Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Det blåste i ansiktet på vägen till jobbet att jag med stora svårigheter lyckades hålla 20kmh. Som jämförelse brukar jag ligga 35kmh på samma sträckor annars.

Blåste så jag tappade andan flera gånger… Och var glad att jag nätt och jämnt lyckades snitta över 20. På hemvägen kände jag mig som en pro tour aspirant när jag lyckades smitta över 23!

Nytt kontor. Byter från låst och larmat cykelrum med liten verkstad/mekplats (bakom dubbla dörrar med kortläsare) till ett litet gallerförråd i ett garage med tveksamt skalskydd. Men finns i alla fall varmvatten… Aja, pendlaren är ju flera år gammal nu…

Gäller att vara beredd när kedjan behöver oljas. Cykelgaraget på jobbet.

Bilagor

• 20220118_072826.jpg
    20220118_072826.jpg
    667.6 KB · Besök: 169
Blåste så jag tappade andan flera gånger… Och var glad att jag nätt och jämnt lyckades snitta över 20. På hemvägen kände jag mig som en pro tour aspirant när jag lyckades smitta över 23!

Nytt kontor. Byter från låst och larmat cykelrum med liten verkstad/mekplats (bakom dubbla dörrar med kortläsare) till ett litet gallerförråd i ett garage med tveksamt skalskydd. Men finns i alla fall varmvatten… Aja, pendlaren är ju flera år gammal nu…
Och snitta… SNITTA! Jag har inte smittat över 23 st på vägen hem. ”I dessa tider…”

Själv har jag lyxpendling via Bergslagsvägen till Södermalm, totalt odramatiskt. Tog möjligen ca 2-3 minuter längre tid än normalt på 16,5 km. Cykelvägen vid Bergslagsvägen är väl sannolikt en av de cykelvägar som underhålls bäst (och saltas mest...) i hela Sverige gissar jag (?) bred och fin också, pendlarnas E4. :cool: Bergslagsvägen är väl en våt dröm också för alla happyiter som kör hardcore med odubbat bak (själv kör jag dock med dubb både bak och fram). Sällan problem även om det varit (och är) en del vägbyggen... Visst, de sista ca 2-3 kilometrarna på Söder var inte alls lika bra men då var man ju nära åtminstone.

Senast ändrad:
Fick en chock när jag klev utanför porten i morse... 10cm snö ? Det gick förvånansvärt bra i alla fall. Blandat underlag längs vägen... oplogat, plogat och sopsaltat.

Upptäckte, till min förvåning på vägen hem igår, via Slussen, att det byggts en cx-bana förbi Slussen :confused:

Isbana i hela stan typ & smågatorna på söder är värst.

Kändes lättare än igår trots 4,5kg mer i packning. Slutsats? Vikten spelar väldigt lite roll i en platt stad som Stockholm - vinden, dagsformen och sittställningen är mycket viktigare.

Till min stora förvåning så fick ja lite sovmorgon imorse då min snart 4 månaders fick för sig o sova lite längre!

Krängde ju av mina dubb i lördags, men vafan lite mindre tryck o hököga funkar lika bra hehe. (Får se hur d här inlägget åldras)

Men vilket jävla väder!!

Bilagor

• A4DDF662-3183-48E3-92CD-8ACA4328D2A4.jpeg
    A4DDF662-3183-48E3-92CD-8ACA4328D2A4.jpeg
    844.4 KB · Besök: 95
Jeez vad småungar är oförutsägbara. Nu hände det igen.
En typ 8-åring till fots i Örby, vid det nybyggda dagiset, där gatan övergår i cb.
Hon går mot mig, ser mig på långt håll, vi har "högertrafik". Halvsekunden innan mötet springer hon rakt mot min cykel, kanske för att korsa gatan, vad vet jag? Nu är man ju beredd men ändå. Mamman stod en bit bort och tittade förtrytsamt då jag ropade till.
Note to self: ungar har inte förmåga att bedöma trafik särskilt bra, alls. Till exempel hastigheten på ett fordon som närmar sig.

Halt och fint imorse med fina isfläckar, dubbarna gjorde sitt jobb men väl i Stockholms stad så var det välsaltad cykelväg. Tur att man kan spola av cykeln på jobbet.

Halt och fint imorse med fina isfläckar, dubbarna gjorde sitt jobb men väl i Stockholms stad så var det välsaltad cykelväg. Tur att man kan spola av cykeln på jobbet.
Jag är en jäkel på att regelbundet byta kedja och hålla den smord men att tvätta pendlaren är mera sällsynt..... ? borde kanske det, frågan är hur tex ekrarna mår av att vara helt impregnerade i vägsalt.

Inga problem alls på cykelvägen vid Bergslagsvägen som vanligt men däremot lynnigt/halvfarligt på vissa partier på de mindre stråken. Jag ledde t.o.m. cykeln ca 50-100m på ett parti vid Drakenbergsparken/Zinken. Grova spår och isigt, kändes lynnigt med mina 32 mm dubbdäck. Lite nyfiken på hur många olyckor som sker där idag innan de sandar ordentligt, "spännande" att komma där med fart från andra hållet. *LoL* Blir Hornsgatan hem.

Inga problem alls på cykelvägen vid Bergslagsvägen som vanligt men däremot lynnigt/halvfarligt på vissa partier på de mindre stråken. Jag ledde t.o.m. cykeln ca 50-100m på ett parti vid Drakenbergsparken/Zinken. Grova spår och isigt, kändes lynnigt med mina 32 mm dubbdäck. Lite nyfiken på hur många olyckor som sker där idag innan de sandar ordentligt, "spännande" att komma där med fart från andra hållet. *LoL* Blir Hornsgatan hem.
Sanda? Dör inte alla kattungar då?

/R

Medvind tjoblä va fan hjälper det när man blivit såhär jävla klen av coviden , tog det väldigt lugnt både till och från jobbet och ändå är jag helt slut….
Jag ska inte klaga alls egentligen , folk har ju dött av skiten…
Mange

10cm(?) Nysnö så tog MTB pga eventuella iskanter. Det visade sig att det var skitbra plogat men kallare än tänkt. Som kallast minus 11 så jag förfrös händerna igen. När ger man upp och köper en till bil?:)

Gudars... ingen kondition efter senaste förkylningen, undrar om det var lite corona. Fint och rätt kallt, snudd på för kallt klädd så förmodligen precis lagom (kortärmat och kortbent under längdskidbyxor och flossad softshelljacka). Kommer undan lite med det pga gristrynet som jag upplever ger kroppen en hjälp i värmehållningen.

Även jag har varit risig så det går trögt just nu. Hummer handskarna åkte på och jag täckte nyllet ordentligt.

Tillbaka
Topp