Visa din Orange

Visa din Orange
Aha, undrar om det beror på att de är så lika GTs 29/27 eller nya S-Works Enduron ;)

Såg att Orange påstod att deras ram var så avancerad att den inte gick att tillverka i Carbon de hade testat men den blev tyngre i carbon =)))

Visa din Orange
Nu är jag inte med på hur du tänker med GT och Enduron.

Orangeramarna är förvånandsvärt lätta, men med tanke på hur mycket delar dom sparar är det också lättare att uppnå detta.

Nu för tiden gör dom rätt lite för att tala om hur avancerade dom är. Dom kör på att "det är vad det är" och att det är för entusiaster. Nyligen var det en intervju med ägare på Pinkbike där han uttryckligen sa att det var enkla ramar som byggdes för att vara roliga och lätta att underhålla. Han poängterade att dom förmodligen var svårare att cykla jämfört med andra alternativ.

Visa din Orange
Var väl lite elakt ironisk (Fĺåt)

Har väl inte varit någon utveckling på svingen sen sent 1900-tal? Så den kräver säkert sitt däcktryck när man bombar fram! Att de flesta andra föredrar hjulen på marken 2020 spelar säkert ingen roll om man kör på fel sida o mäter i tum.

Men kul att folk gillar retro (GMBN har en retro-vecka nu!)

Visa din Orange
RockyM sa:
Var väl lite elakt ironisk (Fĺåt)

Har väl inte varit någon utveckling på svingen sen sent 1900-tal? Så den kräver säkert sitt däcktryck när man bombar fram! Att de flesta andra föredrar hjulen på marken 2020 spelar säkert ingen roll om man kör på fel sida o mäter i tum.

Men kul att folk gillar retro (GMBN har en retro-vecka nu!)

Jo, jag fattar att du inte gillar Orange, men det är ju den svennigaste åsikten som finns och knappast ovanligt. Roligt nog kom den här på Pinkbike nu: https://www.pinkbike.com/news/behind-the-numbers-orange-stage-6-suspension-analysis.html

Det verkar som många har en uppfattning om cyklarna som inte alls stämmer med verkligheten. Nästan alla har i princip en helt konstant hävstångskurva. Detta leder till att många kör dom relativt hårt fjädrade, vilket gör dom lite okänsliga vid låga krafter, utan att dom har någon enorm förmåga att motstå bottningar. Dom är inte heller speciellt aktiva vid bromsning.

Men som fördelar kanske man ska säga att dom trampar ganska bra, har historiskt sett varit långt för alla andra när det gäller geometri. Ramarna är lätta och har tidigare varit väldigt hållbara. Det är en extremt intuitiv cykel och man blir aldrig förvåndad över vad som händer med cykeln.

Att dom sedan är handbyggda i England och ett realtivt litet företag gör dom dyrare jämfört med större företag som tillverkar i länder med lägre löne som och köper mer komponenter och därmed får bättre priser. Jag har inte betalt fullpris för mina och om man ska ha peng per krona ska man antagligen inte köpa Orange. Min åsikt är däremot att det är mycket bra cyklar. Dom är enkla att underhålla, allt är rakt på cykeln och dom håller bättre jämfört med andra cyklar jag har använt.

Visa din Orange
Orange är grymma å roliga å jag föredrar singel pivot före många andra?
Men klart kan man inte cykla kanske man vill ha nåt som mera känns som en soffa i skogen...?

Visa din Orange
För att hugga så kan man ju påpeka att ingen verkar gilla Specialized Enduro, verkar som åkarna väljer Stumpjumpern för att den inte är lika kass. GT och Specialized är väl också de två företagen som får skit från sina tidigare åkare över att materialet sög. Oranges tidigare åkare verkar tala sig varma över cyklarna.

Visa din Orange
Raggamuffin sa:
Lila Mavicfälgar hade fulländat den där.

Tråkigt att de inte har flaskhållare.
Flaskhållare är ju lite av ett tecken på att den som designat ramen gett upp. Gäller så klart inte just orange men fan vad många cyklar som hade kunnat vara snygga på riktigt utan den där enorma luckan för nappflaska i ramen.

Visa din Orange
Personligen skulle jag välja Commencal om det är alu som gäller.

Orange bakfjädring kräver väl högt däcktryck!?

Ska man köpa cykel efter underhåll köper man en helstel crescent ;)
Men det är absolut inte fel att gilla orange det jag tänker på är han med den helstela crescenten som tycker att hans gamla helstelacykel var bättre än hans nya brandgula 29 FS. (annan tråd)

ps. jorden är inte platt, längre. ds.

Visa din Orange
RockyM sa:
Personligen skulle jag välja Commencal om det är alu som gäller.

Orange bakfjädring kräver väl högt däcktryck!?

Ska man köpa cykel efter underhåll köper man en helstel crescent ;)
Men det är absolut inte fel att gilla orange det jag tänker på är han med den helstela crescenten som tycker att hans gamla helstelacykel var bättre än hans nya brandgula 29 FS. (annan tråd)

ps. jorden är inte platt, längre. ds.
Jag har iofs större förståelse för att man inte blir kär i sin nya brandgula kinesiska katalogram än att häckla orange. Jag skulle själv aldrig köpa en men kan ändå fatta grejen lite.

Visa din Orange
Jag gillar Commencal också, men dom kör länkagedrivet. Jag har tror inte det är Orangen som kör att man behöver luft i däcken, det är nog snarare så att man måste ha det vid riktig cykling.

Jag tror du slåss mot väderkvarnar här. Det är nog ingen som har någon uppfattning om att Orange är super-hitech. Deras cyklar funkade för 20 år sedan och det gör dom fortfarande, med samma mekaniska princip. Att swingen är en stor aluminiumlåda fortfarande är för att det faktiskt är en ganska bra design. Det skulle inte förvåna mina om delar av maskinparken som använde för att tillverka ventilationstrummor fortfarande används. Ingen försöker dölja det. Dom har däremot utvecklats kontinuerligt med tiden. Orange själva säger även att om man är en timid cyklist som vill göra det lätt för sig själv så bör man välja något annat. Vill man ha en rolig cykel som funkar erbjuder dom detta.

Jag har en Nukeproof Mega och en Yt Tues också. Båda har sina fördelar, men jag behöver inte dom fördelarna för att sladda runt i hemmaskogen.

Visa din Orange
jofahjalm sa:
Jag hade iofs inte bangat en flaskhållare, men då får man ingen enkelpivot som funkar.

Bara för att vara sådär så är jag rätt övertygad att jag skulle få plats med en i min kanske borrar dit några hål nån dag å klämmer dit 2 popnutts?

Visa din Orange
Jofa: Bra svar!
Men många andra tror att O är det bästa som finns eftersom den är byggd i england osv. Blir nästan lite södermalm över det hela.

Angående GT så tänkte jag på deras "Mullet" är väl inte så många som klagat på den, förutom konkurrenterna såklart.
Angående S-WORKS Enduro så tänkte jag på den "nya" cammo-målade som sågs i Järvsö (bilden plockades bort) BB satt sjukt långt bak =)

Visa din Orange
RockyM sa:
Jofa: Bra svar!
Men många andra tror att O är det bästa som finns eftersom den är byggd i england osv. Blir nästan lite södermalm över det hela.

Angående GT så tänkte jag på deras "Mullet" är väl inte så många som klagat på den, förutom konkurrenterna såklart.
Angående S-WORKS Enduro så tänkte jag på den "nya" cammo-målade som sågs i Järvsö (bilden plockades bort) BB satt sjukt långt bak =)

Ja, det finns en massa tjocka britter med mycket pengar som gillar Orange för att det är tillverkat av deras tandlösa kusiner i moderlandet. Jag tycker också det är viktigt att dessa människor får behålla det yrke dom har fötts till, eftersom England saknar social rörlighet och det inte finns fler företag som tillverkar cyklar med ventialtionstrummateknik. Eftersom vi är med i EU kan vi inte ha en massa arbetslösa sådana som drar ner oss.

Men om man vill ha en cykel som är rak och som fungerar så är ju faktiskt Orange ett företag som har en riktig kvalitetskontroll. Efter ramarna har svetsats ger man dom till något råskin som placerar ramen i en jigg och slår den rak med en slägga innan värmebehandling. Det är inte så hitech, men det fungerar och man får en rak ram. Specialized ser sig vara mer hitech, men dom är rätt bra på att leverera aluminiumramar som inte är raka. Dom kanske skulle skaffa sig några släggbankare från Orange?

Det är ffa GTs tidigare downhillcykelar som har fått mycket skit.

Men tillbaka till ämnet. Jag kan inte minnas att jag någonsin har någon som gillar Orange snacka om hur tekniskt avancerade eller överlägsa dom är. Däremot hör jag ofta som inte har en aning om vad dom snackar om gnälla som fan. Orange har den enklaste möjliga lösningen för att tillverka en heldämpad cykeln. Designen är däremot ingenjörsmässigt bra och fungerar som tänkt.

T.ex. Specialized har en lång tradition av komplexa lösning som är ingenjörsmässigt svindåliga. Att förlänga dämparen med en jättelång klyka som skapar enorma vridmoment på dämparen så att den går sönder är en riktigt idiotisk design. Ännu bättre var det i tidigare versioner där man fäste dämparen i klykan med en skruv som gillar att gänga upp sig, sedan kunde man inte komma åt skruven utan att plocka isär hela länkaget. Sådant är mer komplexa lösningar jämfört med vad Orange gör, men dom är asdåliga. Detta oavsett om cykeln du såg var i camo eller inte.

Sedan lyckas Specialized marknadsföra att dom är hitech och har superbra lösningar, men det är ju främst folk som du som köper detta. Eller främst är det ju gubbar med seglarskor och mycket pengar, men även det kanske är du?

Folk som inte fattar att länkaget inte spelar någon roll för vilket däcktryck man måste ha, eftersom däcket tar smällen innan länkaget hinner göra något.

Visa din Orange
Jag gillar Orange, tyvärr främst principiellt. Idén om en simpel och lättservad hoj är väldigt lockande. Tyvärr är jag snabbare på cyklar med andra länkage (som ger mer soffkänsla) och har dessutom haft möjlighet att köpa andra cyklar till bra priser vilket har gjort att Orange aldrig har känts prisvärt. Idagsläget vet jag inte riktigt vilken jag skulle köpa heller, en Stage 5 skulle väl ligga bra till hands, antar jag.

Den där sopiga skruven i Spesch-klykan gick faktisk att dra åt utan att ta isär länkaget, man fick tömma dämparen på luft och komprimera länkaget. Då kom man åt den med en 90°-insexa.

Senast ändrad:
Visa din Orange
Dom jag cyklar med som ska skruva isär hela cykeln på stigen och i bike parken har självklart Öhlins TTX med coil på sina. Sedan kan jag tycka att det inte är speciellt smidigt att behöva tömma dämparen på luft och pumpa upp den. Det både tar tid, är jobbigt och så behöver man ha dämparpump med sig (och en böjd insexa vilket inte finns på ett vanligt multitool).

I princip alla andra tillverkare har lyckats med en lösning där man bara skruvar på grejerna med en rak insexa från en multiverktyg. Men det var väl inte komplex och hitech nog för Medelklassalized?

Sedan är Orange riktigt dyra. Jag skulle inte heller köpa en toppmodell över disk till fullpris, det är helt enkelt för dyrt. Jag har däremot hitta fantastiska deals kring mina.

Visa din Orange
jofahjalm sa:
Dom jag cyklar med som ska skruva isär hela cykeln på stigen och i bike parken har självklart Öhlins TTX med coil på sina. Sedan kan jag tycka att det inte är speciellt smidigt att behöva tömma dämparen på luft och pumpa upp den. Det både tar tid, är jobbigt och så behöver man ha dämparpump med sig (och en böjd insexa vilket inte finns på ett vanligt multitool).

I princip alla andra tillverkare har lyckats med en lösning där man bara skruvar på grejerna med en rak insexa från en multiverktyg. Men det var väl inte komplex och hitech nog för Medelklassalized?

Sedan är Orange riktigt dyra. Jag skulle inte heller köpa en toppmodell över disk till fullpris, det är helt enkelt för dyrt. Jag har däremot hitta fantastiska deals kring mina.

Jag sa aldrig att det var en bra lösning, bara att man kan komma runt att skruva isär skiten om man har en luftdämpare. Då länkaget på min stumpy var lite skevt :) krävdes det att man drog lite i olika delar för att skruva ihop det igen, därför försökte jag hitta en väg runt det. Det blev lättare att tömma dämparen och komprimera.

Jag har trålat lite på Pinkbikes köp&sälj när jag fått sug efter släggriktade ramar, men det är få som vill skicka internationellt. Hur gör man för att hitta en bra deal på en Orange?

Senast ändrad:
Visa din Orange
Älskar min orange five29. Den är som nån sa så fint inituativ. Cykeln överraskar aldrig. Fjädringen jobbar bra. Väldigt pumpvänlig i terrängen. Trampeffektiviteten är bra, syns tydligt vid asfalttransport där hotstlinkcyklar bobar betydligt mer. Som ht-fostrad har jag inte något problem med att baken beteer sig precis som en hardtail vid inbromsning. Ger den bara mer lekfullhet. Det finns helt klart mer åsikter om cyklarna än det finns de som faktiskt provat dom.

Visa din Orange
Är absolut inget spez fanboy (har tom. Huawei mobil ;) att en S-works är billigare att bygga själv än som komplett cykel. säger rätt mycket om företaget.. =(

poängen med den cammolackade i järvsö var att den hade demo länkage (inte färgen) =))

Visa din Orange
4DB1D2A3-FF66-48F6-A1B4-F0CCBF25A2CB.png
Har sett flera Orange som har såna här tvåfärgade dekaler och gillar det. Alltså orange logga/svart text. Men kan inte hitta att köpa nånstans.

Har ni som gjort så (marr bla) klippt och klistrat eller går det att köpa färdigt?

Sen tycker jag nya Stage 5 verkar cool. 461 mm kedjestag känns lite modigt på en stigcykel eller?

Senast ändrad:
Visa din Orange
592C4234-0BDB-4445-BBDF-A5B145301653.jpeg

Jag köpte en P7 ny för många år sen. Tyvärr gjorde jag en tabbe och köpte en för liten så den har inte gått många meter. Den är i väldigt fint skick då den alltid stått inomhus. Tror ni jag kan göra något kul med den, och kompensera för storleken, eller är det bara att skicka den vidare till kortare, bättre behövande?

Visa din Orange
Visa bilaga 443406
Jag köpte en P7 ny för många år sen. Tyvärr gjorde jag en tabbe och köpte en för liten så den har inte gått många meter. Den är i väldigt fint skick då den alltid stått inomhus. Tror ni jag kan göra något kul med den, och kompensera för storleken, eller är det bara att skicka den vidare till kortare, bättre behövande?
Det finns nog köpare på den om du skickar den vidare. P7:an var ju väldigt spänstig och trevlig.

Visa din Orange
Har just köpt en begagnad Stage 5 2019. Fruktansvärt rolig cykel, precis vad jag hade hoppats på.
Jag är lite sugen på en dämparuppgradering, skulle nog kunna göra den ännu roligare än vad den är med befintlig Monarch RT3. Har väl egentligen mer eller mindre ställt in mig på en Cane Creek DBair IL men är samtidigt lite sugen på att pröva coil.
Det verkar finnas rätt olika åsikter i frågan. Den gängse åsikten verkar vara att en cykel med linjärt länkage funkar kass med coil medan andra verkar tycka att det är en kanonlösning så länge man hanterar bottningar med en vettig dämpare eller med en rejäl gummibumper i slutet av slaget.

@marr, hur tycker du att det funkar med coil på din Stage 5?

Andras åsikter om dämparval mottages så klart också tacksamt.
20211104_150306(1).jpg

En Orange i vackert orange just efter hemkomst. Har sen bilden togs fått andra hjul, bromsar, drivlina, stam och styre, och en ful mudhugger.

Senast ändrad:
Visa din Orange
Har just köpt en begagnad Stage 5 2019. Fruktansvärt rolig cykel, precis vad jag hade hoppats på.
Jag är lite sugen på en dämparuppgradering, skulle nog kunna göra den ännu roligare än vad den är med befintlig Monarch RT3. Har väl egentligen mer eller mindre ställt in mig på en Cane Creek DBair IL men är samtidigt lite sugen på att pröva coil.
Det verkar finnas rätt olika åsikter i frågan. Den gängse åsikten verkar vara att en cykel med linjärt länkage funkar kass med coil medan andra verkar tycka att det är en kanonlösning så länge man hanterar bottningar med en vettig dämpare eller med en rejäl gummibumper i slutet av slaget.

@marr, hur tycker du att det funkar med coil på din Stage 5?

Andras åsikter om dämparval mottages så klart också tacksamt.
Visa bilaga 526417
En Orange i vackert orange just efter hemkomst. Har sen bilden togs fått andra hjul, bromsar, drivlina, stam och styre, och en ful mudhugger.
Jag har varvat rätt mycket mellan coil och luft. Aldrig bestämt mig för vad som är bäst eller sämst. Det fungerar riktigt bra med både och helt enkelt.

Visa din Orange
Låter bra. Lutar nog åt Cane Creek luftdämpare för min del ändå, mest för att slippa omaket med fjäderbytande och dylikt och för att det verkar finnas till vettigt pris i rätt storlek. Coil får väl prövas den dagen någon intressant begagnad dämpare dyker upp.

Visa din Orange
Låter bra. Lutar nog åt Cane Creek luftdämpare för min del ändå, mest för att slippa omaket med fjäderbytande och dylikt och för att det verkar finnas till vettigt pris i rätt storlek. Coil får väl prövas den dagen någon intressant begagnad dämpare dyker upp.
Du får väl testa min Ö vid tillfälle annars :p

Visa din Orange
Man får nog bara en mass dyra idéer om man provar Öhlins har jag en känsla av. :) Men skulle jag spotta Örangen i Vallåsen nån gång kommer jag nog fram och ber att få provgunga lite.

Visa din Orange
Outade i annan tråd men lägger upp "ny"förvärvet där den hör hemma. Impulsköpt ram från Pinkbikes k&s, preliminärt uppbyggd med grejer från pensionerad HT och bra-att-ha-lådan. Premiärrullade idag och kändes bra. Mer pigg och poppig än plush. Möjligtvis lite väl lågt BB,men det är väl också en vanesak. Får överväga kortare vevar 🙂
20250601_103420.webp

Tillbaka
Topp