[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Ebba har tappat mycket

Producenten är ju fan dum i huvudet. Det kommer intressanta åkare med en minuts mellanrum in till mål. Bara att plocka upp nästa åkare när en gått i mål istället för att visa åkare som står/ligger i mål.

Man får ju hoppas att det är s.a. Ebba är långt ifrån toppformen.

Hm, jag undrar om inte Diggins tar det där. Såg i och för sig trött ut, men det brukar ju inte hindra henne att åka snabbt på slutet eller utför.

Ändå lite skönt att Johaug inte bara försvinner ifrån och vinner med 30-40 sekunder som det tidigare säsongen inte sällan varit.

Finns det inte annat att visa, än att trycka upp kameran i ansiktet på en som ligger och dregglar efter målgång.

Finns det inte annat att visa, än att trycka upp kameran i ansiktet på en som ligger och dregglar efter målgång.
Problemet är att producenterna är bildproducenter snarare än sportproducenter. De tror att dräggel och trötta åkare som gått i mål är det som är huvudbehållningen av att se ett skidlopp. Möjligen med undantag för om de kan hitta någon i publiken som har en hund eller ett barn som leker i snön. Det trumfar allt.

De är också alldeles för intresserade av att visa åkare som väntar på att starta och som precis startat i intervallstarter, d.v.s då ingenting hänt i loppen tidsmässigt.

Jag har tänkt att jag någon gång ska räkna andelen tid som läggs på att visa relevanta saker från det att första åkare passerar första mellantid till dess sista åkare som får se gå i mål. Har dock inte orkat än.

En positiv sak tycker jag är att Frida inte toköppnar och får betala ganska ordentligt på slutet som hon haft en tendens till tidigare säsonger. Nu håller hon ihop det ganska väl och avancerar faktiskt en placering jämfört med första mellantiden där hon var fyra.

En jämförelse av topp-10-åkarna (+Ebba och Maja) på de olika delarna av banan. Tidsavstånd är jämfört med Johaug:
Namn       2,2  3,0  5,0  7,2  8,0  Mål
Diggins     +9   +3   -4   +9   +2   -7
Karlsson    +7   +7   +1   -2   +6   +1
Brennan     +1   +5   +5   +2   +5   +7
H. Weng    +12   +4   -2  +10   +2    0
Swirbul    +16   +7   -4   +8   +5   -5
Claudel    +13   +7    0   +9    0    0
Östberg    +13   +6    0   +7   +3   -1
Hennig     +17   +4   -6  +13   +6   -4
Stepanova  +19   +3    0  +14   +2    0
Andersson  +10   +6  +15  +19   +6   +5
Dahlqvist  +27  +14   +5  +25   +7   -6
Noterbart att Frida tappar totalt 13 sekunder på de två varven på biten mellan 2,2 och 3,0. På 1,6 km tappar hon sånär som på fyra sekunder hela avståndet till Johaug i mål.

Brennan tappar en hel del på Johaug från 3,0 till varvning/mål. Lite förvånande kan jag tycka. Sämre glid eller dålig teknik? Då både Diggins och Swirbul gick bra utför på båda varven misstänker man kanske snarare det andra.

Vad gör Ebba mellan 3 km och varvning? Har hon trillat?

Flugan tredje norska och 13 sekunder före Haga. Känns som hon kom en bit närmare den norska OS-truppen idag.

Apropå Norge så hade de alla sina sex åkare före Sveriges näst bästa idag. Och då var det kanske ändå USA som i någon mening vann nationstävlingen - tre åkare topp-6 (och ytterligare en före Ebba). Tyskland hade två åkare före Ebba och ytterligare två som "omgärdade" Maja. Och Ryssland hade tre åkare före Ebba. Om man tittar på dagens resultat är stafettmedaljen i OS inte alls given även om man klarar vallningen.

Hon klarade iaf axeln och tummen?

Klar seger för Kardin i Östersund idag och ännu klarare andraplats för Jutterström. Känns som konkurrensen i toppen inte var så hård. Ska bli intressant att se stakmonstren komma igång i sin egen cup nästa helg.

1639328709482.png

Ingen svensk klang-och-jubel-föreställning i damernas lopp i Beitostølen idag:

1639328978868.png

:
1639329062784.png

:
1639329091000.png

Svenska truppen till årets tråkigaste helg i längd-VC:

Damer
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Moa Hansson, Falun-Borlänge SK
Moa Lundgren, Åsarna IK
Emma Ribom, Piteå Elit
Jenny Solin, Sollefteå Skidor IF

Herrar
Gustaf Berglund, IFK Mora SK
Marcus Grate, IFK Umeå
Johan Häggström, Piteå Elit
Olof Jonsson, Trillevallen SK
Oskar Svensson, Falun-Borlänge SK
Karl-Johan Westberg, Borås SK

Norge mönstrar följande gäng:

Damer:
Falla, Maiken Caspersen – Strandbygda IL
Myhre, Julie – Byåsen IL, Equinor Rekruttlandslag
Myhrvold, Mathilde – Vind IL
Skistad, Kristine Stavås – Konnerud IL – U23
Stenseth, Ane Appelkvist – Grong IL
Svendsen, Anna – Tromsø SK

Herrar:
Krogh, Finn Hågen – Tverrelvdalen IL, Team ELON Nord-Norge
Larsen, Thomas Helland – Fossum IF
Northug, Even – Strindheim IL
Skaanes, Håkon – Strindheim IL, Team ELON Midt-Norge
Skar, Sindre Bjørnestad – Bærums Verk og Hauger IF
Taugbøl, Håvard Solås – Lillehammer SK

Vädergudarna ser också ut att göra sitt för att få en stabilt ovintrig inramning till tävlingarna:

1639404853286.png

Undrar om det är Jonna man lämnat en plats öppen för. Men inte heller Hagström är med, är det fortf magproblem där kanske och man vill avvakta hur det utvecklar sig?

Undrar om det är Jonna man lämnat en plats öppen för. Men inte heller Hagström är med, är det fortf magproblem där kanske och man vill avvakta hur det utvecklar sig?
Ja, Jonna ska iaf tydligen åka i helgen, hon är välkommen!

Kanske inte den bästa banan för Sundling och absolut inte den bästa uppladdningen för helgen men ska bli intressant att se vad hon förmår. Skulle det inte bli tipp-topp så tror jag dock inte att man behöver vara alltför orolig.

Såg en intervju med Ingesson imorse, och då ville han inte säga om hon skulle med till Dresden eller inte, men sade att hon behöver tävlingssituationen inför OS. Hon ska inte köra TdS, så om hon inte åkt Dresden skulle det bara blivit en nationell tävling i början av januari samt VC-sprinten i Frankrike i mitten av januari. Så det är nog klokt att köra Dresden, får bara hoppas att hon är helt fit for fight och inte chansar.

Om hon hade velat mjukstarta hade hon ju annars kunnat köra denna. :sneaky:

1639514754294.png

Fast då hade hon nog behövt åkt dit för ett par veckor sedan för att hinna med den obligatoriska 3 veckors karantänen…

Charlotte kör väl TDS, jag ser inte hur hon ska kvala in i os-laget faktiskt, jag håller nog Frida, Ebba, Emma och Moa snäppet bättre om dom åker alla sträckorna, vad jag sett är det några dar emellan loppen iaf. Sen finns ju Maja och Jonna också.

Fast då hade hon nog behövt åkt dit för ett par veckor sedan för att hinna med den obligatoriska 3 veckors karantänen…
Hur blir den till OS då? VC i Planica 22-23/1 lär ju inte vara kompatibelt med 3 veckors karantän. Specialregler för OS?

Charlotte kör väl TDS, jag ser inte hur hon ska kvala in i os-laget faktiskt, jag håller nog Frida, Ebba, Emma och Moa snäppet bättre om dom åker alla sträckorna, vad jag sett är det några dar emellan loppen iaf. Sen finns ju Maja och Jonna också.
Jag vet inte. Det lät ju inte som att det var kört för Kalla i alla fall vad gäller OS då beskedet kom om hennes tiodagars träningsperiod.

Antingen är det väl TdS som hon får använda som kval eller så blir det allt på ett kort i skandinaviska cupen i Falun efter trettonhelgen.

Det sades ju att hon visat bra resultat på tester under hösten och hon har ju trots allt ett rätt skapligt facit i mästerskap. Om hon kan komma i den form hon var i Oberstdorf i fjol så tycker jag tveklöst hon har i OS-truppen att göra. Om hon däremot är som i Lillehammer så lär hon inte vilja åka till OS själv heller.

Hur blir den till OS då? VC i Planica 22-23/1 lär ju inte vara kompatibelt med 3 veckors karantän. Specialregler för OS?
Det är nån specialregel då så att de slipper karantän. Tror även skicrossen måste haft det när de var i Beijing för nån vecka sedan. Det är väl kombinerat med ”bubblorna”, de får ju inte röra sig ute i samhället öht.

Tillbaka
Topp