Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

RN

Aktiv medlem
Var rätt krispigt imorse, glömde kolla termometern men det blev underställ idag och softshelljacka. Händerna klarade sig med liners under min ruskvädsers-mchandskar och MW701-skorna funkade rätt bra med lite tjockare skidstrumpor. Var dock lite kall om tårna så det skadar nog inte med ett par strumpor till.
Tidsmässigt inte jätteroligt, kylan drar bevisligen ner tempot.

MrSthlm

Aktiv medlem
Inget drama så länge som man har vettiga handskar och skor, de måste ösa ut helt enorma mängder salt på cykelvägarna vid Bergslagsvägen, hur det ser ut på andra platser i Stockholm kan säkert variera. Men visst är skor och handskar en lite klurig utmaning när det är riktigt kallt, verkar också vara mycket personligt hur man klarar av det. Handlar ju inte enbart om värme heller utan man ska helst undvika bli fuktig också. (Jag har dock börjat hitta rätt med handskar och skor så det funkar för det mesta.) Skägg tror jag underlättar liite för ansiktsvärmen? 🙃 Oerhört lite cyklister i morse dock, denna klämdag samt med Corona restriktioner på en hel del kontor nu.

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Vissa sträckor är torra å fina medans andra där det inte är lika bra plogat är det spännande med återfruset underlag så jag tog det lugnt men trots det så tog det bara tre minuter längre än vanligt…
Mange

exakt 3 minuter extra för mig också (på ca 16,5 km) 😉 men frågan är om inte temperaturen påverkade mig mer än underlaget, något osäkert

Pqz

Aktiv medlem
Inget drama så länge som man har vettiga handskar och skor, de måste ösa ut helt enorma mängder salt på cykelvägarna vid Bergslagsvägen, hur det ser ut på andra platser i Stockholm kan säkert variera. Men visst är skor och handskar en lite klurig utmaning när det är riktigt kallt, verkar också vara mycket personligt hur man klarar av det. Handlar ju inte enbart om värme heller utan man ska helst undvika bli fuktig också. (Jag har dock börjat hitta rätt med handskar och skor så det funkar för det mesta.) Skägg tror jag underlättar liite för ansiktsvärmen? 🙃 Oerhört lite cyklister i morse dock, denna klämdag samt med Corona restriktioner på en hel del kontor nu.
Skägg är verkligen perfekt när det är kallt. Den schyssta Juha Mieto-looken får man på köpet...

Elgstrand

Aktiv medlem
Helt okej trots snömodd här och var och överlast

20220110_061012.jpg

Vegan

Aktiv medlem
0 grader, mörkt och motvind. Inte min kopp te (har insett länge och blir ständigt påmind om det så här års, att jag inte är en vintercyklist) 😕 Visst, man slipper vara omringad av stressade bilförare på E6'an, man spar 50 spänn i bensin och man får sin dagliga motion men det var kallt och jobbigt (gnäll, gnäll, gnäll).

Peth

Aktiv medlem
0 grader, mörkt och motvind. Inte min kopp te (har insett länge och blir ständigt påmind om det så här års, att jag inte är en vintercyklist) 😕 Visst, man slipper vara omringad av stressade bilförare på E6'an, man spar 50 spänn i bensin och man får sin dagliga motion men det var kallt och jobbigt (gnäll, gnäll, gnäll).
Tricket är att intala sig att trots alla negativa aspekter av vintercykling så är alla andra alternativ värre.

Vegan

Aktiv medlem
Tricket är att intala sig att trots alla negativa aspekter av vintercykling så är alla andra alternativ värre.
Jo, så är det ju. Bilen är snabb (oftast) men stressig och kostar pengar. Bussen tar tid (åka buss jävla traaudit) och man missar den ibland, så bästa alternativet är ju cykel 😁 (fast det får gärna bli lite värme snart).

Mataten

Medlem
Lite krispigt i luften och likaså på cykelbanan. Vildsvin vid Agnesberg som sprang över vägen genom ljuskäglan från framlampan framför mig. Annars helt ok pendling till jobbet via Hisingsbron.
Inte mycket mer kvar än fästen för gamla bron och lite till på Hisings sidan.
Hisingsbron-läppstiftet.jpg

MrSthlm

Aktiv medlem
Ja, det är väl lite blandat det här med pendling. Men hur jäkla mörkt och surt det än är så är det frågan om ifall man inte mår bättre av det mentalt jämfört med att bara uggla inomhus och stirra ut genom ett fönster? (jag tror/tycker varje fall det) Tycker man det är så himla jobbigt här i Skandinavien med klimatet så tycker väl jag i så fall att man bör överväga flytt, man lever trots allt enbart en gång, är det värt att gnälla resten av livet? (Kan dock självklart vara lättare sagt än gjort om man har barn/familj etc)

Vettiga kläder hjälper en hel massa också, en hel del handlar om det. Det suraste är väl möjligen tungt regnande eller snöblandat regn men som tur är inte alltför vanligt. Fysiskt mår man så klart också bättre av pendling jämfört med att uggla inomhus även om det möjligen ställer till det lite ibland om man också har annan träning planerad, man kan behöva akta sig lite ibland att det inte blir för mycket men det är också oerhört personligt samt beror på hur mycket man tar i.

izzianity

Medlem
Ja, det är väl lite blandat det här med pendling. Men hur jäkla mörkt och surt det än är så är det frågan om ifall man inte mår bättre av det mentalt jämfört med att bara uggla inomhus och stirra ut genom ett fönster? (jag tror/tycker varje fall det) Tycker man det är så himla jobbigt här i Skandinavien med klimatet så tycker väl jag i så fall att man bör överväga flytt, man lever trots allt enbart en gång, är det värt att gnälla resten av livet? (Kan dock självklart vara lättare sagt än gjort om man har barn/familj etc)

Vettiga kläder hjälper en hel massa också, en hel del handlar om det. Det suraste är väl möjligen tungt regnande eller snöblandat regn men som tur är inte alltför vanligt. Fysiskt mår man så klart också bättre av pendling jämfört med att uggla inomhus även om det möjligen ställer till det lite ibland om man också har annan träning planerad, man kan behöva akta sig lite ibland att det inte blir för mycket men det är också oerhört personligt samt beror på hur mycket man tar i.
Har man ens cykelpendlat om man inte får gnälla om hur jobbigt det var?

RN

Aktiv medlem
Alltså, varje gång jag tar ett annat transportmedel till anställningsplatsen så saknar jag att cykla dit. Oavsett hur oballt det var att cykla senaste gången. Fan tom att pendla på hoj (motorcykel) är ju tråkigt för du måste jönsa runt i massa mc-kläder i stan och de är inte gjorda för det (nu har jag mc-parkering typ 2 kvarter bort så det är inte ens särskilt långt att gå)

staine

Aktiv medlem
5DA6CC0D-183B-4357-953E-E008583ECF68.jpeg

Nollgradigt.
Ej snö, ej rimfrost. Gissa igen ;)
(Fast just runt nollan är det ju ok med salt, värre när de vräker ut salt i 12 minus. Då har de nog slumrat till lite på fysiklektionen!)

Peth

Aktiv medlem
Visa bilaga 532580
Nollgradigt.
Ej snö, ej rimfrost. Gissa igen ;)
(Fast just runt nollan är det ju ok med salt, värre när de vräker ut salt i 12 minus. Då har de nog slumrat till lite på fysiklektionen!)
Som jag har förstått det så funkar saltet ner mot -20. Under förutsättning att man sopat bort snön först så att inte saltet späds ut för mycket av smältvatten.

MrSthlm

Aktiv medlem
Fick ett pling i min mobil om ett svintidigt online-möte jag glömt, stannade därför hemma, leverantören dök sedan aldrig upp på mötet men nu orkar jag inte pendla.... 🙃
(möte 08:00 är tidigt för mig....)

Spännande:
1641892661182.png

kais01

Aktiv medlem
härligt här med, fast på ett annat sätt:)

sen hemkomst medförde snöande. brommiebygget med fetare 305-däck visade sig från sin bättre sida. helt oväntat rolig cykling

sparade 10 minuter på det längre pendlingsbenet 16 km jämfört med igår med identisk dubbdäcksförsedd brommie, med smalare större däck. bättre rull överallt, men ffa i det lösa.
501F08CB-D8C6-4A19-A793-B313440ADBBB.jpeg

KjellF

Aktiv medlem
Jag körde en hem-till-hem-pendling igår. Det blev till att ta upplysta och stora cykelvägar för alla mindre jag var ute hade bitvis blankis. Isen syntes inte så bra trots starkt godkänt lyse.

staine

Aktiv medlem
Motvind eller medvind, jag mötte en mamma med en typ 8-åring som cykla vänstertrafik nåt så yberflagrant så jag fick slänga mig ut i grönskan, höll på att tappa koncepterna totalt.
Men så kom jag att tänka på kontexten, en unge som cyklar till skolan i januari. Herregud, man kan ju bli tårögd för mindre. Hoppet lever vidare.
Så jag lät udda vara jämnt, för denna gången!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer