SCV10-mk2 (Byggtråd)

Tomcat1

Aktiv medlem
SCV10-mk2 (Byggtråd)
Då blev det såhär med en 15 år kvalitetstillverkad ram från USA.

1. Striding levererade en förlängning om 7,5 cm och lite moderna gaffelvinkel.

DSC_0440.JPG

2. En lackerare som jag använt för bil-lack fick göra den fin och trevlig för ögat.

IMG_20210829_194553737.jpg

3. En annan firma återskapade och förlängde dropouts bak med 5cm så att ett större bakhjul fick plats.

IMG_20211221_202728880_HDR.jpg

4. Hon är nu färdigställd.

processed-b99663f9-91ef-4dd1-ad0c-7bce63209c39_ObXvKvba.jpeg

processed-2b247ed1-4061-4fab-9d11-5f0c844ea6ca_CQ1r9I0k.jpeg

processed-e734bb9a-fd33-4b46-85fd-df643e148896_6RmxumgV.jpeg

Byggkostnad helt ok och ett kul projekt som jag tackar Striding och min lackerare Mr. K för.

Enligt mig ser hon bättre ut i verkligheten och det gröna lite särskilt. Färgtemat är taget ifrån en WC-hoj, vet någon vems?

SCV10-mk2 (Byggtråd)
Det ser väl lite ut som mönstret på nån av Minaars gamla hojar men andra färger...

Kul att det blev färdigt och hoppas det håller samt känns bra!

Close men hans teammate från back in the day Nathan Rennie var väl först med det här. Jag tyckte att det var ett så pass vackert färgmotiv när jag såg det och ville ha ett för mig själv när jag hade skaffat mig min första V10.

Bifogar en bild på det och menar att det var ganska likt.

Nu har jag inte mätt med måttband men jag menar att geometrin är bra och väldigt bra för en 2005 års ram.

Det bästa vore att göra den till modern "mullet" tänkte jag och lät göra den så(29" & 27,5)

Helt utan förändringar av den cykeln från början(888rc fram, 26" hjul) så var det som att försöka rucka på Globen när man cyklade på den i skogen.
Ändå så var och är V10a i framkant med sin geometri och anpassad för större åkare men det var ändå som att sitta på ett bowlingklot.

Nu går den absolut att använda i Hellas men är såklart av en tyngre kategori och hur den kommer att bete sig med en lätt luftdämpare bak än en tung och omodern coil vet jag inte.

Eftersom baksvingen förlängdes så pass mycket(50mm) så var det knappt så att max lufttryck, fullt med compression rings kunde erbjuda mig en plattform(85kg) men det gick precis med 25 psi till godo.

Snart kommer jag absolut ut Crossmax.

Bilagor

• renniev10.jpg
    renniev10.jpg
    37.3 KB · Besök: 85
SCV10-mk2 (Byggtråd)
Gillar Rennie-tributen. Beställ lite SC-dekaler så lyfter den nog. Hoppas du fick till bra vevlagerhöjd med nya mullet-geon och att den blir rolig i ex Åre. Hellas och V10 fattar jag inte vad de gör i samma mening.

Har du räknat ut hur mycket slaglängd du har bak, nu när du förlängt effektiv kedjestagslängd och därmed hur långt bakhjulet rör sig vertikalt? Du har ju gett den hoj som redan hade längst slaglängd mer slag. När tio tum i baken inte räcker. ;)

SCV10-mk2 (Byggtråd)
Tror faktiskt att jag har ett par extra dropouts + bakaxel liggandes nånstans. Kan kolla nästa gång jag röjer runt i garaget.

SCV10-mk2 (Byggtråd)
Gillar Rennie-tributen. Beställ lite SC-dekaler så lyfter den nog. Hoppas du fick till bra vevlagerhöjd med nya mullet-geon och att den blir rolig i ex Åre. Hellas och V10 fattar jag inte vad de gör i samma mening.

Har du räknat ut hur mycket slaglängd du har bak, nu när du förlängt effektiv kedjestagslängd och därmed hur långt bakhjulet rör sig vertikalt? Du har ju gett den hoj som redan hade längst slaglängd mer slag. När tio tum i baken inte räcker. ;)

Glömt svara.

Nej men jag tror att jag har gått åt andra hållet och förlängt slaglängden. Dessutom hade den enligt speccen 8,75" of travel med en 222mm dämpare. Nu har jag 216mm dämpare och antar att det är 8,5" vilket är en bit ifrån 10"

SCV10-mk2 (Byggtråd)
Glömt svara.

Nej men jag tror att jag har gått åt andra hållet och förlängt slaglängden. Dessutom hade den enligt speccen 8,75" of travel med en 222mm dämpare. Nu har jag 216mm dämpare och antar att det är 8,5" vilket är en bit ifrån 10"
En V10 hade väl 10" i långa läget dvs 255mm?

Måtten låter som e2e dvs inbyggnadslängden på dämparen? Du får kolla på slag/stroke istället.

Jag menade att du förlängt slaget genom att förlänga hävarmen som rör bakhjulet, dvs kedjestagslängden genom att sätta dit 5cm längre dropouts. Du får då längre slaglängd på bakhjulet.

Om du har samma dämparslag kan du approximera slaget genom

gammalt slag X (ny kedjestagslängd / gammal kedjestagslängd)

Ex
255 X 490/440 = 284 mm slaglängd på bakhjulet

(Om hojen hade 44cm kedjestag och du förlängt till 49, vet ej vad du hade innan du förlängde dom med 5cm)

Annars

(Nytt dämparslag / gammalt dämarslag ) X ramens slag X (ny kedjestagslängd / gammal kedjestagslängd)

SCV10-mk2 (Byggtråd)
Tur att någon har bra koll här.

Jag har tänkt på att låta kapa itu dropoutsen och kärna ur 1-2cm så då kanske jag verkligen ska gå vidare med det.

Och bra förklarat.

Tillbaka
Topp