Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kul med ett snyggt bygge av en Biltema-ram. Vad är det för gaffel?Fjärde sommaren med min monstercross. ?
Efter bilden togs har jag vänt styrstammen och sänkt styret ca 1 cm.
Visa bilaga 497905
Cool , vad är det för bredd på schwalbesulorna?Fjärde sommaren med min monstercross. ?
Efter bilden togs har jag vänt styrstammen och sänkt styret ca 1 cm.
Visa bilaga 497905
Salsa's gaffel till deras Fargo (ev fler modeller)Kul med ett snyggt bygge av en Biltema-ram. Vad är det för gaffel?
2.8 tum och det är max enligt mig, även om 3.0 går in.Cool , vad är det för bredd på schwalbesulorna?
Mange
Paul-bromsar och hängare, Velo Orange-stam och vevar , Genevelle reglage. Men Ryde Bull-fälgarna skvallrar om en viss pragmatism. Så jag vågar gissa att ringklockan inte är Spurcycle...Ikväll blev det en tur på den rosa.
Visa bilaga 501334
För att vara en död dimension får man ändå säga att det var bra med liv i 26-tummarna.
Haha, touché.Paul-bromsar och hängare, Velo Orange-stam och vevar , Genevelle reglage. Men Ryde Bull-fälgarna skvallrar om en viss pragmatism. Så jag vågar gissa att ringklockan inte är Spurcycle...
Hur många rätt? ?
Det var förbanne mig det vackraste jag läst sedan jag konfirmerade mig.Haha, touché.
Ryde Andra 40 fälgar, så nästan.
Annars en ganska brutal blandning av ”bättre än jag förtjänar” och ”sansad pragmatism”: TA Pro 5 Vis vevar, Spurcycle, Gevenalle bromshandtag, Stronglight A9 styrlager, Deore bakväxel och nav, VO stam, VP Vice pedaler, Salsa Woodchipper styre, Conti RaceKing däck, Gilles Berthoud Aspin sadel och Fristad cykel(blå)byxor.
Den är snabb. Och rosa.
Framskjuten sadel har många fördelar men det minskar inte precis belastningen på händerna.Antar att den här räknas?
Visa bilaga 518525
Tyvärr kommer jag inte överens med bockstyret. Gillar sittställningen och allt, men det är fruktansvärt obekvämt för händerna. Får ont efter bara en kvart eller nåt, oavsett hur jag håller.Det blev liiiiite bättre av dubbel styrlinda på hoodsen, men inte tillräckligt. Skär fortfarande in i handflatorna.
Cykeln är aplång och sadelröret för flackt, precis som på 99% av alla cyklar, så jag måste ha den sådär. Jag är redan ordentligt utsträckt så det handlar inte så mycket om vikt, utan om den märkliga formen på det man håller i.Framskjuten sadel har många fördelar men det minskar inte precis belastningen på händerna.
Antar att den här räknas?
Visa bilaga 518525
Tyvärr kommer jag inte överens med bockstyret. Gillar sittställningen och allt, men det är fruktansvärt obekvämt för händerna. Får ont efter bara en kvart eller nåt, oavsett hur jag håller.Det blev liiiiite bättre av dubbel styrlinda på hoodsen, men inte tillräckligt. Skär fortfarande in i handflatorna.
Jag har labbat lite men inte märkt nån jätteskillnad med avseende på smärta i händerna. Styret var mer framåtvinklat först och då blir händerna ännu mer utsträckta så att säga. Jobbigare för handlederna antar jag. Men jag ska prova att vinkla ner lite igen. Kanske sänka styret också. Redan nu finner jag noll nytta av bocken, den är åt helsike för långt ner (för mig som aldrig har bråttom).Har du provat att vinkla styret upp och ner för att få andra vinklar på hoodsen? Jag är mycket känsligt på det. Jag skulle få ont i händerna med hoodsen som du har dom på bilden. Jag skulle ville har dom nästan horisontellt. Men då har du också mycket mindre drop än vad jag har på min lvgcykel.
Jag har labbat lite men inte märkt nån jätteskillnad med avseende på smärta i händerna. Styret var mer framåtvinklat först och då blir händerna ännu mer utsträckta så att säga. Jobbigare för handlederna antar jag. Men jag ska prova att vinkla ner lite igen. Kanske sänka styret också. Redan nu finner jag noll nytta av bocken, den är åt helsike för långt ner (för mig som aldrig har bråttom).
tycker den är lite låg ja. Du kanske kan testa en icke-happykorrekt vinklad stam uppåt. Typ samma längd men 45 grader upp. Biltema har en justerbar.Redan nu finner jag noll nytta av bocken, den är åt helsike för långt ner (för mig som aldrig har bråttom).
Jag tror man kanske missbedömer storleken på cykeln eftersom däcken är såpass stora. Den har 435 mm reach och 73° sadelrörsvinkel, så ETT är väldigt lång även för mina ap-armar. Att flytta sadeln bakåt känns inte som en vettig lösning. Särskilt inte när jag tycker man känner sig mycket mindre effektiv i benen då.För att du har mindre drop är vinkeln på hoodsen kanske redan optimal.
Kanske hjälper det att sänka styren lite. Om den är för högt får man tryck framåt på händerna, som är jobbigt. Som Valhalla säger, misstänker jag också att du får mer tryck framåt med sadeln så långt fram.
Bocken på min lvgcyckel använder jag nästan bara när jag kör snabba utförsloppor.
En detalj är att styret är rätt jäkla brett, vilket gör att det inte känns som att man tjänar så mkt aerodynamiskt på att vara i bocken ändå. Typ bättre att bara böja sig mer och ha "knäckta armbågar" lite inåt mot kroppen liksom.tycker den är lite låg ja. Du kanske kan testa en icke-happykorrekt vinklad stam uppåt. Typ samma längd men 45 grader upp. Biltema har en justerbar.
Ang nytta av bocken. Du får cykla längre turer då kanske? ? Så blir det rätt skönt att kunna variera lite. Och krypa ner i droppet när det blåser halvstorm i fejjan.
Kanske det kan vara lönt att inte ställa in den där gravelhojen som om den vore en lång låg och flack mtb. Typ, kolla hur roadies ställer in sina grejer, de sitter ju jättelänge utan att få ont. Bara en tanke..Cykeln är aplång och sadelröret för flackt, precis som på 99% av alla cyklar, så jag måste ha den sådär. Jag är redan ordentligt utsträckt så det handlar inte så mycket om vikt, utan om den märkliga formen på det man håller i.
Fast det är ju mer eller mindre en MTB med bockstyre. ? Nån LVG-hoj vill jag inte ha. Är inte inne på det där med självplågeri. ? Jag vill kunna cykla bekvämt, ganska långt, i lite maklig takt. Sittställningen känns utmärkt för det, men inte ytan som händerna vilar mot.Kanske det kan vara lönt att inte ställa in den där gravelhojen som om den vore en lång låg och flack mtb. Typ, kolla hur roadies ställer in sina grejer, de sitter ju jättelänge utan att få ont. Bara en tanke..
vänd på stammen!Cykeln är aplång och sadelröret för flackt, precis som på 99% av alla cyklar, så jag måste ha den sådär. Jag är redan ordentligt utsträckt så det handlar inte så mycket om vikt, utan om den märkliga formen på det man håller i.
Jag tror man kanske missbedömer storleken på cykeln eftersom däcken är såpass stora. Den har 435 mm reach och 73° sadelrörsvinkel, så ETT är väldigt lång även för mina ap-armar. Att flytta sadeln bakåt känns inte som en vettig lösning. Särskilt inte när jag tycker man känner sig mycket mindre effektiv i benen då.
Först tänkte jag lämna tillbaka den för att den kändes åt helvete för stor, men nu med 60-stam och lite invänjning känns storleken bra. Mycket vanesak antar jag. Tror jag har ungefär 90° mellan överkropp och överarmar vilket verkar vara ungefär vad de flesta rekommenderar. Däremot kanske jag måste försöka vänja mig vid att böja mer på ryggen.
Ja, kanske som en äldre mtb. Eller en aningen utsträckt lvg med lite flackare hta. Eller hur man nu väljer att se det. Jag tror personligen att man ska se den där hojen som en terränggående LVG, snarare än en MTB med bockstyre, och fit:a därefter. Men om du redan anser dig ha ringat in problemet så bör det ju vara en smal sak att lösa det där.Fast det är ju mer eller mindre en MTB med bockstyre. ? Nån LVG-hoj vill jag inte ha. Är inte inne på det där med självplågeri. ? Jag vill kunna cykla bekvämt, ganska långt, i lite maklig takt. Sittställningen känns utmärkt för det, men inte ytan som händerna vilar mot.
Inte sadeln heller för den delen, men det problemet har jag haft på alla cyklar.
Jag vet inte exakt vad problemet är men det går ju inte att göra cykeln kortare liksom. Skulle förresten se den som en långfärdscykel, vilket nog också är tanken.Ja, kanske som en äldre mtb. Eller en aningen utsträckt lvg med lite flackare hta. Eller hur man nu väljer att se det. Jag tror personligen att man ska se den där hojen som en terränggående LVG, snarare än en MTB med bockstyre, och fit:a därefter. Men om du redan anser dig ha ringat in problemet så bör det ju vara en smal sak att lösa det där.
Cykeln blir även kortare om du väljer ett smalare styre.En detalj är att styret är rätt jäkla brett, vilket gör att det inte känns som att man tjänar så mkt aerodynamiskt på att vara i bocken ändå. Typ bättre att bara böja sig mer och ha "knäckta armbågar" lite inåt mot kroppen liksom.
Edit: Har funderat på smalare styre faktiskt. Ser inte riktigt vitsen med brett bockstyre.
Det låter klokt:)Om jag vill hitta en 29" lätt MTB ram och bygga om till bockstyre, hur bör man tänka kring storlekar. Kör 56" på LVG runt 390mm reach oftast. Bör man kika på M ram då för att få motsvarande längd på en MTB med bock?
Bygga om en MTB ram gör man väl bara för man har en liggande. Om man ska inhandla, är det inte bättre att köpa ”rätt” ram då?Om jag vill hitta en 29" lätt MTB ram och bygga om till bockstyre, hur bör man tänka kring storlekar. Kör 56" på LVG runt 390mm reach oftast. Bör man kika på M ram då för att få motsvarande längd på en MTB med bock?
Beror väl på hur breda däck man vill få i och typ gaffelvinkelBygga om en MTB ram gör man väl bara för man har en liggande. Om man ska inhandla, är det inte bättre att köpa ”rätt” ram då?
Precis, jag har typ allt utom ram där hjulen o vevparti funkar bra till MTB. Sen lockar tanken på riktigt breda däck då jag redan har en CX om det bara ska gasas grus.Beror väl på hur breda däck man vill få i och typ gaffelvinkel
Det ser ut som en fin cykel. Typ en sådan som jag (mtb-cyklist som numer definierar sig som mer lvg-cyklist men som tagit upp mtb igen) flera gånger kikat på och någon gång också byggt ihop men därefter sålt ganska omgående. En lvg som kan cyklas "överallt", och jag håller med föregående skribent att den helt klart mer ser ut att vara en riktigt biffig lvg än en bockstyreförsedd mtb.Fast det är ju mer eller mindre en MTB med bockstyre. ? Nån LVG-hoj vill jag inte ha. Är inte inne på det där med självplågeri. ? Jag vill kunna cykla bekvämt, ganska långt, i lite maklig takt. Sittställningen känns utmärkt för det, men inte ytan som händerna vilar mot.
Inte sadeln heller för den delen, men det problemet har jag haft på alla cyklar.
Att den "saknar användningsområde" för dig säger inget om hur den fungerar för mig. Den är snarast perfekt som cykeltyp sett. Funkar på asfalt, grus och småknölig stig utan att vara problematisk i något av fallen. Min förra cykel var en CX med rakt styre och den var helt värdelös så fort underlaget var ojämnare än grusväg. Jag har inte nånsin bråttom och störs inte det minsta av att cykeln är sävlig, tung och har "slö" geometri. Tvärtom känns det utmärkt när man glider runt, vilket är det jag gör. Ibland ganska långt, men aldrig fort.Det ser ut som en fin cykel. Typ en sådan som jag (mtb-cyklist som numer definierar sig som mer lvg-cyklist men som tagit upp mtb igen) flera gånger kikat på och någon gång också byggt ihop men därefter sålt ganska omgående. En lvg som kan cyklas "överallt", och jag håller med föregående skribent att den helt klart mer ser ut att vara en riktigt biffig lvg än en bockstyreförsedd mtb.
Problemet är att den typen av cykel saknar användningsområde. När det blir stökigt och man får nytta av däcken funkar inte sittpositionen. När det är lättcyklat har man för tunga däck och för upprätt sittställning. Det är alltså som alltid med universalgrejer - det blir en massa kompromisser.
Själv har jag inte alls lika ont av sittställningen på en mtb när jag kör asfalt eller av de klena däcken när jag råkar cykla fel och hamnar i skogen med landsvägscykeln, som jag har av att cykla på något som inte är riktigt bra någonstans. Tyvärr tror jag att det är ungefär där du är, med tillägg av din aversion mot bockstyre som gör saken än lite värre.
För att ändå komma med konstruktivt bidrag till bekymren så får jag nog säga att du som @Valhalla_ skriver bör kika lite på hur folk som cyklar på dylika cyklar faktiskt sitter på cykeln. Det finns ett gäng faktorer som inte fungerar som man tror - vilket jag lärde mig via en bikefit som jag gjorde till följd av bekymmer med domnande händer och dylikt. Bikefittaren (som är ett fint ord..) flyttade mig åt ett håll jag själv aldrig kommit på tanken att göra och som spontant kändes avigt, varpå hela min cykelkarriär gjorde enorma framsteg. Menar inte att man måste göra en dyr bikefit, men om ens cykel ser helt tokig ut i jämförelse med andras kan man åtminstone börja fundera lite kring om man verkligen är rätt ute.
När det gäller sadeln så händer det faktiskt ibland att jag minns din jakt på en sadel för många år sedan, och jag funderar då på vad du faktiskt cyklar på idag eftersom du hade så oöverstigliga problem på den tiden, men idag (vad jag förstår) cyklar ganska mycket. Jag körde några år med tjusig lädersadel och ville verkligen få det att funka, men då jag gav upp och bytte till en mer konventionell sadel så blev allt mycket bättre. Samtidigt körde jag en ganska lång bockstyrecykel då jag trodde mig veta att man skulle köra kort stam och lång cykel för att det var så det var på mtb. Idag vet jag mycket bättre vad som funkar och har "hittat hem" via relativt korta bockstyrecyklar och lång mtb. Hög stack och lång cykel gjorde att jag inte alls var kompis med bockstyrereglagen - ungefär som att man verkligen inte ville hålla i dem utan hellre undvek det helt och hållet om det gick. Lågt men kort är mycket bättre än högt och långt avstånd till reglagen i min värld.
för mycket vikt på händerna av en eller en annan anledning? när jag haft det problemet har det varit för lång reach.utan ytan händerna lutar mot.
Fel utformning skulle jag säga. Händerna är ju vridna så att all vikt hamnar längst bak i handflatan, på en stor muskelgrupp.för mycket vikt på händerna av en eller en annan anledning? när jag haft det problemet har det varit för lång reach.
har bara svårt att förstå hur det kan bli ett så stort problem om man inte lägger en massa vikt på händerna, men utformning kan nog förvärra det en del ocksåFel utformning skulle jag säga. Händerna är ju vridna så att all vikt hamnar längst bak i handflatan, på en stor muskelgrupp.