaren väldigt snål med svar gällande rekommenderad belastning på knäet. När ska jag öka belastningen på cykeln? När kan jag börja knäböja? När vågar jag cykla MTB? O.s.v.

Läkaren menade att det kan dröja 6-12 månader innan knäskålen är helt hel igen och att en skada innan dess garanterat slutar med smärtsam operation och lång rehabilitering. Skada skulle kunna uppstå antingen av överbelastning eller av trauma mot knäet.

Jag vill ha en second opinion på det. _Kan_ dröja 6-12 månader innan det är läkt behöver förhoppningsvis inte innebära inomhuscylkling till tidigast Mars 2022. Hur mycket idiot vågar jag vara?

Jag hade gått på rådet och zwiftat mig genom vintern. Är dock ingen läkare, så säger bara vad jag hade gjort.

Se till att börja gå hos en sjukgymnast för att undvika onödig förlorad rörlighet och styrka i benet och ta det därifrån. Om du kan cykla his sjukgymnasten kan du göra det hemma.

Patella utsätts för en väldig massa belastning. Du missar vintercyklingen. Ett pajat knä motverkar alla typer av aktiv livsstil i möjligtvis många år framåt.
Jag hade fokuserat på andra nöjen ett tag.

Är inte på ngt sätt själv medicinskt bevandrad men ett par olika läkare har sagt till mig att just knäskålen ska man vara rädd om för den kan man inte laga (på ett bra sätt). Går den sönder ordentligt så kan ett livslångt lidande vara ett faktum och MTB o andra aktiviteter blir aldrig som det en gång var, var det krassa budskapet.

Syssla med något annat tills doktorn säger att det är bra.

Av nyfikenhet, använde du knäskydd vid vurpan?

Är inte på ngt sätt själv medicinskt bevandrad men ett par olika läkare har sagt till mig att just knäskålen ska man vara rädd om för den kan man inte laga (på ett bra sätt). Går den sönder ordentligt så kan ett livslångt lidande vara ett faktum och MTB o andra aktiviteter blir aldrig som det en gång var, var det krassa budskapet.

Syssla med något annat tills doktorn säger att det är bra.

Av nyfikenhet, använde du knäskydd vid vurpan?
Trist när alla som svarat hitintills verkar vara klokare och mer sansade än jag :(.

Nej, inget knäskydd, bara kortbyxor. Tydligen kan knäskålen gå av om man väldigt snabbt böjer benet bakåt och samtidigt spänner låret. Hypotesen är att jag gjorde så när jag ramlade, men det kan ju ingen veta.

Senast ändrad:
Tipsar om elitrehab gibraltargatan om du bor i Göteborg. Riktigt duktiga! kunniga, och bra på cykelspecifika frågor. Och de har den där nyfikna och nördiga inställningen som man älskar. Jag knäckte sannolikt brosken i båda knäna (aldrig röntgat men troligtvis det som hände) och Wenche där fick ordning på mig :) Alla andra jag var hos gick bet :)

Fy tusan! Låter inget kul alls. Jag drog till med en patellaluxation för knappt två veckor sedan, och kan gå ganska ok nu utan kryckor. Har du varit i kontakt med någon fysioterapeut angående skadan och rehab? Antar att det är olika med luxation och fraktur, men ändå knäskålen som är involverad och de övningar jag fått har verkligen gjort susen.

Tillbaka
Topp