[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Om man vill ha en skivspelare, vad köper man runtomkring för att det ska låta hyfsat? Kommer från Arcam-stärkare och NHT-högtalare men det är 10 år sedan. Är hemmabio en grej ff eller borde jag fokusera på stereo eftersom musik är prio?
Det som lät bra för 10 år sedan är fortfarande bra, utvecklingen går inte jättesnabbt på det här området. Arcam och NHT låter som det borde varit skapliga grejer på sin tid. Tror det står sig hyffsat mot för vad du får för samma pengar idag.

Ang. hemmabio, klart att det blir sämre kvalitet per krona om man ska ha 6 högtalare och receiver än en dedikerad musikanläggning. Men det blir inte heller 3 gånger bättre för samma pengar med stereo. De flesta produkt-serier (som inte kostar en förmögenhet) idag har prylar både för stereo och hemmabio.

Om du vill ha skivspelare så ska ju förstärkaren ha en ingång för det, sedan vill du att den ska vara anpassad för de högtalare du vill använda och den budget du har.

Jag väljer en stereo-anläggning, då jag är totalt ointresserad av hemmabio-ljud.

Om man vill ha en skivspelare, vad köper man runtomkring för att det ska låta hyfsat? Kommer från Arcam-stärkare och NHT-högtalare men det är 10 år sedan. Är hemmabio en grej ff eller borde jag fokusera på stereo eftersom musik är prio?
Jag kör stereoljud även till tvn och saknar inte surrond direkt men det är väl personligt vad man vill satsa på. När det kommer till skivspelare har jag en gammal Thorens-spelare. Billig men relativt bra ljud för pengarna.

+1 för Thorens-spelare. Det finns fortfarande reservdelar vad jag vet. Själv har jag bara behövt byta drivrem.
/Martin

Jag kör stereoljud även till tvn och saknar inte surrond direkt men det är väl personligt vad man vill satsa på. När det kommer till skivspelare har jag en gammal Thorens-spelare. Billig men relativt bra ljud för pengarna.
Beg priserna fördom är inte billigt som många tror.
Thorens har både bra spelare och mindre bra spelare men letar du vintage
Thorens TD-124 Garrard 301/401 Rega P3 Acoustic Research XA/XB Technics SP-10 Technics 1200 Sansui SR-838

Får man in ljud smidigt i något mer än Sonos? Spelar mycket vinylskivor för plockandets skull och uppskattar att skicka det ljudet synkat till resterande rum också, har nog inte tittat på så mycket annat under de 10+ år jag haft Sonos i lägenheten.
Antar man lätt blir hemmablind med vad man är van vid.
Nja, det är inte lika smidigt som på Sonos. Så vill du lyssna på dina vinyler i resten av huset så är det nog bäst att stanna kvar vid Sonos.
Men det finns lösning, du behöver ha en android-enhet, en USB-adapter och ett externt ljudkort.

Sen finns det en app som heter Vinyl cast som löser resten, den detekterar även vilken låt det är som spelas.

Kör Audio Pro. En c10 och en c3. I appen styr du balans och stereoeffekt. Sedan bara att åka. Förvånansvärt bra ljud. C3an är f.ö. laddbar och åker runt i huset. Funderar på en C3 till…
Hade ett par presentkort som låg och skräpade så jag köpte en A10, smidig pryl med ok ljud i liten förpackning. Den gick ju att bygga ut med C-serien så det var ett plus.

Hade en period med raspberry pi, NAS med piratfilmer och 22kg hemmabiostärkare och tillhörande gigantiska högtalare. Bara Velodyne 12" suben kunde lägga takpannorna på gräsmattan till introt i Avatar, på något sätt är jag glad att den tiden är förbi :LOL:

Nja, det är inte lika smidigt som på Sonos. Så vill du lyssna på dina vinyler i resten av huset så är det nog bäst att stanna kvar vid Sonos.
Men det finns lösning, du behöver ha en android-enhet, en USB-adapter och ett externt ljudkort.

Sen finns det en app som heter Vinyl cast som löser resten, den detekterar även vilken låt det är som spelas.
Fattar inte att han kör med dist monstret uca 202 när uca 222 är bättre .

Tl:DR: Letar förstärkare runt 4-5 k. Tar tacksamt emot tips

Min gamla NAD-förstärkare (må han vila i frid) har efter många års tjänstgöring till slut kastat in handduken.
Nu letar jag efter en ersättare. Kombinationen av studier och två pågående cykelprojekt medför låg budget.

Loxjie A30 har seglat upp som en stark kandidat, men tar tacksamt emot andra tips också. Budgeten ligger runt 4-5 lakan.
Eftersom jag bor i lägenhet kommer jag inte spela så där tokhögt.
Har ett par Heybrooks HB1 och kommer eventuellt även skaffa en sub en vacker dag. Eller en regnig dag. Det spelar ingen större roll.
Vill gärna ha:
- Bluetooth eller wifi
- Ingång för vinyl
- Optisk ingång
- Liten och smidig
- Hyfsat snygg

Min gamla NAD-förstärkare (må han vila i frid) har efter många års tjänstgöring till slut kastat in handduken.
Nu letar jag efter en ersättare. Kombinationen av studier och två pågående cykelprojekt medför låg budget.

Loxjie A30 har seglat upp som en stark kandidat, men tar tacksamt emot andra tips också. Budgeten ligger runt 4-5 lakan.
Har ett par Heybrooks HB1 och kommer eventuellt även skaffa en sub en vacker dag. Eller en regnig dag. Det spelar ingen större roll.
Vill gärna ha:
- Bluetooth eller wifi
- Ingång för vinyl
- Optisk ingång
- Liten och smidig
- Hyfsat snygg
NAD D3020 V2 har ju fått bra kritik, nedsatt 1000:- nu.

Project Debut (Esprit, Carbon).. Bästa instegsspelaren. Lätt att uppgradera med annan pickup när man vill växa också

Vill gärna ha:
- Bluetooth eller wifi
- Ingång för vinyl
- Optisk ingång
- Liten och smidig
- Hyfsat snygg
Den har även sub utgång.

Har man en förstärkare man är nöjd med och vill ha trådlös streaming är Bluesound ett alternativ. Jag kör med en Bluesound Node ihop med befintliga apparater samt Bluesound trådlös aktiv högtalare i ett annat rum. Appen funkar klockrent. Massor av musiktjänster såsom Spotify, Tidal mm. Helt ok ljud.

Pro-Ject spelaren någon nämner ovan är ett kap. Kör även den via Bluesound burken och kan avnjuta vinyl i hela huset.

Har man en förstärkare man är nöjd med och vill ha trådlös streaming är Bluesound ett alternativ. Jag kör med en Bluesound Node ihop med befintliga apparater samt Bluesound trådlös aktiv högtalare i ett annat rum. Appen funkar klockrent. Massor av musiktjänster såsom Spotify, Tidal mm. Helt ok ljud.

Pro-Ject spelaren någon nämner ovan är ett kap. Kör även den via Bluesound burken och kan avnjuta vinyl i hela huset.
Betydligt billigare mellan 1300-1600 om man tittar på prisjakt

Betydligt billigare mellan 1300-1600 om man tittar på prisjakt
Mycket billigare ja men går det att jämföra så rakt av? Bluesound har bla betydligt fler in- & utgångar. Kan du koppla Yamaha burken till en befintlig gammal förstärkare för att tex få in alla dess ljudkällor in i streamern? Hur kör man tex vinyl trådlöst i hela huset via Yamaha burken?

Mycket billigare ja men går det att jämföra så rakt av? Bluesound har bla betydligt fler in- & utgångar. Kan du koppla Yamaha burken till en befintlig gammal förstärkare för att tex få in alla dess ljudkällor in i streamern? Hur kör man tex vinyl trådlöst i hela huset via Yamaha burken?
Vinyl trådlöst det skall man köra analogt då det är annalogt.
Men som ljuförmedlare så funkar den riktigt bra till en bråkdel av priset på en bluesound vill man så finns det bättre apparater i från yamaha med samma burr brown dacar.Men då kan man lika bra köpa en wxa från yamaha och skippa alla sluteg som blusounden vill ha för att fungera om man inte har hötalare med blåtand eller wifi brygga.

Vinyl trådlöst det skall man köra analogt då det är annalogt.
Men som ljuförmedlare så funkar den riktigt bra till en bråkdel av priset på en bluesound vill man så finns det bättre apparater i från yamaha med samma burr brown dacar.Men då kan man lika bra köpa en wxa från yamaha och skippa alla sluteg som blusounden vill ha för att fungera om man inte har hötalare med blåtand eller wifi brygga.
Du kan säkert det där bättre än mig.. ;) men vad menar du med ”köra analogt då det är analogt”? Vinylen går via den gamla förstärkaren och sen in i Bluesound för att sen gå via Wifi till högtalare i resten av huset samt till trådade högtalare. Hur löser du detta med Yamaha’n?

Hmm, vad har jag startat nu????

Läste på lite om Sonos Port. Jag har ju en Ipad, så Airplay funkar ju... Den har RCA in (behöver en RIAA förstärkare om jag ska ansluta skivspelare) digital Koax ut, känns lite daterat, men min receiver som den ska ansluta till är också daterad, och har tre lediga digitala koax in. (jag köpte nya högtalare 5.1 Dali Oberon för ett tag sedan och köpte en ny receiver till det. Den nya receivern fick gå i retur eftersom min 12 år gamla Denon lät mycket bättre).
Jag kom även på att den avställda Play5 gen1 ska kunna ge mig 30% rabatt i deras upgrade program. Men av någon anledning dyker deninte upp som giltig (jag installerade den igen i S1-appen).
Jag får kontakta Sonos i morgon. Får jag 30% på en Port, så blir det nog så...
usch...

Det bidde en Sonos Port med 30% rabatt...

Fortfarande lite för dyrt för vad man får. Men alternativkostnaden att byta till ett annat ekosystem skulle bli ännu dyrare.

Jag köpte en Yamaha reciever i slutet av 80-talet, när jag började tjäna egna pengar. Det mest avancerade den har är Dolby 5.1-ljud. Det duger åt mig. Den har ingen wifi, usb, hdmi eller annat modernt.
Sedan har jag högtalare. 2 främre, 2 bakre, en center och en bas. Även de är modell äldre, och låter bra.
CD-spelaren är utbytt till en BlueRay-spelare sedan många år och TVn har full HD.

Det är bra ljud och bild. Det är nog bara jag i familjen som uppskattar bra ljud och bild...
Vi brukar koppla in en hdmi-kabel till TVn för att se film från datorn.

TVn klarar inte av mkv-filer i usbuttaget, men avi går bra.

Jag får se om nästa TV blir en med 8k-upplösning. När de kommer ned i pris vill säga. Sedan skulle jag nog satsa på en reciever igen, med bra funktioner. Framförallt så ska den ha fått ett bra betyg av användare, vilket jag tycker är viktigt.

Hade ett par presentkort som låg och skräpade så jag köpte en A10, smidig pryl med ok ljud i liten förpackning. Den gick ju att bygga ut med C-serien så det var ett plus.

Hade en period med raspberry pi, NAS med piratfilmer och 22kg hemmabiostärkare och tillhörande gigantiska högtalare. Bara Velodyne 12" suben kunde lägga takpannorna på gräsmattan till introt i Avatar, på något sätt är jag glad att den tiden är förbi :LOL:
Haha, jag hade 2 stora 300 W fögtalare från Jamo när jag köpte min stereo för länge sedan. De sålde jag för 500 spänn, vilket var fel pris då MÅNGA hörde av sig och ville köpa dem...och jag vill bara bli av med dem som tog alldeles för mycket plats.

Du kan säkert det där bättre än mig.. ;) men vad menar du med ”köra analogt då det är analogt”? Vinylen går via den gamla förstärkaren och sen in i Bluesound för att sen gå via Wifi till högtalare i resten av huset samt till trådade högtalare. Hur löser du detta med Yamaha’n?
Det han menar är att Vinyl ska man inte hålla på att streama över WiFi, eftersom det analoga ljudet inte längre är analogt då. Hela grejen med vinyl är ju att sitta där vid stereon, byta skivor och njuta av den analoga värmen. Ska det streamas till massa andra rum för att man ska göra annat, så kan man ju lika gärna lyssna på den digitala varianten via valfri streamingtjänst.

Du skriver att det går via en förstärkare och att den skickar via wifi ut till högtalarna som är wifi antar jag då har du gjort om det analoga ljudet till digitalt ljud då wifi endast för 1&0 i vågbredden.
När det är analogt så är det ström pulser som sköter det i mellan dom olika enheterna.

Du skriver att det går via en förstärkare och att den skickar via wifi ut till högtalarna som är wifi antar jag då har du gjort om det analoga ljudet till digitalt ljud då wifi endast för 1&0 i vågbredden.
När det är analogt så är det ström pulser som sköter det i mellan dom olika enheterna.
Det är ytterst sällan jag lyssnar på vinyl trådlöst i andra rum än det rum där stereon står och där har jag ett par hyfsade B&W högtalare med kabel. Den signalen går inte via Bluesound utan från gamla förstärkaren. Jag tvekade länge innan jag hoppade på Spotify tåget, tycker det låter trisst jämfört med tex vinyl. Men med det sagt så gillar jag möjligheten att köra allt trådlöst och styra via mobilen eller läsplattan. Det går ju att gruppera högtalarna och använda en olika källor i flera rum mm. Bluesound prylarna är inte billiga men låter helt ok och har massor av funktioner. Smaken är som baken… ;)

Vad var det Fabror Barbro sa? ”Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.” Jag kör genvägar trådlöst men relativt raka vägar i primära lyssningsrummet. Ingen Hi-Fi nördnivå men gott nog åt mig.

Verkar intressant.
Har en gammal förstärkare som jag tänkt renovera, knaster o glapp i alla reglage.
reciever.JPG

På 90-talet funderade jag på att köpa nytt men upptäckte att jag då hade fått lägga 5-6K för lika bra ljud, idag vågar jag inte ens tänka på vad det skulle kosta. Så finns utrymme för relativt dyr renovering.

Största problemet är att det bara är en ingång (utöver skivspelare), har hittills löst det med gamla VOLVO fläktreglage :) Så det kanske man kan fixa med Bluesound?
rec_reglage_ed.JPG

Streamar Bluesound med BT? "Vanlig" BT fixar inte mellan rummen i min lägenhet.

Haha, jag hade 2 stora 300 W fögtalare från Jamo när jag köpte min stereo för länge sedan. De sålde jag för 500 spänn, vilket var fel pris då MÅNGA hörde av sig och ville köpa dem...och jag vill bara bli av med dem som tog alldeles för mycket plats.
Jamo var verkligen coola när det begav sig. Saknar tiden när alla passiva högtalare hade watt angivna, ju högre desto bättre ;-)

Jamo var verkligen coola när det begav sig. Saknar tiden när alla passiva högtalare hade watt angivna, ju högre desto bättre ;-)
Vet inte hur gammal du är men har för mig att det gick inflation i Watt på slutet av 70-talet ungefär. Det blev mest "tomma" watt. Då nån gång började väl en annan enhet också anges, kommer inte ihåg riktigt vad det var, skulle vara svårare att "fuska" med.
Marantz sålde sin själ då nån gång också, kom bl.a. med billiga paket angivna till 100 watt, lät sämre än mina 30 watt, eller vad det nu är jag har i min gamla Sony reciever.

EDIT: Om watt

Verkar intressant.
Har en gammal förstärkare som jag tänkt renovera, knaster o glapp i alla reglage.
Visa bilaga 530643

På 90-talet funderade jag på att köpa nytt men upptäckte att jag då hade fått lägga 5-6K för lika bra ljud, idag vågar jag inte ens tänka på vad det skulle kosta. Så finns utrymme för relativt dyr renovering.

Största problemet är att det bara är en ingång (utöver skivspelare), har hittills löst det med gamla VOLVO fläktreglage :) Så det kanske man kan fixa med Bluesound?
Visa bilaga 530644

Snacka om stekt förstärkare.

Vet inte hur gammal du är men har för mig att det gick inflation i Watt på slutet av 70-talet ungefär. Det blev mest "tomma" watt. Då nån gång började väl en annan enhet också anges, kommer inte ihåg riktigt vad det var, skulle vara svårare att "fuska" med.
Marantz sålde sin själ då nån gång också, kom bl.a. med billiga paket angivna till 100 watt, lät sämre än mina 30 watt, eller vad det nu är jag har i min gamla Sony reciever.

Vilket bedrägeri dom kör med det står inte hur många watt som används vid mätningarna och dom kallar sig seriösa huga.
Men sen vill dom inte tala om att deras märken har strömbegränsning som slår av apparaten vid för hög värme.

Det är faktiskt så att att den elektriska energin inte är strömmen, och den är ett fält runt ledare, och kablar.
Det är bevisat både fyskiskt och teoretiskt med maxwells ekvationer.

En förklarande video:

Verkar intressant.
Visa bilaga 530643

Visa bilaga 530644

Jösses vilka dåliga mätvärden på den gamla Sonyn. Altså, den låter säkert bra i verkligheten men har du kört den mot något modernt som tex en TPA3116 eller ngt annat modernt?

Tänkte mest på det att vanliga passiva högtalare inte har några watt alls, det får liksom förstärkaren stå för. Minns när det gärna satt stjärnformade papperslappar på högtalarna där det stod typ "150 watt Power". Efter lite googling så verkar det här med watt på högtalare leva och må bra i Indien...

1640870587267.png

1640870721866.png

En vän till mig försäkte spela sönder ett baselement som var märkt "150" watt, med en 2 kw förstärkare, pa, allt han lyckades med var att klämma ihop talspolen för att den bottnade så hårt.

En vän till mig försäkte spela sönder ett baselement som var märkt "150" watt, med en 2 kw förstärkare, pa, allt han lyckades med var att klämma ihop talspolen för att den bottnade så hårt.
Däremot kan man kanske smälta högtalaren med en 20w-stärkare som får klippa ordentligt och skicka ut likström :)

Jösses vilka dåliga mätvärden på den gamla Sonyn. Altså, den låter säkert bra i verkligheten men har du kört den mot något modernt som tex en TPA3116 eller ngt annat modernt?
Hmm, mäter verkligen en 3116 så bra? Den ser ju helt brutalt hemsk ut här:

Verkar intressant.
Visa bilaga 530643

Visa bilaga 530644

Mellan streamern och trådlös högtalare går det via wifi. Förutsatt att det det är en Bluesound högtalare… andra trådlösa enheter får du köra över BT. Tex trådlösa hörlurar.
Appen i luren går också via wifi, jag har inga problem att komma åt allt så länge mobilen är på samma wi-fi. Frågan är hur du kopplar in den på din receiver? Jag kör ut via tape loopen och in via aux.

Det är faktiskt så att att den elektriska energin inte är strömmen, och den är ett fält runt ledare, och kablar.
Det är bevisat både fyskiskt och teoretiskt med maxwells ekvationer.

En förklarande video:
Vill du se vad som händer när jag kopplar en voltmätare till en högtalare eller i en signalkabel.

Varför kopplade han inte bara in den i uttaget. 60 hz är väl trevligt att lyssna på?
Hmm, mäter verkligen en 3116 så bra? Den ser ju helt brutalt hemsk ut här:
Jag har ett par såna (eller om de är ta2020'or) med inbyggd blåtand. Den i uterummet som driver ett par (antar jag) tröga inbyggnadshögtalare och som i sin drivs av någon gammal 12V 1A nätagg från en gammal router eller nåt låter men den låter inte bra.

Den i garaget har ett "riktigt" nätagg som verkar kunna levera ganska stabila 12V 5A och är kopplade till ett par Monitor Audiosar (BR2'or tror jag) låter fantastiskt. Eller ja, så fantastiskt nu det kan låta i en källare med betonggolv. Jag har försökt fylla upp med cyklar som dämpmaterial men akustiken har inte förbättrats nämnvärt...

Hursomhelst, med en bra strömkälla tycker jag de låter finemang. Någon av kommentarerna i den länkade blogposten verkar ha kommit till liknande slutsatser.

Tänkte mest på det att vanliga passiva högtalare inte har några watt alls, det får liksom förstärkaren stå för. Minns när det gärna satt stjärnformade papperslappar på högtalarna där det stod typ "150 watt Power". Efter lite googling så verkar det här med watt på högtalare leva och må bra i Indien...

Visa bilaga 530666
Visa bilaga 530667
Skillnad på högtalare och högtalare.

Varför kopplade han inte bara in den i uttaget. 60 hz är väl trevligt att lyssna på?

Jag har ett par såna (eller om de är ta2020'or) med inbyggd blåtand. Den i uterummet som driver ett par (antar jag) tröga inbyggnadshögtalare och som i sin drivs av någon gammal 12V 1A nätagg från en gammal router eller nåt låter men den låter inte bra.

Den i garaget har ett "riktigt" nätagg som verkar kunna levera ganska stabila 12V 5A och är kopplade till ett par Monitor Audiosar (BR2'or tror jag) låter fantastiskt. Eller ja, så fantastiskt nu det kan låta i en källare med betonggolv. Jag har försökt fylla upp med cyklar som dämpmaterial men akustiken har inte förbättrats nämnvärt...

Hursomhelst, med en bra strömkälla tycker jag de låter finemang. Någon av kommentarerna i den länkade blogposten verkar ha kommit till liknande slutsatser.
Låter det bra så duger det ju, men den mäter ju rätt illa, det var ju poängen. ;)

Trasslet är att när jag haft klass d hemma har inte kärlek uppstått.
Provat nads high end prylar, deras "powerdac", både ren dac och "integrerad" stärkare.

Purifi och Ncore har jag inte lyssnat på, men där finns det nog hopp om att det skulle kunna fungera.

Du kan börja med ett ocilioscop. Och mäta med det
Suck, det har jag gjort, jag har mätt spänningar upp till 40 kV och strömmar upp till 6.6 kA, jobbat mycket med oscilloskop.

Mitt inlägg motsäger INTE ditt inlägg, utan förklar hur energin transporteras. Det är ingen som säger att du inte mäta spänning? Så, kolla igenom videon istället, om du är intresserad.

Mäta spänning är INTE poängen.

Låter det bra så duger det ju, men den mäter ju rätt illa, det var ju poängen. ;)

Trasslet är att när jag haft klass d hemma har inte kärlek uppstått.
Provat nads high end prylar, deras "powerdac", både ren dac och "integrerad" stärkare.

Purifi och Ncore har jag inte lyssnat på, men där finns det nog hopp om att det skulle kunna fungera.
Lyngdorf ska tydligen låta ganska bra, inte lyssnat på någon själv dock.

Tillbaka
Topp