Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Skottningen i Göteborg är helt schizofren den här vintern. De var snabbt ute och jobbade när det snöade massor förra veckan, men sedan lät man den kvarvarande modden ligga kvar. Vissa stråk är helt rena och superfina, medan andra är orörda. Decimetertjock modd är rätt hopplöst att ta sig fram på, både på cykel och till fots.

En lägre växel än vanligt ???
20211210_060600.jpg

Klassisk stockholmsvinterpendling med precis varenda ton av brunt och grått representerat. Det tunna slasklagret räckte i alla fall till för att dämpa dubbrasslet...
Jag kallade stockholmsslasket "pepparkaksdeg" när jag bodde där. Färgerna är iaf ganska lika.

Passande namn i juletid.

Mycket bättre väder idag lite av det värsta smutslasket utblandat med vatten/snöslask och inte alls lika skitigt =bra , fredag =bra
fick en pratstund med någon på en
sjukt cool kona unit , helstel , feta sulor ,
Tack för surret om du läser här
motvinden och regnet är mindre märkbart när man fokuserar på annat.
Trevlig helg
Mange

Kändes som en speedwaybana när jag trampade hem, hade lite tur höll på flyga av i en nedförsbacke satte ner foten i backen och cykeln lyckades jag hålla kvar… så kan det gå ?
Speedwaybana kändes det som i backen ner från Frösundavik mot Järva krog. En elitentreprenör hade vräkt ut grus/sand på den nu bara asfalten. Ska försöka samla energi och få iväg en felanmälan till Solna och be dem skicka ut sopsaltaren.

Senast ändrad:
Speedwaybana kändes det som i backen ner från Frösundavik mot Järva krog. En elitentreprenör hade vräkt ut grus/sand på den nu bara asfalten. Ska försöka samla energi och få iväg en felanmälan till Solna och be dem skicka ut sopsaltaren.
Galet! Anmäl! Man får verkligen ha koll på asfalten, när mörkret faller så blir det knepigt.

En varning till alla er som ska pendla till jobbet i morgon måndag.
Det är fruktansvärt halt i Stockholm just nu!
Fukten har med fallande temperatur frusit, så det är som en ishinna överallt.
Detta gör att det är förrädiskt halt, även där det är sandat.
Cykla försiktigt och var rädda om er!!
Sandat? Stenkrossen som sprids gör ingen nytta för cyklister.

Tack för varningen Mediokern, men det var faktisk helt lungt. Sopsaltat i förorten och plusgrader inne i stan. Pigga ben och svag medvind gjorde att det kändes lätt idag trots dubben.

Det var lugnt för mig också med halkan i Stockholm men det här beror nog lite på när man kommer iväg och om man kör fulldubbat, Happyride hardcore style (enbart framhjul) eller odubbat. För de som cyklar i ottan bör det varit halvlynnigt om man inte har superdubbdäck. När jag gick ut till bilen svintidigt för att åka på besiktning höll jag på att drutta på näsan. När jag senare pendlade/cyklade till jobbet tror jag det var bra/bättre och klockade in på någon sorts snittid för mig. Samtidigt är det så som en del skriver att vissa vägar är enormt saltade, de verkar sköta om vissa cykelbanor klart bättre än de stora vägarna. Bra för säkerheten men sedan återstår det att se hur många komponenter man tvingas byta ut på cykeln efter vintern. ?

Det var lugnt för mig också med halkan i Stockholm men det här beror nog lite på när man kommer iväg och om man kör fulldubbat, Happyride hardcore style (enbart framhjul) eller odubbat. För de som cyklar i ottan bör det varit halvlynnigt om man inte har superdubbdäck. När jag gick ut till bilen svintidigt för att åka på besiktning höll jag på att drutta på näsan. När jag senare pendlade/cyklade till jobbet tror jag det var bra/bättre och klockade in på någon sorts snittid för mig. Samtidigt är det så som en del skriver att vissa vägar är enormt saltade, de verkar sköta om vissa cykelbanor klart bättre än de stora vägarna. Bra för säkerheten men sedan återstår det att se hur många komponenter man tvingas byta ut på cykeln efter vintern. ?
Ja du kan nog bli både det ena och det andra som man bör byta ut. Fegade och tog bilen imorse.

Är det enbart saltning som gör att många cykelbanor i princip helt snö- och isfria? Jag har tänkt att också beror på att det kanske varmvattenrör som lagts under dem? (om det finns någon någon så stor spillvärme som har såpass stor påverkan, ingen koll...)

Det är saltlake. Till fromma för alla cykelhandlare och verkstäder, framför allt.
Ska man vara ärlig så minskas både belastning på akuten och antalet sjukdagar, till fromma för alla skattebetalare då. Det finns undersökningar som visar på en minskning av olyckorna med uppemot 40-50% jämfört med konventionell snöröjning. Det kan jag tycka ligger på sopsaltningens pluskonto. Sen är det ju trist med slitaget.

Ska man vara ärlig så minskas både belastning på akuten och antalet sjukdagar, till fromma för alla skattebetalare då. Det finns undersökningar som visar på en minskning av olyckorna med uppemot 40-50% jämfört med konventionell snöröjning. Det kan jag tycka ligger på sopsaltningens pluskonto. Sen är det ju trist med slitaget.
Inkluderas antalet timmar hos psykologen pga att min nya kasett sönderrostat av saltet i dendär statistiken?!

Skämt åsido så köper jag ditt argument. Däremot tycker jag att snöröjningen inne i stan varit bristfällig i år, vare sig det gäller sopsaltning eller vanlig röjning.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp