Mixa SRAM och Shimano drivlina

Kung Stalle

Aktiv medlem
Hallon!
Lite beroende på olika orsaker så verkar det som det blir enklast om om jag blandar SRAM och Shimano. Jag har XD body men kan få tag på en (dyr) Microspline body. Jag vill gå åt Shimanohållet men just Shimano verkar vara synnerligen svårt att få tag i just nu såhär i svallvågorna av corona. Så jag funderar på en XD-kassett (12-delad) och en passande kedja. Köper man en SRAM-kassett... skall man då åxå köpa en SRAM-kedja (och sen köra Shimano-växlar). Eller... skall man köra SRAM-kasset och Shimano-kedja? Eller skall man köpa en Sunrace kassett och kedja? Eller Sunrace-kassett och Shimano-kedja?
Eller skall man göra rätt och jaga rätt på en Microspline-body och köra all Shimano?
Hur viktigt är det?
Och om det inte är så viktigt... vart lägger man gränsen? Före eller efter kedjan?

Stalle

Finns en del att läsa här:

Skulle köpt kassett + kedja från samma tillverkare.

Tror man ska skippa Hg+ kedja i alla fall. Sen verkar det vara olika bud på kassetten. Många verkar kunna blanda fritt utan problem men sunrace gör olika versioner för sram och shimano.

Många har i alla fall bytt växel med framgång och då verkar det omöjligt att inte även trigger skulle funka?

En kompis kör med GX på kassett + kedja + trigger, sedan så kör han XT-bakväxel till det.
Fick inte tag på en SRAM-bakväxel i somras när han hälsade på en rot under en cykeltur. Monterade en XT-bakväxel och trampade vidare hela säsongen.

Man kommer få beställa från lika många olika webbshoppar som antalet produkter man skall ha. En kasset här, en kedja där, osv... :-)

Stalle

samma här, köper de kedjor jag haft bra hållbarhet på.

på mina sram mtb-kasetter går shimanokedjor, på min campa lvg kmc-kedja, på min dura-ace pendlarkassett wippermankedja (den växlar bara bäst)

osv

Jag brukar blanda hejvilt och det är aldrig några problem. Senast mixen var 10-delad Microshift kassett med GX 12-delad bakväxel, Microshift växelreglage och sram kedja för 12-delat.

Tillbaka
Topp