[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har 10 basbelopp att röra mig med, så en ID4 verkar gå in precis under det. EQB verkar gå en bit över?
Id4 tyckte jag var direkt väldigt snygg initialt men det intrycket gick över snabbt.. särskilt efter provkörning... Merca begriper jag mig inte alls på.. en av den snyggaste modellserien (fossilt).. sedan lanserades deras el-bilsatsning o voila, alla bilarna ser ut som de designat i Korea (inget fel på Korea men Mercas underbara design valde man att kasta på tippen) Jag skulle välja Ionic 5 före Id4 eller Kia EV6.. Enyaqen verkar ju tom bättre än Id4.. Q4 var väldigt trevlig men Audis kvalitetsproblem kan jag vara utan...

Senast ändrad:
Hade också för mig att det fanns billigare varianter. Men jag fick bara fram två alternativ när jag kollade via mobilen, kanske har med bristen på halvledare att göra eller att det går bättre från en dator ?

Edit: Kollade på datorn nu och det verkar inte gå att bygga någon annan på hemsidan än den där och GTX, kan ju vara annat hos handlaren såklart.

Bilagor

• 615FC616-25EF-4F90-9BB5-FF5AB38CB7A7.png
    615FC616-25EF-4F90-9BB5-FF5AB38CB7A7.png
    64.8 KB · Besök: 65
Senast ändrad:
Testade ID 4 förra helgen och tyckte den var riktigt sweet faktiskt, så sätt att den är mer bil än dator, där är ingen stor fet TV man skall pilla på heller utan så cleant som möjligt inredningsmässigt. ID 3 och ID 4 skall ju vara i princip samma invändigt så kvalitetsmässigt borde ID 3 vara samma som ID 4. Nu provkörde jag inte ID 3, dock propsas det på om dragkrok på ID 4 även om den skall leasas. Skulle man ha en ID 4 utan krok så var den leveransfärdig i juni 2022 medans en med krok var leveransfärdig inom 2-3 veckor.

Testad med vinterdäck utan dubb.

Det var kontinentala vinterdäck. De som kör ID4 med riktiga däck nu verkar inte ha några som helst problem i snön.

Kolla så att självklarheter ingår i de strippade paketen. Backkamera ingår ofta inte t.ex. Lite som att Audi körde vevar för fönstren i bakdörrarna långt in på 2000-talet om man inte kryssade i rätt tillval.

Det var kontinentala vinterdäck. De som kör ID4 med riktiga däck nu verkar inte ha några som helst problem i snön.

Kolla så att självklarheter ingår i de strippade paketen. Backkamera ingår ofta inte t.ex. Lite som att Audi körde vevar för fönstren i bakdörrarna långt in på 2000-talet om man inte kryssade i rätt tillval.
Samtidigt, 255:or bak på en familjebil även som vintersulor. Det är lite galenskap och borde påverka nåt i snö och halka...

Men det här är också intressant. Får inte parkeras i minusgrader med under 40% laddning och kan inte vistas i -30. Blir till att undvika köldhål som Idre på vintersemestern: https://www.dagensps.se/motor/vws-elbil-far-inte-sta-i-kyla-garantin-kan-upphora/

Senast ändrad:
Dessutom verkar ID4 levereras med Bridgestonedäck som bara har 6mm mönsterdjup när de är nya. Antagligen ger de lägre rullmotstånd och längre räckvidd vid certifieringen men det är ju rätt mycket mindre livslängd jämfört med om man har ett däck med 8 mm som är vanligt.

Superbreda däck är klart störigt. Vet inte om det är den förhållandevis höga effekten som gör att de vill ha det. Att ha bredare däck bak gör det lite extra trist också eftersom det inte går att sätta dem fram när de blivit lite slitna.

235:or på Model 3, det är inte så långt från 225 som det var på Audin vi hade tidigare.

Spännande att de satt en gräns vid -30. Det är ju inte ofta det är så kallt men jag har varit med om det vid flera tillfällen när jag haft bilen med..

-30 klarar väl rätt många sig ifrån men att några timmar i minus kräver minst 40% låter tuffare.

Det har du rätt i. Undrar hur de tänkt där.. Inga problem i realiteten med andra bilar. Det som händer när man parkerar med ett kallt batteri är att tillgänglig energi minskar - men den får man tillbaka sen när man kör och batteriet blir varmt. Teslan varnar om man kör under 10% och säger att man inte bör parkera den utan att ansluta laddare. Ställde den med 3% en gång och efter en kall natt var det nere på 1%. Tur att jag bara behövde köra en kort bit till mitt garage :)

Så Id4:ans räckvidd på 50 mil är då under vintern nere på 30 mil. Medräknat vinteravdraget med köldeffekt på batterierna så är man nere på ~17 mil.

Så det är lugnt i Idre och Börtnan, ingen når ju ändå dit =)

Idre/Storbo & Börtnan får bygga uppvärmda uthyrningsgarage med laddning för ängsliga VW-elbilsägare!

På den gamla goda sovjettiden kunde man se eldar under lastbilar för att värma upp motorerna så att de gick att starta.
Kanske en idé att ta efter?

Exakt vilka fjäll brukar ni åka till som kontinuerligt har temperatur under 30 minus?

Man kan ju undra vad fasen man har där att göra i -30 men det finns säkert en logisk och rimlig förklaring som inte är att åka skidor.

Exakt vilka fjäll brukar ni åka till som kontinuerligt har temperatur under 30 minus?

Jag har vid ett flertal tillfällen upplevt mer än 30 minus i både vemdalen och Idre i mer än ett dygn. Över 35 minus något år till och med. Att sälja en bil i sverige som inte är godkänd att stå parkerad i 24 timmar i -30 är helt knäppt.

Det är inte längesen det var minus 30 nån gång per vinter i Skåne också.

Nu eldas det på om vätgas igen. Senast på p1 för 5min sen. Vätgasflyg från 2035 (tidigast)

Jag har vid ett flertal tillfällen upplevt mer än 30 minus i både vemdalen och Idre i mer än ett dygn. Över 35 minus något år till och med. Att sälja en bil i sverige som inte är godkänd att stå parkerad i 24 timmar i -30 är helt knäppt.
När jag jobbade i Åre och det var under -35 så var det inte många bilar som fungerade (förutom min Kadett).

Sist jag åkte skidor i Kläppen hade vi -26 ett par dagar. Blir inte så många åk mellan värmestugsbesöken.
Bilen fick stå på tomgång i 20 minuter innan det gick att lägga i ettan :)

Man kan ju undra vad fasen man har där att göra i -30 men det finns säkert en logisk och rimlig förklaring som inte är att åka skidor.
Nä, -30 grader är inget större problem i Sverige, i alla fall inte om man ser var det bor flest folk i detta land.
Att man har mindre än 40% kvar i bilbatteriet under en dag med bilen stående i minusgrader gissar jag på händer dagligen i Sverige under en period under vintern.
Enligt den tidigare nämnda artikeln så renderar det, precis som -30 grader, att garantin upphävs på biltypen som nämns i artikeln.

När jag jobbade i Åre och det var under -35 så var det inte många bilar som fungerade (förutom min Kadett).
Om det blir smällkallt så kan man alltid försöka dra en förlängningskabel från nån stans och köra motorvärmaren på sin gamla ICE som brukar vara på en 3-350 watt, det klarar vilket uttag som helst. Har alltid med en lång sladd när vi hyr vinterstuga.

Senast ändrad:
Ska man tro att bilen har mjukvara för att logga och "rapportera" om brott mot temperaturgränsen? Det är ju inte otänkbart och klart bekymmersamt i så fall. Som sagt, att det blir någon drifstörning vid -35 är ju ingen katastrof. Om bilen däremot tappar garantin pga en köldknäpp är det skäl nog att välja en annan.

/J

Läge att leta rätt på yttertempmätaren på ID4 och även på den sätta ett värmeljus på en liten hylla under den?
Ständigt plusgrader i Sverige.

Jag hittar inte länken, men jag har läst om någon som installerade en vanlig motorvärmare till batteriets kylsystem. Genom att förvärma batteriet på vintern förlängde han räckvidden, så att den liknade den på sommaren.
Han hade en lapp på sladden att det enbart var värmning, inte laddning när han stod på jobbet.

Kanske något för ID4?

När jag knegade i skidskolan 2002-2005 så hade vi -30 i mer än två veckor i Januari tror det var första året jag var där, vi jobbade på som vanligt med lite mer värmepauser bara. Min Saab 900 gick som en klocka till jobbet varje dag :love:

Och kidsen fick vackert komma till skidskolan, när mamma och pappa betalat då får man minsann gå :cool:

Dessutom verkar ID4 levereras med Bridgestonedäck som bara har 6mm mönsterdjup när de är nya. Antagligen ger de lägre rullmotstånd och längre räckvidd vid certifieringen men det är ju rätt mycket mindre livslängd jämfört med om man har ett däck med 8 mm som är vanligt.

Superbreda däck är klart störigt. Vet inte om det är den förhållandevis höga effekten som gör att de vill ha det. Att ha bredare däck bak gör det lite extra trist också eftersom det inte går att sätta dem fram när de blivit lite slitna.

235:or på Model 3, det är inte så långt från 225 som det var på Audin vi hade tidigare.

Spännande att de satt en gräns vid -30. Det är ju inte ofta det är så kallt men jag har varit med om det vid flera tillfällen när jag haft bilen med..

Stämmer bra att däcken till ID3 och ID4 har lite mindre mönsterdjup nya men skall ändå uppnå ungefär samma livslängd som en bil med "vanliga" däck. Det kraftiga vridmomentet från start gör dock att livslängden kan bli lite kortare men hade blivit ännu kortare med däck som inte är anpassade för elbilar.

Det är dessutom bara ID4:or med stora batteriet som har bredare däck bak. Dom med lilla batteriet levereras med 235:or runt om. Det är vikten eller snarare viktfördelningen som gör att dom behöver bredare däck bak. Batteriskalet är samma på dom men det fylls på med fler moduler och då hamnar mer vikt bakåt.

Vi har inte haft några bekymmer kopplade till temperaturen än iaf och då har det ju ändå varit runt -30 några dagar hittills i vinter :)

Min däckis påstod att nya bilar generellt levererades med däck med ej maximalt mönsterdjup. Detta pga att komfort och ljudnivå och whatnot ej var optimalt de första millimetrarna på mönstret. Inget jag själv reagerat på direkt med nya sulor, men han vet kanske vad han talar om?

Min däckis påstod att nya bilar generellt levererades med däck med ej maximalt mönsterdjup. Detta pga att komfort och ljudnivå och whatnot ej var optimalt de första millimetrarna på mönstret. Inget jag själv reagerat på direkt med nya sulor, men han vet kanske vad han talar om?
En person som jobbar med att sälja däck? Vet vad han talar om?

Lyssnar hellre på en random killgissare på nätet!

Nu har ju VW tydligen dementerat att det skulle påverka garantin, för om det skulle göra det skulle bilarna bli osäljbara i Sverige, vilket är bra.

Trots den anekdotiska bevisföringen att vissa minsann upplevt -30 så var min poäng att en normal lägsta dygnsmedeltemperatur i de svenska fjällen i februari enligt SMHI's statistik ligger kring -9...

-40 grader...?

Nu har ju VW tydligen dementerat att det skulle påverka garantin, för om det skulle göra det skulle bilarna bli osäljbara i Sverige, vilket är bra.

Trots den anekdotiska bevisföringen att vissa minsann upplevt -30 så var min poäng att en normal lägsta dygnsmedeltemperatur i de svenska fjällen i februari enligt SMHI's statistik ligger kring -9...
Haha. Ingen har nog försökt övertyga någon om att medeltemperaturen någonstans i sverige är i närheten av -30 någon gång på året. Troll

Är de "svenska fjällen" ett å samma ställe? :unsure:

Men då är skötselråden vintertid för elbil från VW att bara hålla sig mellan 40 och 80% laddning?
För man skulle inte parkera bilen med mindre än 40% laddning när det är minusgrader och de allmänna laddningsråden från VW är att inte ladda över 80%.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp