Byta fälg på Fatbike?

DarthVidar

Aktiv medlem
Byta fälg på Fatbike?
Hej!

Jag är sugen på att byta fälgar på min fatbike, främst för att kunna köra slanglöst men också för att få ner cykeln i vikt!

Jag funderar på att byta till ett par Dt swiss br 710. Dessa är i princip lika höga som noname-fälgarna som sitter på nu. Eftersom båda fälgarna är enkelbottnade (med hyfsat platt profil) borde väl detta innebära att de har samma ERD (vilket ju vore sjukt smidigt)? Eller tänker jag fel då?

Ha det gott!

Byta fälg på Fatbike?
Hej!

Jag är sugen på att byta fälgar på min fatbike, främst för att kunna köra slanglöst men också för att få ner cykeln i vikt!

Jag funderar på att byta till ett par Dt swiss br 710. Dessa är i princip lika höga som noname-fälgarna som sitter på nu. Eftersom båda fälgarna är enkelbottnade (med hyfsat platt profil) borde väl detta innebära att de har samma ERD (vilket ju vore sjukt smidigt)? Eller tänker jag fel då?

Ha det gott!
Inte för att jag kan särskilt mycket om detta, men kan det inte skilja var ekrarna sitter på fälgen också? På min förra fatbike satt de ganska centrerat, alltså att ekrarna sitter som utmed en linje på fälgen. På många andra fatbike-fälgar sitter ju ekrarna utmed två olika "linjer" med 2-3 cm emellan. Detta borde ju påverka hur långa ekrarna ska vara också...

Byta fälg på Fatbike?
ska du inte bygga nya hjul med full frihet att bygga det bästa, så kan de gamla gå dubbat?
Jag räknade på det och kom fram till att det skulle kosta många gånger mer än cykeln är värd. Nya fälgar känns litet bortkastat men en nått sånär rimlig åtgärd för att göra cykeln lite roligare att cykla på tills jag köpt en ny! I synnerhet om det går att bara byta fälg. Nu är väl ekrar billiga i sammanhanget men ändå!

Byta fälg på Fatbike?
Inte för att jag kan särskilt mycket om detta, men kan det inte skilja var ekrarna sitter på fälgen också? På min förra fatbike satt de ganska centrerat, alltså att ekrarna sitter som utmed en linje på fälgen. På många andra fatbike-fälgar sitter ju ekrarna utmed två olika "linjer" med 2-3 cm emellan. Detta borde ju påverka hur långa ekrarna ska vara också...
Bra poäng! Båda fälgarna har hålen brett isär!

Byta fälg på Fatbike?
av nyfikenhet minskade jag "center-flange distance" i freespoke-kalkylatorn med 15 mm på båda sidor för att simulera en fälg med 3 cm mellan vänsters och högers ekerhål. det blev 1,4 mm kortare ekrar då. så befintliga ekrar borde bli lite för långa, men det borde funka. om jag tänker rätt.

Byta fälg på Fatbike?
Hej!

Ha det gott!
Förresten, har du hittat dessa fälgar till bra pris någonstans? Jag är också lite intresserad som du kanske anat från "Visa din fatbike"-tråden...

Byta fälg på Fatbike?
Nya fälgar känns litet bortkastat men en nått sånär rimlig åtgärd för att göra cykeln lite roligare att cykla på tills jag köpt en ny!
Det vore ju trevligt men jag antar att det skulle kosta löjligt mycket med tanke på vad cykeln är värd!
Planerar du att överge fatbiketräsket?
För om inte så borde du kunna använda de nya hjulen på nästa, och då kanske även efterföljande, cykel.
(Jag vet: Vanligt självbedrägeriresonemang, men ändå....)

Byta fälg på Fatbike?
Planerar du att överge fatbiketräsket?
För om inte så borde du kunna använda de nya hjulen på nästa, och då kanske även efterföljande, cykel.
(Jag vet: Vanligt självbedrägeriresonemang, men ändå....)
Jag planerar absolut inte att överge fatbiketräsket! Tanken är att spara ihop till en kol-fatbike och att med så små medel som möjligt göra min nuvarande lite roligare! Problemet är att min Peak har 190mm qr bak och 135mm qr fram så att bygga nya hjul är att kasta pengar i sjön!

Byta fälg på Fatbike?
Hej!

Ha det gott!
Det är nog riskabelt att höfta ERD så för ekerlängden bör inte avvika mer än 1 mm från ideal längd.

Byta fälg på Fatbike?
Jag planerar absolut inte att överge fatbiketräsket! Tanken är att spara ihop till en kol-fatbike och att med så små medel som möjligt göra min nuvarande lite roligare! Problemet är att min Peak har 190mm qr bak och 135mm qr fram så att bygga nya hjul är att kasta pengar i sjön!
Då låter din ursprungliga fundering på att byta ut bara fälgarna till DT 710 som en förnuftig idé.

Tillägg: Bike Discount och Bike24 verkar vara dom som har bäst pris just nu på ca 99 Euro/st, men det kanske du visste redan.

Tillägg 2: De finns även i lager hos Bikester för 1055 kr/st just nu med snabbleverans 1-3 dagar så du sannolikt hinner få hem dom innan hjulafton om allt klaffar och du beställer idag.

Senast redigerad av en moderator:
Byta fälg på Fatbike?
Ursäkta ifall jag bryter mig in i din tråd @DarthVidar , men har du funderat på Sun Ringles Mulefut 80? De är kanske billigare än DT Swiss 710?
Ingen fara, alla funderingar kring val av fatbike-fälgar är välkomna! De enda Mulefat jag hittar ligger på >1500kr jämfört med DT Swiss 710 som ligger på ca 1000kr. Annars hade jag gärna valt Mulefat eftersom folk verkar vara av åsikten att dessa är bättre ur TL-synpunkt.

Byta fälg på Fatbike?
Då låter din ursprungliga fundering på att byta ut bara fälgarna till DT 710 som en förnuftig idé.

Tillägg: Bike Discount och Bike24 verkar vara dom som har bäst pris just nu på ca 99 Euro/st, men det kanske du visste redan.

Tillägg 2: De finns även i lager hos Bikester för 1055 kr/st just nu med snabbleverans 1-3 dagar så du hinner få hem dom innan hjulafton om allt klaffar och du beställer idag.

Jo jag tänker att det vore ett bra sätt att ge cykeln lite av en vitamininjektion. Jag tycker att det är sjukt kul och trevligt att cykla fatbike och jag gillar cykeln i övrigt även om den är lite åt det tunga hållet (19.3 kg med dubbade Dillinger 4)

Byta fälg på Fatbike?
Ingen fara, alla funderingar kring val av fatbike-fälgar är välkomna! De enda Mulefat jag hittar ligger på >1500kr jämfört med DT Swiss 710 som ligger på ca 1000kr. Annars hade jag gärna valt Mulefat eftersom folk verkar vara av åsikten att dessa är bättre ur TL-synpunkt.
Aha, intressant eftersom jag får för mig att DT Swiss nog har högre kvalitet än Sun Ringle. Sen är DT Swiss lättare.

Byta fälg på Fatbike?
Menar du typ fattystripper? Eller har jag missat dessa tätband (högst troligt iofs)?
jo den finns ju, men verkar lite sas engångs i karaktären?

så kanske hellre en gettovariant gjord av vanlig slang som tejpas fast längs kanterna?

hade börjat där. man bör kunna ta en klyvd vanlig mtb- slang, förstärka innerkurvan (den du ser genom hålen på insidan)med gaffatejp, och sedan tejpa fast längs fälgsätet, kanske någon slätare variant på tejp där.

typ

Byta fälg på Fatbike?
Jo jag tänker att det vore ett bra sätt att ge cykeln lite av en vitamininjektion. Jag tycker att det är sjukt kul och trevligt att cykla fatbike och jag gillar cykeln i övrigt även om den är lite åt det tunga hållet (19.3 kg med dubbade Dillinger 4)
19 kilo, är den gjord i guld? Det väger ju inte ens min Taiga med 2XL däck på… Var sitter den vikten tro?

Byta fälg på Fatbike?
Det borde väl vara två problem (minst) med att försöka få till slanglöst med fälgar som inte riktigt är gjorda för det; det ena är att få det tätt, vilket ibland kan lösas med fattystripper, gorilla-tejp, halva slangar mm. Halv slang kanske kan funka, men man förlorar ju delar av viktminskningen med att köra slanglöst.

Det andra (gissar jag) är problemet att få däcket att sitta kvar på fälgen. På fälgar som är gjorda för att köras slanglöst är det ofta en liten kant som håller däcket på plats när det väl har satt sig. På vanliga cyklar har man oftast hyfsat högt tryck som kan hålla kvar däcket, men på fatbike kanske man har 0.4-0.7 bar (tex) och jag funderar på ifall detta kan göra att däcket lossnar från fälgen tex vid hopp och branta svängar?

Byta fälg på Fatbike?
19 kilo, är den gjord i guld? Det väger ju inte ens min Taiga med 2XL däck på… Var sitter den vikten tro?
Stål!

Den ökade nästan ett halvt till ett kilo när jag bytte till vinterdäck, det sitter ett enklare vevparti och dropper på. Men jag vet inte riktigt vad som väger. Jag hade tänkt roa mig med att väga gaffeln och se vad den väger, den ser nämligen onödigt stadig ut. I övrigt är det väl ramen och hjulen tänker jag mig...

Byta fälg på Fatbike?
Det andra (gissar jag) är problemet att få däcket att sitta kvar på fälgen. På fälgar som är gjorda för att köras slanglöst är det ofta en liten kant som håller däcket på plats när det väl har satt sig. På vanliga cyklar har man oftast hyfsat högt tryck som kan hålla kvar däcket, men på fatbike kanske man har 0.4-0.7 bar (tex) och jag funderar på ifall detta kan göra att däcket lossnar från fälgen tex vid hopp och branta svängar?

Ja. Fälgar som bara har en smal hylla för däckets kanttråd att ligga på är hopplösa för tubeless.
Det finns dock folk som löser problemet med foamrings och världens alla svordomar.

Byta fälg på Fatbike?
Stål!

Den ökade nästan ett halvt till ett kilo när jag bytte till vinterdäck, det sitter ett enklare vevparti och dropper på. Men jag vet inte riktigt vad som väger. Jag hade tänkt roa mig med att väga gaffeln och se vad den väger, den ser nämligen onödigt stadig ut. I övrigt är det väl ramen och hjulen tänker jag mig...
Tunga hjul gör cykeln trögare än tung ram, i och med tröghetsmomentet. Ju längre ut på hjulen som massan är, desto värre så tex tunga nav gör inte så mycket.
Så lättare fälgar, tubeless och lätta däck kan göra underverk

Byta fälg på Fatbike?
@DarthVidar kom du fram till hur du ska göra?
Jag skall beställa ett styck fälg och prova tänkte jag! Behöver jag längre/kortare ekrar så må det vara hänt!

Jag vägde gaffeln för övrigt och den vägde in på 1,6 kg vilket är nästan ett halvkilo mer än en surlygaffel men det förklarar ju inte varför cykeln är så tung i övrigt. Eller, är ramen procentuellt lika mycket tyngre än en Surlyram så är det väl inte så konstigt! Det skall bli kul att se vad fälgen väger, jag gissar på runt ett kilo!

Byta fälg på Fatbike?
Jag vägde framhjulet (med allt) och det vägde in på 3600 gram! Utan däck och slang är det cirka 1900 kvar. Jag har tejpat ganska friskt med gorillatejp, så utan den blir det kanske 1800 kvar. Frågan är hur mycket av detta som är fälg och hur mycket som är nav. Tungt är det i alla fall...

Byta fälg på Fatbike?
Cykeln må vara en tungviktare men rackans vad kul vi har ihop ändå! Lite återhämtningsdryck och avslappningsmusik på dethär så!

4BFFC74F-8C3F-477A-9859-629071D32453.jpeg

E7CA9F8D-B1FF-414C-B0D6-F0AF4E451FFA.jpeg

D7BBD8EF-81CC-49D6-A203-0470000A259F.jpeg

Byta fälg på Fatbike?
Grattis! Fin hoj, tänkte nästan PM:a dig tidigare när jag såg den annonsen, men det gick ju bra ändå.

Då är vi åtminstone två här nu på Happy, med varsin grön Mukluk Deore 2021:a :cool:(y)

Byta fälg på Fatbike?
Grattis! Fin hoj, tänkte nästan PM:a dig tidigare när jag såg den annonsen, men det gick ju bra ändå.

Då är vi åtminstone två här nu på Happy, med varsin grön Mukluk Deore 2021:a :cool:(y)

Din tanke verkar ju ha letat sig fram ändå på något vis! Jag är galet pepp på en provtur!

Jag skall försöka få tag i ett Jones loop bar nu bara, jag tror att det skulle vara grymt till denna hoj. Men till dess får jag nöja mig med mitt Ritchey Koyote.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp