Ny gravel/rando-hoj till 2022,23,24?

Bilagor

• 3.png
    3.png
    669.6 KB · Besök: 127
Det blev inte riktigt som tänkt. På grund av haveri på en annan cykel eskalerades inköpsprocessen. Det råkade bli en sådanhär;

1E362B1E-0E93-4B8E-BE15-D68EF4729277.jpeg

Om den kommer förbli renodlad gravel eller dubblera även som randohoj vet jag att inte riktigt.

Som synes saknas pedaler och flaskställ. Till pedaler behöver jag något spd-kompatibelt. Något tips?

Funderar även på skärmar av mindre modell om någon har rekommendationer.

Pedaltips: Shimano är ju svårt att slå i fråga om funktion då det gäller nåt SPD-kompatibelt, men de är ganska tunga. Jag kör numera Xpedo CXR, som väger lite mindre (finns i en Ti version som väger ännu mindre), men största anledningen var att jag kunde få i en anodiserad färg som matchade resten av cykeln. De har funkat över förväntan, lite mer "glapp" än vanliga shimano, men jag tycker det är bättre att foten känns lite friare i pedalen. Det enda som är sämre (förutom hållbarheten antagligen, ett par PD M520 dör aldrig) är att om man gör en cyclocross-avstigning i farten så har den en tendens att inte vilja släppa lika lätt, åtminstone om man använder Shimano-klossar (vilket jag gör). Håller man inte på och trixar vid avstigning är det inga problem.

Då det gäller skärmar tycker jag "permanenta" är bäst och snyggast, men då måste man ha skruvfästen. Brukar räcka med att kika på Hebie och SKS för att hitta nåt som passar om man har det. Ickepermanenta så tar man antingen bara en ass-saver om man bara behöver ta bort det värsta, annars nåt som sitter på sadelstagen. De som sitter på sadelstolpen brukar alltid vrida sig ur läge. Jag har använt Zefal Nomud senast men den är gjord för mindre hjul, körde den på 650B 47 mm.

Jag tycker ass-saver i sadeln räcker för träning och tävling. Klart ska man köra flera timmar i regn och lera så kanske man vill ha nåt som tar bort det värsta fram, har inte testat de lösningar som finns där så har ingen rekommendation.

Flaskhållare standardrekommendation: Arundel Mandible. Inte lättast och definitivt inte billigast, men väldigt bra på att hålla i flaskorna.

Grattis till cykelköpet, hoppas att du blir nöjd med den.
Men hur allvarligt var haveriet?

Kanske de här?
Haveriet var inte jätteallvarligt. Mitt växelreglage gick sönder. Det slutade även fungera förra vintern men då fick jag igång det igen. Men nu litar jag inte på det längre. Men jag har ute annons på k&s och yardsale-tråden så vi får se om det dyker upp något (SRAM 10d, jag har Force men Apex, Rival, Red fungerar ju också). Men hela cykeln är ju till åren: https://happyride.se/forum/threads/vaerldens-laengsta-cx-trad.3362253/page-4#post-3426308

Effektpedaler hade varit kul. Men jag vet inte vad jag ska göra med datan så det känns inte aktuellt.

Pedaltips: Shimano är ju svårt att slå i fråga om funktion då det gäller nåt SPD-kompatibelt, men de är ganska tunga. Jag kör numera Xpedo CXR, som väger lite mindre (finns i en Ti version som väger ännu mindre), men största anledningen var att jag kunde få i en anodiserad färg som matchade resten av cykeln. De har funkat över förväntan, lite mer "glapp" än vanliga shimano, men jag tycker det är bättre att foten känns lite friare i pedalen. Det enda som är sämre (förutom hållbarheten antagligen, ett par PD M520 dör aldrig) är att om man gör en cyclocross-avstigning i farten så har den en tendens att inte vilja släppa lika lätt, åtminstone om man använder Shimano-klossar (vilket jag gör). Håller man inte på och trixar vid avstigning är det inga problem.

Då det gäller skärmar tycker jag "permanenta" är bäst och snyggast, men då måste man ha skruvfästen. Brukar räcka med att kika på Hebie och SKS för att hitta nåt som passar om man har det. Ickepermanenta så tar man antingen bara en ass-saver om man bara behöver ta bort det värsta, annars nåt som sitter på sadelstagen. De som sitter på sadelstolpen brukar alltid vrida sig ur läge. Jag har använt Zefal Nomud senast men den är gjord för mindre hjul, körde den på 650B 47 mm.

Jag tycker ass-saver i sadeln räcker för träning och tävling. Klart ska man köra flera timmar i regn och lera så kanske man vill ha nåt som tar bort det värsta fram, har inte testat de lösningar som finns där så har ingen rekommendation.

Flaskhållare standardrekommendation: Arundel Mandible. Inte lättast och definitivt inte billigast, men väldigt bra på att hålla i flaskorna.
Shimano M520 är ju... bra. Men lite tråkiga. Men det kanske blir ett par sådana trots allt.

Jag har en annan cykel med fasta skärmar att tillgå de riktigt grisiga dagarna. Denna cykeln tänkte jag få vara lite mer sprättig.
Tänkte mig kanske något i denna stilen: https://int.musguard.com/
Och kanske något liknande denna fram: https://bikerumor.com/wp-content/up...stic-mini-front-wheel-fender_dirty-detail.jpg

Arundle är fina. Men de kostar som sagt. Ska ha med dem i urvalet. Kommer behöva sido-matade.

Dom där skärmarna du länkar är ju ganska värdelösa som skärmar skulle jag tro. Spolar ju fötter och ansikte hej vilt i samma utsträckning som att köra skärmlöst skulle jag tro. Rumpan kanske klarar sig, men inte mycket mer.

Evigt dilemma med skärmar, att det är allt eller inget. Som @bsandborgh skrivit tidigare: hellre 100 mil med skärmar i solsken än 1 mil utan skärmar i regn (eller något i den stilen - ursäktar och reserverar mig mot att förvränga citatet om så är fallet!).

Samtidigt - jag väljer ju inte skärm-rando-hojen på helgturen i sol...

Jag har framskärmen, den hjälper till att hålla smuts borta från styrlagret, men inte mycket mer. Efter en grusrunda i spöregn gav jag upp monterade skärmar (SKS Edge AL 46) för gruscykling också, tänkte utvärdera till nästa sommar och se om jag vänjer mig vid utseendet och om dom sitter kvar utan för mycket skrammel. Har ordnat en egolapp nu också för den där längden räckte inte för att hålla leran och vattnet borta från nedre delen av diagonalröret och fötterna.
D7AFDD19-4D2B-47F1-B7DF-7A1831EA4A96.jpeg

Senast ändrad:
Jag har framskärmen, den hjälper till att hålla smuts borta från styrlagret, men inte mycket mer. Efter en grusrunda i spöregn gav jag upp monterade skärmar (SKS Edge AL 46) för gruscykling också, tänkte utvärdera till nästa sommar och se om jag vänjer mig vid utseendet och om dom sitter kvar utan för mycket skrammel. Har ordnat en egolapp nu också för den där längden räckte inte för att hålla leran och vattnet borta från nedre delen av diagonalröret och fötterna.
Jag tycker skärmarna och montaget ser bra ut!

De enkla skärmarna gör nog mer än man tror, de tar bort det värsta. Assavern gör att man slipper få genomblött ryggslut med blöt blöja till följd, men man är ju prickig längs hela ryggen ändå. Jag utgår från att en framskärm av den typen tar bort det värsta sprejet i ansiktet (ej provat själv), och det räcker ju långt.

Ska man köra tillsammans och ligga på rulle är det ju dock helt verkningslöst med ass-saver, då måste man ha långa skärmar annars sprejar man bakomvarande.

En Assaver av större modellen skyddar både rygg o bak om den sitter så högt att den blockar en tangent från bakhjulet till ryggen. Och en liten plastplatta på underröret skyddar ansiktet från sprut. En Mudhugger på framgaffeln är ju fint men blir för tight på min gravel med 50 mm framdäck.

Har ni som tycker assavers osv fungerar bra provat att cykla med riktiga skärmar med ego- och kompislapp?
Tillräckligt bra för ändamålet, inte bra ?. Riktiga skärmar är inte så kul att ha om man köttar runt i skogen bland kvistar vilket jag gör med min gruscykel en del. Skulle jag köra typ långtur i ösregn efter degig grusväg så skulle jag nog föredra riktiga skärmar ja.

Eller så kör man inga skärmar alls. Jag tog denna bild på årets upplaga av Storuman Gravel där vi hade lite otur med vädret... jag tyckte inte det verkade så farligt där jag stog och hängde vid målgång, men det drar ihop efter 11 mil ute på banan.
AM-JKLWmPd41uWJQ3aC6zomLt0kSXwH2n6QLccSLuupP8pP_jqXZREsy3RWLH-T44TWBpwMt6m2-HWPrQRuifCymZb3_nBhzYRNi8tc-r2pITqJkqmsbCG7AfCzeS0WmbBf8mMQ1-_3tOZBUYv5etSOcAwTq=w1448-h1083-no

Dom gäller bara om man är tillräckligt fåfäng för att orka fippla varje gång man ska i pedalerna i utbyte mot att få pedaler som ser lite mer "landsvägiga" ut. Med spd-sl kan man leva med att pedalerna är ensidiga om det är just spd-sl man vill ha då de inte tillverkas dubbelsidiga, men om man vill köra spd finns det bättre alternativ.

Jag körde ett kort tag med ES600 (som är ganska snajsiga utseendemässigt) på randohoj men nu är de förpassade till Monarken. Jag gick istället tillbaks till XTR och XT, där XT är klart mest prisvärt. Jag betalar gärna lite till för att få den rostfria axeln rent utseendemässigt, som saknas på 520-pedalerna. Funktionsmässigt är Shimanopedaler i princip helt odödliga och har hundraprocentig funktion i alla lägen.

Jag körde ett kort tag med ES600 (som är ganska snajsiga utseendemässigt) på randohoj men nu är de förpassade till Monarken. Jag gick istället tillbaks till XTR och XT, där XT är klart mest prisvärt. Jag betalar gärna lite till för att få den rostfria axeln rent utseendemässigt, som saknas på 520-pedalerna. Funktionsmässigt är Shimanopedaler i princip helt odödliga och har hundraprocentig funktion i alla lägen.
För åtminstone extrema gramjägare är PD-ES600 det självklara SPD-valet
Den är lättare än både XT: PD-M8100 och XTR: PD-M9100 och dessutom billigare.
Enkelmekanismen sparar både vikt och pengar!

Dom gäller bara om man är tillräckligt fåfäng för att orka fippla varje gång man ska i pedalerna i utbyte mot att få pedaler som ser lite mer "landsvägiga" ut. Med spd-sl kan man leva med att pedalerna är ensidiga om det är just spd-sl man vill ha då de inte tillverkas dubbelsidiga, men om man vill köra spd finns det bättre alternativ.

Dubbelsidigt känns rätt.
XT = M8100
XT = M8120
Gissar att det är M8100 du syftar på?

För åtminstone extrema gramjägare är PD-ES600 det självklara SPD-valet
Den är lättare än både XT: PD-M8100 och XTR: PD-M9100 och dessutom billigare.
Enkelmekanismen sparar både vikt och pengar!
Den låga vikten kommer till priset av att pedalerna ALLTID hänger upp och ned. Eftersom de är så små, till skillnad från SPD-SL, är de svårare att flippa dem rätt. Inget större bekymmer egentligen, men inte alls värt det enligt min mening.

Dubbelsidigt känns rätt.
XT = M8100
XT = M8120
Gissar att det är M8100 du syftar på?
Yes! Eller jag syftar egenligen på vilka pedaler som helst som är SPD och som det står Shimano på, följt av att man väljer de som ser finast ut. De där M8120 med extra plattform känns dock onödiga. Bra skor så har man gott stöd ändå, även om det såklart är lite sämre än på SPD-SL (jag kör dock spd på allt från mtb till långdistans).

Själv har jag ett helt gäng olika varianter, där de äldsta är ett par från första utgåvan när Shimano kom med SPD (tror tidigt 90-tal). Motsvarar XTR och har pedalkropp i magnesium. Köpte dom begagnade för några år sedan, och de fungerar helt klanderfritt. Lättservat och odödligt. Ska dock sägas att jag inte cyklat "på riktigt" mer än 7 år eller så, så jag har ju inte haft flera decennier på mig att försöka göra sönder pedalerna...

Väcker min gamla tråd igen..
Orbean går som gravel. En hel del. Och mer verkar det bli.

Men en tanke som grott i mig är aero och rando. Efter UTU har jag tagit ett par turer på min gamla aero-hoj (BMC TMR02 från 2013) och den går snabbare än min stål-rando. Jag kan inte förklara det på något annat sätt än att jag får mer fart för samma insats. Att mäta är att veta, men tyvärr har jag ingen effektmätare.

Och över längre avstånd blir även en liten besparing ganska stor. Och vissa av mina hjältar kör rando på Cervelo S3 och Specialized Venge tex (båda med högprofil och skivbroms).

Även med väskor på så är kanske en aero-hoj ett bättre val? Så länge sittpositionen fungerar såklart.

Vad har ni andra för ideer/erfarenheter/åsikter i frågan?

Sabbar inte väskorna allt vad aero heter, även på en aero-hoj? Jag har ingen som helst koll på läget egentligen då jag är ganska grön på långcyklatfronten, men när de som är riktigt snabba kör kolfiberracer med högprofilshjul så blir man lite osäker på sina livsval i form av att köra med stål-hojar och lågprofilshjul..

Du har ju koll på cykel gissar jag, men bra däck gör ju underverk för snittfart. Lättare hjul gör ju sitt också, även om det mest är uppför när vi pratar om rando-cykling (eftersom det går för långsamt för att utnyttja aero-egenskaper på högprofilshjul). Klädval och ännu mer sittposition gör ju också väldigt mycket för farten. Hur skiljer sig dessa parametrar åt mellan cyklarna?

Jag cyklade med Miyata-gänget igår och tog då min "riktiga" racer (jag lever på någon form av dispans att få cykla med dem trots brist på Miyata-cykel) med bra hjul och däck, samt hade tighta cykelkläder och satt lågt. Mina medcyklister hade lite olika cyklar där den med snabbast cykel körde en cykel som till stort liknade en modern gravel men med fälgbromsar (dvs helt okej för landsvägscykling). Samtliga cyklar hade lite högre sittposition, lite sämre däck (om "bra däck" betyder "snabba på asfalt") osv. Skillnaden i rull är helt enormt stor när det skiljer mycket mellan cyklarna. Jag försökte ligga vid sidan av klungan och ta vind, men fick trots det bromsa väldigt mycket så fort vägen bara hade en tendens till att luta utför.

Jag råkar ha en stål-rando-hoj med "lite tyngre allt" än min racer, med effektmätare på båda, men har trots det inte på flera år lyckats få till en rak jämförelse mellan cyklarna under samma förutsättningar. Ska nog se till att göra en sådan jämförelse snart, för skojs skull. Risken är ju dock att man gör sig själv olycklig genom att bevisa att cykeln med navdynamo och bombsäker byggkvalitet också är ganska mycket långsammare än den riktiga racercykeln. Därefter kommer det gnaga lite för varje mil man cyklar med rando-hojen..?

Jag har en runda på ca två mil som jag cyklat ett antal hundra gånger nu. Såpass många gånger att jag vet exakt hur snabbt jag borde cykla när det är vindstilla, lagom varmt, pulszon 2, och formen är god.

Vintage randocykel med stänkskärmar och styrväska - ca 29,5
Vintage stålräser - ca 30
Modern stålräser halvhöga aerohjul - ca 30,5
Samma som ovan, men med tempopinnar - ca 31,5

Inga jättestora skillnader, men cyklar man 60 mil och mer, så blir det en del skillnad i tid till slut.

Jag har en runda på ca två mil som jag cyklat ett antal hundra gånger nu. Såpass många gånger att jag vet exakt hur snabbt jag borde cykla när det är vindstilla, lagom varmt, pulszon 2, och formen är god.

Vintage stålräser - ca 30
Modern stålräser halvhöga aerohjul - ca 30,5
Samma som ovan, men med tempopinnar - ca 31,5

Inga jättestora skillnader, men cyklar man 60 mil och mer, så blir det en del skillnad i tid till slut.
Ganska exakt 1,5 timmar snabbare över 60 mil mellan snabbaste och långsammaste. Fast på 60 mil cyklar åtminstone inte jag konstans utan ligger och gråter i något dike någonstans emellanåt. Under själva gråtandet går det lika långsamt oavsett vilken cykel man har.

men när de som är riktigt snabba kör kolfiberracer med högprofilshjul så blir man lite osäker på sina livsval i form av att köra med stål-hojar och lågprofilshjul..
Detta!
Därefter kommer det gnaga lite för varje mil man cyklar med rando-hojen..?
Med detta!

Och
Modern stålräser men med tempopinnar - ca 31,5
med;

Sedan är ju frågan hur mycket väskorna påverkar på en långtur.

Om man inte kompromissar med annat så är väl mer aero alltid trevligt, men är tveksam till hur stor skillnad det gör i praktiken på en cykel nersmetad med väskor och i hastigheter som typiskt är mellan 25-30 km/h (för mig). För egen del brukar det vara energiintaget och sömnen (eller bristen på sån) som ställer till det.

Edit: Kan lägga till att jag körde UTU på en titanhoj med skärmar som vägde typ 20 kg totalt (inkl vätska) vid start. 45 mm höga fälgar, men dynamonav och massor med ekrar.

Men en tanke som grott i mig är aero och rando. Efter UTU har jag tagit ett par turer på min gamla aero-hoj (BMC TMR02 från 2013) och den går snabbare än min stål-rando. Jag kan inte förklara det på något annat sätt än att jag får mer fart för samma insats.
En av tidningen Tours redaktörer cyklade PBP 2015 på den här cykeln
Tour_PBB_2015.jpg

Han kom i mål på 62 timmar
I texten skriver han att han "sparade" 2-3 timmar pga alla aeroanpassningar (alltså inte enbart pga hjulen) Men han skriver att han inte använde de "sparade" timmarna för att få en snabbare tid utan till mera sömn. Han sov sammanlagt 7 timmar under PBP.
Han skriver lyriskt om sin utrustning, inte endast ram + hjul utan även Brooks-sadeln, effektmätaren och DA Di2 med xtra växlingsknappar.
Men han använde inte en StVZO-lampa utan en Lupine Piko och även en Lupine-baklampa (med bromsljusfunktion!).

Det finns en längre PBP-artikel i Tour 10/2015 med fler exempel på PBP-cyklar och inte minst PBP-cyklister.

Och om ngn skulle vilja läsa en så pass gammal artikel går det fortf att köpa gamla Tour som eTidning här
Scrolla ned till "Einzelheftkauf"

Att mäta är att veta, men tyvärr har jag ingen effektmätare.
Jag råkar ha en stål-rando-hoj med "lite tyngre allt" än min racer, med effektmätare på båda, men har trots det inte på flera år lyckats få till en rak jämförelse mellan cyklarna under samma förutsättningar. Ska nog se till att göra en sådan jämförelse snart, för skojs skull.
Visst är det kul att göra en sådan jmf, men att få till ett rättvisande resultat är svårt
Tex: Om du cyklar två rundor med samma cykel, hur mkt varierar då hastighet och effekt? Är den skillnaden större eller mindre jmf med en runda på racern jmf med rando-cykeln?
Men strunta inte i att jmf trots det jag skrev ovan, det är kul att göra sådana jmf,
men du kanske inte skall dra allt för långtgående slutsatser från en sådan jmf.

Om man inte kompromissar med annat så är väl mer aero alltid trevligt, men är tveksam till hur stor skillnad det gör i praktiken på en cykel nersmetad med väskor och i hastigheter som typiskt är mellan 25-30 km/h (för mig). För egen del brukar det vara energiintaget och sömnen (eller bristen på sån) som ställer till det.

Edit: Kan lägga till att jag körde UTU på en titanhoj med skärmar som vägde typ 20 kg totalt (inkl vätska) vid start. 45 mm höga fälgar, men dynamonav och massor med ekrar.
Din snygga cykel ligger bara ett par inlägg högre upp. Gillar skärmarna, kanske testar likadana på Orbean i vinter!

En av tidningen Tours redaktörer cyklade PBP 2015 på den här cykeln

Han skriver lyriskt om sin utrustning, inte endast ram + hjul utan även Brooks-sadeln, effektmätaren och DA Di2 med xtra växlingsknappar.
En detalj jag inte är lyrisk över på den cykeln är kombinationen fälgbroms och bromyta i kolfiber. Det brukar vara svårt att undvika regn på långa turer och bromsverkan är under all kritik med den kombinationen i regn. Men annars ser det väl bra ut!

Fälgbroms brukar iofs begränsa däckbredden. På min nuvarande får jag inte ens in 28or vilket skulle vara ett absolut minimum för mig om jag skulle köpa nytt idag.

En detalj jag inte är lyrisk över på den cykeln är kombinationen fälgbroms och bromyta i kolfiber. Det brukar vara svårt att undvika regn på långa turer och bromsverkan är under all kritik med den kombinationen i regn. Men annars ser det väl bra ut!

Fälgbroms brukar iofs begränsa däckbredden. På min nuvarande får jag inte ens in 28or vilket skulle vara ett absolut minimum för mig om jag skulle köpa nytt idag.
Kör cantisar fram och roller cam bak på min gamla randohoj (som egentligen är en ombyggd touringcykel) och har plats för 32 mm. Kan jag leva med att släppa ut luften varje gång bakhjulet ska av så får jag nog in 35-37 mm. Men, den cykeln kör jag nästan aldrig speciellt långt med. 20 mil funkar, för där spelar en 20-30 minuter mer eller mindre ingen direkt roll, men längre då vill jag gärna ha mer effektivitet ur varje tramptag. Men, kanske ska prova en 30- eller 40-milare nån gång?

Din snygga cykel ligger bara ett par inlägg högre upp. Gillar skärmarna, kanske testar likadana på Orbean i vinter!
Se där, missade att det var den här tråden ?

Jag har effektmätare på mina två cyklar (titanhojen ovan och en Canyon Ultimate CF SL med skivbromsar) och tycker ändå att det är väldigt svårt att få till bra jämförande tester. Jag kan tycka att Canyonen känns mycket snabbare när jag cyklar själv, men när jag sen kör rando med andra på titanhojen så känns det nästan aldrig som att jag begränsas av den i praktiken, även under lopp där vi har legat på 38 km/h till första kontrollen.

Lite mer funderingar utifrån UTU, eftersom vi cyklade en hel del tillsammans. Fram till Älvdalen var det relativt platt, vi hade ett rullsnitt på 29,4 km/h och min snitteffekt låg på 165 W. Det var väl tre i gruppen med cyklar som borde vara snabbare än min, hur många watt är rimligt att tro att jag borde ha kunnat spara med en mer aero cykel? Jag har svårt att uppskatta det själv och även om det skulle vara ett tiotal watt så är 165 redan en bra bit under min FTP, som jag uppskattade till någonstans runt 280 W vid UTU. Jag är väldigt osäker på vad den besparingen skulle betyda i slutändan. Efter det sjönk det stadigt, som ett exempel hade jag ett rullsnitt på 22,8 km/h och en medeleffekt på 133 W mellan Trondheim och Särna.

Även om man tänker att jag hade kunnat cykla 2-3 timmar snabbare totalt och jag hade kommit i mål på 81 istället för 84 timmar, så hade det inte haft någon betydelse för hur jag hade känt för mitt genomförande efteråt.

Om du utgår från UTU, var tänker du att en mer aero cykel hade haft betydelse för dig och vad skulle det ha betytt efter målgång?

Även om man tänker att jag hade kunnat cykla 2-3 timmar snabbare totalt och jag hade kommit i mål på 81 istället för 84 timmar, så hade det inte haft någon betydelse för hur jag hade känt för mitt genomförande efteråt.

Om du utgår från UTU, var tänker du att en mer aero cykel hade haft betydelse för dig och vad skulle det ha betytt efter målgång?
Det är en riktigt bra fråga!
Jag var väldigt nöjd vid målgång av UTU, mer än vid LoSS. Tiden var bättre än min kapacitet tack vare Per. Det är nog mer "optimerings-djävulen" i mig som funderar. Jag hade en svacka i min relation med Soulcraften (min gröna stål-rando-hoj) under våren. Men efter målgång kände jag mig nöjd med den. Jag kände inget behov av bredare däck än 25or, jag har lyckats lösa packningen på den osv. Men så gör jag mina turer på aero-hojen och får en kick av farten. Så vad skulle en snabbare hoj ge mig? Antingen en snabbare tid, eller samma tid med mer vila. Båda scenarierna är lockande. Givet att jag cyklar solo då. Kanske även någon form av sinnesro om jag vet att jag gett mig de bästa (materiella) förutsättningarna.

För övrigt funderar jag mycket på varför jag inte kunde göra er sällskap i backarna. Just nu lutar min slutsats åt att jag var för tjock/tung.

Eventuellt behövs en grushoj till i hushållet. Och jag är nöjd med Orbean, nöjd med att den enbart går grus och att inte behöva kompromissa med användningsområdet.

Så min uppdaterade kravspec skulle idag se ut ungefär såhär:

- Låg vikt (dvs antagligen kolfiber).
- 2x drivlina
- Hydrauliska bromsar
- Typ frigång för 700x45 eller 650bx2,1.
- Fästen för any-cages på gaffeln.

Så mer däcksutrymme och fästen på gaffeln är väl det Orbean faller på. Varför dessa krav? Jag cyklade Unmapping Sweden (Hestra) och kroppen tog mycket stryk. Mer däck skulle nog göra det bekvämare. Och fästen på gaffeln har jag ju haft som önskemål sedan tidigare, och min förhoppning är att cykla längre turer på grus vilket kräver mer möjligheter för packning.

Något nytt under solen?

Eventuellt behövs en grushoj till i hushållet. Och jag är nöjd med Orbean, nöjd med att den enbart går grus och att inte behöva kompromissa med användningsområdet.

Så min uppdaterade kravspec skulle idag se ut ungefär såhär:

- Låg vikt (dvs antagligen kolfiber).
- 2x drivlina
- Hydrauliska bromsar
- Typ frigång för 700x45 eller 650bx2,1.
- Fästen för any-cages på gaffeln.

Så mer däcksutrymme och fästen på gaffeln är väl det Orbean faller på. Varför dessa krav? Jag cyklade Unmapping Sweden (Hestra) och kroppen tog mycket stryk. Mer däck skulle nog göra det bekvämare. Och fästen på gaffeln har jag ju haft som önskemål sedan tidigare, och min förhoppning är att cykla längre turer på grus vilket kräver mer möjligheter för packning.

Något nytt under solen?
Går det inte att fixa Orbean; byta gaffel till en med fästen och sedan göra den mer komfortabel exempelvis med dämpad stolpe (Cane Creek eeSilk) och stam?

Går det inte att fixa Orbean; byta gaffel till en med fästen och sedan göra den mer komfortabel exempelvis med dämpad stolpe (Cane Creek eeSilk) och stam?
Den eventuella öppning/behov som skapats är att sambon eventuellt vill ta över Orbean. Om hon inte gör den förblir Orbean i min ägo och det har jag inget emot då jag är nöjd med den i stort.

Tillbaka
Topp