[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Och det är väl ingen som ifrågasätter att SUV'ar för 600'+ har bra marginaler för tillverkarna och att det är därför det är den händer saker just nu men kalla mig gärna naiv när jag påstår att de som köper en Kia CEED idag i framtiden kommer kunna köpa en motsvarande eldriven bil i golf-klassen och den kommer vara bra?
En BYD, Wuling eller GAC som man laddar med vindkraftsel från CGN!

En BYD, Wuling eller GAC som man laddar med vindkraftsel från CGN!
Oroa dig inte, du kommer kunna köra runt i en Dacia laddad sop-el från värtaverket också!

Annars vill du ha din framtida bildystopi så är det väl inte att du kommer köra runt i en kinabil utan att du kommer bli omkringskjutsad i någon taxipod som stannar lite på slump ibland när 5g kopplingen till fjärrchauffören i uganda går ner...

Har du sett en bilfabrik från insidan nån gång?
Det byggs om konstant och har gjorts så sedan lång tid tillbaka.
Nej och det tog rätt många många år innan jag insåg att en ingenjör på te.x volvo oftast inte designade bilen utan istället fabrikslinan som tillverkar fanskapet istället. Jag inbillar mig att de moderna linorna ändå är förhållandevis billiga att ställa om inom en viss gräns.

Jag tror heller inget av det där gäller när det kommer till batteriproduktion och i viss mån el-motorer. Där måste de nyinvestera och då blir det dyrt

Priserna är vad marknaden kan bära, inget annat. Just nu har i princip alla superlånga leveranstider (Q4 2022 om du beställer en ny Audi Q4 t.ex), det gör ju att incitamenten att sänka priserna är väldigt små.

Beställer du en Model Y (ej Performance) så kommer en dock i februari-mars - men just nu levereras en del bilar utan USB-uttag och trådlös laddare, eftermonteras senare. Märkliga saker att ha brist på kan tyckas.

Men det kommer billiga bilar från Kina som pressar ner priserna, var så säkra.
Marknad med subventioner och olika straffskatter.

Nja, efter Kia kommer en bunt volvos som nog kostar en slant, nästa bil under 300 är Niro som måste vara rätt naken för att klara den gränsen. Sen en ganska bra blandning av billigt och dyrt med övervikt åt dyrt skulle jag säga. Min gissning är att snittpriset för en bil är över 300 och jag tror att det finns avsevärt bättre marginal i dyr-segmentet.

Visa bilaga 529562

Den där listan går att filtrera på ägartyp, vilket ju kan vara intressant givet diskussionen. När Svensson skall betala själv ser listan ut så här (senaste 12-månadersperioden):

Skärmbild 2021-12-22 150050.png

Jag fattar inte hur ni tänker här? Sveriges mest sålda bil just nu är en Kia CEEd för strax över 200'. Jag killgissar att en majoritet av bilar som säljs kostar under 300'. Varför skulle tillverkarna bara skita i den största köpgruppen?
Den tar kinserna över.

Och det är väl ingen som ifrågasätter att SUV'ar för 600'+ har bra marginaler för tillverkarna och att det är därför det är den händer saker just nu men kalla mig gärna naiv när jag påstår att de som köper en Kia CEED idag i framtiden kommer kunna köpa en motsvarande eldriven bil i golf-klassen och den kommer vara bra?
Det kommer att finnas bilar, men kanske inte de traditionella märkerna

Vad i hela friden gör Ducato där?, kan det vara att det sålts ohemult med husbilar kanske...
Det har gått svinmycket husbilar under covid och nästan alla är byggda på fiat ducato/citroen jumper, så det är nog en korrekt spaning.

BYD är ju redan enormt stora och är väl de som säljer majoriteten av de nya bussarna i Sverige just nu.

Är el/pluginvarianter inbakade i den där listan tro? Identifierar ändå en hel del mer eller mindre dyra elbilar ganska högt upp på den. Model 3, Leaf, MG ZS, ID4..

Jag åkte i en sprillans BYD eltaxi i Shenzhen, hösten 2017 tror jag det var. Det var tyfon och efter typ en kvart började det rinna in vatten genom bakdörren. Dörrlisterna höll inte tätt, så den kvaliteten får de jobba på innan jag köper nån :-)

Nej och det tog rätt många många år innan jag insåg att en ingenjör på te.x volvo oftast inte designade bilen utan istället fabrikslinan som tillverkar fanskapet istället. Jag inbillar mig att de moderna linorna ändå är förhållandevis billiga att ställa om inom en viss gräns.

Jag tror heller inget av det där gäller när det kommer till batteriproduktion och i viss mån el-motorer. Där måste de nyinvestera och då blir det dyrt

Jag TROR att du TROR alldeles för mycket!

Angående elbilars grundkonstruktion,
skiljer inte mycket från en gammal hederlig elektrisk symaskin (förutom batteriet).
En gaspedal på golvet o en elmotor som snurrar....
Så där finns ju grunden för elsidan.
För drivning mm är det ju bara att copy pasta fossilbilens.

Är inte i princip emot elbilar, men paniken att alla måste ställa om NU,
innan infrastrukturen klarar av det gillar jag inte.
Och priset, det går att ta ut detta överpris för att det är "fint" att köra elbil.
Finns säkert några som kan få ihop det, men en elbil behöver inte vara så dyr.
Hybrider borde vara dyra!

Angående elbilars grundkonstruktion,
skiljer inte mycket från en gammal hederlig elektrisk symaskin (förutom batteriet).
En gaspedal på golvet o en elmotor som snurrar....
Så där finns ju grunden för elsidan.
För drivning mm är det ju bara att copy pasta fossilbilens.

Är inte i princip emot elbilar, men paniken att alla måste ställa om NU,
innan infrastrukturen klarar av det gillar jag inte.
Och priset, det går att ta ut detta överpris för att det är "fint" att köra elbil.
Finns säkert några som kan få ihop det, men en elbil behöver inte vara så dyr.
Hybrider borde vara dyra!
Det är dax nu. Det har varit det ganska länge, men nu får det fan vara slut med fossileldandet.

Att jag tror så mycket har att göra med att jag inte har koll på varken investerings eller rullande kostnader på fabriker. När det gäller mekaniska dito tror jag att det finns ganska gott om folk som har koll. Batterier? Nä. Jag tror ingen riktigt har koll så de som bygger fabriker där vill ha snabb avkastning -> höga priser.

Ingen verkar hå någon koll! Försök göra något så enkelt som att hitta en ev. marknadsvärde på Northvolt som folk kan enas om ¯\_(ツ)_/¯

Hursomhelst, jag TROR att all osäkerhet leder till höga priser på elfordon. Lämnar nog denna tråd för ikväll för någon av trådarna där jag vet, typ hifi-tråden eller nåt?

Priserna må vara höga, men likväl är det ett års väntan på en bil. Då skulle priserna rent krasst kunna vara ännu högre.

Man har väl aldrig fått så bra betalt för en fossilbil som nu?
Nya fossilbilen var knappt väntetid på ?

Priserna må vara höga, men likväl är det ett års väntan på en bil. Då skulle priserna rent krasst kunna vara ännu högre.

Det är ju rätt galet egentligen, jag har två år kvar på min förmånsbil. Ska jag beställa en ny om ett år, vad gör man om dom helt plötsligt får fart på produktionen och den istället kommer efter 6 månader??‍♂️ ?

Om två år borde ju någon annan spelare gått in och börja tillverka halvledare får man hoppas

Oroa dig inte, du kommer kunna köra runt i en Dacia laddad sop-el från värtaverket också!

Annars vill du ha din framtida bildystopi så är det väl inte att du kommer köra runt i en kinabil utan att du kommer bli omkringskjutsad i någon taxipod som stannar lite på slump ibland när 5g kopplingen till fjärrchauffören i uganda går ner...

Det eldas inte sopor i Värtaverket så du vet, antingen flis, olja eller kol ;)

Det är stor skillnad på bilar som är designade som elbilar från grunden och ombyggda förbränningsbilar. ID3 t.ex. är otroligt rymligt inuti jämfört med fossilbilar i samma storleksklass. Samma sak gäller inte elvarianterna av t.ex. Niro som ursprungligen är en bil med förbränningsmotor och de kompromisser det innebär.

Det är stor skillnad på bilar som är designade som elbilar från grunden och ombyggda förbränningsbilar. ID3 t.ex. är otroligt rymligt inuti jämfört med fossilbilar i samma storleksklass. Samma sak gäller inte elvarianterna av t.ex. Niro som ursprungligen är en bil med förbränningsmotor och de kompromisser det innebär.
55% av elbilarna som säljs är en SUV.
När man köper cykel: "Jag behöver en aero-racer så att jag sparad 3 watt i 40 km/h".

När man köper bil: "Har ni något riktigt stort och klumpigt som är litet på insidan? Gärna tungt, brett och högt så att det inte blir för lågt luftmotstånd".

Det där med att köpa el för att det är bra för miljön, men sedan ha det i ett klumpigt och icke bränsleekonomiskt paket är ganska komiskt. Jag tror att våra barn i framtiden kommer skratta åt de val vi gjorde för att lösa miljöproblemen..

Kan ingen göra en stor ID3 typ? En ID4 ser ju ut som rena plojbilen.

När man köper cykel: "Jag behöver en aero-racer så att jag sparad 3 watt i 40 km/h".

När man köper bil: "Har ni något riktigt stort och klumpigt som är litet på insidan? Gärna tungt, brett och högt så att det inte blir för lågt luftmotstånd".

Det där med att köpa el för att det är bra för miljön, men sedan ha det i ett klumpigt och icke bränsleekonomiskt paket är ganska komiskt. Jag tror att våra barn i framtiden kommer skratta åt de val vi gjorde för att lösa miljöproblemen..

Kan ingen göra en stor ID3 typ? En ID4 ser ju ut som rena plojbilen.
Om man kikar på elbil så kanske inte viktargumentet biter på en bil av SUV-modell. Kanske är större skillnad mellan SUV och icke-SUV på förbränningsbilarna?
Stämmer det verkligen att en SUV är liten invändig?
Att det är bättre bränsleekonomiskt att ha en låg och slank bil jämfört en hög och trubbig finns det så många frågetecken inblandat.

Om man kikar på elbil så kanske inte viktargumentet biter på en bil av SUV-modell. Kanske är större skillnad mellan SUV och icke-SUV på förbränningsbilarna?
Att det är bättre bränsleekonomiskt att ha en låg och slank bil jämfört en hög och trubbig finns det så många frågetecken inblandat.
Jag kan inte påstå mig veta mycket om varken driftekonomi, aerodynamik eller mycket annat heller för den delen om bilar, men en tyngre sak behöver mer energi för att drivas framåt än en lätt (om man bortser från luftmotstånd, rullmotstånd och annat). Om man då vill vara energisnål kan man inte välja en stor och klumpig bil.

Gällande storleken så var det åtminstone för några år sedan så att suvarna var uppblåsta småbilar (i princip). VW Tiguan, Toyota Rav4, Mazda CX5 och andra är alla väldigt små på insidan men inte direkt jättesmå på utsidan. En Tiguan är väl ungefär som att jämföra med en Golf som svällt på utsidan men inte på insidan, och svällandet kostar 100k.

Som vi konstaterat tidigare är ju stadstrafik elbilens sweet spot, och SUV:ar har ju länge varit poppis i städerna. Så elbilen kommer nog snarare att boosta SUV-trenden.

Lite ironiskt att med elbil blir det helt plötsligt billigare att köra i stan, så skulle inte förvåna om det tidigare ”smarta” pendlingsvalen för både plånbok och miljö, dvs cykel och kollektivtrafik, tar stryk när elbilen vinner terräng.

Det visades tidigare en tabell där det skilde oväntat lite i förbrukning mellan hög och låg Tesla. Jag är inte helt övertygad men intuition vinner inte alltid över matematiken när det gäller fysik.

Jag kan inte påstå mig veta mycket om varken driftekonomi, aerodynamik eller mycket annat heller för den delen om bilar, men en tyngre sak behöver mer energi för att drivas framåt än en lätt (om man bortser från luftmotstånd, rullmotstånd och annat). Om man då vill vara energisnål kan man inte välja en stor och klumpig bil.

Gällande storleken så var det åtminstone för några år sedan så att suvarna var uppblåsta småbilar (i princip). VW Tiguan, Toyota Rav4, Mazda CX5 och andra är alla väldigt små på insidan men inte direkt jättesmå på utsidan. En Tiguan är väl ungefär som att jämföra med en Golf som svällt på utsidan men inte på insidan, och svällandet kostar 100k.
Ja, tyngre är sämre. Försökte söka på lite tjänstevikter för att se att en el-SUV alltid är tyngre än en lågbyggd, men det känns som ett omöjligt uppdrag.
En Polestar och Audi E-tron är tyngre än Enyaq och ID4. Är det någon tillverkare som bränner på både med lyx och stort batteri, så spelar nog inte karossen så stor roll.

Sökte på några bilar och bagageutrymme.
Lågbyggd 425 liter, 1200 l nedfällt.
Högbyggd 530 liter, 1525 l nedfällt.
Lågbyggd 625 liter, 1760 l nedfällt.
Högbyggd 835 liter, 2065 l nedfällt.

Inte så vetenskapligt.

Skillnaden mellan 3 och Y är inte dramatisk, båda är ganska snåla. X är törstig men långt från sämst.

eTron 50/55 verkar däremot dra 50-75% mer än många andra i motorvägsfart. Kompenserats genom bra fart på laddning även med ganska fullt batteri men jag ser gärna en låg förbrukning också..

Luftmotstånd är det som spelar allra störst roll för förbrukning, mer än vikten. Då är kombikaross dåligt, halvkombistuk bättre. Tillsammans med massor av andra faktorer förstås. En av de snålaste är original-ioniq.

• Gilla
Reactions: H.
Volkswagen Passat kombi, 1516 mm hög, 4773 mm lång, 1832 mm bred. 605 liter, 1769-1780 liter nedfällt.
Volkswagen Tiguan Allspace 1674 mm hög, 4728 mm lång, 1839 mm bred. 700 liter, 1775 liter nedfällt.

Skillnaden mellan 3 och Y är inte dramatisk, båda är ganska snåla. X är törstig men långt från sämst.

eTron 50/55 verkar däremot dra 50-75% mer än många andra i motorvägsfart. Kompenserats genom bra fart på laddning även med ganska fullt batteri men jag ser gärna en låg förbrukning också..
Gissningsvis så kommer det väl att gå mot lägre förbrukning på elbilar när den värsta hajpen är över. Rekordlåga 0-100-siffror inte är det viktigaste.
Om jag får spåna lite, så kanske man skall göra en jämförelse med liter bensin/diesel per mil nu i början? Elförbrukningen översatt till just liter/mil. Kanske får folk att välja en mer förbrukningssnål bil? Int vet ja.

Luftmotstånd är det som spelar allra störst roll för förbrukning, mer än vikten. Då är kombikaross dåligt, halvkombistuk bättre. Tillsammans med massor av andra faktorer förstås. En av de snålaste är original-ioniq.
Allt är inte förbrukning i användningsfasen, även om det är lockande att se det så då det är det som är tydligast för plånboken. Hög vikt brukar också innebära att mer av jordens ändliga resurser har gått åt till att bygga prylarna. Dessutom leder hög vikt till ökat vägslitage. Så för nåt som närmast religiöst förs fram som miljövänligt bör även vikten vara en fråga som blir belyst.

Allt är inte förbrukning i användningsfasen, även om det är lockande att se det så då det är det som är tydligast för plånboken. Hög vikt brukar också innebära att mer av jordens ändliga resurser har gått åt till att bygga prylarna. Dessutom leder hög vikt till ökat vägslitage. Så för nåt som närmast religiöst förs fram som miljövänligt bör även vikten vara en fråga som blir belyst.
"Bilens vikt säger en hel del om dess hållbarhet. Våra naturresurser är ändliga, och att processa dem till fordon kräver energi och påverkar klimat och miljö även om en del av råvarorna återvinns. Vi kan tala om en resurseffektivitet som grovt räknat är omvänt proportionell mot bilens vikt. Denna resurseffektivitet vid tillverkningen är något annat än energieffektiviteten vid körning.

– Hög resurseffektivitet leder oftast till hög energieffektivitet, säger Per Östborn, projektledare för Miljöbästa Bil. En lätt bil har nästan alltid låg drivmedelsförbrukning. Men bilar med hög energieffektivitet kan ha låg resurseffektivitet. Jag tänker främst på onödigt tunga laddbara bilar."

Din lösning är alltså att vi ska köra på som vanligt? Tänk vad två generationer kan göra med en planet...

• Gilla
Reactions: .A.
Om jag får spåna lite, så kanske man skall göra en jämförelse med liter bensin/diesel per mil nu i början? Elförbrukningen översatt till just liter/mil.
Hur skulle man mäta elförbrukning i bensinliter?
Vad är det för fel med att mäta kW/km eller kW/10km?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp