[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)
Det som lät bra för 10 år sedan är fortfarande bra, utvecklingen går inte jättesnabbt på det här området. Arcam och NHT låter som det borde varit skapliga grejer på sin tid. Tror det står sig hyffsat mot för vad du får för samma pengar idag.Om man vill ha en skivspelare, vad köper man runtomkring för att det ska låta hyfsat? Kommer från Arcam-stärkare och NHT-högtalare men det är 10 år sedan. Är hemmabio en grej ff eller borde jag fokusera på stereo eftersom musik är prio?
Ang. hemmabio, klart att det blir sämre kvalitet per krona om man ska ha 6 högtalare och receiver än en dedikerad musikanläggning. Men det blir inte heller 3 gånger bättre för samma pengar med stereo. De flesta produkt-serier (som inte kostar en förmögenhet) idag har prylar både för stereo och hemmabio.
Om du vill ha skivspelare så ska ju förstärkaren ha en ingång för det, sedan vill du att den ska vara anpassad för de högtalare du vill använda och den budget du har.
Jag väljer en stereo-anläggning, då jag är totalt ointresserad av hemmabio-ljud.