Hör upp, cykel i media-tråden

Jag är lite nyfiken på det här med klass. Vad definierar klass och vilka klasser finns det? Är lite intresserad av vad jag själv tillhör enligt de som fortf anser att det finns ett klassamhälle…

Klassamhället lever i allra högsta grad. Trots att det finns de som väljer att inte se...

Marx gör det busenkelt. Säljer du ditt arbete för pengar är du arbetare. Vi är alla arbetare här antar jag då. Sen finns det där med 'Social klass' också. Där ligger vi bra till eftersom cykling är fint, tycker vi i alla fall:

Veblen har blivit lite inne nu också eftersom han för redan 120 år sen kom med en ganska bra förklaring på varför vi köper alldeles för dyra cyklar och alla aspirerar att bli permanenta medlemma av 'fritidsklassen':

Är inte det där grundaren av AFA? Jag skulle nog föredra en lite mer objektiv källa.
Den typen av påståenden får du underbyggda med fakta och källa. Inte minst för din egen skull.

Läs på istället för att komma med ogrundade påståenden och "anklagelser".

Magnus (https://www.su.se/profiles/hornq-1.185258) har nog sällan stuckit under stol med sin politiska hemvist. Men att du inte tror att en professor klarar av att ge en objektiv bild av ett politiskt begrepp säger mer än dig än någon annan. Liksom det faktum att du uppenbarligen inte har läst boken i fråga enhet ens bemödat dig om att ta reda på tanken bakom serien den ingår i.

Den typen av påståenden får du underbyggda med fakta och källa. Inte minst för din egen skull.

Läs på istället för att komma med ogrundade påståenden och "anklagelser".

Magnus (https://www.su.se/profiles/hornq-1.185258) har nog sällan stuckit under stol med sin politiska hemvist. Men att du inte tror att en professor klarar av att ge en objektiv bild av ett politiskt begrepp säger mer än dig än någon annan. Liksom det faktum att du uppenbarligen inte har läst boken i fråga enhet ens bemödat dig om att ta reda på tanken bakom serien den ingår i.
Det är bara att söka så hittar man info och domar, jag tänker inte länka här. Sedan kan var och en bilda sig sin uppfattning.

Jag tycker fortfarande att det var på sin plats att påpeka att artikeln som länkades har komiskt dåliga belägg för hur cykel skulle ha svängt fram och tillbaka politiskt under 1900-talet (det kanske är så, men bevisföringen i texten är på sin höjd anekdotisk). Det var också komiskt med tanken att "tiotusentals kronor" är tillräckligt för en cykelentusiast i övre medelklassen. Lägg på en nolla till!

Ber däremot om ursäkt för triggerorden "politik" och "klass" som ledde till ett onödigt sidospår.

Det är bara att söka så hittar man info och domar, jag tänker inte länka här. Sedan kan var och en bilda sig sin uppfattning.
Har du någonsin fört en saklig diskussion? Så fort det inte handlar om att felcitera, misskreditera eller helt sonika strunta i att hålla sig till ämnet eller bemöta saklig argumentation så har du ingenting att tillföra.

Jag gjorde ett ärligt försök att ge dig möjlighet att få svar på den fråga du ställde. Du har ägnat dig åt ovanstående.
Som Trubbel så klarsynt skaldat "jag borde lärt mig för länge sen".

Ber däremot om ursäkt för triggerorden "politik" och "klass" som ledde till ett onödigt sidospår.

Jag vill föra till protokollet att har handlat om allt annat än politik; allt annat än sakfrågor över huvud taget. Trots mina idoga försök. ?

Och anekdotisk bevisföring är bra för den som inte har andra att tillgå. ?

Ja, det är tydligen jobbigt att få sina ”källor” ifrågasatta...:rolleyes:
Men men, jag har nog ändå fått ett svar vad det är som definierar klass fr de som fortf anser att vi har ett klassamhälle. Det var det gamla vanliga fr det hållet.

Ja, det är tydligen jobbigt att få sina ”källor” ifrågasatta...:rolleyes:
Men men, jag har nog ändå fått ett svar vad det är som definierar klass fr de som fortf anser att vi har ett klassamhälle. Det var det gamla vanliga fr det hållet.
Mycket av det "gamla vanliga" förändras inte. Eftersom inget nytt hänt. Du visste om vad som definierade klass (det gamla vanliga), men låtsades (förmodar jag) inte veta vad det var? Och sen avstod du, naturligtvis, från att kommentera de olikheter (som vissa kallar klass) som finns i samhället. De finns inte. Här kan man snacka om brist på klass (iofs inget nytt från det hållet).

Är inte det där grundaren av AFA? Jag skulle nog föredra en lite mer objektiv källa.
Vi kan skippa klass och köra på klan istället. Klanen bestämmer den politiska inriktningen och alla större val som görs angående partner och liknande. Är du en Jönsson från Ytterhogdal kan du såklart inte gifta dig med Hult från Bollnäs, då blir det slaggis.

Min gissning är att så länge inte alla människor har precis lika goda förutsättningar i alla avseenden kommer det att talas om klass. D.v.s. det kommer inte att sluta pratas om klass innan mänskligheten är utdöd.

Ett riktigt guldkorn. https://www.mitti.se/nyheter/hojen-...ETHzTByL80WFdDSx8TU-3DFIkeaQVv7pfjp0FVS2nm7No
sjount7egmf42tl9x3wziig8vvw3fzk.jpeg

Han skriver det som om det vore något problem. Lastcykel eller cykelkärra så är det bara att trampa.
Kommentar i artikeln om bilister tar andras plats.
Skärmavbild 2021-11-02 kl. 08.04.16.png

Förstår inte hur man kan ställa cyklar till ett värde av nästan 6 miljoner kronor utomhus utan uppsikt. Kan ju vara så att artikeln i kvalitetstidningen Aftonbladet inte har fått detaljerna korrekt återgivna... annars luktar det lite inside-jobb.

Förstår inte hur man kan ställa cyklar till ett värde av nästan 6 miljoner kronor utomhus utan uppsikt. Kan ju vara så
Mer cykelstölder, men på en liten annan nivå här...

artikeln i kvalitetstidningen Aftonbladet inte har fått detaljerna korrekt återgivna... annars luktar det lite inside-jobb.
Nu var det ju dock inte riktigt fullt så illa. Om kollar artikeln ovan som postades efter stölden hänt.
De stod i ett fordon, på en privat hotellparkering. Fortfarande slarvigt dock. Att de inte hade egen uppsikt över dem om de nu valde flytta dem från arenan, är förstås svårt att förstå.

Nu var det ju dock inte riktigt fullt så illa. Om kollar artikeln ovan som postades efter stölden hänt.
De stod i ett fordon, på en privat hotellparkering. Fortfarande slarvigt dock. Att de inte hade egen uppsikt över dem om de nu valde flytta dem från arenan, är förstås svårt att förstå.
Ja, aningen bättre kanske men hur kan tjuvarna veta att team-lastbilen (för det är väl en sådan) inte var tom? Jaja, kanske bara proffsiga cykeltjuvar som testar på vinst och förlust när de ser en teammålad lastbil.

Finns ju andra scenarion mellan en direkt insider och bara gjort på chans. Inte direkt diskret med guldcyklar och inget hemligt evenemang de var på. Räcker ju med att de haft några på arenan som hållit span på dem och sedan sett att de lämnat bilen utan uppsyn och då slagit till.

Ja, annars så måste man inte åka bil enligt herr Stenborg i kommentaren.
4 papperspåsar i ösregn är väl lite som att säga att det är omöjligt att handla med bil när motorn havererat eller när vägen till butiken stängs av pga en olycka.

"Gå till butiken?! Men om man precis brytit benen då? Eller är förlamad! Jag skulle vilja se en enbent döv-stum-blind muskelförtvinad dvärg utan armar ta 200 kg träpallar och en borrmaskin på styret och cykla 5 mil hem genom en orkan."

Man får väl hoppas att de satsar lite på kontroller så att folk lär sig. Normalt brukar de köra typ en kväll på hösten, sedan är de som bortblåsta och allt är som vanligt, dvs total anarki. De borde stå morgon och kväll och haffa på löpande band tills det åtminstone är 90% som kör lagligt.

Man får väl hoppas att de satsar lite på kontroller så att folk lär sig. Normalt brukar de köra typ en kväll på hösten, sedan är de som bortblåsta och allt är som vanligt, dvs total anarki. De borde stå morgon och kväll och haffa på löpande band tills det åtminstone är 90% som kör lagligt.
Det är hopplöst hur dåligt en del ute i trafiken syns nu på höstkanten.
Borde vara självklart för folk att göra sitt för att bli upptäckt lättare när man befinner sig i trafiken.

Snyggt åk (=galet) och kul att det uppmärksammas.

Tillbaka
Topp