Vintercykling - Vad kör ni för gear?

När det börjar regna måste man göra något av följande:

1. Ha kläder som håller värme även om de är blöta, och behålla ganska hög intensitet under hela turen. När man stannar behöver man dra på sig något vindtätt så inte all värme försvinner.

2. Ta på sig "regnkläder" och drastiskt sänka intensiteten, annars kokar man bort.

Ska man klara att cykla med någorlunda intensitet i regnsäkra kläder cyklar man antingen väldigt stillsamt alternativt är väldigt "osvettig" av sig. Det finns inget som "andas" (bullshitord på ett klädesplagg) vid hög intensitet och tål regn på samma gång. 90 minuter i regn utan att bli blöt skulle för min del som högst gå om jag höll 100-110 i puls, annars skulle jag bli lika blöt inifrån som regnet hade gjort mig blöt utifrån.

1. Ha kläder som håller värme även om de är blöta, och behålla ganska hög intensitet under hela turen. När man stannar behöver man dra på sig något vindtätt så inte all värme försvinner.
Varför vindtätt när man stannar i regnet?
Jag skulle välja att dra på mig något regntätt när jag stannade åtminstone en längre stund i regnet.
Men det är jag det.

2. Ta på sig "regnkläder" och drastiskt sänka intensiteten, annars kokar man bort.

Ska man klara att cykla med någorlunda intensitet i regnsäkra kläder cyklar man antingen väldigt stillsamt alternativt är väldigt "osvettig" av sig. Det finns inget som "andas" (bullshitord på ett klädesplagg) vid hög intensitet och tål regn på samma gång. 90 minuter i regn utan att bli blöt skulle för min del som högst gå om jag höll 100-110 i puls, annars skulle jag bli lika blöt inifrån som regnet hade gjort mig blöt utifrån.
+1, åtminstone i det mesta
Men som de jag länkade till i #172 finns det ventilerande plagg med tätt material endast på framsidan, tex med Gores (nästan helt) vattentäta material.
Kanske inte tillräckligt tätt när man stannar och står still en längre stund i regnet,
men det borde vara tillräckligt regnsäkert även för den som cyklar med någorlunda intensitet.

3. ta av sig en del kläder och ersätta med regnskalkläder med ventilationsgälar. nästan så det känns lite kallt. cykla på nästan som vanligt.

4. vid kortare tid än en typ timme använda windstopperplagg som 'nästan' är regntäta, men ventilerar duktigt.

har inga större problem med kokning sä länge man har rätt kläder. även om det regnar. tyvärr är goretex väldigt varierande i sin funktionsgrad. liksom även andra membranmärken. ingen vidare korrelation med data. vattenpelare bla bla bla.

Va? Jag har får. Hur plockar man av ullen från dem? Helt omöjligt skulle jag säga, du kan med lätthet lyfta ett får i ullen om du skulle vilja det. Klart, om de är döda är det kanske görbart, men det känns som en dåligt framkomlig väg till ullproduktion.

Upplys mig!
Har faktiskt ingen aning, ullen var i tröjform när den kom i min besittning. Marknadsfördes som bra mot fukt, och det visade sig stämma. Gissningsvis kommer ullen från något slags djur som fäller vinterpälsen.

Har Husky skjälv och de funkar men är iiiiinte varma. lite tåvärmare och goa strumpor så blir det bra. Men är bra sugen på batteristrumpor efter syrran provat i slalompjäxorna i vintras.
Tack för de goda tipsen! Vilka temperaturer (och vindar) snackar vi om?
Vad gäller kläder, inte skor, har jag ju märkt att "winter" oftast betyder något annat än "svensk vinter" för importerade plagg. Och "storm" betyder regnskur...

Vad gäller kläder, inte skor, har jag ju märkt att "winter" oftast betyder något annat än "svensk vinter" för importerade plagg. Och "storm" betyder regnskur...
Ja håller med, handskar är det jag har svårast att hitta något som är tillräckligt varmt för vintern. Skidhandskar för utförsåkning finns ju, men de blir lite klumpiga, och även mina handskar som funkar vid -20 i pisten är kalla att cykla (pendla) med i -14 eller vad det nu blir som kallast i sthlm.

Oj kommer inte ihåg med redan runt någon minus blir de kalla. Varma ben hjälper dock till att få ner värmen så de ska inte bli kalla.

Som pendlare är det väl bara att dra på sig låga powerboots. Blir iofs plattpedaler men varmt lär det bli ?

Ja håller med, handskar är det jag har svårast att hitta något som är tillräckligt varmt för vintern. Skidhandskar för utförsåkning finns ju, men de blir lite klumpiga, och även mina handskar som funkar vid -20 i pisten är kalla att cykla (pendla) med i -14 eller vad det nu blir som kallast i sthlm.

Ja, mycket handlar ju så klart utomhustemperatur, fuktighet etc. Verkar vara ganska personligt och hur bra/dålig blodcirkulation man har i sina fingrar/tår. Vissa vintrar här i Stockholm är det ju inte alltför många dagar med minusgrader (om man inte cyklar svintidigt).

För mig är det i princip enbart just fingrar och tår som sporadiskt ställer till det, i övrigt inga större problem så länge som man håller sig I rörelse. Dock oftast relativt lindriga problem för just pendling.

Ska prova liners under handskarna i år vilket jag tror hjälper en hel del. Sedan kommer väl många till en brytpunkt då man får sluta använda fingerhandskar och gå över till antingen klo eller tumhandskar, det sistnämnda varmast men klumpigast.

Finns så klart dyra varma bra fingerhandskar som klarar lägre temperaturer både för motorcykel och skidor men lite klumpighet får man nog stå ut med.

Finns också elvarianter både för händer och fötter vilket sannolikt är otroligt bra/effektivt men lär svida i plånboken.

Senast ändrad:
För många som fryser ffa om händer och fötter verkar det hjälpa med värmeväxlare, då blir hela jroppen varmare. Det är ju inte endast luftrören och lungorna som kyls ned när man andas in kall luft.
De värmeväxlarmodeller jag känner till är dels "anknäbben"
IMG_2891-1024x768.jpg

Lungplus

Dels "gasmasken"
16129810822_2da8fa528e_b.jpg

Airtrim

Finns också elvarianter både för händer och fötter vilket sannolikt är otroligt bra/effektivt men lär svida i plånboken.
Det behöver inte göra det, särskilt inte om man beställer direkt från ngn kinesisk handlare ("allt" är väl ändå tillverkat i Kina?)
Tex dessa Powerbank(USB)-drivna elvärmesulor för 121,19 SEK, som skickas från Tjeckien
eller dessa elvärmehandskar för 150 SEK
Men hur bra de funkar i verkligheten har jag ingen aning om, men det finns många fler att välja mellan från många olika handlare.

För många som fryser ffa om händer och fötter verkar det hjälpa med värmeväxlare, då blir hela jroppen varmare. Det är ju inte endast luftrören och lungorna som kyls ned när man andas in kall luft.
De värmeväxlarmodeller jag känner till är dels "anknäbben"
IMG_2891-1024x768.jpg

Lungplus

Dels "gasmasken"
16129810822_2da8fa528e_b.jpg

Airtrim
Nej nej, den andra heter ju ”gristrynet”!

Som vanligt ställer jag mig frågan hur klädseln i övrigt ser ut när folk fryser om händer och fötter...
Man ska nog inte heller underskatta cirkulationsproblem. Ibland är jag genomvarm (tom övervarm) men har nåt finger eller tå som vägrar att bli varma. När de (av nån anledning) bestämmer sig för att släppa på blodet så blir de varma och allt är frid och fröjd.

Man ska nog inte heller underskatta cirkulationsproblem. Ibland är jag genomvarm (tom övervarm) men har nåt finger eller tå som vägrar att bli varma. När de (av nån anledning) bestämmer sig för att släppa på blodet så blir de varma och allt är frid och fröjd.
I vissa fall finns det säkert medicinska orsaker bakom, men i de flesta fall så är det för lite kläder centralt som är problemet. Fråga ex.vis tävlingsläkaren på vasaloppet.

Och det är just det som är det luriga, folk ”känner sig varma” men fryser om händerna och tycker därför inte att de behöver mer kläder centralt. Men ofta spelar det ingen roll hur tjocka handskar som tas till, de fryser ändå. Sedan visar det sig att de centralt endast har underställ, ett tunt vindtätt ytterplagg, och på sin höjd nåt tunt lager 2. Inget isolerande som ex.vis en fleeceväst. Syntes väldigt tydligt på förra säsongens La Diagonela vilka som fick problem och vilka som inte fick det, när man sedan jämförde med hur de var klädda.

Sedan förvärras väl problemet vid cykling då händerna är relativt inaktiva och får ta mycket fartvind, men där verkar ju barmitts hjälpa för många då de effektivt styr bort fartvinden.

I vissa fall finns det säkert medicinska orsaker bakom, men i de flesta fall så är det för lite kläder centralt som är problemet. Fråga ex.vis tävlingsläkaren på vasaloppet.

Och det är just det som är det luriga, folk ”känner sig varma” men fryser om händerna och tycker därför inte att de behöver mer kläder centralt. Men ofta spelar det ingen roll hur tjocka handskar som tas till, de fryser ändå. Sedan visar det sig att de centralt endast har underställ, ett tunt vindtätt ytterplagg, och på sin höjd nåt tunt lager 2. Inget isolerande som ex.vis en fleeceväst. Syntes väldigt tydligt på förra säsongens La Diagonela vilka som fick problem och vilka som inte fick det, när man sedan jämförde med hur de var klädda.

Sedan förvärras väl problemet vid cykling då händerna är relativt inaktiva och får ta mycket fartvind, men där verkar ju barmitts hjälpa för många då de effektivt styr bort fartvinden.
Jag förstår vad du menar. Man blir ju kallast i händer och fötter först. Men det är inte alltid det är det som är problemet. Jag tror inte att vanligt folk klär sig som proffsen (som ju har sjukt lite kläder på sig). Om jag tex cyklar och blir kall om fötterna så blir det bättre om jag springer en kort stund. Samma kläder, samma intensitet men jag får ut blod i fötterna. Jag är lur på att om man inte sitter avslappnat kan man strypa blodflödet något och få kalla fötter (eller händer) av det.

Som vanligt ställer jag mig frågan hur klädseln i övrigt ser ut när folk fryser om händer och fötter...

Hmmm, ja, en intressant teori, att kalla händer och/eller fötter under cykling kan vara ett tecken på att man inte klätt sig bra i övrigt (trots att man inte upplever att man är kall om kroppen/benen). Kanske kan ligga något i det, vet ej, även det här med inandningsluften är intressant i sammanhanget.

Senast ändrad:
Hmmm, ja, en intressant teori, att kalla händer och/eller fötter under cykling kan vara ett tecken på att man inte klätt sig bra i övrigt (trots att man inte upplever att man är kall om kroppen/benen). Kanske kan ligga något i det, vet ej, även det här med inandningsluften är intressant i sammanhanget.
Jag är kännbart varm eller svettas om överkroppen samtidigt som jag fryser om fingrar och tår. Ska man fortfarande klä på sig på överkroppen?

Vid löpning och mtb har jag sällan problem, tror i första hand det är fartvinden som ställer till det vid lvg och pendling.

Det är säkert så att en del har för lite på sig ”centralt”.
Men själv dryper jag av svett och fryser ändå om fötter och fingrar. Jag har svårt att tro att då skulle hjälpa att ta på mer kläder ”centralt”. Det som hjälper är elsulor i skorna och ”lobsterhandskar”

Det är inte en teori, det är medicinsk vetenskap. När kroppen blir nedkyld prioriterar den att hålla de centrala organen varma och prioriterar bort extremiteterna. Dvs du börjar frysa om händer och fötter, även om du känner dig varm i övrigt. Ett välkänt problem inom ex.vis längdskidåkning.

Men som sagt, vid cykling kan nog fartvinden vara en betydande faktor också, speciellt som händer/armar inte är speciellt aktiva.

Det är inte en teori, det är medicinsk vetenskap. När kroppen blir nedkyld prioriterar den att hålla de centrala organen varma och prioriterar bort extremiteterna. Dvs du börjar frysa om händer och fötter, även om du känner dig varm i övrigt. Ett välkänt problem inom ex.vis längdskidåkning.

Men som sagt, vid cykling kan nog fartvinden vara en betydande faktor också, speciellt som händer/armar inte är speciellt aktiva.
Mycket intressant, bra forum det här, jag ska läsa på mer om ämnet.

Om du använder nikotin, sluta med det så kommer perifercirkulationen förbättras avsevärt. Bland det bästa jag gjort att sluta snusa. Sedan dess använder jag sällan mer än tunna längdskidhandskar vintertid (pendling i Stockholm).

Hittade detta där en professor lägger ut orden. Går även igenom detta med dålig mikrocirkulation (och orsaker), Raynauds syndrom, etc. Att vara mager och tanig vilket cyklister ofta är, gör risken större och än viktigare att klä sig ordentligt centralt.

En av de stora orsakerna till kalla händer och fötter är att dessa har kontakt (eller nära kontakt) med metall som leder bort värmen. Vid alla andra sporter finns det antingen något isolerande typ skidor mellan fot och marken eller så är det luft under lång tid och luft kyler inte lika bra som metall.

En av de stora orsakerna till kalla händer och fötter är att dessa har kontakt (eller nära kontakt) med metall som leder bort värmen. Vid alla andra sporter finns det antingen något isolerande typ skidor mellan fot och marken eller så är det luft under lång tid och luft kyler inte lika bra som metall.
Kolfiber är din vän!

Det är säkert så att en del har för lite på sig ”centralt”.
Men själv dryper jag av svett och fryser ändå om fötter och fingrar. Jag har svårt att tro att då skulle hjälpa att ta på mer kläder ”centralt”.

Jag är kännbart varm eller svettas om överkroppen samtidigt som jag fryser om fingrar och tår. Ska man fortfarande klä på sig på överkroppen?

Ja, toppen Mats & Daniel, det vore vore ju toppen om ni kunde prova det här, offra er för gruppen, klä er ännu varmare så får vi andra se hur det påverkar era fingrar och fötter. ;-)

Jag är väl lite förvirrad över det här själv. Det är ändå lite udda om man verkligen kan känna sig helt varm i kroppen men ändå uppenbarligen vara för dåligt klädd och därför frysa om just fingrar och tår? Intressant som @ooms skriver att det tydligen är ett ganska vanligt problem för längdåkare. Mina åsikter ligger nog annars närmast det som @KjellF och @BFS skriver men viktigt att inte låsa sig i sina gamla (ibland delvis felaktiga) tankar.

Cykling blir särskilt kylande på fingrar och tår då de är utsatta för hög fartvind samtidigt som de är stilla samtidigt som de (ofta) är i nära kontakt med metall. Jag var inne på att skaffa bar mitts till vinterpendlaren, men det kändes lite väl bängligt och overkill för pendling i Stockholmsvintrar. Koncentrerade mig därför på att minska ledningskylan från handtag och bromsar, och märkte att det – för mig – räcker med välisolerande (ESI) foam grips och gummiöverdrag på bromshandtagen för att komma undan med rejäla, men femfingrade, skidhandskar (Hestra Heli Ski) ner mot -10°C. Då jag kör flatpedaler (givetvis i plast) kan jag använda löjligt tjocka kängor när det behövs ... och på sadeln kör jag någon form av fårskinnsöverdrag när det är minusgrader.

Cykling blir särskilt kylande på fingrar och tår då de är utsatta för hög fartvind samtidigt som de är stilla samtidigt som de (ofta) är i nära kontakt med metall. Jag var inne på att skaffa bar mitts till vinterpendlaren, men det kändes lite väl bängligt och overkill för pendling i Stockholmsvintrar. Koncentrerade mig därför på att minska ledningskylan från handtag och bromsar, och märkte att det – för mig – räcker med välisolerande (ESI) foam grips och gummiöverdrag på bromshandtagen för att komma undan med rejäla, men femfingrade, skidhandskar (Hestra Heli Ski) ner mot -10°C. Då jag kör flatpedaler (givetvis i plast) kan jag använda löjligt tjocka kängor när det behövs ... och på sadeln kör jag någon form av fårskinnsöverdrag när det är minusgrader.

I mitt fall tror jag att situationen är lite rörigare av att jag relativt ofta drabbas av lite domningar både i fingrar och tår (dock oftare i fingrar) även när det inte är kallt, säkert pga problem med blodcirkulationen. Är nog lite lat lat på att byta position, men det här varierar också lite mellan mina olika cyklar. På min senaste Trek Domane är det egentligen inget problem (ytterst lindrigt varje fall) vilket jag tror beror på att den ger en ovanligt upprätt position för mig just nu så som den levererades (inte en särskilt racig setup...). Behöver möjligen också göra en bikefit, åtminstone på min snabbracer. Men jag gissar att det skulle bli lite bättre av något lite mera upprätt position, för mig en bättre sadel, bättre styrlinda samt att jag är så lat att byta position och ställer mig upp väl sällan tex. Möjligen blir det även bättre av urtråkiga bålövningar, starkare rygg/bål kanske minskar belastningen ner mot styret för händerna.

Dvs får man domningar ibland även när det inte är kallt så ökar nog risken betydligt för större problem under vintern när det verkligen är kallt. ;-)

Åldern är en faktor, liksom att man i alla fall på landsvägscykeln håller händer och fötter blickstilla i timslånga pass. Med risk för att tjata: Undvik dusch inför kalla pass, och smörj in händer, fötter och ansikte med något fett.

Hittade detta där en professor lägger ut orden. Går även igenom detta med dålig mikrocirkulation (och orsaker), Raynauds syndrom, etc. Att vara mager och tanig vilket cyklister ofta är, gör risken större och än viktigare att klä sig ordentligt centralt.
Vafalls, tempomage är det en myt?! ?

Det som ofta missas i diskussionen är bland det mest centrala utöver fukttransport - luftspalten. Kläder värmer inte, kroppen värmer kläderna, och för att kläder ska upplevas som varma måste det finnas nånting som lagrar värmen, vilket oftast är luft.
Cyklister vill gärna ha tights kläder, speciellt på landsväg där luftmotståndet är en stor faktor. Problemet är bara att ju tightare desto mer stryps blodflödet och desto mer komprimeras kläderna = mindre luftspalt som kan hålla värme.

Utöver att vi håller kalla kontaktpunkter som styre och pedaler lämpar sig händer och fötter dåligt för luftiga kläder vilket gör det hela svårare. Bar mitts funkar ju så bra för de skapar som en egen liten igloo för händerna.
För egen del som fryser lätt om händer och fötter (mina fingrar kan domna helt vid 8 C om jag håller nåt kallt som en metallstång) så är det bästa tumvantar med lite luft och merinoliners. När jag fått upp värmen brukar jag ta av innerhandskarna och / eller efter en tid när man börjat bli svettig och det kyler tar man på dem istället.
Fötter är svårare utan är det kallt är det nästan bara elsulor som funkar. Dock har jag märkt att t.ex. en uppklippt gammal tjocksocka som överdrag och neoprentåvärmare funkar lika bra om inte bättre än neoprenöverdrag. Tjocksocka skapar nämligen mer luftspalt och ventilerar medan neoprenet håller alla svettångor inne = efter en halvtimme blir det kallt.

Sen är det högst individuellt vad som funkar och vad som inte funkar men vissa grundprinciper som fukttransport, luftspalt, vindskydd osv. gäller för alla. :)

Vafalls, tempomage är det en myt?! ?

Nja, den lever i allra högsta grad ;-) en sak är säker, jag har stött på en del sjukt starka cyklister med magar. Ingen idé att försöka avgöra en persons kapacitet efter utseendet i denna sport, det riskerar sluta med att man blir totaltförnedrad själv. *LoL* Syns ganska tydligt även i Zwift där man får en massa data. Finns gott om gubbar mellan 90-110 kg som är sjukt starka med mycket imponerande wattsiffror, åtminstone så länge som det inte är för långa lopp eller extremt backiga, på flacken kan de vara riktiga beasts.

@glitch nämner något som inte tagits upp så mycket, nedkylningseffekten av att vara blöt. Uttrycket "Blir du blöt dör du" från vinterövning i militärtjänsten kanske är lite väl starkt för cykling, men behovet att hålla sig relativt torr (ifrån både yttre och inre fuktkälla) ska inte underskattas. Nedsvettad så fryser man enkelt, så lagom ventilation är viktigt. Just för cykling blir att ha vindtätt fram men inte bak ofta lämpligt.

Nja, den lever i allra högsta grad ;-) en sak är säker, jag har stött på en del sjukt starka cyklister med magar. Ingen idé att försöka avgöra en persons kapacitet efter utseendet i denna sport, det riskerar sluta med att man blir totaltförnedrad själv. *LoL* Syns ganska tydligt även i Zwift där man får en massa data. Finns gott om gubbar mellan 90-110 kg som är sjukt starka med mycket imponerande wattsiffror, åtminstone så länge som det inte är för långa lopp eller extremt backiga, på flacken kan de vara riktiga beasts.

Det gäller nog inte bara cykling, sen 90 kg ligger väl precis på gränsen för att få kallas fullvuxen som man? ?

@glitch nämner något som inte tagits upp så mycket, nedkylningseffekten av att vara blöt. Uttrycket "Blir du blöt dör du" från vinterövning i militärtjänsten kanske är lite väl starkt för cykling, men behovet att hålla sig relativt torr (ifrån både yttre och inre fuktkälla) ska inte underskattas. Nedsvettad så fryser man enkelt, så lagom ventilation är viktigt. Just för cykling blir att ha vindtätt fram men inte bak ofta lämpligt.

Absolut och sedan är det ju en extrem skillnad på att konstant hålla sig i rörelse jämfört med att vara still också. Cyklar man solo längre sträckor stränga vinterdagar kanske det inte är helt ofarligt. Vurpar man eller får punka kan man bli rejält nerkyld relativt snabbt, riskerar bli mycket otrevligt varje fall.

Beror väl lite på vilka sporter man jämfört mot, enligt min erfarenhet viktstraffas man betydligt mycket mer i tex långdistanslöpning än i cykling, en enorm skillnad.
Beror på terrängen. Är det på slätan har du säkerligen rätt, men i bergen straffas man fort hårt på cykel om man har extrakilon att bära på.

Beror på terrängen. Är det på slätan har du säkerligen rätt, men i bergen straffas man fort hårt på cykel om man har extrakilon att bära på.

Absolut, det beror mycket på profil och längd men jag har stött på en del tunga men ruskigt starka cyklister både ute och i Zwift. Många av dem pallar med en hel del kupering också men får det säkert svårt ju längre distans det är. De har j-vligt starka ben helt enkelt. ;-)

Här ett exempel på ett riktigt 50+ monster (Zwift) och jag lovar dig, han hänger med bra när det går lite längre också. ;-)
1635844735307.png

En annan sjukt stark +50 gubbe med mage. Ofta dubblerar han två time trial race samma kväll i Zwift, i vissa fall tre race. ;-) Orsaken till att han harvar i C kategorin är vikten men många här skulle nog inte ha en jäkla susning mot honom utomhus (vet att han cyklar mycket ute också samt även låånga distanser).
1635845191641.png

Senast ändrad:

Var finns de här stora bergen i Sverige? Och hur många cyklar i dem? Bergssnacket är liksom inte riktigt relevant för majoriteten av cyklingen på hemmaplan. :)

Tillbaka
Topp