[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Finns det inte alltid en bränslevärmare på GTE? Känns ju inte klockrent men det kanske går att förvärma lite med den?
Vet inte om det är standard men jag har det på min iaf. Men vet inte om det motverkar att bilen har någon spärr mot att starta i -28 om det var det du avsåg?

Svårt att se det här med att förvärma och/eller att värme kommer snabbt som nån slags ”fördel”, eldrivna motor- och kupévärmare har ju funnits i säkert 50 år så det är ju snarare nåt att förvänta sig. Betydligt mer intressant är hur räckvidd och tillförlitlighet påverkas, innebär det att man måste planera sina resor helt annorlunda vintertid vs sommartid, etc?

Bra råd! Det sista han säger är ju faktiskt väldigt intressant. Skulle det öht accepteras på en ICE-bil idag, att av två på pappret helt likvärdiga bilar så drar den ena dubbelt så mycket som den andra? Utifrån det är det ju bra att den här diskussionen kommer upp, för idag är det ju vissa som tror att ”bara jag kör på el så är allt frid och fröjd” och antagligen knappt kollar på förbrukningssiffror.

En normal dag där jag kör under 20 mil behöver jag inte göra något alls, skulle jag säga. Om jag åker på en längre resa skulle jag kolla att det finns superchargers hela vägen, då behöver återigen inte göra något alls annat än att lyssna på vad bilens navi säger. Den brukar vilja ha (överdrivet) stora marginaler. Med lite rutin kan man vara lite modigare men det är ju valfritt.

https://supercharge.info/map det är tätt mellan Superchargers i sverige. Det normala är 8-12 stall på varje ställe men både fler och färre förekommer. https://supercharge.info/map

Med andra bilar är det idag en annan femma. Laddar ibland på andra ställen men då vill jag ha flera alternativ, det ligger inte för mig att ställa mig i kö utan att ha en aning om hur lång tid bilen innan tänker ladda. Vi får hoppas på att Tesla öppnar sitt nätverk.

Bra råd! Det sista han säger är ju faktiskt väldigt intressant. Skulle det öht accepteras på en ICE-bil idag, att av två på pappret helt likvärdiga bilar så drar den ena dubbelt så mycket som den andra? Utifrån det är det ju bra att den här diskussionen kommer upp, för idag är det ju vissa som tror att ”bara jag kör på el så är allt frid och fröjd” och antagligen knappt kollar på förbrukningssiffror.
Skärmavbild 2021-12-07 kl. 10.32.43.png
Skärmavbild 2021-12-07 kl. 10.37.03.png

Haha, VAG är sin vana trogen och fuskar med förbrukningssiffrorna. Står det nåt om BMW:ns verkliga siffror? Det var ju mycket de som drev VAG till att fuska, och när dieselgate upptäcktes var det ju en BMW det jämfördes mot, BMW:ns siffror stämde mycket bra mot uppgivet, medan VW:ns var helt åt skogen.
Kan dock tänka mig att det är större skillnader med elbil, speciellt med kyla och vinterdäck inblandat.

Haha, VAG är sin vana trogen och fuskar med förbrukningssiffrorna. Står det nåt om BMW:ns verkliga siffror? Det var ju mycket de som drev VAG till att fuska, och när dieselgate upptäcktes var det ju en BMW det jämfördes mot, BMW:ns siffror stämde mycket bra mot uppgivet, medan VW:ns var helt åt skogen.
Kan dock tänka mig att det är större skillnader med elbil, speciellt med kyla och vinterdäck inblandat.
Lade in en till bild angående förbrukningssiffrorna från samma test i inlägget ovanför.
Skärmavbild 2021-12-07 kl. 10.46.34.png
Skärmavbild 2021-12-07 kl. 10.45.51.png

En normal dag där jag kör under 20 mil behöver jag inte göra något alls, skulle jag säga. Om jag åker på en längre resa skulle jag kolla att det finns superchargers hela vägen, då behöver återigen inte göra något alls annat än att lyssna på vad bilens navi säger. Den brukar vilja ha (överdrivet) stora marginaler. Med lite rutin kan man vara lite modigare men det är ju valfritt.

https://supercharge.info/map det är tätt mellan Superchargers i sverige. Det normala är 8-12 stall på varje ställe men både fler och färre förekommer. https://supercharge.info/map

Med andra bilar är det idag en annan femma. Laddar ibland på andra ställen men då vill jag ha flera alternativ, det ligger inte för mig att ställa mig i kö utan att ha en aning om hur lång tid bilen innan tänker ladda. Vi får hoppas på att Tesla öppnar sitt nätverk.
Ser rätt glest ut om man kör nåt annat än Europavägar i Norrland också. Å andra sidan finns det iaf 4 st inom det område jag normalt klarar mig med en tank, men då gäller det att planera så man kommer förbi dem också.

Fast problemet är ju att WLTP-körcykeln är som den är, det är inte tillverkarna själva som hittar på vad bilen förbrukar, det mäts upp. Däremot är testcykeln inte verklighetstrogen för fem öre. Precis som med avgasbilar.. för en del stämmer det bra men för de flesta inte alls.

Ser rätt glest ut om man kör nåt annat än Europavägar i Norrland också. Å andra sidan finns det iaf 4 st inom det område jag normalt klarar mig med en tank, men då gäller det att planera så man kommer förbi dem också.

Du måste inte stanna på alla :-) jag hoppar ofta över varannan eller mer än så ibland. Sen är ju frågan hur många långresor man gör, det är inte mer än max 2 per månad för min del. Ofta ingen alls.

För oss som inte åker 40 mil plus varje dag, en gång i veckan eller liknande är det ju sällan ett problem. De flesta använder ju bilen till affären, jobbet, gymmet osv.
Givetvis ska man kunna komma 80 mil "utifall".

Fast problemet är ju att WLTP-körcykeln är som den är, det är inte tillverkarna själva som hittar på vad bilen förbrukar, det mäts upp. Däremot är testcykeln inte verklighetstrogen för fem öre. Precis som med avgasbilar.. för en del stämmer det bra men för de flesta inte alls.
Det är ju just det som är grejen med en standard, man bestämmer ett testfall (som är tänkt att excitera alla situationer, och helst också vara någorlunda verklighetstroget), för att säkerställa att man har samma förhållanden så att en jämförelse kan göras. Vad skulle alternativet vara? WLTP anses väl dessutom vara mer verklighetsnära än den äldre NEDC, sedan är det klart att enskilda bilister kan ha avvikande körmönster.

Att vissa avviker kraftigt och andra inte skulle jag snarare se som att man har fifflat. Antingen rent fusk som i fallet med VAG (eftersom man var så mycket sämre om man inte fuskade), eller att man medvetet har optimerat mot testfallet. Om alla avviker kraftigt skulle man däremot kunna argumentera att det är fel på testfallet.

De flesta använder ju bilen till affären, jobbet, gymmet osv.
Och det är ju det egentliga problemet, oavsett biltyp. Oftast finns alternativ till de resorna. Undantaget är väl egentligen bara på landsbygden där avstånden är stora.

Om alla avviker kraftigt skulle man däremot kunna argumentera att det är fel på testfallet.

Med elbilar avviker alla rätt mycket från testfallet skulle jag vilja säga, vid normal användning. VAG kanske mer än andra? Sen går det ofta lätt att överträffa också, det är bara att sätta sig och köra i optimalt väder i 70-80 så går det att köra riktigt långt. Men så ser ju inte verkligheten ut.

EPA-ratingen tycks sammanfalla bättre med verkligheten för de flesta.

Och det är ju det egentliga problemet, oavsett biltyp. Oftast finns alternativ till de resorna. Undantaget är väl egentligen bara på landsbygden där avstånden är stora.

Jag körde 5 km imorse med två stopp. -15 så jag tvingade inte ut barnen på lastcykel / egen cykel. :)

Håller annars med till 100%. Undrar hur stor andel av våra körda kilometrar i Sverige som är just sådana.

Med elbilar avviker alla rätt mycket från testfallet skulle jag vilja säga, vid normal användning. VAG kanske mer än andra? Sen går det ofta lätt att överträffa också, det är bara att sätta sig och köra i optimalt väder i 70-80 så går det att köra riktigt långt. Men så ser ju inte verkligheten ut.

EPA-ratingen tycks sammanfalla bättre med verkligheten för de flesta.
Det borde ju innebära att förbrukning varierar ganska kraftigt beroende på förhållanden/körsätt, är det så? Går det att få ut nån data på hur mycket det skiljer ”bästa förhållanden/körsätt” vs ”värsta”?

ICE-bilar brukar ju uppges för stads-, landsväg- och blandad körning (där jag antar blandad är körcykeln). Vet inte om jag sett liknande för elbilar?

Det borde ju innebära att förbrukning varierar ganska kraftigt beroende på förhållanden/körsätt, är det så? Går det att få ut nån data på hur mycket det skiljer ”bästa förhållanden/körsätt” vs ”värsta”?

ICE-bilar brukar ju uppges för stads-, landsväg- och blandad körning (där jag antar blandad är körcykeln). Vet inte om jag sett liknande för elbilar?
Sökte lite på några olika elbilar för att se hur förbrukningen redovisas. Följande information ploppade upp:
Skärmavbild 2021-12-07 kl. 11.55.15.png
Skärmavbild 2021-12-07 kl. 11.55.32.png
Skärmavbild 2021-12-07 kl. 11.56.39.png

Det är en helt annan historia.. fasen vad det stinker i det gemensamma garaget när nån granne kör dieselvärmare.

Det är en helt annan historia.. fasen vad det stinker i det gemensamma garaget när nån granne kör dieselvärmare.
I garaget? Är det ens tillåtet? Jag tycker ju de luktar apa bara man går förbi en på gatan. De där går väl dessutom ”fristående” så att säga, dvs det är väl knappt nån avgasrening på dem?

edit: såg att det var ju precis vad som stod i johan44:s länk.

Ah, de drar mindre i stan alltså. Det är ju faktiskt tvärtemot ICE-bilar. En intressant observation.
Ja, det är optimalt med batteribil i staden.
Låg fart är elbilens bästa vän. Förbrukningen sticker iväg vid högre fart och då vill man ha en strömlinjeformad bil om man inte gillar att ladda.
Det ser du även i Skodas räknesnurra lite längre upp i tråden:

I garaget? Är det ens tillåtet? Jag tycker ju de luktar apa bara man går förbi en på gatan. De där går väl dessutom ”fristående” så att säga, dvs det är väl knappt nån avgasrening på dem?

Det är en carportlänga så det är ju ganska luftigt. Men ändå tveksamt, helt klart.

Till jobbet:

-5 grader, lätt snöfall och max 100 kM/h så drar den mindre än snittet de senaste 500 milen!? Kör klimatanläggningen på mellanläge oavsett sommar/vinter. Visst, displayen säger 18 mil och inte 24 men ändå. MG ZSEV av den äldre modellen.

Bilagor

• C01F3410-F7AF-42F6-B2EE-E647635A268B.jpeg
    C01F3410-F7AF-42F6-B2EE-E647635A268B.jpeg
    583.8 KB · Besök: 55
  • 448F97B6-5971-46F8-AED3-034922135050.jpeg
    448F97B6-5971-46F8-AED3-034922135050.jpeg
    559.9 KB · Besök: 65
Vår diesel-passat har fått mycket längre räckvidd med det kalla vädret och halkiga underlaget som varit senaste dagarna i Skåne, hade 1250km till tom tank imorse :) så tyngden på högerfoten gör rätt stor skillnad, oavsett drivmedel. Det är förstås ingen nyhet men bra att påminnas om ibland.

På elbilen (Hyundai Kona) så märks det inte så mycket, uppskattningsvis 10% kortare räckvidd än på sommaren, men inget som får någon praktisk betydelse så som vi använder den (2x5mil per dag)

Det är en carportlänga så det är ju ganska luftigt. Men ändå tveksamt, helt klart.
Kan vara värt att påpeka/fråga om hen servar dieselvärmaren regelbundet., iaf om bilen har några år på nacken. Brorsans 10 år gamla XC60 brann upp förra vintern pga dieselvärmaren. Bilen var fullservad, de hade förutsatt att Bilia servar även den originalmonterade dieselvärmaren när serviceprogrammet följs, men det visade sig att det skulle man beställa extra. Nu stod deras ”ensam” på gatan när det hände (och var väl mest motorutrymmet som brann), men kan tänka mig att om det händer i en carportlänga kan det få allvarligare konsekvenser.

Härligt när man kan posta något som är OT och ON T på samma gång:

Dagens Industri: VW storsatsar på vindkraft: ”Sverige blir först ut”.

Skulle kanske vara bra om de satsade lite på elnätet också...

• Gilla
Reactions: Bsk

Kanske dags för @marr att låsa upp den gamla kära tråden igen?

Flyttades inte den tråden bara till det andra forumet? Där är den ju OnT.

Bilsäsongen är april till oktober, man vill ju inte köra på saltade vägar.
Egentligen borde man ställa bilen på en trainer. Nu verkar det ju luta åt hemarbete igen för en del. Kanske ett sätt att upprätthålla normaliteten. Gå ut i garaget gasa lite så bilen snurrar på trainern. Kanske bäst med elbil då? Finns ju risk för att man försover sig för gott annars...

Egentligen borde man ställa bilen på en trainer. Nu verkar det ju luta åt hemarbete igen för en del. Kanske ett sätt att upprätthålla normaliteten. Gå ut i garaget gasa lite så bilen snurrar på trainern. Kanske bäst med elbil då? Finns ju risk för att man försover sig för gott annars...
Sega_Rally_Twin_-_Japanese_Cabinet.jpg

Som jag misstänkte så gör de det för att uppfylla sina klimatmål. Att en tillverkare pumpar ut grön el i nätet för att på så sätt minska sina scope 3 emissioner var dock nytt för mig. Undrar om de får tillgodoräkna sig det till 100%, eller om det bara blir indirekt via elmixen.

Mer el i norr, tack för det!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp