Träningsprogram för enduro

Rassemouse

Aktiv medlem
Idrottsföreningen här håller på och bygger ett gym så tänkte jag skulle försöka få till lite styrketräning under vintern. Men är länge sen jag gymmade så skulle behöva lite tips på vad för övningar och upplägg som är bra att köra. Helst övningar som är bra för att förebygga skador och orka med endurocyklingen bättre till sommarn. Men all styrketräning för att orka mer på cykeln är av intresse.

Utöver övningarna ovan för att hoppa över/ducka under tejpen så skulle jag säga basövningar som bygger corestyrka och explosivitet; benböj, upphopp, utfall, marklyft + nån magövning.

För återhämtning osv tycker jag det är viktigt med stretch av benböjarna, baken, bak- och framsida lår samt vader.

Senast ändrad:
Helkroppspass är väl klassiskt, köper du ett program av fit4riding el.dyl så är det ju som vilken wod på en crossfitanläggning som helst.

Nu beror det ju på vad man behärskar men jag kör generellt först styrka: böj, mark, frivändningar, pressar etc. Säg en 30-40 min

Sen avslutar jag med en flåsigare styrkedel tex:
Så många varv som möjligt på 20 min av:
Marklyft 60kgx10
Kettlebellswing 24kgx10
Burpees 10

Vad är tanken med denna del?
Hög arbetsbelastning och att bli starkare som all styrketräning. Det blir som en längre intervall som kör slut på ryggen och bålen, du vilar ryggen något under dina 10 burpees men pulsen går i taket. Sen börjar du om igen, att vikten är relativt lätt spelar inte så stor roll. Är du tränad hinner du bara fler varv och blir lika trött som en mindre tränad som får ta det lite lugnare.

Just det där passet körde jag igår, först

A) Marklyft hyfsat tungt, var sliten sen blytungt pass i måndags så jag tog det lite lugnt
Sen detta 20min
B) Marklyft 60kgx10
Kettlebellswing 24kgx10
Burpees 10

Nästa pass skulle kunna se ut så här

A) Benböj tungt

sen
B) 15-25min
Wallball x10
Thrusters x6
armhävningar x10

Samma lika, mosar skiten ur både ben och överkropp med hög puls. Men skulle det lika gärna kunna bli ett tyngdlyftningskomplex utan flåsdel det beror helt på vad jag känner för. Något jag tycker är roligt är att bygga komplex på t.ex. mark+styrkevändning+frontböj som görs i en serie. Jag tränar i garaget så jag får anpassa mig till den utrustning jag har också.

Tillbaka
Topp