Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Då kan du belasta systemet max med 4800 watt.
Hehe, nja, jag är inte för världshistoriens största diktatur. Men elsystem är svårt och frågan är om det blir bra när våra folkvalda som saknar kompetens ska sätta riktningen. Jag kan inte heller elsystem men jag ska köpa och läsa den här boken för att få ett litet hum: https://www.bokus.com/bok/9789177032571/allt-du-behover-veta-om-sveriges-elforsorjning/Det brukar vara mycket hårt och ibland, kan jag tänka, lite flummigt kina hat på det här forumet så att komma ut och lovorda PRC bara sådär, vad ska jag säga. Modigt?
Om det är något man är duktig på i Kina så det just att ta ut riktningen, och se till alla tycker att det är rätt riktning.Hehe, nja, är inte för världshistoriens största diktatur direkt. Men elsystem är svårt och frågan är om det blir bra när våra folkvalda som saknar kompetens ska sätta riktningen. Jag kan inte heller elsystem men jag ska köpa och läsa den här boken för att få ett litet hum: https://www.bokus.com/bok/9789177032571/allt-du-behover-veta-om-sveriges-elforsorjning/
Det finns redan pumpstationer.Kan verkligen en batteribank verkligen konkurrera med tyngdlagen? Pumpa upp vatten till en högre höjd och släpp ner på en turbin när kraften behövs.
Ja det talas det i regel tyst om, undrar varför… (mycket lobbypengar i fossilt dock)Här vore det snyggt med en liten uppställning där du visar på varför fossilt inte har motsvarande påverkan. Den första gäller även för oljeindustrin, den andra är troligen värre inom olja plus samma gruvor eller värre och oljerelaterade krig, den sista kan man fundera över om avfall i en hög eller osynligt utspritt överallt är värst.
Kika på hur man raffinerar olja och återkom sedan.Utsläpp av tungmetall, barnarbete, avfall med mera.
För att batterier degraderas med tid/laddcykler och du måste dra gränsen någonstans. Sen har det att göra med finansiella risker man måste ha med i budget.Jag spekulerar inte, jag säger att jag vill ha mer data att dra slutsatser ifrån innan jag köper bilindustrins argument. Om nu batterierna är så driftsäkra som det hävdas (”de ska inte behöva bytas under bilens livslängd”), varför lämnas det inte livstids batterigaranti då? Det längsta jag sett är 8 år, det är inte ens halva medellivslängden för en bil i Sverige.
Skippa Garo, min elektriker får inte min att lira med lastbalanseringen. Kör en med wifi-styrd balansering istället.Men en seriös fråga, laddbox?
Easee, Halo 11kw, eller Garo GLB+? Eller något annat? Eller är det bara att ta billigast möjliga (Easee)? Behövs lastbalansering?
Har 20A huvudsäkring, och det ska ju räcka för hushållsel ink FLVP. Kör idag plug-in hybrid men en ren elbil kommer sannolikt att stå på parkeringen inom 1-2 år.
Hehe, nja, är inte för världshistoriens största diktatur direkt. Men elsystem är svårt och frågan är om det blir bra när våra folkvalda som saknar kompetens ska sätta riktningen. Jag kan inte heller elsystem men jag ska köpa och läsa den här boken för att få ett litet hum: https://www.bokus.com/bok/9789177032571/allt-du-behover-veta-om-sveriges-elforsorjning/
Sv Kraftnät har varit rätt nära att stänga av delar av landet och även om det är en planerad åtgärd så kan det väl vara rejält dåligt?Det här med rullande strömavbrott är en så pass grov medveten missuppfattning att självaste Trump sover med ett leende på läpparna.
Att ha en plan för när allt går åt helvete betyder inte att apokalypsen står runt hörnet, det betyder att när apokalypsen kommer, så är man förberedd och kan hantera det scenariot.
Helt sant. Det är nog svårt att hitta en opartisk genomgång i den här frågan. Han är väldigt kunnig hur som helst och det behövs planerbar el i södra Sverige och då är det nog kärnkraft eller nån förbränning som är alternativen...Säkert en intressant och lärorik bok men jag skulle vara försiktig med att läsa den som en objektiv genomgång, med tanke på att författaren lämnat den akademiska karriären och driver bolag vars verksamhet är helt beroende av fortsatt utbyggd (eller i alla fall inte avvecklad) kärnkraft. Han är en flitig förespråkare för kärnkraft under Timbro-flagg.
/Johan
Skippa Garo, min elektriker får inte min att lira med lastbalanseringen. Kör en med wifi-styrd balansering istället.
Yes. Kör en MG som laddar enfas och då gärna hög säkring, tror att de flesta standardinnstallationer är 3x16A ändå. Borde iofs säkra upp till 25A då det bara kostar 100kr extra/ månad. Kan man köra på 20A då? 4800 watt är väl nästan dubbelt mot det 10A schuko jag använder idag.
Men ev tips mottages tacksamt ?
Precis.För att batterier degraderas med tid/laddcykler och du måste dra gränsen någonstans. Sen har det att göra med finansiella risker man måste ha med i budget.
Så eftersom biltillverkare inte lämnar evig garanti på förbränningsmotorer så bör alla LCA-analyser på dessa bilar ha med ett förväntat motorbyte i kalkylen?Precis.
Hittade en fin rapport från IVA som redan 2016 höjer varningsflagg för kärnkraften. Det verkar som om att om vi ska ha mer av den sorten är det först och främst det nuvarande ekonomiska systemet vi ska byta ut. Inte våra politiker. Det kanske iofs bara är en partsinlaga från en massa vetenskapspersoner + energibolagen som faktiskt producerar elen.Helt sant. Det är nog svårt att hitta en opartisk genomgång i den här frågan. Han är väldigt kunnig hur som helst och det behövs planerbar el i södra Sverige och då är det nog kärnkraft eller nån förbränning som är alternativen...
Easee, Halo 11kw, eller Garo GLB+? Eller något annat? Eller är det bara att ta billigast möjliga (Easee)? Behövs lastbalansering?
Jag säger inte emot. Men av vad jag skummat så brukar kalkylerna bygga på 15-20k mil snarare än 30?Alla kalkyler bör väl göras med faktiskt livslängd inte fiktiva 30 000. Om det är så att den är fiktiv, men det verkar väldigt mycket som om 15 000 - 25 000 är mer realistiskt än 20 - 30k. (men jag har inte examen i detta)
Jag säger inte emot. Men av vad jag skummat så brukar kalkylerna bygga på 15-20k mil snarare än 30?
Sen är det ju mest en fråga om finjustering. Om en elbil har passerat en förbränningsbil efter 3k mil eller 4k mil har kanske inte jättestor betydelse?
Allt är inte gott och ont. Och vetenskap handlar ofta om antaganden. Så länge man är öppen med vilka antaganden man gjort är det inte faktafel. Möjligen metodfel.Hela katastrofen började med att nån hävdade att 15 000 var helt åt helvete fel och att man ska räkna med 20-30.
Jag vet inte själv men jag tycker att det är ett spännande inslag i vår tid att man inte kan lita på siffror varken från den goda eller onda sida.
Jag tror den goda sidan behöver sluta bli påkommen men faktafel hela tiden. Tyvärr är sanningen ofta komplex och säljer dåligt.
Oftast är det väl inte forskarna som gör fel ut de som citerar och tar det ur context - skulle jag tro.Allt är inte gott och ont. Och vetenskap handlar ofta om antaganden. Så länge man är öppen med vilka antaganden man gjort är det inte faktafel. Möjligen metodfel.
Nej, det finns ofantliga mängder data som pekar på motsatsen. Till skillnad fr batteribilar där mängden data hittills är väldigt liten, och begränsad till ett fåtal tillverkare och bilmodeller.Så eftersom biltillverkare inte lämnar evig garanti på förbränningsmotorer så bör alla LCA-analyser på dessa bilar ha med ett förväntat motorbyte i kalkylen?
Folk vill väl kunna släppa på samvetet och latåka bil överallt? Den nerven får man aldrig trampa på!F.ö. häpnadsväckande att det här kan väcka sådana känslor hos vissa. Det verkar vara nåt religiöst över det hela.
Det var just så det började, nån refererade en studie av IVL som räknat med 15k, då tyckte representant för bilindustrin att det var helt åt skogen och att det skulle räknas på 30k istället. Då invände jag att man nog får räkna med ett batteribyte också, varvid karusellen drog igång.Jag säger inte emot. Men av vad jag skummat så brukar kalkylerna bygga på 15-20k mil snarare än 30?
Har nu skummat. Jag ser inte de stora varningsflaggen. Ja, all utbyggnad av energi är beroende av de villkor politiken sätter. Just nu finns ansökningar om extremt stora mängder havsbaserad vindkraft eftersom politiken satt väldigt gynnsamma villkor (anslutningen betalas av det allmänna) Jag är inte för (eller emot) kärnkraft. Men jag är nervös för var vi hamnar relativt omvärlden när vi skapar oss ett pris- och produktionsmässigt instabilt energisystem. Sverige ligger i en avkrok och en av vår industris konkurrensfördelar har varit billig, pålitlig el. Svenska kraftnät, som ska få det hela att funka i slutändan, är inte med i rapporten, lite synd.Hittade en fin rapport från IVA som redan 2016 höjer varningsflagg för kärnkraften. Det verkar som om att om vi ska ha mer av den sorten är det först och främst det nuvarande ekonomiska systemet vi ska byta ut. Inte våra politiker. Det kanske iofs bara är en partsinlaga från en massa vetenskapspersoner + energibolagen som faktiskt producerar elen.
Om nu tåget har gått för kärnkraft och det inte är lönsamt så infaller sig ju frågan varför svenska statens Vattenfall investerar i det i Estland…
![]()
Vattenfall bygger nya kärnkraftverk i Estland
Samtidigt som statliga Vattenfall vid årsskiftet stänger ett kärnkraftverk i Sverige har man skrivit avtal med Estland för att hjälpa till att bygga nya kärnkraftverk.www.svt.se
Kanske bättre länka till någon av källorna istället. Det vattenfall gjorde för ett år sen var att de skrev ett 'letter of intent', som sen följdes upp av en investering på, hör här och håll i brallorna, en investering på 1 miljon euro!Om nu tåget har gått för kärnkraft och det inte är lönsamt så infaller sig ju frågan varför svenska statens Vattenfall investerar i det i Estland…
![]()
Vattenfall bygger nya kärnkraftverk i Estland
Samtidigt som statliga Vattenfall vid årsskiftet stänger ett kärnkraftverk i Sverige har man skrivit avtal med Estland för att hjälpa till att bygga nya kärnkraftverk.www.svt.se
fermi.ee
Jag tänker att en förbränningsmotor är designad att hålla bilens livslängd om den sköts om på rätt sätt.Så eftersom biltillverkare inte lämnar evig garanti på förbränningsmotorer så bör alla LCA-analyser på dessa bilar ha med ett förväntat motorbyte i kalkylen?
10 år räcker för att komma över Fukushimakatastrofen.
"De flesta dödsfallen orsakades av tsunamin. Några få omkom av själva jordbävningen. Kärnkraftshaveriet bedöms inte ha lett till några dödsfall." https://www.nyteknik.se/special/karnkraftskatastrofen-i-fukushima-steg-for-steg-7010550Fukishima var ju en flodvågskatastrof primärt. Men många verkar ha svårt att ha fler tankar än en i huvudet samtidigt :-)
Vänta nu, du tycker det?Fukishima var ju en flodvågskatastrof primärt. Men många verkar ha svårt att ha fler tankar än en i huvudet samtidigt :-)
Vänta nu, du tycker det?
Eller om vi vänder på det. Vi är vana vid att estimera bilars livslängd till hur länge motor och andra centrala delar håller.Jag tänker att en förbränningsmotor är designad att hålla bilens livslängd om den sköts om på rätt sätt.
Med batterier vet vi inte än om samma sak gäller där.
Men landet ligger öde så långt är alla överens?Det är inget jag tycker, alla siffror på dödsfall pekar på just det. Inga kända dödsfall av det havererade kärnkraftverket. Däremot dog en hel del folk av själva flodvågen som också var det som ställde till stora problem i samhället.
Däremot reagerade många starkt med att börja avveckla kärnkraft - för mig oklart varför men ofta vet man ju inte allt, det kanske fanns rationella skäl till det.
Landet Japan nej, men en viss yta ja.Men landet ligger öde så långt är alla överens?
Men landet ligger öde så långt är alla överens?
Landet Japan nej, men en viss yta ja.
Det avvecklades inga kraftverk 2011 förutom de som låg i Fukushima, alltså de som inte fick härdsmälta. Jag vet inte riktigt var ni får er fakta ifrån men läs själva på wikipedia eller någon annanstans. Okej, ett kraftverk fick inte förnyad licens i spanien 2013. Oklar för mig varför dock. Varför hittar ni på sånt här egentligen?Det är inget jag tycker, alla siffror på dödsfall pekar på just det. Inga kända dödsfall av det havererade kärnkraftverket. Däremot dog en hel del folk av själva flodvågen som också var det som ställde till stora problem i samhället.
Däremot reagerade många starkt med att börja avveckla kärnkraft - för mig oklart varför men ofta vet man ju inte allt, det kanske fanns rationella skäl till det.
Jag kan inte hävda att jag är insatt men artikeln Johan länkade till hävdade att ett område stort som Sigtuna fortfarande är evakuerat. Inga långsiktiga hälsoeffekter har kunnat upptäckas.
Det är klart att utvinning av energi har ett pris. Vindkrafts- och vattenkraftsutbyggnad har det också, jag tror (gissar, spekulerar) i att större ytor har ödelagts av andra typer av energiutvinning än av kärnkraftsolyckor.
Min åsikt är att kärnkraften knappast är optimal, men vi har den idag och det kostar extremt lite miljömässigt att driva den vidare. Vi har redan utmaningen med lagring av avfall - den blir inte mycket större av att driva kärnkraften vidare lika lång tid till.
Att stänga av all kärnkraft nu kommer definitivt inte hjälpa klimatproblemen.
Nu fultolkar du lite, trist argumentationsteknik. Ingen har sagt att det var 0% kärnkraftsolycka, det är nåt som du tolkar in. Det var som sagt tre saker: jordbävning, tsunami, känrnkraftshaveri.Ja, det blir noterat som en hickup i min bok men what ever.
Jag är inte ens emot kärnkraft själv men jag tycker vi har upptäckt något väldigt intressant här.
Insikten att Fukishima inte ens ska räknas som en kärnkraftsolycka blows my mind. Det är värre eller bättre än jag kunde ana. Hur som helst är det bortom min fattningsförmåga så jag lägger ner.