Snabba stora 584-däck för grus, asfalt, stig och velodrom

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Jo, det var så att jag skulle köpa ett par snabba allt-i-allo-däck för min packåsna/touringcykel i storlek 584/650B/27,5". Det självklara valet var Race King Protection 2.2, men då ramen rymmer 66-71 millimeter stora däck började jag titta på lite större däck och tyvärr tog nyfikenheten överhanden och jag köpte ett par Kenda Booster Pro 2.6. De visade sig vara trevliga på stig men är inte trevliga på asfalt och fint grus.

Jag förstår att jag egentligen bara borde köra vidare på däcken jag köpt, att begäret efter nya däck är en neuros och att missnöjet med Kenda-däcken är något slags substitut för ett större förtrytelse med livet i det kapitalistiska produktionssättet som jag inte orkar tänka på. Men nu är det som det är.

Jag vill ha så stora däck som möjligt, samtidigt som de rullar svinbra. Däck under 50 mm är ett rött skynke för mig, det är inte aktuellt, jag blir sur bara av tanken på att det finns däck under 50 mm. Mina favoritdäck är Renegade och Speed King, men de förstnämnda finns inte i 584 och de senare funkar inte så bra slanglöst och är kanske lite väl punkabenägna.

De alternativ som jag hittat:
Race King Protection 2,2. Det rationella valet, men lite tråkigt.
Thunder Burt 2,1. Ännu tråkigare, men måste väl med i listan. Oklart hur bra de funkar på 35i-fälg, jag kanske skulle rulla på de stora kantnabbarna?
G-One Allround 2,8. Bike24 har några exemplar kvar av 2020-versionen utan Schwalbes fruktansvärda punkteringsskydd under slitbanan. Tokhyllade på Bikepacking.com men den smalare varianten är sågad på Bicyclerollingresistance.com.
Gravel King 2,1. Oklart hur breda de är i verkligheten. Smalare Gravel King-däck verkar vara lite bredare än tillverkarens angivna mått, men jag hittar ingen verklig uppgift om 2,1-versionen.

Hjälp! Nån som testat Thunder burt 2,1 på lite bredare fälg? Nån som vet hur breda Gravel king 2,1 är i verkligheten? Nån som vet om Bikepacking.com-mänskorna bara killkänner och att G-one 2.8 är precis så kassa som Bicyclerollingresistance säger att 40-millimetersversionen är?

20211212_140159.jpg

I-landsbesvikelsen.

du kan ju börja med att ta fram vinkelslipen 24ans papper och slipa ned en bit av kantdobbarna på kendadäcken. då kanske de går fria mot asfalten:)

jag har kört thunder burt 2,25 på 40i-fälg, och det gick utmärkt. fantastiskt rull på asfalt när man går upp i tryck lite, till typ 1,7 bar. minns när jag var på väg till hellas en gång, rullade lätt förbi även mer rejsiga cyklar nedför tranebergsbron:)

så här års kan det vara bra att känna till att thunder burt har oväntat bra grepp på packad snö, till och med acceptabelt på is. var ute förra veckan på en skogsrunda, tyckte det var overkill med dubbdäck även bak, och tog hjulet med thunder burt. helt misärfritt:)

varför funderar du på 2,1 och inte 2,25? finns väl även en ytterligare fetare dimension av thunder burt?

här ser du thunder burt 2,25 monterade på smal crestfälg resp 40i.
7640C9BA-98EF-4F6E-BB53-38611E158C77.jpeg

hm, jag hittar inte thunder burt bredare än 2,1 i 27,5.

edit: nu hittade jag! schwalbe verkar ha slutat tillverka 27,5x2,25, men någon internetaffär hävdar att de har på lager. blir dock lite dyrare än de andra alternativen.

Senast ändrad:
du kan ju börja med att ta fram vinkelslipen 24ans papper och slipa ned en bit av kantdobbarna på kendadäcken.
av nyfikenhet skar och sandpapprade jag ett ikon-däck slätt, men upplevde ingen större förbättring i rull. helt obekräftad Känsla™ dock.
20200810_191851.jpg

20200810_195335.jpg

booster pro-däcken påminner mycket om ikon i både ljud och känsla. fina på stig men känns tröga på slätt underlag. vet inte om jag vill förstöra kenda-däcken.

edit:
fantastiskt rull på asfalt när man går upp i tryck lite, till typ 1,7 bar.
är det kantnabbarna på thunder burt som är problemet vid lägre tryck? jag kanske kunde knipsa dem. 1,7 låter obekvämt.

Senast ändrad:
av nyfikenhet skar och sandpapprade jag ett ikon-däck slätt, men upplevde ingen större förbättring i rull. helt obekräftad Känsla™ dock.

är det kantnabbarna på thunder burt som är problemet vid lägre tryck? jag kanske kunde knipsa dem. 1,7 låter obekvämt.

har inte närmare analyserat det. det rullar på riktigt bra även med 1,1 på 40i- fälg, och typ 1,4 bak på crestfälgarna. lägre än så är fullt mögligt, men kan resultera i genomslag. thunder burt är dock rätt 'plastiska' även med högre tryck, ganska brett intervall där. tjockväggiga däck tenderar att ha smalare intervall.

och gummit antar jag? igår när jag körde på asfalt och sen svängde ut på packad snö så kändes det som att släppa på bromsen.

kör slanglöst i kenda-däcken.
jo det var gummiknådningen jag tänkte på när jag föreslog slipning.

en grej att testa är,att plåga kendadäcken en runda i stenig terräng med lågt tryck. kanske de mjuknar något i stommen då??

Vill du ha mer asfaltsanpassat men ändå bra skydd för vassa stenar på "offroad bikepacking" så kanske SuperMoto 2.8" kan vara nåt?

Eller om det ska vara mer XC-liknande kanske något av dessa plusdäck?

jo det var gummiknådningen jag tänkte på när jag föreslog slipning.

en grej att testa är,att plåga kendadäcken en runda i stenig terräng med lågt tryck. kanske de mjuknar något i stommen då??
hmm, de har gått några mil stig med lågtryck nu. men om det finns en chans att det fungerar på det viset kanske jag borde köra lite mer stig.

Äh, läste nu att det ska vara tubeless. Då kan du stryka Super Moto och den länkade versionen av Maxxis Ikon som inte är TR.

Vill du ha mer asfaltsanpassat men ändå bra skydd för vassa stenar på "offroad bikepacking" så kanske SuperMoto 2.8" kan vara nåt?

Eller om det ska vara mer XC-liknande kanske något av dessa plusdäck?

moto-x-däcken var lite intressanta. jag avfärdade de pga punkteringsskyddet, men vid närmare lusläsning är verkar varken "race guard" eller "double defense" vara sånt där tjockt hemskt gummi som "green guard" och liknande vederstyggelser. slanglöst är inte ett krav, jag kunde köra latexslang, men det är ett minus att behöva pumpa oftare. uppgivna 910 gram låter dock som mycket gummi och risk för att däcket är sådär "väldämpat" som vissa gillar men inte jag.

ikon tycker jag illa om på asfalt, pirelli har jag läst så mycket dåligt om och cross king 2,2 rullar mycket sämre än race king i bicyclerollingresistances test, och plusdäcken säkert ännu sämre.

när det gäller bicyclerollingresistance har jag funnit resultaten något svårtolkade när det gäller mönstrade däck. ett problem som jag ser det är att trumman är helt regelbundet mönstrad vilket bäddar för interferensproblem när även däcket är det. åt det positiva eller det negativa hållet. slumpens skördar.

sen deformerar trumman däcket mer på tvären än vad vanligt slätt underlag gör. borde iofs underlätta bedömning av just mtb-däck, som ju utsätts mycket för detta irl.

och han testar allmänt sett på högre tryck än vad som är aktuellt på mtb.

ändå är det den mest tillgängliga någorlunda fristående källan vi har. förutom att göra rollout-tester med kompisar och jämföra med deras utrustning:)

resultaten vid höga tryck tolkar jag som förväntat motstånd centralt i själva mönstergummit ock kontaktytan med trumman, snarare än stommen. det är iaf ingen nackdel om det är lågt, men resultaten hör som han gärna trycker på har verkligen inte så mycket med mtb-verklighet att göra. utan snarare är det viktigt att den sedan tillkommande ökningen vid låga tryck är begränsad. den står för mig för en sammanlagd effekt av skuldergummi och stomme.

när det gäller det senare tycker jag man alternativt får en ganska god uppfattning genom att hålla däcket i sina händer, och se hur det helt enkelt känns när man deformerar särskilt skulderregionen.

det är ju där det knådas mest i kontakten med underlaget.

när det gäller ditt kenda-däck har jag inte mött det själv, men känns det träigt är det nog träigt?

intressant.

på stig känner jag direkt om jag gillar ett däck eller inte. jag tänker mig att den personliga smaken och körstilen är så pass avgörande där att objektiva omdömen är svåra att göra. för mig är det otroligt mycket psykiskt som spelar in på stig. en "bra" poppig känsla gör mig pepp och då rullar det lätt.

på asfalt och grus tror jag oklädsamt mycket på bicyclerollingresistance, även om det vore intressant att se om resultaten blev annorlunda med större diameter på trumman, lägre däcktryck och lite större variation på ojämnheterna.

körde en mil stig på kenda-däcken nu och de känns kul och livliga där, så baserat på den skakiga teoretiska grunden som jag försökt pussla ihop i huvet så misstänker jag gummiblandningen som huvudproblemet på asfalt.

det kan möjligen vara att gummit är färskt och extra 'greppigt' och viss adhesion till asfalten gör att åtminstone styrningen känns tung? det låter egentligen som det är rätt bra däck du köpt, men kanske inte just till asfalt.

kanske ge dem en chans ett tag? och lite senare benchmarka rullet mot några kompisar på grusväg och asfalt...

men vad kör du för tryck och vad väger du:)? har du alltså kendadäcket både fram och bak?

fram och bak. 85 kg, 0,7-1,5 bar (på min helt okalibrerade mätare, det kan vara vad som helst i verkligheten) beroende på humör och plan för dagen.

men du har rätt. jag ska ge dem några chanser till. om inte något dyker upp på köp&sälj. däcken har gått drygt 50 mil nu, men jag ser inget slitage än.

Men otroligt bra, tror jag! Jag är indoktrinerad och kör bara Rene Herse på grus- och landsvägscykel, och det är väldigt fina däck. Hade även ett kort tag ett par likt de som länkas fast i 700-variant, och de rullade oförskämt bra. Dock inte att klassas som mtb-däck, ska sägas.

Som vanligt är min känsla för däck högst subjektiv och jag får lättrullade däck om jag köper dyra däck, och får bra grepp i skogen om jag köper något jag tror har bra grepp. Placebo är väl påvisat fungerande? Det kan aldrig bli fel när man pyntar 2000 kr för en uppsättning däck!?

n3wton; gillar att rene herse-däcken utmanar marknaden. konceptet lättrullande däck som klarar svårare förhållanden är mycket attraktivt.

men tvåtusenkronorsfrågan är; har de annat än swag?

dvs funkar deras grepp på våta stenar och rötter, liksom nu is och snö? och som varar mer än några månader? frågar eftersom jag i korrespondens med jan heine förstått att han faktiskt inte har riktigt koll på detta alls.

men eftersom panaracer tillverkar dessa däck kan det ju vara bra i alla fall? eller dåligt...

så hur har de funkat för dig när du first hand stresstestat dem under sådana förhållanden?

när priset når en viss nivå är det som att kunderna är så jädra rika och byter prylar så ofta att ingen klagar om grejerna bara håller 200 mil. det gör mig skeptisk till rene herse. det, och bicyclerollingresistance sågning av de smalare versionerna.

n3wton; gillar att rene herse-däcken utmanar marknaden. konceptet lättrullande däck som klarar svårare förhållanden är mycket attraktivt.

men tvåtusenkronorsfrågan är; har de annat än swag?

dvs funkar deras grepp på våta stenar och rötter, liksom nu is och snö? och som varar mer än några månader? frågar eftersom jag i korrespondens med jan heine förstått att han faktiskt inte har riktigt koll på detta alls.

men eftersom panaracer tillverkar dessa däck kan det ju vara bra i alla fall? eller dåligt...

så hur har de funkat för dig när du first hand stresstestat dem under sådana förhållanden?
Har ärligt talat dålig koll på de grovmönstrade trots att jag faktiskt använt dom. Monterade dem på en cykel som rullade ca 10 mil innan jag sålde den i delar. Ångrar den försäljningen rejält, men det är en annan fråga.. Däcken krängde jag också iväg för halva nypriset, och det ångras också då det hade varit kul att testa dem på stigcykeln.

Jag skriver lite kort om däcken i slutet på denna tråden, inlägg #53: https://happyride.se/forum/threads/...-eller-man-tager-vad-man-haver-cykel.3685799/

Som jag minns det idag: grymt rull, grymt grusgrepp. Ingen stabilitet i sidoväggarna, dåligt broms- och drivgrepp. Till den där "äventyrscykeln" fungerar de hur bra som helst, men jag hade valt något annat om jag skulle cykla stig.

Även jag är en nöjd användare av Jan Heines däck, då i "slicks"-version

Jag har dem på min gruscykel och trots mkt cykling på grus och även makadam har jag ännu inte fått ngn punka
DSC_0976.jpg

(Mina är så gamla att det står Compass på etiketten)

Trots priset är tyvärr även tillgången på däcken begränsad,
i Sverige skall de säljas av Veloform i Gbg och inom EU (Tyskland) säljs de av
Daily Bread Cycles

det gör mig skeptisk till rene herse. det, och bicyclerollingresistance sågning av de smalare versionerna.
Det finns andra än Jarno som har testat Rene Herse däck, och då med annat resultat

Så här blev det när de testades av tidningen Tour för ett par år sedan, däcken hade då Compass-etikett och det var Standard-däcket som testades
tour_fastest_tires.jpg

Testutrustningen skiljer sig även mot den som Jarno använder
tour-test-rig-600x401.jpg

Läs mer själv här.

Men visst är pris och tillgänglighet ett problem, mina Extralight känns väldigt bra att cykla på, men jag undrar om jag skulle märka någon skillnad mellan Rene Herse i Standard-variant och Gravelking i motsv bredd och mönster. Har ngn här gjort en sådan jmf?

tittade lite närmare på grafiken, ser att de pumpat i osannolika 6 bar på 35 mm compass. inte konstigt det bli handikappat på knaggligt underlag då, jämfört med jämförelsevis mer adekvata 7 bar på 25 mm-däcken.

med 35 mm-däck börjar det bli ganska durrigt därigenom trögrullat på knagglig asfalt när man passerar 4 bar.

spec turbo cotton har en kompis, de är verkligen svårslaget lättrullande.

då knyter vi ihop den här säcken. 200 mil på kenda-däcken klarade jag innan jag lyckades lura mig själv att köpa något snabbare. kenda-däcken får bli dubbfria vinterdäck, de har faktiskt riktigt bra grepp på is och jävligheter. men herre gudinnan och hens mormor vilken skillnad det blev med race king 2,2 (58 mm på 35i). visuellt tycker jag det såg mer proportionerligt ut med 64-millimetersdäck, men cykeln är mycket roligare nu. jag påmindes om hur tråkigt jag tycker det är med "väldämpade" däck på stig. det ska studsa och fjonga! då blir jag pepp.

P1017158.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp