Vad väger era cyklar?

Vad väger era cyklar?
Den lättaste cykel jag lyft vägde precis under 5 kg kontrollvägd (tror det var 4,96 kg) och den kändes verkligen larvigt lätt.
Jo ja kände på en hoj på Cykloteket en gång i tiden låg någon stans på 100k pris klassen den var också ruggigt lätt. Den ja har nu är perfekt sätts mot axeln springa uppför trappor med. ☺️

Vad väger era cyklar?
Okej. Det skall jag tänka på när jag cyklar upp för Puig Major eller Sa Calobra nästa gång. Tack för tipset!
puig major verkar vara 14 km och luta 6%. enligt bikecalculator tar det 95 minuter med 9 kg cykel och 92 minuter med 6 kg cykel.

om man inte tävlar är det ingenting. det går dessutom 12 sekunder långsammare nedför puig major med 6-kilocykeln.

Vad väger era cyklar?
men man måste också räkna in arbetstiden krävs för att tjäna ihop de sisådär 30 tusen kronorna som krävs för att gå från 9 till 6 kilo och slå ut den tiden på de alpklättringar som man tänkt göra.

då blir nog 9-kilocykeln betydligt snabbare även uppför.

om 6-kilocykeln fortfarande är snabbare får man även räkna in arbetstiden som kinesen som laminerade kolfibret i ramen lagt ner. samt reklamnissarna som influerat och kämpat för att du ska köpa den.

Vad väger era cyklar?
Jag tror någon försöker rättfärdiga att den har en tung cykel.

Det ÄR roligare att cykla på en lätt cykel. Hyrde en tung hoj (BMC ALR nånting) på Kanarieöarna för några veckor sedan. Den kändes fruktansvärd.

Vad väger era cyklar?

Det ÄR roligare att cykla på en lätt cykel. Hyrde en tung hoj (BMC ALR nånting) på Kanarieöarna för några veckor sedan. Den kändes fruktansvärd.
Sen har det ju från person till person att göra kört både tunga och lätta i mina dar. Finns för och nackdelar för båda ?

Vad väger era cyklar?
det ideella arbete i reklambranschen som forumdebattörer gör för att få folk att kasta bort sina surt förvärvade slantar på en lättare cykel behöver faktiskt inte räknas med alls. inte för att de underlåter att fakturera cykeltillverkarna, men eftersom det generellt utförs på redan betald arbetstid.

Vad väger era cyklar?

Efter skivbromsarnas intåg blev ju cyklarna nåt halvkilo tyngre. Aj aj aj, nu blev det svårt.

Vad väger era cyklar?
puig major verkar vara 14 km och luta 6%. enligt bikecalculator tar det 95 minuter med 9 kg cykel och 92 minuter med 6 kg cykel.

om man inte tävlar är det ingenting. det går dessutom 12 sekunder långsammare nedför puig major med 6-kilocykeln.
Har du ens testcyklat på en lättare cykel?

Det är så mycket roligare kan jag säga. Men du resonerar som min kusin kanske? Att det är bättre träning med en tung cykel. Det är som att säg att man får njuta mer av bilsemestern i Europa om man kör EPA-traktor.

Vad väger era cyklar?
Har du ens testcyklat på en lättare cykel?

Det är så mycket roligare kan jag säga. Men du resonerar som min kusin kanske? Att det är bättre träning med en tung cykel. Det är som att säg att man får njuta mer av bilsemestern i Europa om man kör EPA-traktor.
Nu var det ju inte ett argument om "rolighet"

Vad väger era cyklar?
... och jag köper ej lätta cyklar för att bli snabb. Ty det blir jag inte. men det är roligare med en pigg och sprättig cykel. Det tror jag dom flesta håller med om.

Vad väger era cyklar?
om inte teknologin var problemet, skulle en cykel som vägde 2 kg vara "mycket roligare" än en som vägde 6 kilo?
Varför är du så bitter? Var lite realist istället och sluta dumma dig. Teknologin är alltid ett "problem". Om man vill.

Jag menar inte lätt som svajig och flexig. Tekniken har åtminstone kommit så långt att en 6,5-kilos racer kan kännas både styv, lätt OCH komfortabel. Jag antar du testat och jämfört eftersom du är så tvärsäker på din sak.

Vad väger era cyklar?
personangrepp alltså? fräscht grepp.

jag tror att det, i det här samhället, är svårt att som individ känna skillnad på tillfredsställelsen i att ha "det bästa" och känna sig lyckad och fin och på vad som är roligt "på riktigt". folk tycker väl helt enkelt att det är roligt att vara på toppen och lite finare än andra. det är en jädra kick. men egentligen, om det gick att kasta av sig bojorna som är konkurrenssamhällets tävlingsideal, så är det helt meningslöst för njutningen om man cyklar upp för en backe på 92 eller 95 minuter. eller förresten, jag tror att att vem som helst skulle välja att cykla puig major på 95 minuter om man hade de timmar och veckor av plåga i lönearbetet framför ögonen som krävs för att kapa 3 minuter.

Vad väger era cyklar?
Personangrepp?

Rätt trött på jantelagsmänniskor.

Det behöver inte vara dyrt för att få till en lätt och sprättig hoj för en inte jättestor slant. Det har iaf jag lyckats med. Det finns prisvärda och jättebra alu-ramar och en stor begagnatmarknad. Om man är lite om sig och kring sig.

Nog om detta. :)

Vad väger era cyklar?
Haha!

Jag bryr mig inte ett dugg vad andra tycker irl. Jag bygger, köper och cyklar på precis vad jag vill. Precis som jag vill.

Är det för lätta och flexiga prylar, så åker dom bort. Funktion före vikt. ALLTID.

Senast ändrad:
Vad väger era cyklar?
Allt är ju en smak sak samt förutsättningar. Sitter Kalle 68 kg på en cykel som väger som en tank lär han komma ner jävligt fort medans Björn 120 kg kör på samma cykel kanske har det lite trögare uppför well well.

Vad väger era cyklar?
Hur gemene cyklist oavsett sin egna förhållning till motionsformen cykling värderat i prestanda, funktion och vikt i kontrast till kostnaden är upp till var och en, vad är ens rätt eller fel? men att bedöma andras värdering i frågan kan bara göras om jag själv har cyklat på både tung och lätt cykel med bra eller dålig prestanda, och t.o.m med fjolårets geo :-) För att få en dialog med sund jämförelse bör det delas in i flera kategorier... typ
- Cyklar jag platt och uppför
- Är det utförscykling som gäller
- Tävlar jag på en hög nivå
- Är jag en motionär som cyklar för nöjets skull eller är det träning de lux som gäller
- mm mm ni fattar.

Vad väger era cyklar?
Hur gemene cyklist oavsett sin egna förhållning till motionsformen cykling värderat i prestanda, funktion och vikt i kontrast till kostnaden är upp till var och en, vad är ens rätt eller fel? men att bedöma andras värdering i frågan kan bara göras om jag själv har cyklat på både tung och lätt cykel med bra eller dålig prestanda, och t.o.m med fjolårets geo :-) För att få en dialog med sund jämförelse bör det delas in i flera kategorier... typ
- Cyklar jag platt och uppför
- Är det utförscykling som gäller
- Tävlar jag på en hög nivå
- Är jag en motionär som cyklar för nöjets skull eller är det träning de lux som gäller
- mm mm ni fattar.
Vill inte alla träna träning deluxe? ?

Vad väger era cyklar?
Jag har ingen aning om exakt vikt på mina cyklar.
Men den lättaste är en Specialized Tarmac Pro från 2007. Den väger nånstans runt 7 kg. Tror jag. Beror på vilka hjul som sitter på.
Sen har jag en White CX Pro - vinterhoj / pendlare / grävel
Den väger kanske runt 10-11 kg? Beror naturligtvis på vilka hjul som sitter på den också.
En Miyata CT 3000 - också runt 10 kg.
MTB -n väger kanske 12?
Leta gram på cyklarna känns ganska ogjort när jag själv har minst 10kg mer vikt än jag borde.

Tillbaka
Topp