Gaffeln "lös" i stötdämparen, hur körd är den?

Gew

Medlem
Hej!

Köpte nå dubbdäck till dotterns 26" MTB i julklapp. Då jag skulle ta av hjulet fram för att montera observerade jag att stötdämparen liksom hade särat på sig, eller vad man ska säga. Det går liksom att rucka på fjäderbenet runtom i "ytterdömet" eller vad man ska kalla det. Det är nåb slags plast eller gummi som liksom ska hålla det stumt och centrerat men detta har liksom släppt och åkt upp. Jag försökte trycka ner det på plats igen med en mejsel men sen räckte det är trycka ner dämparen ett par gånger så åkte den där "bussningen" loss igen. Hur pass vanligt är detta, och hur körd är dämparen? Finns det nån easy fix? Jag råkade ha en rostig gammal Suntour-framgaffel med dämpning liggande i garaget så jag swappade direkt, känns inte värst road-safe att dämparen liksom ligger löst sådär. Men min tillfälliga dämpare har inte plats för skivbroms-oket så jag hade allra helst velat kunna styra upp Scott-dämparen på nåt sätt. Vad tror ni?

Bilagor

• Snapchat-1940683259.jpg
    Snapchat-1940683259.jpg
    227.8 KB · Besök: 240
Det är säkert ganska lätt åtgärdat med nya packboxar (det är förmodligen dessa som kärvat fast och följt med innerbenen "upp"). Däremot så är det inte lätt åtgärdat givet kunskapsläget som verkar råda, och dessutom är innerbenen förmodligen slitna och kanske inte värda att rädda. Tveksamt om du ska/kan/bör åtgärda denna gaffeln mao.

Används cykeln för mtb-träning/skogscykling? Isof skulle en ny gaffel skänka glädje. Handlar det om att cykla till skolan eller kompisar? Då kan en stel gaffel vara ett bättre alternativ.

Betyder det att dottern kör utan frambroms för tillfället? Känns inte heller så safe?
Truth, i dagsläget endast bakskivbroms. Hon använder dock aldrig frambromsen vintertid, framhjulet har låst sig på hal is med vurpa och blåmärken som följd flera gånger. Hon tycker det är betydligt lättare att hantera om bakhjulet låser sig á la "snärtsladd" och använder således uteslutande bakbromsen. Nåväl, det är en annan diskussion, men du har såklart rätt, två bromsar är säkrare än en. Men den lösa framgaffeln var akut prio. Den rostiga Suntour-framgaffeln som jag tryckte dit har faktiskt också fäste för ok, bara att det var sånt med hålen pekande utåt. Scott-gaffeln hade ingen adapter bultad utan hålen var från fabrik lagda bakåt, till skillnad från min egna 29er som kom med en sån vinkelrät adapter från fabrik. Aja, en sån vinkel-metall-bit får jag väl för en femtilapp från Bikester (alt en hundring hos lokal LBS) så det lär väl bli att köpa en sån, och slänga Scott-gaffeln i metallåtervinningen.

Heh, så här kvällen därpå ville jag vara säga att jag blev rätt nöjd med den där gamla Suntour-framgaffeln som legat utomhus bakom ett skjul i en herrans många år. Den hade faktiskt kompression och packboxarna åkte heller ingenstans. Dock tyckte dottern den skulle bli "cringe" att visa sig på skolan med pga att den fått klassisk tunn ytrost på innanbenet. Drog fram stålull och efter inte mer än 10 minuter såg den sjukt nice ut jämfört med innan, och jäntan verkade också nöjd.

AFFIX_20211227_221052.jpg

Tänkte då "Jaha, ska man smörja en sån här med nåt, månne tro?" och efter snabb googling landade jag en halvt decennium gammal tråd tråd var de lärda tvistade, härinne såklart.

Som gemensam nämnare för de seriösare tipsen är väl att jag inte kommer billigare undan än en hundralapp, och jag vill inte lägga ett tresiffrigt belopp på denna restaurering, så jag fokuserade på vad jag hade till buds.

1. Biltemas X4 (WD40-kopia).
2. Frugans rapsolja i köket.
3. Inget, låta den vara helt utan smörj.

Blev rapsoljan! ?

Ett tunt lager applicerat med hushållspapper. Är nöjd, och jag lyckades faktiskt gräva fram en sån där 90° vinkel (160/140) för oket så nu är skivbromsen okej också, och Schwalbe dubbdäck på. Ett par månader vinter har vi kvar. Tar tillfälle i akt och tackar för alla tips, råd och synpunkter.

Heh, så här kvällen därpå ville jag vara säga att jag blev rätt nöjd med den där gamla Suntour-framgaffeln som legat utomhus bakom ett skjul i en herrans många år. Den hade faktiskt kompression och packboxarna åkte heller ingenstans. Dock tyckte dottern den skulle bli "cringe" att visa sig på skolan med pga att den fått klassisk tunn ytrost på innanbenet. Drog fram stålull och efter inte mer än 10 minuter såg den sjukt nice ut jämfört med innan, och jäntan verkade också nöjd.

Visa bilaga 530257

Tänkte då "Jaha, ska man smörja en sån här med nåt, månne tro?" och efter snabb googling landade jag en halvt decennium gammal tråd tråd var de lärda tvistade, härinne såklart.

Som gemensam nämnare för de seriösare tipsen är väl att jag inte kommer billigare undan än en hundralapp, och jag vill inte lägga ett tresiffrigt belopp på denna restaurering, så jag fokuserade på vad jag hade till buds.

1. Biltemas X4 (WD40-kopia).
2. Frugans rapsolja i köket.
3. Inget, låta den vara helt utan smörj.

Blev rapsoljan! ?

Ett tunt lager applicerat med hushållspapper. Är nöjd, och jag lyckades faktiskt gräva fram en sån där 90° vinkel (160/140) för oket så nu är skivbromsen okej också, och Schwalbe dubbdäck på. Ett par månader vinter har vi kvar. Tar tillfälle i akt och tackar för alla tips, råd och synpunkter.
Motorolja till gräsklipparen fungerar bra i nödfall annars. Lite för tjockflytande, men smörjer iaf och håller rosten borta.

Tillbaka
Topp