Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Ilritorno

Aktiv medlem
"När du dricker rödbetsjuice får du i dig nitrat som först omvandlas till nitrit i munhålan och därefter sväljs och slutligen bryts ner till den bioaktiva molekylen kväveoxid (NO). Kväveoxiden signalerar till den glatta muskulaturen i dina blodkärl att slappna av, effekten är således att blodkärlen blir mindre stela och vidgas varvid blodflödet till arbetande muskulatur kan öka.
......
Så man inte gillar rödbetor kanske man kan äta konstgödsel istället? 🤔

Elgstrand

Aktiv medlem
Smidigt, barmark, lagom vind och mildväder

20211217_153005.jpg

simson

Aktiv medlem
Ingen höjdarpendling hem i går kväll. Minns cyklingen fram till en bit in i Solna och sen är det svart tills jag ställer in cykeln i garaget. Nånstans längs vägen har jag gått omkull och sedan tagit mig hem för egen maskin, men jag minns ingenting av det. Har bara väldigt svaga minnen av att någon hjälper mig upp.

Väl hemma inser jag att jag har ont och får skjuts till sjukan där de konstaterar revbensfraktur och nyckelben typ ur led. Ligger kvar på observation med tanke på den relativt långa blackouten.
Hur mår du idag?

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Tack för att du frågar! Hemma från sjukhuset igen. Axeln känns rätt ok, revbenen är ok så länge jag inte rör mig på fel sätt. Om jag rör mig på fel sätt gör det fruktansvärt ont. Hjärnan och hjärtat kollade de noga och de verkar funka som de ska. Men jag minns fortfarande ingenting av händelsen.

Tur att den här tråden finns så att jag kan internetpendla under konvalescensen 😀

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Ingen hjärnskakning?
Jag vet faktiskt inte. Minneslucka antyder ju det, men de såg inget när de röntgade huvudet och jag har varken haft ont i huvudet eller mått illa. Det är lite skrap på hjälmen, men inte jättemycket. Höften och axeln tog nog större del av smällen i alla fall.

Peter G

Aktiv medlem
Ingen höjdarpendling hem i går kväll. Minns cyklingen fram till en bit in i Solna och sen är det svart tills jag ställer in cykeln i garaget. Nånstans längs vägen har jag gått omkull och sedan tagit mig hem för egen maskin, men jag minns ingenting av det. Har bara väldigt svaga minnen av att någon hjälper mig upp.

Väl hemma inser jag att jag har ont och får skjuts till sjukan där de konstaterar revbensfraktur och nyckelben typ ur led. Ligger kvar på observation med tanke på den relativt långa blackouten.
Krya på dig, påminner om min motorcykel vurpa som jag hade -99. Fick en minneslucka på säkert runt en timme kanske mer, minnet kom tillbaka när jag var hemma och drog av mig ett trasigt skinnställ och hjälm. Kollade kontot hade tydligen tagit en taxi hem.

Emil777

Aktiv medlem
Jag vet faktiskt inte. Minneslucka antyder ju det, men de såg inget när de röntgade huvudet och jag har varken haft ont i huvudet eller mått illa. Det är lite skrap på hjälmen, men inte jättemycket. Höften och axeln tog nog större del av smällen i alla fall.
Har för länge sen råkat ut för en hjärnskakning med total minneslucka. Inget illamående eller något annat men.
Efter ca 3-4 månader kom minnet tillbaka vad som hände efter och runt olyckan. Krockade med ett träd, spräckte hjälmen och fick en blackout några sekunder. Sen fortsatte vi cykla. Smart nog, men det gick bra.

Det sjuka var att jag kom ihåg episoden runt olyckan tills jag kom hem, och somnade. När jag vaknade, var minnet kring olyckan helt raderat, men jag var säker på att jag tidigare, innan jag somnade, var medveten om vad som hänt. Spooky.

Fick höra sen att det var livsfarligt att somna efter man slagit i skallen och man skulle försöka vara vaken.

Tror nog att minnet förhoppningsvis klarnar efter hand för dig också. Alltid skönt att få klarhet.

Det verkar iaf varit en rejäl smäll och otur du haft.

Normalt är du försäkrad t.o.f. jobbet av arbetsgivaren.

mtbkr

Aktiv medlem
Jag upplevde en liknande sak ca 2004. Var vid en dirtjump track i North Vancouver och körde. Det nästa jag minns var att jag var på sjukhuset ca 2 km bort. Jag hade cyklat dit sa sjukhuspersonalen men minns ingenting. Uppskrapat ansikte och bruten arm. Fortfarande inget minne från kraschen. Krya på dig!

Stumpy

Aktiv medlem
Första cykelpendlingen på lääänge. Lite isigt på gatan hemma, men inte värre än att friktionsdäck kunde hantera det. Värre att kroppen inte återhämtat sig från förkylning, så det gick väldigt segt i motvinden.

johan44

Aktiv medlem
Jag upplevde en liknande sak ca 2004. Var vid en dirtjump track i North Vancouver och körde. Det nästa jag minns var att jag var på sjukhuset ca 2 km bort. Jag hade cyklat dit sa sjukhuspersonalen men minns ingenting. Uppskrapat ansikte och bruten arm. Fortfarande inget minne från kraschen. Krya på dig!
Har också lucka från krasch, "vaknade upp" medans jag cyklade på Ekerö och insåg att jag inte visste var jag var eller om jag hojade åt rätt håll. Stannade och upptäckte att hjälmen var sprucken, nyckelben av osv... Fortfarande ingen aning om vad som hänt, min högra tumme ser aningen annorlunda ut sen dess som ett litet minne. Lite skönt att höra att fler har varit med om liknande, då känns det inte lika knäppt.

Mycket fint, men jag känner mig alltid lite snopen när jag cyklar förbi där. Jättefint ljuskonstverk, men å andra sidan ingen vägbelysning under bron där det är som mörkast och behövs som mest eftersom att vägbanan är ojämn. Lite "spel för gallerierna".
Å andra sidan har Mölndal betydligt bättre infrastruktur än Göteborg, så man skall väl inte klaga egentligen...

nisseson

Aktiv medlem
Då finns det minst ett fel

Det finns så fall minst ett fel i din föregående post.
Man har misslyckats som skämtare när man behöver förklara sina skämt...

Ett s.k. blinkmonglo har 50/50 belysning och uppfyller alltså kriterierna för att vara både "50/50 som hade belysning" och "såg endast ett blinkmonglo". Ergo: Stumpy kanske bara mötte en cyklist, en med blinklampa. Slut på skämtet.

tmalm

Aktiv medlem
Mycket fint, men jag känner mig alltid lite snopen när jag cyklar förbi där. Jättefint ljuskonstverk, men å andra sidan ingen vägbelysning under bron där det är som mörkast och behövs som mest eftersom att vägbanan är ojämn. Lite "spel för gallerierna".
Å andra sidan har Mölndal betydligt bättre infrastruktur än Göteborg, så man skall väl inte klaga egentligen...
De har ljuskonsten för att dra uppmärksamheten från kanten som går tvärs över cykelbanan där förstås:-) (fast en betydligt mkt mindre kant nu iofs)

/T

simson

Aktiv medlem
-7 imorse lätt motvind kändes helt okej ,
minus fem på medvind å det kändes kyligare , skumt å trögt med , upptäcker när jag nästan är hemma att jag har ett väldigt svampigt bakdäck , inte helt platt men nästan .
Väl hemma så ska jag bara pumpa lite för att hitta läckan och poff ventilkäglan flyger ur när jag försökte få dit pumpen 🤪
Använde den där lilla svarta plastprytteln å skruvade åt pumpade och självklart var det slarv som hade orsakat pyspunkan….
En liten incident idag oxå fast när jag var på lunch , en tesla genade över cykelbanan på Hamngatan vid Norrmalmstorg varpå en herre på cykel skrek nej nej nej näe du å drog en knytnäve på backspegeln och först då upptäckte föraren cyklisten men hen fick lära sig den hårda vägen att vara ouppmärksam.

Akronym

Aktiv medlem
Då var sista pendlingen till jobbet avklarad för i år och man kan konstatera att årets mål får anses vara avklarat.
Har missat en t o r till förskola och 2 t o r jobbet sen årsskiftet :D ca 9200km mot förra årets 1900km (började iofs inte cykla förrän juni förra året)

Nu spelar det ingen roll vad det är för väder den 30e när jag ska hem från jobbet, det kommer kännas som en vinst ändå :D

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer