[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Problemet är att det verkar passa agendan att låta både bilindustrin och svennebanan påstå att el är rent. Det står till och med co2 = 0 på en del bilar.

Edit. Min hang Up är motviljan att nöja sig med sanningen. El är bra och kanske är kärnkraft också bra.
El är inte rent. Men det är renare.

Ja, jag tror det är det vi måste hoppas på. Tyvärr förbjöd vi forskning på området i många år och sen förstörde japanen allt 2011. Tysken ska väl nu lösa det med solceller och kärlek....och då blir det väl kol tyvärr.
Kolen blir som kärnkraften bara dyrare och dyrare med tiden. Till skillnad från kärnkraft är det svårt att tänka sig något tekniksprång som gör den lönsam igen. Bild från wikipedia:
2880px-20201019_Levelized_Cost_of_Energy_%28LCOE%2C_Lazard%29_-_renewable_energy.svg.png

Vattenkraft verkar ligga i nivå med vind när jag snabbläser artikeln fast med en del uppenbara fördelar på det då

Klart bättre än att spekulera grundlöst.
Jag spekulerar inte, jag säger att jag vill ha mer data att dra slutsatser ifrån innan jag köper bilindustrins argument. Om nu batterierna är så driftsäkra som det hävdas (”de ska inte behöva bytas under bilens livslängd”), varför lämnas det inte livstids batterigaranti då? Det längsta jag sett är 8 år, det är inte ens halva medellivslängden för en bil i Sverige.

Ja, jag tror det är det vi måste hoppas på. Tyvärr förbjöd vi forskning på området i många år och sen förstörde japanen allt 2011. Tysken ska väl nu lösa det med solceller och kärlek....och då blir det väl kol tyvärr.
Och rysk gas. Kalifornien har ju gått det nordeuropeiska spåret ett tag (att lägga ner den planerbara produktionen till förmån för sol och vind), nu får de starta gaskraftverk och t.o.m. dieselgeneratorer för att säkerställa eltillgång.

Jag spekulerar inte, jag säger att jag vill ha mer data att dra slutsatser ifrån innan jag köper bilindustrins argument. Om nu batterierna är så driftsäkra som det hävdas (”de ska inte behöva bytas under bilens livslängd”), varför lämnas det inte livstids batterigaranti då? Det längsta jag sett är 8 år, det är inte ens halva medellivslängden för en bil i Sverige.

Fast hur lång garanti har du på en fossilbil avseende motor etc - ganska lika eller hur? Dessutom så extremt mycket mer som kan gå sönder på en vanlig bil. Hybrider verkar tyvärr vara sämsta av bägge världar - leasa absolut men inte äga hybrid.

OnT: något som vet hur Easee Equaliser är kontra Tibber Pulse, är den enbart för laddaren och Pulse håller koll på hela huset eller?

• Gilla
Reactions: H.
Och rysk gas. Kalifornien har ju gått det nordeuropeiska spåret ett tag (att lägga ner den planerbara produktionen till förmån för sol och vind), nu får de starta gaskraftverk och t.o.m. dieselgeneratorer för att säkerställa eltillgång.
På vilket sätt påverkar Kaliforniens elproduktion ditt val av bil i Sverige?
Du verkar flacka runt och leta negativa exempel i hela världen för att få vatten på kvarn.

Vad menar du med att Kalifornien lägger ner planerar elproduktion och insinuerar du att vi gör det samma i Sverige?

Direkförbrukning av el, alltså det du väljer att kalla planerbar produktion kräver en enorm överkapacitet, bara för att alla ska kunna slösa utan minsta tanke på hur/när man använder elen, när behovet stiger slår vi i taket på möjlig utbyggnad av den typen av produktion eller åtminstone blir den så pass kostnadsineffektiv att andra lösningar som lagring blir mer rationella.

Början på slutet av den typen av förbrukning ska nog ses som inledd i och med diskussionen kring effekttaxor.

Sen ska det kanske tilläggas att det absolut billigaste sättet att bygga reservkapacitet är med batteribanker. Kol + kärnkraft kan inte konkurrera med vind + sol + batterier. Verkar finnas folk som tror det är någon slags politisk konspiration här när det i själva verket bara är hederlig gammal marknadsekonomi som är ute och spökar igen

På vilket sätt påverkar Kaliforniens elproduktion ditt val av bil i Sverige?
Du verkar flacka runt och leta negativa exempel i hela världen för att få vatten på kvarn.

Vad menar du med att Kalifornien lägger ner planerar elproduktion och insinuerar du att vi gör det samma i Sverige?

Direkförbrukning av el, alltså det du väljer att kalla planerbar produktion kräver en enorm överkapacitet, bara för att alla ska kunna slösa utan minsta tanke på hur/när man använder elen, när behovet stiger slår vi i taket på möjlig utbyggnad av den typen av produktion eller åtminstone blir den så pass kostnadsineffektiv att andra lösningar som lagring blir mer rationella.

Början på slutet av den typen av förbrukning ska nog ses som inledd i och med diskussionen kring effekttaxor.
Problemet är väl alla idioter som både vill ladda sina lyxbilar och ha värme i sina hus på natten när det är kallt. Kan man få dem att värma husen när solen är framme så är mycket vunnit.

Sen ska det kanske tilläggas att det absolut billigaste sättet att bygga reservkapacitet är med batteribanker. Kol + kärnkraft kan inte konkurrera med vind + sol + batterier. Verkar finnas folk som tror det är någon slags politisk konspiration här när det i själva verket bara är hederlig gammal marknadsekonomi som är ute och spökar igen
Är jag snett ute om jag gissar att det blir ett stort batteri?

Skit i vad folk på happy tror och observera att EU snart klassat kärnkraft som miljövänligt.

Är jag snett ute om jag gissar att det blir ett stort batteri?
Det blir ett jättestort batteri. Vattenfall ligger om jag fattat rätt bra till här:

Det blir ett jättestort batteri. Vattenfall ligger om jag fattat rätt bra till här:

Ok, det är svårt att tro på men så blir det kanske.

Kan verkligen en batteribank verkligen konkurrera med tyngdlagen? Pumpa upp vatten till en högre höjd och släpp ner på en turbin när kraften behövs.

• Gilla
Reactions: .A.
Kan verkligen en batteribank verkligen konkurrera med tyngdlagen? Pumpa upp vatten till en högre höjd och släpp ner på en turbin när kraften behövs.
Pumpar, rör, turbiner och framför allt marken du ska förvara allt vatten på är dyra men på ställen där det mesta av det där redan finns kan det nog löna sig. Vem vet?

Här är en rapport som säger batterier i all fall är billigast:

Om man skiter i ragnarök för en stund. Laddbox ja, ska man också ha powerwall och solceller på taket? Det senare är på gång hemma så ska man sy ihop en totallösning kring detta, går det?

EDIT
I februari 2021 har vi erhållit information om att Powerwall har en planerad lansering i Europa år 2023. Hur lång tid det dröjer innan produkten blir tillgänglig i Sverige saknas det i skrivande stund information kring.

Senast ändrad:
Här vore det snyggt med en liten uppställning där du visar på varför fossilt inte har motsvarande påverkan. Den första gäller även för oljeindustrin, den andra är troligen värre inom olja plus samma gruvor eller värre och oljerelaterade krig, den sista kan man fundera över om avfall i en hög eller osynligt utspritt överallt är värst.
Jag påstår inte vilket som är bäst, pekar på att det finns mycket att jämföra.

Laggards (16%) – Individuals in this category are the last to adopt an innovation. Unlike some of the previous categories, individuals in this category show little to no opinion leadership. These individuals typically have an aversion to change-agents and tend to be advanced in age. Laggards typically tend to be focused on “traditions”, likely to have lowest social status, lowest financial fluidity, be oldest of all other adopters, in contact with only family and close friends, very little to no opinion leadership.

Känns som att vi är typ mellan early och late majority? I övriga samhället vill säga.

Elbilshatarna i en elbilstråd. Förr var bättre förr!

Gäller det miljöpåverkan så beror det på vad man anser är värst.
Nu verkar ju el vara jättesmutsigt enligt dig, men tänk på att el fossilbil smutsar ner ohyggligt mycket där den körs. Vem fan gillar avgaser och oljud? Ingen... Ja raggarna då.

Skit i vad folk på happy tror och observera att EU snart klassat kärnkraft som miljövänligt.
Glöm kärnkraften. Det tåget har gått - det är för tidsödande att bygga nytt. Behåll det vi har, men bygga nytt nu? Nä.

Klart man ska få fantisera fritt utan mothugg från haters.

Om jag hittat aktuell information då dödar skattereduktion när man säljer överskott effektivt powewalls.

Marknadskrafter så Bull

Glöm kärnkraften. Det tåget har gått - det är för tidsödande att bygga nytt. Behåll det vi har, men bygga nytt nu? Nä.

Det handlar väl bara om elpriset?

Eftersom jag inte själv orkar fördjupa mig i den biten, tycker du jag ska tro på att vi laddar ett stort batteri på dagen som vi sen värmer hela landet med istället för med kärnkraft?

Jag tror att framtiden antingen hanteras av tekniska landvinningar, andra än batteri, eller enormt minskad konsumtion och slutet på den livstill vi växt upp med. Sannolikt är vi klädda någon form av uniform. (Mao eller star Trek kan jag inte se i kristallkulan)

T.o.m. de gröna partierna i flera länder anser det, t.ex. i Finland. IPCC pekar ut kärnkraft som nyckeln för att öht ha en chans att klara omställningen.

Problemet är väl alla idioter som både vill ladda sina lyxbilar och ha värme i sina hus på natten när det är kallt. Kan man få dem att värma husen när solen är framme så är mycket vunnit.
Njäe, jag gillar att ha min bil laddad på morgonen och även värme i kåken på natten.

Men jag kanske ska ha spöstraff om jag vill köra induktionshällen på boost, disk,tvätt och tork när jag kommer hem från jobbet, samt ladda bilen klockan 19 varje vardag...

Och effekttaxan är ett väl lämpat spöstraff.

Jag har varit i Kalifornien och arbetat med gasturbiner. Helt riktigt används de för att snabbt kunna få in mer effekt på elnätet. Men då (10 år sedan ish) så var det stora problemet att det var så dåligt med nederbörd så vattenmagasinen aldrig fylldes på längre. Och Kalifornien är väl fortfarande torrt vad jag förstår.

Jag VILL tro på detta, men får inte ihop siffrorna. 288 batteripack som vardera motsvarar batteriet i en BMW i3. Detta ska enligt filmen kunna driva 40 000 hushåll men om 288 av dessa hushåll (<1% av hushållen) laddar upp sina elbilar från 0 till 100% en vindstilla natt så är ju batterierna slut?

• Gilla
Reactions: rln
Jag VILL tro på detta, men får inte ihop siffrorna. 288 batteripack som vardera motsvarar batteriet i en BMW i3. Detta ska enligt filmen kunna driva 40 000 hushåll men om 288 av dessa hushåll (<1% av hushållen) laddar upp sina elbilar från 0 till 100% en vindstilla natt så är ju batterierna slut?
Elen kommer vara för dyr i de här lägena för att ladda bilen. Så är det oavsett var elen kommer ifrån.

Oavsett har det svenska elnätet kapacitet att snabbladda kanske 2-300 000 tusen bilar samtidigt och då går all ström åt till det. Alltså, det blir ingen över till något annat (min huvudräkning baserat på 10 kW laddning, vår maxeffekt som tydligen ligger på 26-30 GW, normalproduktion runt 18 GW) .

Så, ska vi byta ut alla 5 miljoner reggade bilar i sverige till el-dito. 6.3 miljarder mil total bilåkning gånger 1.3 kWh som teslan drar. Blir 8 TWh per år, ca 5 % av totala elproduktionen. Kanske funkar. Vad vet jag?

• Gilla
Reactions: rln
Elen kommer vara för dyr i de här lägena för att ladda bilen. Så är det oavsett var elen kommer ifrån.

Oavsett har det svenska elnätet kapacitet att snabbladda kanske 2-300 000 tusen bilar samtidigt och då går all ström åt till det. Alltså, det blir ingen över till något annat (min huvudräkning baserat på 10 kW laddning, vår maxeffekt som tydligen ligger på 26-30 GW, normalproduktion runt 18 GW) .

Så, ska vi byta ut alla 5 miljoner reggade bilar i sverige till el-dito. 6.3 miljarder mil total bilåkning gånger 1.3 kWh som teslan drar. Blir 8 TWh per år, ca 5 % av totala elproduktionen. Kanske funkar. Vad vet jag?
Räknar du på att genomsnittet då klarar sig med ca 6-8 kWh per dygn. Något som absolut inte behöver snabbladdas.

Om inte annat kanske du kan sätta in de siffrorna jag nämner och se utfallet av det. 2 kW i 4 timmar per bil. Sen kan man ju lägga nån form av tidsstyrning/kostnad så att timmarna inte sammanfaller överallt.

Batteripacket ska inte ersätta elproduktion, det ska ta udden av topparna samt ta vara på överskottet från en blåsig, solig eller regnig period.
Det behövs fortfarande något annat som producerar.
Att förlita sig till 100% på vind och råka ut för en längre period av fullständig stiltje i en vindpark är 2 omständigheter som aldrig kommer att inträffa i verkligheten.

Jag är rätt val insatt i ett av exemplen i länken.
En nyckel är att på riktigt skapa ett fungerande kretslopp där batterierna och helst hela batteripacket kan köra helt slut på den kemiska processen i batterierna innan de går till återvinning, de ska inte gå till återvinningen innan lagringskapaciteten är 0.

Det är egentligen inte intressant att mäta batteriets miljöpåverkan över en bils livstid eftersom batteriets livstid inte tar slut i bilen, men kan man uppnå positiv klimatpåverkan redan i bilen är det ju naturligtvis bra, ju tidigare desto bättre.

Rullande strömavbrott kanske blir det nya svarta.
Det här med rullande strömavbrott är en så pass grov medveten missuppfattning att självaste Trump sover med ett leende på läpparna.

Att ha en plan för när allt går åt helvete betyder inte att apokalypsen står runt hörnet, det betyder att när apokalypsen kommer, så är man förberedd och kan hantera det scenariot.

Att förlita sig till 100% på vind och råka ut för en längre period av fullständig stiltje i en vindpark är 2 omständigheter som aldrig kommer att inträffa i verkligheten.

Fast är det så matematik fungerar? Om du gjort A så lär nog B komma som ett brev på posten.

Ska inte A göras så kvarstår frågan var strömmen, förlåt effekten, ska komma ifrån.

Jag skulle säga att en önskan att siffrorna ska stämma är inte nåt som har det minsta med Trump att göra. Tvärtom.

Jag tycker det är roligt med elbilsskeptikers apokalypsfantasier. Som att problemet vid extrema cornercase är just att åka bil. Men ok. Hur länge finns bensin och diesel när importen slås ut?

Om du skulle behöva förlita dig på ett system vid "apokalypsen", skulle det vara en bensinare/diesel och ett stort privat lager av soppa eller skulle det vara egna solceller och en elbil, kanske med V2L-system?

Det här med rullande strömavbrott är en så pass grov medveten missuppfattning att självaste Trump sover med ett leende på läpparna.

Att ha en plan för när allt går åt helvete betyder inte att apokalypsen står runt hörnet, det betyder att när apokalypsen kommer, så är man förberedd och kan hantera det scenariot.

Jag var helt oseriös i mitt inlägg, så ja medveten missuppfattning stämmer bra. Resten vet jag inte om det alls hade med mitt inlägg att göra.

Men en seriös fråga, laddbox?
Easee, Halo 11kw, eller Garo GLB+? Eller något annat? Eller är det bara att ta billigast möjliga (Easee)? Behövs lastbalansering?

Har 20A huvudsäkring, och det ska ju räcka för hushållsel ink FLVP. Kör idag plug-in hybrid men en ren elbil kommer sannolikt att stå på parkeringen inom 1-2 år.

Jag tycker det är roligt med elbilsskeptikers apokalypsfantasier. Som att problemet vid extrema cornercase är just att åka bil. Men ok. Hur länge finns bensin och diesel när importen slås ut?

Om du skulle behöva förlita dig på ett system vid "apokalypsen", skulle det vara en bensinare/diesel och ett stort privat lager av soppa eller skulle det vara egna solceller och en elbil, kanske med V2L-system?
Alla preppers har väl sett dawn of the dead! Där kör man minsann fossilbilar

Du vet dieselberra bryr sig inte om fakta -
Easee, Halo 11kw, eller Garo GLB+? Eller något annat? Eller är det bara att ta billigast möjliga (Easee)? Behövs lastbalansering?

Har 20A huvudsäkring, och det ska ju räcka för hushållsel ink FLVP. Kör idag plug-in hybrid men en ren elbil kommer sannolikt att stå på parkeringen inom 1-2 år.
Håll dig borta ifrån Garo så blir det bra. Mjukvara är inte deras grej om man skall vara artig...

Jag tror det gör mindre ont för Berra att vinka adjö till diesel än det gör för elnisse att välkomna kärnkraften och det förstår jag.

Har beställt Easee med deras egna balansering som jag bara tror håller koll till själva boxen. Verkar få bra i test och har bara 20A också…

Bilagor

• C72768C9-965C-47D0-8054-FE0A60749A67.png
    C72768C9-965C-47D0-8054-FE0A60749A67.png
    276.4 KB · Besök: 55
  • 3301816D-D460-432F-933E-3D8618F6B8FE.png
    3301816D-D460-432F-933E-3D8618F6B8FE.png
    460 KB · Besök: 57
Blir kanske dyrt vad man än väljer?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp