Vintercykling - Vad kör ni för gear?

Testade 5-10 EPS idag, Temperaturen låg runt -2. Funkar helt klart bättre än mina vanliga freerider pro.

Men blev tok kall om magen, finns det nån form av underställe med vindskydd för magen?
Hade gripgrab brynja, vinterbibs och merion underställ och en höstcykeltröja.

Läste om nån som la en buff över magen men skulle vilja ha nån bättre lösning

kör denna för ansiktet, hela huvudet och öronen: https://www.sportfiskeprylar.se/sv/haglofs/halsduk + cykelglasögon, samt ytterligare en lös cykelmössa under för att inte frysa ihjäl.
Gorewear byxa: https://www.bike-discount.de/en/gore-wear-c5-gore-tex-paclite-trail-mtb-pants-1 + craft långkalsonger
Gorewear jacka: https://www.bike-discount.de/en/gore-wear-c3-gore-tex-infinium-thermo-softshell-jacket-1 + craft överdel av långkalsonger.
Handskar: https://www.bike-discount.de/en/cube-performance-all-season-long-finger-gloves
Detta kör jag med från Vinter (September till och med fram till och med maj-juni, då det brukar vara runt plus 10 eller plus 15 kalla grader under just denna tidsperiod) Allt under 20-25 är iskallt(Vinter) i Sverige för cykling, speciellt när det är iskalla vindar eller vid regn =).
Jag kör inte landsväg endast MTB i riktig skog med vilda djur som älg, rådjur osv =)...

Testade 5-10 EPS idag, Temperaturen låg runt -2. Funkar helt klart bättre än mina vanliga freerider pro.

Men blev tok kall om magen, finns det nån form av underställe med vindskydd för magen?
Hade gripgrab brynja, vinterbibs och merion underställ och en höstcykeltröja.

Läste om nån som la en buff över magen men skulle vilja ha nån bättre lösning
Kolla Craft Windstopper

Mycket mög har jag. Men endast en pryl sticker ut tycker jag. En fantastiskt bra mössa från Seger. Någon som vet vilken modell det är?

_B061471.jpg

Senast ändrad:
jodå, har den under en Craft Tech Hat om det är riktigt kallt :)
Tricket är att ha en hjälm som är så stor så man kan ha mössa under :)

Det är värdefullt vid vintercykling. Är man smart kör man en lite för tät refelexväst. Det är också bra på vintern om man vill överleva
Lurigt när det är för tätt bara. Lätt att först köra sig svettig och sen pausa (kan ske av olika anledningar) och då kylas ner superfort.

Jag har med stor framgång kört med vindtät front och genomsläpplig rygg för att inte kylas ner av fartvind, men ändå ventilera bort fukt/överskottsvärme.

Kall mage funkar dåligt för mig, så om det är cykling med mycket kylande fartvind blir det alltid ovanstående lösning. I skogen är det lättare att hålla sig varm, men jag har nästan alltid vid kallare väderlek med mig vindtätt lager att dra över om man måste pausa. En variant är vindväst/-jacka, en annan är räddningsfilt (typ alufilt, som är pytteliten) som ligger med i reparationskit. Att pausa är såklart för veklingar [infoga valfri smiley] och är det inte långcykling man sysslar med så kan man nästan alltid cykla sig varm genom att bara ta i mer. Det händer dock att man kraschar ordentligt och därmed inte har möjligheten att cykla sig varm, och då kan nedkylning nästan vara mer farligt än själva skadorna av kraschen.

Jag skriver under på den, även om jag bara har den kortärmade skjortan och lårlånga kalsonger: Lagom värme som håller sig. Modellen har några år på nacken, så det finns inte så många storlekar kvar.

Senast ändrad:
Jarek, ett litet förlåt! Jag hittade dem - eller några som är till förväxling lika dem - i några fler storlekar, under en annan rubrik:

Kollade på dessa överdrag men blev lite smått avskräckt av recensionerna..
Om du vill ha överdrag så rekommenderas GripGrab Artic X.
Köpte dem nyligen och blev grymt nöjd!
De bästa/varmaste överdragen jag testat.

När det blir riktigt kallt, kör jag Northwave Himalaya-kängor med SPD.

På händerna kör jag med slalomhandskar. Inte så tekniska, men varma.

Inspirerad av tråden klickade jag hem barmitts från Amazon.
Har prov-"monterat" dem för ett första intryck.

De känns lite trånga över GRX-reglage men de är ju mjuka och lite elastiska tror jag så det borde gå ändå. Ska se om jag kommer ut på en provtur senare.

Nån som har tips på bra byxor eller bibs för mtb vintercykling. Det är det enda plagget som jag inte lyckas hitta något bra.

Nån som har tips på bra byxor eller bibs för mtb vintercykling. Det är det enda plagget som jag inte lyckas hitta något bra.
Har precis fått hem ett par Castelli Polare 3 bibs efter att ha letat och letat efter ett par vinterbyxor.
Känns varma och smidiga. I alla fall väldigt varma för att vara så lätta och smidiga. Nu så har jag bara hunnit med ett par turer med nämnda byxa, men första intrycket är bättre än mina gamla från Gore.

Inspirerad av tråden klickade jag hem barmitts från Amazon.
Har prov-"monterat" dem för ett första intryck.

De känns lite trånga över GRX-reglage men de är ju mjuka och lite elastiska tror jag så det borde gå ändå. Ska se om jag kommer ut på en provtur senare.
Provfärd genomförd. Både YR och iPhone säger att det är 4 grader, jämförbart med pendlingen igår.
Valde tunnare handskar för att verkligen kunna känna om de gör jobbet.

Slutsats: det gör de.
Jag kollade inte temperaturen innan jag startade så jag förstod inte hur bra de höll vinden borta förrän jag tog ut en hand för att ge tecken när jag skulle svänga. Då blev det uppenbart att de skyddade ordentligt.

Passformen är inte perfekt. De är som sagt lite trånga och ligger mot lite här och där. Min provtur var för kort för att avgöra om det är störande i längden, men jag tror man vänjer sig.
Det gick trögt att växla till större klinga då reglaget måste trycka mot barmittsväggen, men till mindre var inga problem och framförallt bromsen fungerar ostört. Det var heller inget större problem att få ut och in handen under färd.

På Måndag planeras ett live test vid pendling.

Edit:
Länk till produkten.

Edit 2:
När jag tittar på bilderna nu tror jag banne mig att jag satt dem knas. Fast de verkar inte heller veta hur man ska göra. På första bilden sitter knäppningen "utanpå" styret så att öppningen pekar rakt upp. På sista bilden har de istället knäppt runt styret så att vinkeln blir knas (där det står Installation Method). Det är givetvis så jag gjort. Tror absolut det blir bättre på första sättet.

Senast ändrad:
Jag kör med vanliga korta bibs, sedan löpartights och ev underställ i lagom tjocklek över. Blir väl någon extra söm i baken men tycker inte det brukar påverka när den är utanpå blöjan. Men cyklar ju inte lika långt under det kalla halvåret.

Provfärd genomförd. Både YR och iPhone säger att det är 4 grader, jämförbart med pendlingen igår.
Valde tunnare handskar för att verkligen kunna känna om de gör jobbet.

Slutsats: det gör de.
Jag kollade inte temperaturen innan jag startade så jag förstod inte hur bra de höll vinden borta förrän jag tog ut en hand för att ge tecken när jag skulle svänga. Då blev det uppenbart att de skyddade ordentligt.

Passformen är inte perfekt. De är som sagt lite trånga och ligger mot lite här och där. Min provtur var för kort för att avgöra om det är störande i längden, men jag tror man vänjer sig.
Det gick trögt att växla till större klinga då reglaget måste trycka mot barmittsväggen, men till mindre var inga problem och framförallt bromsen fungerar ostört. Det var heller inget större problem att få ut och in handen under färd.

På Måndag planeras ett live test vid pendling.

Edit:
Länk till produkten.

Edit 2:
När jag tittar på bilderna nu tror jag banne mig att jag satt dem knas. Fast de verkar inte heller veta hur man ska göra. På första bilden sitter knäppningen "utanpå" styret så att öppningen pekar rakt upp. På sista bilden har de istället knäppt runt styret så att vinkeln blir knas (där det står Installation Method). Det är givetvis så jag gjort. Tror absolut det blir bättre på första sättet.
Ser galet ut på ”installation method”-bilden. Jag har som på första bilden. Visserligen sram rival 1x-reglage men jag tycker inte det är trångt.
Det enda jag ångrar är att jag inte provat barmitts tidigare, lycka till.

Ser galet ut på ”installation method”-bilden. Jag har som på första bilden. Visserligen sram rival 1x-reglage men jag tycker inte det är trångt.
Det enda jag ångrar är att jag inte provat barmitts tidigare, lycka till.
Tackar.
Jag provade att snabbt ändra men det blev också knas på något sätt. Måste experimentera lite till tror jag. Annars får det duga som det är.

Precis under nollan i gbg ikväll och jag lyckades pricka perfekt — varm men inte obekväm. Vanliga höstoutfiten förstärktes med ett ylleunderställ och en buff under hjälmen. Tegera 517 med ett par tunna handskar inuti på händerna, Five Ten Freerider Pro med ett par Woolpower 600 yllesockar på fötterna. Kalas!

Tackar.
Jag provade att snabbt ändra men det blev också knas på något sätt. Måste experimentera lite till tror jag. Annars får det duga som det är.
Jag kör med något som jag tror är "originalet", åtminstone heter de Bar Mitts. Hur som upplever jag det också lite trångt, men acceptabelt. Mitt största bekymmer är annars vid längre cykling att man inte kan variera handpositionen och att det är sanslöst otrevligt att ta bort båda händerna från styret (som man gör ibland..).

I övrigt är det inte aktuellt att sätta på dem än, det behöver bli ganska rejält kallt innan de behövs kan jag tycka. När de väl behövs är de däremot som en skänk från ovan - man är helt oberörd av vädret! Tänk att upplevelsen är att gå från -15 till + 5 i utetemperatur eller något i den stilen. Blir man lätt kall om händerna är det en grym lösning!

Precis under nollan i gbg ikväll och jag lyckades pricka perfekt — varm men inte obekväm. Vanliga höstoutfiten förstärktes med ett ylleunderställ och en buff under hjälmen. Tegera 517 med ett par tunna handskar inuti på händerna, Five Ten Freerider Pro med ett par Woolpower 600 yllesockar på fötterna. Kalas!

Det är ju helt genialt med alla dessa billiga/prisvärda varianter av Tegera och Hestra jobbhandskar om det verkligen fungerar så bra som många skriver här. Ska själv testa ett par Hestra Job Kobolt Czone Winter Flex handskar nu, får dem om någon vecka, har också liners om det behövs. Man får väl ca 4-5 st par av Tegera eller Hestra jobbhandskar jämfört med dyrare "lyxhandskar", minst sagt stor prisskillnad så det vore ju kul om det funkar.

Jag tycker dock det här med handskar och cykling när det är kallt är rätt klurigt, de ska vara varma men man vill inte svettas, ventilation men inte så att det blir kallt, vindtätt.. vattentätt men inte helt utan cirkulation etc. Provar mig fram så får jag hoppas det inte blir för dyrt på vägen.

Pendling är dock inget större problem (beroende på hur lång rutt man har så klart), jag hinner inte bli så kall på 40-50 minuter men ska man hålla på längre för tex grusrundor och landsväg är det självklart en avsevärt större utmaning.

Fötterna är ungefär en lika stor utmaning som händerna, åtminstone om man envisas med SPD. I mitt fall tror jag dock att det blir lite mer komplext av att jag kanske inte har perfekt blodcirkulation i händer och fötter när jag cyklar, är lite lat med att byta position också.

Senast ändrad:
Jag kör med något som jag tror är "originalet", åtminstone heter de Bar Mitts. Hur som upplever jag det också lite trångt, men acceptabelt. Mitt största bekymmer är annars vid längre cykling att man inte kan variera handpositionen och att det är sanslöst otrevligt att ta bort båda händerna från styret (som man gör ibland..).

I övrigt är det inte aktuellt att sätta på dem än, det behöver bli ganska rejält kallt innan de behövs kan jag tycka. När de väl behövs är de däremot som en skänk från ovan - man är helt oberörd av vädret! Tänk att upplevelsen är att gå från -15 till + 5 i utetemperatur eller något i den stilen. Blir man lätt kall om händerna är det en grym lösning!
Jag reflekterade precis över samma sak idag på pendlingen, att jag inte kan byta handposition. Bocken går bort helt och uppe vid stammen blir kallt snabbt. Återstår egentligen bara olika variationer av hoodsen, vilket inte blir så skönt i längden.

Mitt knas avlöstes förresten genom att byta plats på höger och vänster så att de hamnar rätt ?‍♂️

Mitt största problem nu är istället att tårna fryser, trots dubbla strumpor och sköverdrag.

Jag reflekterade precis över samma sak idag på pendlingen, att jag inte kan byta handposition. Bocken går bort helt och uppe vid stammen blir kallt snabbt. Återstår egentligen bara olika variationer av hoodsen, vilket inte blir så skönt i längden.

Mitt knas avlöstes förresten genom att byta plats på höger och vänster så att de hamnar rätt ?‍♂️

Mitt största problem nu är istället att tårna fryser, trots dubbla strumpor och sköverdrag.
Eftersom man dessutom kör med tunna handskar blir det ju bekymmer när man tar ut händerna. Sen är det lite lurigt att snabbt nå bromsarna igen om det skulle behövas, om man har händerna utanför mittsen.

Tårna är krångliga. Jag har, när det är riktigt kallt, rejält stora skor så man kommer bort från det yttre skyddet så gott det går. Samma princip som för barmittsen mao. Tighta skor = döden!

Elvärmesulor skulle ju också lösa bekymret, men går lite emot iallafall min ambition att ha ett transportsystem som helt är drivet av min egen fysiska förmåga.

Eftersom man dessutom kör med tunna handskar blir det ju bekymmer när man tar ut händerna. Sen är det lite lurigt att snabbt nå bromsarna igen om det skulle behövas.

Tårna är krångliga. Jag har, när det är riktigt kallt, rejält stora skor så man kommer bort från det yttre skyddet så gott det går. Samma princip som för barmittsen mao. Tighta skor = döden!

Elvärmesulor skulle ju också lösa bekymret, men går lite emot iallafall min ambition att ha ett transportsystem som helt är drivet av min egen fysiska förmåga.
Större skor, eller kängor, och nån sorts tjocka ullstrumpor är min plan. Delar din åsikt om elsulor och egen kraft. (Kör dock med batterilampor).

Större skor, eller kängor, och nån sorts tjocka ullstrumpor är min plan. Delar din åsikt om elsulor och egen kraft. (Kör dock med batterilampor).
Ullstrumpor är bra! Om man blir lite svettig börjar man åtminstone inte omgående frysa om det blir kallare igen är min erfarenhet. Och dubbla strumpor är bättre än endast en tjock.

Om man blir lite svettig börjar man åtminstone inte omgående frysa om det blir kallare igen är min erfarenhet. Och dubbla strumpor är bättre än endast en tjock.
Det finns många i samma situation, särskilt när man håller på ute i kylan i många timmar, som använder fuktspärr i skorna (och en del även i handskarna) i praktiken blir det oftast en plastpåse över en tunn inner(syntet-)strumpa och med en värmande(ylle-)strumpa/socka utanpå

Detta är ganska vanligt bland "vinterskogsmullar", googlar man på "vapour barrier" och "shoes" hittar man därför en hel del, tex denna bild
vlbcombo1.jpg

Jag tillhör oxå de som använder fuktspärr, med tunna syntetstrumpor("liners") mot huden. För mig fungerar det bättre än ylleliners, gissningsvis pga fotsvett och att mina fötter fryser lätt.

Händerna fryser jag inte lika lätt om, så där har jag ännu inte behövt fuktspärr, men jag vet de som har gjort det och då använder tunna plasthandskar, (jag har iofs sådana handskar med mig för att inte skita ned mig för mkt vid punkalagning o likn)

Blir ofta kallt om överkroppen av fartvind - och provade nedan i helgen (temp mellan -3 och -6) distanspass (4 timmar/ zon 2-3).

Körde med vanliga bibs / benvärmare/ vinter pjäxor / gore windstopper långarmad baselayer / ullblandning kortarmad cykeltröja / tunn isolerade jacka / buff och vinterkeps och blev bara kall om händerna (hade inte mina vinter handskar med mig)

Har också köpt en likadan baselayer men kortarmad för lite varmare väder / hårdare pass.

Rekommenderas :)

Bra tips med Craft underställen

Jag är lite splittrad till merino plaggen av märket Mols jag köpte från Igor Sport här på Söder.

Långkalsongerna verkar mycket bra hittills, provat dem några ggr men såg i morse att överdelen blir lite blöt/fuktig, möjligen beroende på att den är så imponerande varm att jag tog ett väl varmt lager över.

överdel

nederdel

Senast ändrad:
Jag är lite splittrad till merino plaggen av märkekt Mols jag köpte från Igor Sport här på Söder.

Långkalsongerna verkar mycket bra hittills, provat dem några ggr men såg i morse att överdelen blir lite blöt/fuktig, möjligen beroende på att den är så imponerande varm att jag tog ett väl varmt lager över.
Merino är inte bästa materialet att sitta och nöta på. Har ett par Icebreaker som fick hål i baken efter några mil på cykel.

Tillbaka
Topp