[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
i3? Min mamma köpte just en sån. När hon skulle upp tidigt häromdan trodde hon bilen var sönder och ringde bmw support. Den trevliga tjejen förklarade att nej, bilen är inte sönder, den är bara jättetyst för att den går på el

Mjaä, redan 993 var "Black album". Det är ok, men man ser var det barkar hän.

Inga problem. Ford säljer elektriska drivlinor som man kan montera i sin gamla favoritmodell. ?

Det här hade väl varit det bästa alternativet sett till miljö men det är vi nog för tråkiga för att få ihop.

Efter att ha gått igenom statistiken för alla tankningar sedan jag köpte Hyundaien för 6 år sedan, tycker jag mig se en oroande trend. Vad kommer dieseln kosta om ytterligare 5 år, räcker det med 30 kr litern eller är vi upp i 40 kr litern?

Visa bilaga 521138

Visa bilaga 521139
50 kronor litern trodde någon KTH tjomme att det skulle/borde/måste landa på. Är en bit kvar!

Mjaä, redan 993 var "Black album". Det är ok, men man ser var det barkar hän.

Det här hade väl varit det bästa alternativet sett till miljö men det är vi nog för tråkiga för att få ihop.
993 har för fula framlampor och en stenålders luftkyld motor och sen kommer 996 och tar alla pris för fulhet. 997 är modellen med alla rätt och särskilt då faceliften från 2009, underbar bil på alla sätt.

Som jag brukar tänka, testa att putta din bil några meter så inser man snabbt att 50 kr/litern men kanske även det dubbla trots allt är rimligt.

• Gilla
Reactions: hm
Med tanke på alla människor som sitter i/lämnar bilarna på tomhång så kan jag konstatera att bränslet är för billigt.

Vi hade många sådana tjommar på förskolan när barnen gick där. Speciellt en mamma som alltid lämnade bilen på och gick in med barnen, jag var så jäkla sugen att hoppa in och köra den runt hörnet varje gång ?

Men typ det här eller att bli anmäld för bilstöld hindrade ju en..

Senast ändrad:
På slutet velade jag mellan just Fiat 500 och M3. Fiats säljare var mer intresserade av sina kaffekoppar, så efter att ha väntat 30 minuter på att någon skulle ha lite tid över lämnade jag butiken.
Fick du bättre bemötande hos Tesla?
Personligen skulle jag aldrig vare sig mäklare eller bilnasare bestämma vad jag ska köpa för bil,men visst ger dom intryck.

Jag tror du har gjort rätt val. Smakar det så kostar det såklart... Men mot en gubbvolvo är väl priset ändå ganska ok?

Med tanke på alla människor som sitter i/lämnar bilarna på tomhång så kan jag konstatera att bränslet är för billigt.
På tomgång så drar bilen kanske 0,5 liter per timme, det krävs nog att bränslepriset går upp mot ett antal hundralappar/liter för att stävja tomgångskörningen med bränslepriset som ekonomiskt styrmedel.

På tomgång så drar bilen kanske 0,5 liter per timme, det krävs nog att bränslepriset går upp mot ett antal hundralappar/liter för att stävja tomgångskörningen med bränslepriset som ekonomiskt styrmedel.
Det är socioekonomiska faktorer ganska ofta skulle jag säga. Man är lite dum och lat... Och ovetande.
Har ju hört några gånger "stäng gärna av bilen" när man står i kö men... Den går ju på el så det blir lite ovärt.

Rensat för inflation har bensinpriset inte ökat fullt så mycket. Denna är från 2019, hittade ingen nyare.

Bensinpriset låg på under tre kronor litern för 40 år sedan – men räknar vi om det till dagens penningvärde blir siffran istället 9,92 kronor litern.

Screenshot_20211104-080723.png

Någonstans mellan 25 och 50 börjar det nog röra ordentligt på sig.
Bra så.

Nu ska man bara intala sig att kärnkraft är säkert och bra. Och få ihop detta "faktum" med att Barsebäck är stängt.

Rent praktiskt borde man(jag) kanske fundera på timeline och om det är dags eller försent att se över maskinparken på kortsikt.

Tills för bara några veckor sen hade jag tänkt vänta 4-5 år. Om det fortfarande går att få nåt för v40 så är det kanske värt att ändra sig.

Fick du bättre bemötande hos Tesla?

Dom är artiga men inte säljiga, ignorerar inte sina kunder som kommer in. Sen går man hem och knappar i den smidiga webshopen, med enkla tillval som färg, vinterhjul och evt autopilot, när än på dygnet köpsuget kommer efteråt. Dagen efter kom mail med faktura och prel leveransdag. Jag har fått tilldelat mig en bil som kommer med båten slutet november. Allt rullar på.

EU vill klassa vattenkraft som inte hållbar, så det kommer försvinna i snabb takt framöver, det kommer inte gå att få finansiering till ombyggnad/utbyggnad.

EU vill klassa vattenkraft som inte hållbar, så det kommer försvinna i snabb takt framöver, det kommer inte gå att få finansiering till ombyggnad/utbyggnad.
Kan du inte försöka hitta lite källor om du ska komma med dylika påståenden eller påstår du att eu ljuger när de säger att de gillar vattenkraft?

Försvinna i snabb takt framöver? Jag är inte så säker på det.

Snabb takt i det här landet är uppåt 15-20 år. Tänk Barsebäck där #1 stängde 1999 och sen #2 som stängde 2005, det står där fortfarande, ser ut precis som förr, men det är bestämt att det ska bort.

Kan du inte försöka hitta lite källor om du ska komma med dylika påståenden eller påstår du att eu ljuger när de säger att de gillar vattenkraft?

Fast det skrevs om just det tidigare i höst/sensommaren att vattenkraften riskerade att tappa sin stämpel som hållbart energislag.

Hittade en artikel från 2020 vid en sökning:

Menar du att SVT ljuger nu igen?

Fast det skrevs om just det tidigare i höst/sensommaren att vattenkraften riskerade att tappa sin stämpel som hållbart energislag.

Hittade en artikel från 2020 vid en sökning:
Jag minns det också, men satte mig aldrig in i vad de hakade upp sig på. Det är ju ganska likvärdigt vindkraften utifrån miljömässig hållbarhet; enorma ingrepp i naturen, stora byggnationer, vägar som anläggs, stor påverkan på djurlivet, osv.

Här är press från skelfftekraft

Menar du att SVT ljuger nu igen?
De rapporterar dålig i alla fall. Läser du tex på skelfekrafts sida så ser du att de själva ansökte om indraget tillstånd. Vill du ha spoiler på varför? De är inte lönsamma...

Fattar inte riktigt varför annars ganska så liberala typer som den vanlige happyiten vill gå in och driva planekonomi och förstatliga på energi. E ni tex så heta på kärnkraft så köp aktier i UPM-Kymmene och Stora-Enso. De bygger kärnkraft så ni kommer kunan dra in bra md stålars. Eller, rösta vetja! Verkar finnas utrymme för ett nytt party längst ut på vänsterkanten när en läser inläggen här.

Snabb takt i det här landet är uppåt 15-20 år. Tänk Barsebäck där #1 stängde 1999 och sen #2 som stängde 2005, det står där fortfarande, ser ut precis som förr, men det är bestämt att det ska bort.

Jag skulle bli extremt förvånad om man började avveckla eller tom riva några av våra större vattenkraftverk inom 15-20 år. Däremot tycker jag det är bra att det ses över. Finns ju mycket som är onödigt dåligt med hur vattenkraft påverkar allt möjligt.

När det kommer till de tre återstående kraftverken i Rickleån; Fredriksfors, Sågfors och Bruksfors, så kommer vi att ansöka om ett återkallande av tillstånden för att driva dessa.

Efter en bedömning av miljöeffekter, produktionsförmåga, reglerbarhet och renoveringsbehov så ser vi inte en grund för fortsatt drift av dessa tre.
Vad är konstigt med meningen ovan? Ganska tydligt att det är pengar och inget annat som styr här.

Små kraftstationer är annars till salu rätt ofta. Bara köp en. Kan hinta om att det ofta är mycket jobb för lite pengar dock.

Sen. Det är vattenmyndigheten som satt upp en massa nya mål om vi kan käbbla om. Antar att de kommer från eu som har en liten översikt om det här:

Vi kan läsa dessa dokument lite som vi vill. En möjlig tolkning är te.x att vi inte kommer få riva kraftverk pga att det skulle leda till stora miljökonsekvenser. Eller läs regeringens nationella plan där de skriver svart på vitt:

Vid bedömning av negativ påverkan måste också beaktas att vissa av dessa anläggningar är mycket gamla och att den omgivande naturen har anpassats efter hur vattnet har rnnnit vifä:et gett förutsättningar för andra arter och dagens biologiska mångfald.
Så. De e nog ingen jättefara...

Annars. Jag tycker det är lite lustigt hur ni många av er oblygt hoppar från ståndpunkten om att det är för mycket regler som är problemet från att sen hävda att vi skall förstatliga elproduktionen sen när ni upptäcker att något av era favvo-alternativ ändå är olönsamma. Kan ni inte bara bestämma er?

Vad är konstigt med meningen ovan? Ganska tydligt att det är pengar och inget annat som styr här.

Små kraftstationer är annars till salu rätt ofta. Bara köp en. Kan hinta om att det ofta är mycket jobb för lite pengar dock.

Sen. Det är vattenmyndigheten som satt upp en massa nya mål om vi kan käbbla om. Antar att de kommer från eu som har en liten översikt om det här:

Vi kan läsa dessa dokument lite som vi vill. En möjlig tolkning är te.x att vi inte kommer få riva kraftverk pga att det skulle leda till stora miljökonsekvenser. Eller läs regeringens nationella plan där de skriver svart på vitt:

Så. De e nog ingen jättefara...

Annars. Jag tycker det är lite lustigt hur ni många av er oblygt hoppar från ståndpunkten om att det är för mycket regler som är problemet från att sen hävda att vi skall förstatliga elproduktionen sen när ni upptäcker att något av era favvo-alternativ ändå är olönsamma. Kan ni inte bara bestämma er?
Postade min länk om Skellefteå Krafts anläggningar (som nämns i artikeln) skall stänga ner.
Efter det så, tolkar jag det som, går @Spacekitty in med sitt inlägg som mer bifakta allmänt om vattenkraftens (hotade) status.
Kan i alla fall inte läsa det som ett hoppande mellan åsikter.
Det som stämmer är det du säger, ingen jättefara.

Vi kan ju riva bort vattenkraften och återgå till att ha korna i köket och åkarbrasa för att hålla värmen.

Vi har väl "aldrig" (läs modern tid) varit så beroende av vattenkraft som idag. Men vi kommer få göra stora åtgärder med fiskvägar etc. och det är bara bra för att minska påverkan på naturen. All energiproduktion gör ingrepp i naturen och det handlar väl om att hitta en bra balans, att det regnar energi är ju svårslaget.

Korna i köket, köket i ett hus byggt av halm och koskit. På parkeringen står en Tesla.

The future by happy

2560px-Sveriges_elproduktion.svg.png

Tror alla gillar vattenkraften som annars ser ut att ligga rätt stabilt. De nya eu-reglerna handlar väl annars mest om finansiering vilket väl inte är ngt jätteproblem eftersom utbyggnaden nog kan räknas som "färdig". Det finns lite finstilt om skatteregler å dyl. när det gäller småpruducenterna men det kanske vi inte måste diskutera här.

Sen att det kommer en massa utlänningar och köper upp vår el så den blir dyr. Det har vi väl heller inga problem med?

• Gilla
Reactions: H.
Någonstans mellan 25 och 50 börjar det nog röra ordentligt på sig.
Bra så.

Nu ska man bara intala sig att kärnkraft är säkert och bra. Och få ihop detta "faktum" med att Barsebäck är stängt.

Rent praktiskt borde man(jag) kanske fundera på timeline och om det är dags eller försent att se över maskinparken på kortsikt.

Tills för bara några veckor sen hade jag tänkt vänta 4-5 år. Om det fortfarande går att få nåt för v40 så är det kanske värt att ändra sig.
Det går definitivt! Sålde vår V40 bensinare, ganska standard, för ca 3 månader sedan. Fick nästan i maxspannet för att sälja via firma på bilpriser.se

Vill dock varna för att en kvinna som skulle ta ledigt från jobbet och kika, hon behövde bara att jag kollade upp bilen på en sida så att hon kunde få finansiering- bluffsida som tog 500 kr bara man klickade i reg.nr.

/David

Vill dock varna för att en kvinna som skulle ta ledigt från jobbet och kika, hon behövde bara att jag kollade upp bilen på en sida så att hon kunde få finansiering- bluffsida som tog 500 kr bara man klickade i reg.nr.

Bra varning. Verkar vara en inte helt ovanlig scam.

/Johan

Ja, beg.priserna hålls nog uppe så länge halvledarbristen består. Extremt mycket färre beg.bilar ute nu jämfört med bara ett halvår sedan, och det sägs att bilhandlare även dammsuger privatmarknaden i brist på inbytesbilar fr leasingbolag.
Men bara den proppen släpper lär det nog bli överflöd av beg.bilar då ”alla” som väntat ska ha nytt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp