Första racercykel

Robin h

Medlem
Första racercykel
Hej, har nu bestämt mig för att ta nästa steg o köpa min första racer cykel efter att cyklat 2-4 mil varannan dag nu i ca 2 år på min hybrid cykel.

För hobby, gärna en bekväm cykel under åkturer, har dålig koll på cykeldjungeln gällande prioriteringar i komponenter skulle därför verkligen uppskatta ifall ni har tips kring prisklassen.

Har funderar på en bra aluminium ram i
Prisklass 10 - 20k

Tanken är en allrounder

Lutar åt

Eller rose cykel med 105 setup.

Stort tack på förhand!

Senast ändrad:
Första racercykel
Hej,
Har själv halvkass koll på marknaden nu för tiden. Jag är själv urtrött på att det tillverkas alldeles för få bra och coola aluminiumcyklar till ett hyfsat pris.
Den du länkar till är ju prisvärd men ser inte särskilt sportig ut.
Jag hade tittat på Rose PRO SL, Canyon Endurance AL.
Om du är en finväderscyklist som jag hade jag nog gått på en Rose PRO SL med fälgbroms. En kamrat har en sådan och jag har testat den vid tillfälle, det är habil hoj till ok pris.
Sedan är ju Specialized Allez sprint fet men tror den över budget tyvärr, och den är också väldigt ’sportig’.
Har inte testat CAAD 13, men det är ju så himla synd att cannondale ändrat stuket helt på CAAD cyklarna. De blev dyrare och tappade sin själ tycker jag. Men cannondale gör väl optimo också? Den kanske kan vara något.

Första racercykel
Hej! Jag kan inte den cykeln, men om du har råd vill jag rekommendera dig en högre prisklass. Du kommer att vilja cykla långt med en racer. Dessutom får du då ut mer - högre värde - från skor, pedaler och annat som tillkommer.

Första racercykel
Oioio tackar för tipsen har spanat endel tidigare på canyon cykel kanske blir den, hade aldrig hört talas om rose cyklarna dem verkar grymma, tysk kvalité förhoppningsvis bra.

Vad tror ni mellan dem här nån större skillnad är mest smak sak?

Vs

Första racercykel
Oioio tackar för tipsen har spanat endel tidigare på canyon cykel kanske blir den, hade aldrig hört talas om rose cyklarna dem verkar grymma, tysk kvalité förhoppningsvis bra.

Vs

Hur lång är du och vilken storlek tittar du på?

Första racercykel

Vs

Min första moderna räser - eller ”endurance” som det faktiskt är - var en Rose Pro SL. (innan dess var det enbart gammalt stål). Inte dagens modell och med fälgbromsar. Bra komponentval och inga snikkomponenter.
Om Rose fortfarande håller kvaliten och inte minst leveransen är det en bra cykel att börja med. Geometrin passade mig som handsken, relativ hög och kort då jag har långa ben och kort kropp. Titta lite på måtten innan du bestämmer dig.
Och Canyon är nog bra men inte direkt kända för att leverera i tid. Om ens öht.

Första racercykel

Vs

Nackdelen med Rose-cykeln är att den bara klarar 25 mm däck enligt specs på sidan du länkade till.
Edit. Såg nu att modellen med skivbromsar klarar 30 mm.

Första racercykel
Jag rekommenderar dig att snegla på gravel, jag har två. De har lite mer upprätt sittställning än en renodlad racer och tar bredare däck vilket kommer ge lite mjukare gång. En gravel kan utrustas med pakethållare om du väljer att pendla med den. Samtidigt är den obetydligt långsammare än en renodlad racer.

Första racercykel
Du fick svar på din fråga om högre prisklass, tror jag. ? Det där med "instegsmodell" gick jag på en gång, och fick lida för. Hellre ett rejäl kliv, än bara ett insteg, så att säga.

Första racercykel
Du fick svar på din fråga om högre prisklass, tror jag. ? Det där med "instegsmodell" gick jag på en gång, och fick lida för. Hellre ett rejäl kliv, än bara ett insteg, så att säga.
Mot den hypotesen talar att de flesta inte riktigt vet var deras preferenser kommer att ligga och att första racern ofta inte är klockrent anpassad till dessa preferenser. I viss mån blir då första racern läropengar. Om man då lägger mkt pengar på den blir utbildningskostnaden högre. Sen behöver man inte gå på värsta snikmodellerna. För 17 kkr (och även mindre) kan man dock garanterat få en helt funktionsduglig racer.

Första racercykel
Mot den hypotesen talar att de flesta inte riktigt vet var deras preferenser kommer att ligga och att första racern ofta inte är klockrent anpassad till dessa preferenser. I viss mån blir då första racern läropengar. Om man då lägger mkt pengar på den blir utbildningskostnaden högre. Sen behöver man inte gå på värsta snikmodellerna. För 17 kkr (och även mindre) kan man dock garanterat få en helt funktionsduglig racer.
Håller helt med. Det viktigaste är att hitta något som man börja producera mil med. För först efter detta börjar det utkrustamliseras hur man vill sitta, vilka egenskaper man gillar, vilka utväxlingar man vill ha.

Första racercykel
Jo, den var dyr för att de skall kunna erbjuda rabatten....
Cykeln har ett listpris på 2600 € på tyska Ridley siten med tysk moms.
Så jag skulle inte kalla det för "hittepåpris" eller dyrt för den delen med 25% rabatten. Visa gärna andra "märkescyklar" med 105 grupp och skivbromsar som finns i lager för under 20.000 kr.
Och gällande att den skulle vara tung - återigen visa en komplett 105 cykeln för motsvarande pris som är lättare och då lättare på riktigt, inte i en hittepå spec listad på hemsidan (nu vet vi alla att det är omöjligt för alla anger hittepå vikter).

Bara hjulen väger 2 kg, däcken lär vara av billigare och tyngre slaget också, så att kapa ett halvt kilo är inte alltför svårt så särskilt tung är den inte heller.

Första racercykel
Så jag skulle inte kalla det för "hittepåpris" eller dyrt för den delen med 25% rabatten. Visa gärna andra "märkescyklar" med 105 grupp och skivbromsar som finns i lager för under 20.000 kr.
Och gällande att den skulle vara tung - återigen visa en komplett 105 cykeln för motsvarande pris som är lättare och då lättare på riktigt, inte i en hittepå spec listad på hemsidan (nu vet vi alla att det är omöjligt för alla anger hittepå vikter).

Bara hjulen väger 2 kg, däcken lär vara av billigare och tyngre slaget också, så att kapa ett halvt kilo är inte alltför svårt så särskilt tung är den inte heller.
Jo, men priset är satt för att bli rimligt med 25% rabatt, så sett på det viset är det ett hittepåpris.

Man kan säkert tycka olika, men i min värld är den tung för att vara en 27kSEK cykel. Den väger mer än både min stålracer och cf-randoracer. Sen har kanske inte vikten jättestor betydelse, men nog är det lite roligare med en lättare cykel även om det inte gör någon större skillnad på farten.

Det går iofs ha roligt även på 10kg tiaga cykel på 10kSEK, så det mesta handlar väl om preferenser och förväntningar.

Första racercykel

Rose har aldrig haft hittepåvikt på dom jag köpt och kostar under 20kkr.
Iofs har jag köpt 2 XLite Team vilken är deras lättaste och dyraste men bägge har legat runt 6.5kg vid leverans (utan pedaler)

Första racercykel
Jag rekommenderar dig att snegla på gravel, jag har två. De har lite mer upprätt sittställning än en renodlad racer och tar bredare däck vilket kommer ge lite mjukare gång. En gravel kan utrustas med pakethållare om du väljer att pendla med den. Samtidigt är den obetydligt långsammare än en renodlad racer.
Många pratar om att höja budget samt endel gravelcyklar, börjar överväga höja budget till gravel med 2 hjul.

Hur är dem att köra på vägen med utväxling och fart?
Bör man isf ta 11x2 eller 11x1?
Samt är det stor skillnad på grx 400 vs grx 600?
Tackar för tipset

Första racercykel

Är detta något att ha? Inte den snyggaste men bra komponenter någon som vet ifall de är sköna?

Börjar överväga höja budget och skaffa en gravelcykel som allrounder.
Några erfarenheter hur dem är på asfalten vill gärna ha fart men prioriterar comfort.

Är förtillfället mest låst på canyon endourance cykeln uppskattar även tips på de begagnade cyklarna.
Är 178cm lång oftast i m storlek till cyklar.

Stor skillnad på grx 400 vs grx 600?
Ska utväxlingen vara 11x2 eller 11x1?

Gravel vs endurance cykel vad tkr ni?

Är jätte tacksam för alla era rekommendationer ni givit många bra inputs och tips.

Första racercykel
Om du bara ska köra på asfalt ser jag ingen större poäng i annat än racer. Om man väljer en racer med snäll geometri och som sväljer skapligt breda däck bör komforten inte vara något problem. Om du någon gång dessutom emellanåt vill/behöver köra inte alltför risig grusväg och inte har tokbråttom skulle jag fortfarande säga racer. Börjar du avvika från det skulle jag börja fundera på annan cykeltyp.

Första racercykel
Om du bara ska köra på asfalt ser jag ingen större poäng i annat än racer. Om man väljer en racer med snäll geometri och som sväljer skapligt breda däck bör komforten inte vara något problem. Om du någon gång dessutom emellanåt vill/behöver köra inte alltför risig grusväg och inte har tokbråttom skulle jag fortfarande säga racer. Börjar du avvika från det skulle jag börja fundera på annan cykeltyp.
Snäll geometri på racercykel som du säger var min tanke, endel börja prata om gravel men det känns som det blir en racer med snäll geometri.
Tanken är att hålla sig på asfaltsvägar dock är de inte de bästa vägarna.

Första racercykel
Snäll geometri på racercykel som du säger var min tanke, endel börja prata om gravel men det känns som det blir en racer med snäll geometri.
Tanken är att hålla sig på asfaltsvägar dock är de inte de bästa vägarna.
Se till att det går i 28mm däck. Jag har kört grusvägar med 25mm det fungerar.
Om majoriteten av det du cyklar är grus så visst men asfalt, köp en racer.

Första racercykel
Många pratar om att höja budget samt endel gravelcyklar, börjar överväga höja budget till gravel med 2 hjul.

Hur är dem att köra på vägen med utväxling och fart?
Bör man isf ta 11x2 eller 11x1?
Samt är det stor skillnad på grx 400 vs grx 600?
Tackar för tipset
För lvg absolut 2x11. Det ger alla växlar man behöver och rimliga steg. 1x11 kräver kompromisser och väl avvägt val av drev och kassett för att bli bra.

Första racercykel

Är detta något att ha? Inte den snyggaste men bra komponenter någon som vet ifall de är sköna?

Börjar överväga höja budget och skaffa en gravelcykel som allrounder.
Några erfarenheter hur dem är på asfalten vill gärna ha fart men prioriterar comfort.

Är förtillfället mest låst på canyon endourance cykeln uppskattar även tips på de begagnade cyklarna.
Är 178cm lång oftast i m storlek till cyklar.

Stor skillnad på grx 400 vs grx 600?
Ska utväxlingen vara 11x2 eller 11x1?

Gravel vs endurance cykel vad tkr ni?

Är jätte tacksam för alla era rekommendationer ni givit många bra inputs och tips.
Har du klarat dig i två år på en hybrid behöver du inte en multifuntionell gravel, med dubbla hjuluppsättningar, för att köra mestadels asfalt imho.

Första racercykel
Ja låt TS köpa en racer som passar budget och uppleva skillnaden mot nuvarande hybridhoj. I min värld köper han en Rose i rött och den utan skivbromsar som han ändå inte behöver då han förmodligen inte köper karbonhjul det första han gör.

Oroar man sig för bromskraft så kommer fälgbromsarna i modell 105 klara av att tvärnita hela ekipaget utan problem.

Den cykeln kan man ha i många år och köper man ngt nytt blir detta en underbart snabb pendlare, trainerhoj mm.

Efter en tid när TS tänkt klart slår han till på en https://www.rosebikes.se/cyklar/racercyklar/race/x-lite-six
och flyger till Gran Canaria och dricker öl och käkar gamla kläder.

Ropa vieja https://spanishsabores.com/canarian-ropa-vieja-recipe/

Senast ändrad:
Första racercykel
Du har länkat riktigt bra cyklar. Enda problemet är hur du kommer att gilla sittställningen och det är nästan hopplöst att veta innan du har kört i alla fall tiotalet timmar med bockstyre.

Första racercykel
Rose har aldrig haft hittepåvikt på dom jag köpt och kostar under 20kkr.
Iofs har jag köpt 2 XLite Team vilken är deras lättaste och dyraste men bägge har legat runt 6.5kg vid leverans (utan pedaler)
Reveal Four disc 2799 € 8.1 kg leveranstid minst 10v
Xlite 4 2999 € - leveranstid 4 v på vissa, andra finns ingen angiven.

Det är deras billigaste kolfiberhojar med skivbromsar.

En Ridley för 20k plus lättare hjul kommer lätt ner till 8.1 kg för en lägre peng.

Och @jonja är du i rätt tråd? Ts anger en budget upp till 20 k, Ridleyn kostar 20 k.

Första racercykel
Ja låt TS köpa en racer som passar budget och uppleva skillnaden mot nuvarande hybridhoj. I min värld köper han en Rose i rött och den utan skivbromsar som han ändå inte behöver då han förmodligen inte köper karbonhjul det första han gör.

Oroar man sig för bromskraft så kommer fälgbromsarna i modell 105 klara av att tvärnita hela ekipaget utan problem.

Den cykeln kan man ha i många år och köper man ngt nytt blir detta en underbart snabb pendlare, trainerhoj mm.

Efter en tid när TS tänkt klart slår han till på en https://www.rosebikes.se/cyklar/racercyklar/race/x-lite-six
och flyger till Gran Canaria och dricker öl och käkar gamla kläder.

Ropa vieja https://spanishsabores.com/canarian-ropa-vieja-recipe/
Klok som vanligt!

Första racercykel
Reveal Four disc 2799 € 8.1 kg leveranstid minst 10v
Xlite 4 2999 € - leveranstid 4 v på vissa, andra finns ingen angiven.

Det är deras billigaste kolfiberhojar med skivbromsar.

En Ridley för 20k plus lättare hjul kommer lätt ner till 8.1 kg för en lägre peng.

Och @jonja är du i rätt tråd? Ts anger en budget upp till 20 k, Ridleyn kostar 20 k.
Jag är rätt säker på att TS ursprungligen hade intervallet 10-17 kkr. Kan vara det som skapar förbistring.

Första racercykel
Jag har alltid förespråkat begagnat (för att jag är snål och pinsamt långsam, vilket är mer klädsamt på en billig cykel). En nackdel med det är såklart att man som nybörjare kan råka ut för att behöva service direkt. En viktig fördel är dock att man kan provcykla och känna hur det känns. Känslan är väldigt svårt att få ett grepp om när man onlineshoppar.

Tillbaka
Topp