[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jo precis men tänkte att begränsad prestanda är en förutsättning för att sälja med lättrullade smala hjul. Sen kanske lite täckta bakhjul på gammelfranskt maner, kamerabackspeglar osv...

155/70R19, cykelhjul nästa liksom... :)
Jo, det är ju där förlusten ligger. Och onödigt vikt på motor, elektronik, växel.

Kan också tilläggas att personen som ställde dit lådan har gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande och kommer bli dömd om bilägaren gör en anmälan. Så man ska vara försiktigt med att begå brott för att jävlas med någon som begår brott.
Sedan när blev det brottsligt att ställa en låda på sin egen mark? Om man däremot försökt flytta bilen, dra ur sladden eller liknande, hade det varit egenmäktigt förfarande.

Bilen var borta i morse och lådan förflyttad en dryg meter.
Klockan 01:33 kom ägaren tillbaka + 3 vänner som hjälpte till att putta på lådan.

Ägaren inte så värst smart person direkt eftersom han kom i arbetskläderna igår på morgonen när han upptäckte lådan framför bilen (y) Arbetar på en arbetsplats här bredvid och nu har en representant från företaget varit här så tesla-ägaren kan nog i bästa fall räkna med ett kvartssamtal ?

Ska jag räkna med att någon ställer en låda framför (eller på) bilen om jag låter bli att felanmäla en InCharge laddstolpe som inte debiterar mitt konto?

Ska jag räkna med att någon ställer en låda framför (eller på) bilen om jag låter bli att felanmäla en InCharge laddstolpe som inte debiterar mitt konto?
Troligen. Det verkar råda koncensus att det är ett lämpligt beteende. Lite märkligt, men vi lever ju i en värld som allt mindre styrs av logik.

Sedan när blev det brottsligt att ställa en låda på sin egen mark? Om man däremot försökt flytta bilen, dra ur sladden eller liknande, hade det varit egenmäktigt förfarande.
Alltid varit det om du hindrar någon att använda deras egendom. Ovsett om de har tagit din parkeringsplats osv. Se punkt nr 2:
”Det finns tre situationer då ett brott utgör egenmäktigt förfarande

1. då gärningsmannen olovligen har tillgripit något men inte har någon avsikt att behålla det tillgripna.
  2. då annans besittning olovligen rubbas på så vis att den rättmätige ägaren hindras att använda föremålet som det är tänkt.
  3. då gärningsmannen med våld motsätter sig laga självtäkt. Utövningen av våld omfattar inte bara personvåld utan kan även vara oriktat våld där gärningsmannen sliter i en sak. ”

Nästa gång plockar jag fram en lite större transportlåda så ful-laddaren lite att fundera på ?

IMG_20200701_073316-01.jpeg

Dieseltjuv och eltjuv är väl nästan att likställa med varandra va? Skillnaden är väl att eltjuven ofta tillhör proppmätt medelklass...

Dieseltjuv och eltjuv är väl nästan att likställa med varandra va? Skillnaden är väl att eltjuven ofta tillhör proppmätt medelklass...

”proppmätt” eltjuv, höh!

Tjyva el räknas som snyltbrott. Tjyva diesel är stöld.

Måste väl ändå bero på värdet av det stulna "godset", stjäl man en liter diesel eller 100kWh el i SE4 kl1700-1900 av någon med Tibber, så skiljer det ju en del i pris ?
Iofs, men svårt att tjyva ihop något större värde ur ett 6A motorvärmaruttag.....

Och så undrar folk hur krig startar.....
Krig brukar börja med att någon anser sig ha rätt till en resurs som inte är deras och försöka ta den i anspråk ändå, så visst är det precis som teslaägaren agerade som är det som skapar krig. Att trovärdigt uppvisa förmåga att hävda sin rätt är det bästa sättet att få angriparen på andra tankar. Det nästa bästa sättet är angriparen inte tjänar på sitt angrepp om det sker, då det pedagogiskt lär angriparen att tänka en gång extra innan denne försöker igen.

Ja, man kan göra en Neville. Det brukar sätta hejdukarna på plats och undvika krig.

Iofs, men svårt att tjyva ihop något större värde ur ett 6A motorvärmaruttag.....
Så är det ju men just det där är ju inte en isolerad händelse utan numer vardagsmat.

Läste en artikel i somras om en mackägare på västkusten som fått koppla ur sitt 16a på väggen på macken då det stod elbilar där konstant och stal ström, han såg det inte som sin skyldighet att vara en gratis laddplats.

Vi sätter alla "våra" laddare på inhägnat område, har man ärende hos företaget får man ladda men inte annars.

Bättre att ta betalt för elen isåfall. Fast att ladda via ett vanligt uttag under resa blir en aning segt..

Undrar om den där skroten hade alla hemma. 1) Hur brukar de göra med bensintankar, låter de dem vara fulla och kör i krossen också? 2) Batteriet har ganska stort återförsäljningsvärde, från några tiotusenlappar till det tiodubbla om det är ett stort sådant.

Bättre att ta betalt för elen isåfall. Fast att ladda via ett vanligt uttag under resa blir en aning segt..

Undrar om den där skroten hade alla hemma. 1) Hur brukar de göra med bensintankar, låter de dem vara fulla och kör i krossen också? 2) Batteriet har ganska stort återförsäljningsvärde, från några tiotusenlappar till det tiodubbla om det är ett stort sådant.
Tror dessutom att det finns regler om hur man skall göra med återvinning av blybatterier

Alltid varit det om du hindrar någon att använda deras egendom. Ovsett om de har tagit din parkeringsplats osv. Se punkt nr 2:
”Det finns tre situationer då ett brott utgör egenmäktigt förfarande

1. då gärningsmannen olovligen har tillgripit något men inte har någon avsikt att behålla det tillgripna.
  2. då annans besittning olovligen rubbas på så vis att den rättmätige ägaren hindras att använda föremålet som det är tänkt.
  3. då gärningsmannen med våld motsätter sig laga självtäkt. Utövningen av våld omfattar inte bara personvåld utan kan även vara oriktat våld där gärningsmannen sliter i en sak. ”
Jag kanske har missat ngt här, men då det gäller punkt 2, att den rättmätige ägaren hindras att använda sin egendom, så måste väl Teslaägaren åka dit på det också? Han hindrar ju uppenbarligen den rättmätige ägaren att använda eluttag och p-plats. Eller gällde det bara själva uttaget?

Jag kanske har missat ngt här, men då det gäller punkt 2, att den rättmätige ägaren hindras att använda sin egendom, så måste väl Teslaägaren åka dit på det också? Han hindrar ju uppenbarligen den rättmätige ägaren att använda eluttag och p-plats. Eller gällde det bara själva uttaget?
Rättigheter gäller bara de som gör fel först, alla andra har bara skyldigheter.
Det är sedan gammalt på Happy.

Teslaägaren har ju gjort trippla egenmäktiga förfaranden:
1. Parkerat utan lov
2. Använder eluttaget utan lov
3. Flyttat plåtlådan utan lov
Dessutom helt uppenbart med uppsåt.

Om fastighetsägaren gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande kan däremot diskuteras, det måste ju bevisas uppsåt isf.

Läs min första post igen. Speciellt delen om att det är dumt att begå brott för att jävlas med någon som begår ett brott.

• Gilla
Reactions: BJS
Fast då skall man välja att begära handräckning från Kronofogdemyndigheten? De kommer dock att dyka upp ett par veckor efter det att Teslan lämnat platsen.
Nej, man ska be ägaren att flytta fordonet. Finns denne inte i närheten får man söka på regnummer och ringa, helst flera gånger. Sen lappar man bilen under en vecka en ggn/dag för att sen ringa kommunen om hjälp med bärgning.
Kommunen gör nog då nåt ytterligare försök och sen bärgas bilen.

Eftersom jag/vi har rutin på detta räcker det oftast med en bot för att kommunen ska komma.

Irländar och pundarpack i husvagnar är värre, speciellt om det är barn med.
Då måste kronofogden avhysa dom och det får dom bara om dom vet deras personnummer. Det är upp till var och en att gissa om dom uppger sina personnummer.

Nej, man ska be ägaren att flytta fordonet. Finns denne inte i närheten får man söka på regnummer och ringa, helst flera gånger. Sen lappar man bilen under en vecka en ggn/dag för att sen ringa kommunen om hjälp med bärgning.
Kommunen gör nog då nåt ytterligare försök och sen bärgas bilen.

Eftersom jag/vi har rutin på detta räcker det oftast med en bot för att kommunen ska komma.

Irländar och pundarpack i husvagnar är värre, speciellt om det är barn med.
Då måste kronofogden avhysa dom och det får dom bara om dom vet deras personnummer. Det är upp till var och en att gissa om dom uppger sina personnummer.

När jag ringde Stockholms stad och ville ha en bil flyttad sa de att den måste stå 30 dagar innan de kan flytta den, möjligt att det skulle till lite annat också. Den bilen stod på samfälligheten och hindrade mig att köra in i mitt garage. (hade ju varit värre om min bil stått i garaget)

Vid ett annat tillfälle stod en bil på kommunens gata och hindrade mig från att köra upp på tomten. Då kunde parkeringsbolaget lappa om jag hade en bil som skulle in på tomten (vilket jag hade). Annars kunde de inte lappa. Sen kunde de flytta den hindrande bilen efter en viss tid, kanske ett dygn, eller så.

När jag ringde Stockholms stad och ville ha en bil flyttad sa de att den måste stå 30 dagar innan de kan flytta den, möjligt att det skulle till lite annat också. Den bilen stod på samfälligheten och hindrade mig att köra in i mitt garage. (hade ju varit värre om min bil stått i garaget)

Vid ett annat tillfälle stod en bil på kommunens gata och hindrade mig från att köra upp på tomten. Då kunde parkeringsbolaget lappa om jag hade en bil som skulle in på tomten (vilket jag hade). Annars kunde de inte lappa. Sen kunde de flytta den hindrande bilen efter en viss tid, kanske ett dygn, eller så.
Det låter ju mer som ”regler” de hittat på för att prioritera sitt jobb (iaf det sistnämnda).
Antingen så blockeras ju in/utfarten eller så gör den inte det. Det ska inte spela nån roll om nån ska in eller ut just då.

Det där är ett bekymmer. Fick en pundarbil på vår tomt på firman och det slutade med att vi fick knuffa ut den på kommunens väg så kunde polisen ordna hämtning. Minns inte alla turer men det var svårt att få bort en parkerad bil som står på ens tomt.

Här är väl en som ledsnade på sin Tesla. Jag tycker det låter lite märkligt, hela batteripacket kan väl inte gått sönder samtidigt.

Trasslet med elbilar är kanske att något nytt batteripack aldrig kommer att säljas till en elbil någonsin, rakt till skroten med fordon under 10 år gamla.
Vid tidpunkten för att batteriet behöver ersättas kostar batteripacket lika mycket som fordonet är värt, med det nya batteripacket, då blir det skroten. Det är en ren förlust att ersätta batteriet.

Trasslet med elbilar är kanske att något nytt batteripack aldrig kommer att säljas till en elbil någonsin, rakt till skroten med fordon under 10 år gamla.
Vid tidpunkten för att batteriet behöver ersättas kostar batteripacket lika mycket som fordonet är värt, med det nya batteripacket, då blir det skroten. Det är en ren förlust att ersätta batteriet.
"Kanske" passar väldigt bra i din text tänker jag...
Jösses.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp