Första racercykel

Första racercykel
Se till att det går i 28mm däck. Jag har kört grusvägar med 25mm det fungerar.
Om majoriteten av det du cyklar är grus så visst men asfalt, köp en racer.
Har en bekant som glatt gasade på grusvägen ner från Nipfjället på 20 mm:s däck medan jag fegrullade mig ner på 25 mm (Conti GP4000 tror jag). Med detta bara sagt att teknisk förmåga spelar en viss roll. Sen är det alltid en fråga hur fort man vill cykla och hur det lutar. Jag tog mig uppför denna på 25 mm men var för feg för att cykla ner:
pa140575-medium-jpeg.396399

Första racercykel
Jag har alltid förespråkat begagnat (för att jag är snål och pinsamt långsam, vilket är mer klädsamt på en billig cykel). En nackdel med det är såklart att man som nybörjare kan råka ut för att behöva service direkt. En viktig fördel är dock att man kan provcykla och känna hur det känns. Känslan är väldigt svårt att få ett grepp om när man onlineshoppar.
Jag är lite tveksam till värdet av att provcykla om syftet är att känna hur geometrin funkar och om det är första racern. För egen del hade det i alla fall inte hjälpt mig att hitta rätt.

Jag minns hur det kändes första turerna jag körde när jag skaffat racer. Hade någon frågat mig om det kändes bra hade jag inte sagt ja. Klart mycket extremare sittställning än på tidigare cyklar. Hålla nere i bocken kändes som jag nästan hade näsan i backen. Var också lite vingligt, delvis p.g.a. sittställningen och delvis p.g.a. smalt styre.

Så hade jag fått provcykla hade jag sagt att det inte kändes bra. Och om jag hade fått bestämma hade jag hamnat med en cykel som inte alls varit lika lämplig efter att jag cyklat en del och vant mig vid den nya cykeln.

Första racercykel
Jag är lite tveksam till värdet av att provcykla om syftet är att känna hur geometrin funkar och om det är första racern. För egen del hade det i alla fall inte hjälpt mig att hitta rätt.

Jag minns hur det kändes första turerna jag körde när jag skaffat racer. Hade någon frågat mig om det kändes bra hade jag inte sagt ja. Klart mycket extremare sittställning än på tidigare cyklar. Hålla nere i bocken kändes som jag nästan hade näsan i backen. Var också lite vingligt, delvis p.g.a. sittställningen och delvis p.g.a. smalt styre.

Så hade jag fått provcykla hade jag sagt att det inte kändes bra. Och om jag hade fått bestämma hade jag hamnat med en cykel som inte alls varit lika lämplig efter att jag cyklat en del och vant mig vid den nya cykeln.
Jag tror ändå att det är viktigt att hitta rätt storlek och känsla (olika cyklar upplevs ju väldigt olika trots att de har liknande egenskaper på pappret). Att som nybörjare köpa en ny cykel för 20k (för att andra tycker att den är rätt) och inte känna att det känns bra tycker jag låter lite sådär. Om man ändå måste vänja sig, så är det ju billigare att vänja sig med den minst osköna racer man provat. Och mindre förlust om man aldrig vänjer sig.

Första racercykel
Jag tror ändå att det är viktigt att hitta rätt storlek och känsla (olika cyklar upplevs ju väldigt olika trots att de har liknande egenskaper på pappret). Att som nybörjare köpa en ny cykel för 20k (för att andra tycker att den är rätt) och inte känna att det känns bra tycker jag låter lite sådär. Om man ändå måste vänja sig, så är det ju billigare att vänja sig med den minst osköna racer man provat. Och mindre förlust om man aldrig vänjer sig.
Min hypotes är att om en person inför köpet av sin första racer får två cyklar att välja på, provcyklar dessa och väljer den som känns bäst så är utfallet av det valet inte speciellt väl korrelerat med utfallet om valet skulle ske om personen (hypotetiskt) skulle klona sig och ena upplagan skulle cykla den ena cykeln i några hundra mil och den andra klonen skulle cykla den andra cykeln samma sträcka och klonerna sedan skulle snacka ihop sig om vilken cykel som kändes bäst då.

Cyklarna ovan förutsätts vara av rimligt rätt storlek. För detta krävs inte provcykling utan det kan antingen uppnås via hjälp av hyggligt kunnig butikspersonal eller via egna mätningar och konsulterande av internet.

Om jag vid tillfället då jag köpte min första racer fått provcykla den cykel jag köpte och en med lite mer upprätt sittställning hade jag tveklöst valt den med lite mer upprätt sittställning om jag skulle ha gått på känsla. jag är tämligen övertygade om att valet hade varit det omvända om jag hade gjort det efter ett par hundra mils cyklande. Likadant om jag hade haft en cykel med lite bredare styre som alternativ. Jag hade valt den vid en initial provcykling men den cykel jag verkligen köpte om valet hade skett efter några hundra mils cyklande.

Jag säger inte att det är så att man alltid skulle välja "fel", men däremot tror jag att om man aldrig cyklat något i närheten av en racer är ens känsla för hur det "bör" kännas i stort sett icke-existerande och att lita på den ger ingen tillförlitlig information.

Det du kan plocka bort med en provcykling tror jag är cyklar som är helt galna i storlek. Som jag skrev ovan anser jag dock att dessa går att eliminera på andra sätt.

Om jag skulle valt den "minst osköna racern" då jag köpt min första racer hade jag valt den racer som hade geometri och mått som mest liknade den cykel jag hade innan och som jag var van vid. Och det hade definitivt inte blivit en bra ingång i racervärlden. Lyckligtvis fick jag bra hjälp i butiken där jag köpte cykeln och fick en cykel som när jag väl vant mig vid den passade mig bra, trots mina inledande känslor.

Första racercykel
Min hypotes är att om en person inför köpet av sin första racer får två cyklar att välja på, provcyklar dessa och väljer den som känns bäst så är utfallet av det valet inte speciellt väl korrelerat med utfallet om valet skulle ske om personen (hypotetiskt) skulle klona sig och ena upplagan skulle cykla den ena cykeln i några hundra mil och den andra klonen skulle cykla den andra cykeln samma sträcka och klonerna sedan skulle snacka ihop sig om vilken cykel som kändes bäst då.
Och min hypotes är att en icke cykelintresserad som plågar sig på den obekvämare cykeln i några hundra mil kanske hellre ger upp än den klon som cyklar på den bekvämare cykeln. Men det är ju bara hypoteser.
Cyklarna ovan förutsätts vara av rimligt rätt storlek. För detta krävs inte provcykling utan det kan antingen uppnås via hjälp av hyggligt kunnig butikspersonal eller via egna mätningar och konsulterande av internet.
Min upplevelse är fortfarande att olika cyklar av samma storlek kan vara väldigt olika.
Om jag vid tillfället då jag köpte min första racer fått provcykla den cykel jag köpte och en med lite mer upprätt sittställning hade jag tveklöst valt den med lite mer upprätt sittställning om jag skulle ha gått på känsla. jag är tämligen övertygade om att valet hade varit det omvända om jag hade gjort det efter ett par hundra mils cyklande. Likadant om jag hade haft en cykel med lite bredare styre som alternativ. Jag hade valt den vid en initial provcykling men den cykel jag verkligen köpte om valet hade skett efter några hundra mils cyklande.
Det är du. Vi är alla olika. En person som cyklat på en hybrid i flera år kanske inte upplevt att det är helt fel cykel?
Jag säger inte att det är så att man alltid skulle välja "fel", men däremot tror jag att om man aldrig cyklat något i närheten av en racer är ens känsla för hur det "bör" kännas i stort sett icke-existerande och att lita på den ger ingen tillförlitlig information.

Det du kan plocka bort med en provcykling tror jag är cyklar som är helt galna i storlek. Som jag skrev ovan anser jag dock att dessa går att eliminera på andra sätt.
Jag tror att provcyklingar kan ge insikten i hur olika cyklar faktiskt kan vara (vilket iofs öppnar en ny och komplicerad värld).
Om jag skulle valt den "minst osköna racern" då jag köpt min första racer hade jag valt den racer som hade geometri och mått som mest liknade den cykel jag hade innan och som jag var van vid. Och det hade definitivt inte blivit en bra ingång i racervärlden. Lyckligtvis fick jag bra hjälp i butiken där jag köpte cykeln och fick en cykel som när jag väl vant mig vid den passade mig bra, trots mina inledande känslor.
Det är mycket möjligt att en skön begagnad racer är helt fel. Men nån gång har den väl ändå varit rätt? Hur fel kan en begagnad racer vara jmf med en ny (som är rätt)?

Första racercykel
Och min hypotes är att en icke cykelintresserad som plågar sig på den obekvämare cykeln i några hundra mil kanske hellre ger upp än den klon som cyklar på den bekvämare cykeln. Men det är ju bara hypoteser.

Min upplevelse är fortfarande att olika cyklar av samma storlek kan vara väldigt olika.

Det är du. Vi är alla olika. En person som cyklat på en hybrid i flera år kanske inte upplevt att det är helt fel cykel?

Jag tror att provcyklingar kan ge insikten i hur olika cyklar faktiskt kan vara (vilket iofs öppnar en ny och komplicerad värld).

Det är mycket möjligt att en skön begagnad racer är helt fel. Men nån gång har den väl ändå varit rätt? Hur fel kan en begagnad racer vara jmf med en ny (som är rätt)?
Som vanligt är det antingen så att jag komplett misslyckas förmedla vad jag vill säga eller så bryr du dig inte om att ens försöka förstå. Vilket det är vet jag inte. Vis av erfarenheten vet jag dock att det inte spelar någon som helst roll vad jag skriver och hur jag försöker hitta på alternativa formuleringar för att förklara hur jag resonerar. Det kommer att ha noll effekt. Så, jag avslutar min del i detta i och med detta inlägg. Jag har gjort ett så gott försök jag kan att förklara varför jag tror att intrycken från en provcykling inför köpet av första racercykeln är tveksamt att basera inköpet på om man vill försöka hitta en för individen verkligt bra cykel.

Första racercykel
Som vanligt är det antingen så att jag komplett misslyckas förmedla vad jag vill säga eller så bryr du dig inte om att ens försöka förstå. Vilket det är vet jag inte. Vis av erfarenheten vet jag dock att det inte spelar någon som helst roll vad jag skriver och hur jag försöker hitta på alternativa formuleringar för att förklara hur jag resonerar. Det kommer att ha noll effekt. Så, jag avslutar min del i detta i och med detta inlägg. Jag har gjort ett så gott försök jag kan att förklara varför jag tror att intrycken från en provcykling inför köpet av första racercykeln är tveksamt att basera inköpet på om man vill försöka hitta en för individen verkligt bra cykel.
Till stor del tror jag att ni tycker lika, men missförstår varandra.

Första racercykel
Och jag försöker säga att oavsett vad du och jag anser vara en bra cykel, så är det ju inte du eller jag som ska köpa och cykla på den. Du kan mycket väl ha rätt (men det är väldigt svårt att veta utan kloner). Jag tycker att en person som inte har så mycket erfarenhet av cyklar ska prova så många cyklar som möjligt, för att få just lite intryck och erfarenhet. Få skulle tex köpa en bil utan att provsitta/köra den. Några förespråkar gravel, andra racer och jag föreslår att provköra begagnade (och även nya om det går). Du är lite tveksam till det sista. Vilket jag fick intryck av från din formulering: "Jag är lite tveksam till värdet av att provcykla om syftet är att känna hur geometrin funkar och om det är första racern. För egen del hade det i alla fall inte hjälpt mig att hitta rätt." Jag tycker fortfarande att det har ett värde att provcykla.

Första racercykel
Många pratar om att höja budget samt endel gravelcyklar, börjar överväga höja budget till gravel med 2 hjul.

Hur är dem att köra på vägen med utväxling och fart?
Bör man isf ta 11x2 eller 11x1?
Samt är det stor skillnad på grx 400 vs grx 600?
Tackar för tipset
Bägge mina har 2 x 11 och det tycker jag är perfekt om det blir mycket asfalt (en av dem är en renodlad pendlare och det blir en hel del asfalt ut till grusvägarna med den andra). Den fina av mina gravels har slicks just nu och den är skönare än min 10 år gamla racer och minst lika snabb. Jag har aldrig lyckats komma upp i hög cadens och kan ibland sakna en tyngre växel men då snittar jag över 30 km/timme.
Min fina gravel har grx 800 och pendlaren har 400. Växlingarna på 400 går mer än tillräckligt bra. Jag har aldrig haft något att anmärka på på 800.

Första racercykel
Dryga 13 k plus frakt för en alutysk med fälgbroms eller kolfiber, skivbromsar, beroende på var man bor möjlighet att känna och klämma samt troligen enklare garantihantering med svensk handlare som även kan erbjuda service.
Inget fel med en alu Rose, men JAG hade lätt hellre köpt Ridleyn. Viktskillnaden kommer inte märkas annat än på pappret. Vi vet bättre idag än att tro att en sån minimal viktskillnad faktiskt gör någon skillnad i faktiska hastigheter på svenska vägar.

Skulle jag sätt stopp vid 13-14 k och köpa fälgbroms hade jag köpt en beggad.
Men Rose är säkert hur bra som helst också ;-)

Första racercykel
Ja låt TS köpa en racer som passar budget och uppleva skillnaden mot nuvarande hybridhoj. I min värld köper han en Rose i rött och den utan skivbromsar som han ändå inte behöver då han förmodligen inte köper karbonhjul det första han gör.

Oroar man sig för bromskraft så kommer fälgbromsarna i modell 105 klara av att tvärnita hela ekipaget utan problem.

Den cykeln kan man ha i många år och köper man ngt nytt blir detta en underbart snabb pendlare, trainerhoj mm.

Efter en tid när TS tänkt klart slår han till på en https://www.rosebikes.se/cyklar/racercyklar/race/x-lite-six
och flyger till Gran Canaria och dricker öl och käkar gamla kläder.

Ropa vieja https://spanishsabores.com/canarian-ropa-vieja-recipe/
Blir nog en röd Rose cykel den är bra mkt snyggare än canyon.
Kan man få tag på dessa någonstans i sverige eller är det att beställa från tyskland som gäller dvs ifall man inte har vägarna förbi?

Första racercykel
Kan man få tag på dessa någonstans i sverige eller är det att beställa från tyskland som gäller dvs ifall man inte har vägarna förbi?
Duskland endast sen Barkarby showroom la ner. Spara kartongen, den går att flyga med, inte du (eller det beror på) men hojen och är bra om ngt nu skulle vara knasigt trots att det testas friskt hos Rose.

Första racercykel
Jag köpte en röd pro sl för en månad sen, och är mkt nöjd med färg och finish (efter de senaste 20 åren med helsvarta hojar). Ser fantastisk ut i lågtstående kvällssol och lämpar sig utmärkt för att hängas upp på väggen och sätta en spot på.

Första racercykel
Begagnat håller jag med om, ty då kan man få en kvalitetscykel billigt, istället för instegscykel.
Gravel, d v s grus... Hm, kanske räcker det ofta att köpa ett par grova däck till racern? På vintern, när asfaltsvägarna mer liknar spikmattor och grusåkrar, använder jag Schwalbe Maraton. Har ännu inte felat mig och fixar en del snöglopp också. De är dock lite tunga och stela och grovmönstrade.

Första racercykel
'Instegscykel' eller 'första cykel' är ju ett rätt tänjbart begrepp. Om man menar nåt man snabbt växer ur och lessnar på, är pro sl inte nån typisk sån produkt imo utan snarare nåt som bör kunna göra tjänst en längre tid.
Debatten begagnat vs nyköp kommer väl inte att avgöras det här året heller. Själv tycker jag begköp är notoriskt svårbemästrat och tidsödande. Det jag bla ser är att size:ingen lätt blir lidande, att totalkostnad lätt skenar iväg när man börjar byta ut delar som är slitna eller oattraktiva. Ser man det hela ur ett livscykelperspektiv, tex att cykeln behålls i 10-20 år (inom familjen) är det inte mkt som talar för ett begköp.

Tillbaka
Topp