Batteri

Shas

Medlem
Batteri
Har faktiskt byggt en riktigt trevlig elcykel för en budget av 1500kr, Ser riktigt proffsigt ut men om man räknar med arbetet så går det nog inte ihop sig... Jag köpte ett billigt batteri på nätet 14st 18650 som påstod skulle vara 29,4V och 10Ah. Jag har blivit betydligt visare och vet att en bra cell idag ligger runt 2500mA.. Mer troligt är att kineserna använt något billigt märke som ligger mellan 1500 och 2000mAh och då skulle detta innebära ca 3Ah Ja ja man blir visare med åren...

Köpte på mig lite utrustning för att kunna bygga ett eget batteripack och nu behöver jag lite hjälp... Tanken är att det ska bli ett 24V batteri dvs 29,4V obelastad. Jag kommer att använda mig av begagnade celler.

Jag börjar med att Parallellkoppla första raden Samtliga fyra batterier har mellan 1515 och 1549mAh ett inre motstånd på mellan 10-15mOhm samt en spänning på 4V. Det innebär att första raden av 7 är ca 6Ah och 4V. Så här långt är vi nog överens om att allt är ok

Nu kommer vi till rad 2 där har vi lite bättre batterier de ger 2000mAh. För att få 6Ah behöver vi ju då bara 3batterier... Är det så man ska tänka ?

Jag har försökt hitta något om detta på nätet men gått bet... Alltså hur ska man tänka rörande kapaciteten när man seriekopplar ihop de 7 raderna... Det går ju även åt någon form av BMS här får Ni gärna komma med ett förslag

mvh // Shas

Batteri
Det är antal celler seriellt som ökar spänningen, samt celler parallellt ökar kapaciteten.
Har du 7 celler seriellt, så blir det ~24V ja.
Sedan blir kapaciten summan av de som ligger parallellt.
Har du 3 celler parallellt och var och en är 2Ah blir det således 3*2 = 6Ah på hela packet. Oavsett hur många som ligger seriellt.
Hur många celler du behöver blir produkten av celler seriellt och parallellt. I detta fallet 7x3 = 21 celler.
Du har då byggt ett 7S3P pack, som man brukar beteckna det.

/edit: 7 celler var lite udda!? Man brukar räkna vid nomimell spänning 3,6V (Min 3,0 och Max 4,2)

Senast ändrad:
Batteri
De flesta bms'er klarar 6-8 rader jag hade skaffat en lite dyrare/smartare bms som pratar blåtand. Då kommer du lätt se vilka rader som är klenast så du vet vilka batterier du ska byta ut sen. Även om jag tänker att du nog tänkt rätt med antalet batterier per rad hade jag lagt lika många i varje och låtit bms'en balansera för att sen göra om och 'rätt' sen när första cellen dör.

Batteri
Tack för ditt svar men du gick runt frågan... Jag formulerar om denna till ett praktiskt exempel... Du har fyra batterier med liknande förutsättningar i rad 1... vilket ger säg 5,5Ah. I rad två har du hittat 6st batterier med liknande förutsättningar vilket ger 12Ah osv...

Du seriekopplare sedan dessa 7st parallelpack... 5,5+12+7+6+5+7+12 Ah Om du gör så här blir du ju av med alla batterier men är det bra ?

Eller ska man försöka ha liknande kapacitet i varje rad... Borde ju bli bäst ur laddningssynpunkt

Batteri
De flesta bms'er klarar 6-8 rader jag hade skaffat en lite dyrare/smartare bms som pratar blåtand. Då kommer du lätt se vilka rader som är klenast så du vet vilka batterier du ska byta ut sen. Även om jag tänker att du nog tänkt rätt med antalet batterier per rad hade jag lagt lika många i varje och låtit bms'en balansera för att sen göra om och 'rätt' sen när första cellen dör.
Hittade denna men ingen med bluetooth Förslag ?

Batteri
Hittade denna men ingen med bluetooth Förslag ?

Den här verkar ha en del öppen kod omkring sig vilket brukar indikera att den inte suger stenhårt.

Batteri
Den här verkar ha en del öppen kod omkring sig vilket brukar indikera att den inte suger stenhårt.
Ok vi får se om jag satsar på en sådan... Det var ju lågbudget som sagt... Måste väl skaffa en laddare också för den klena jag har lär inte räcka till...

Tillbaka
Topp