Pedaltips: Shimano är ju svårt att slå i fråga om funktion då det gäller nåt SPD-kompatibelt, men de är ganska tunga. Jag kör numera Xpedo CXR, som väger lite mindre (finns i en Ti version som väger ännu mindre), men största anledningen var att jag kunde få i en anodiserad färg som matchade resten av cykeln. De har funkat över förväntan, lite mer "glapp" än vanliga shimano, men jag tycker det är bättre att foten känns lite friare i pedalen. Det enda som är sämre (förutom hållbarheten antagligen, ett par PD M520 dör aldrig) är att om man gör en cyclocross-avstigning i farten så har den en tendens att inte vilja släppa lika lätt, åtminstone om man använder Shimano-klossar (vilket jag gör). Håller man inte på och trixar vid avstigning är det inga problem.
Då det gäller skärmar tycker jag "permanenta" är bäst och snyggast, men då måste man ha skruvfästen. Brukar räcka med att kika på Hebie och SKS för att hitta nåt som passar om man har det. Ickepermanenta så tar man antingen bara en ass-saver om man bara behöver ta bort det värsta, annars nåt som sitter på sadelstagen. De som sitter på sadelstolpen brukar alltid vrida sig ur läge. Jag har använt Zefal Nomud senast men den är gjord för mindre hjul, körde den på 650B 47 mm.
Jag tycker ass-saver i sadeln räcker för träning och tävling. Klart ska man köra flera timmar i regn och lera så kanske man vill ha nåt som tar bort det värsta fram, har inte testat de lösningar som finns där så har ingen rekommendation.
Flaskhållare standardrekommendation: Arundel Mandible. Inte lättast och definitivt inte billigast, men väldigt bra på att hålla i flaskorna.