jonte987
Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ja, vi får se om hon får vänta till julafton och sen om hon tycker att den är för stor eller inte.Härligt, ser fram emot bilder och omdömen.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, vi får se om hon får vänta till julafton och sen om hon tycker att den är för stor eller inte.Härligt, ser fram emot bilder och omdömen.
kollar lite på den nu. Gaffel och hjul väger faktiskt lite mer än jag hoppats på. Blir nog svårt att inte pilla med gaffeln men hjulen får nog vara som de är. Synd att gå från i25 till i19 för några 100 gram?
Jag har en judy SL som väger 500gram mindre. Kan man göra en @Valhalla_ på den tror ni? Får nog testa att ta isär den. Behöver 20års service nu i alla fall.
Största upgrade när min son gick från 24" till 26" var lite bredare fälgar som var TLR så han kunde köra med mycket lägre tryck. Jag skulle aldrig byta från i25 till i19. Sätt på lätta tubeless däck.
Min fru hade en Judy på hennes mtb (som sonen nu använder som citycykel med gamla stela gaffel). Vet inte om det var en SL. När jag köpte den hos LBS frågade jag om en bytte till lättaste fjäder för att hon väger bara 50 kg. Den funkade riktigt bra.
ja, hjulen får nog gå på lagt kort ligger. Lite surt bara att mitt gamla framhjul väger typ 210g mindre...
Det är en judy från 2001 så vet inte hur mycket fjädrar för 35 Kg som finns men det kanske går att mecka lite.
Det verkar inte vara några problem att hitta 26'' qr gafflar. Vad tror du om tuning? Den som sitter på nu Suntour XCR-DS-LO är troligen en standard vuxen tune?Jag 210 gram extra roterande massa är inte roligt.
Min frus Judy är från samma epok. Hon körde med lättaste fjäder och 63 mm slag. Om man kör 80 mm slag skulle lättaste fjäder kunna funka till 35 kg.
Det verkar inte vara några problem att hitta 26'' qr gafflar. Vad tror du om tuning? Den som sitter på nu Suntour XCR-DS-LO är troligen en standard vuxen tune?
Tex har adjustable neg vilket låter perfekt. Då kan man dra upp trycket och få returen att funka utan tune
EDIT, Varken vikt eller adjustable neg stämmer med tillverkarens info...
Oj vad förvånad jag är över vpace kundtjänst.
De råkade sälja en färg som inte fanns i senaste släppet. De som såldes som gröna var egentligen grå.
På första mailet jag fick så förstod jag det som att jag kunde få en grön om jag väntade tills nästa släpp i februari.
Jag svarade med några frågor om levtid om jag väntade till nästa släpp. Fick då svar att grön aldrig kommer igen. (Finns fortfarande på hemsidan)
Svarade igen om levtid om vi väljer en annan färg i februari. Får inget svar utan ett Mail med anvisningar för bankövervisning och ett kvitto.
Ska sägas att min fru som är tyska skötte konversationen så det berodde inte på språkförbistring. Jag är också flytande på tyska och läste också, det är verkligen märkligt..
MEN! En intressant sak, de skrev att NYA Max kommer släppas i sommar med helt nya färger. Vore kul med en modernisering på serien.
De tar till och med 55 eur inom Tyskland för frakten. De kanske har lika dåligt avtal som svaren från kundtjänst ?Vpace kundtjänsten är konstigt. Jag får ofta ingen, sen eller/och inkomplett svar på mejl. Ringer funkar bättre. Då mäter dom saker direkt medan man ringar. Jag pratar tyska, men vet inte om det funkar bättre än engelska.
Sista två beställningar var jobbiga, för att dom klagade att frakt till Sverige har blivit dyra. Dom väntade på nagot (vet dock inte vad) och jag mejlade och ringade flera gånger inom dom skickade. Om frakten är dyrt måste dom uppger högre priser, man kan väl inte klaga mot kunder att frakten har blivit dyrt?!
Overigens har frakten av cyklar till Sverige blivit riktigt dyrt med 100 euro.
Är det den med BOX Four 8 groupset? Har aldrig hör talas om detta. Fördelar och nackdelar?Tycker vid 135 ska en 24'' funka ett tag till.
Det finns inte så många bra vuxen 27.5 i xs som inte är tunga som fan. Jag hittar i alla fall inte.
Jag har precis köpt en Vitus 26. Jag hoppas den ska funka ett tag så man kan gå på vuxen S sen. Många XS har dessutom knasig geo och är lika höga som small.
Jag är skeptisk men den levererades med ett böjt växelöra så jag får väl vänta att ge betyg.Är det den med BOX Four 8 groupset? Har aldrig hör talas om detta. Fördelar och nackdelar?
Är i samma situation med en grabb på ca 140 cm och otroligt svårt att hitta vettiga cyklar tycker jag. Även om jag inte alls är på samma geometrikunskapsnivå som många här.
För de som är intresserade av earlyrider så misstänker jag att det kommer dyka upp en del på blocket och facebook det närmaste. Bike componens ett litet missöde med missad priskonvertering från euro till sek på amazon.se vilket gjorde att de sålde mycket om inte hela sitt amazonlager med 90% rabatt. Har sett att det börjat dyka upp lite nya cyklar i låda på Blocket och Facebook.
Konstigt att de släppte iväg dem. Brukar väl gå att makulera om det är uppenbart fel?
Verkar vara svårt att stoppa ordrarna om man kör FBA dvs där amazon lagerhåller och skickar.Konstigt att de släppte iväg dem. Brukar väl gå att makulera om det är uppenbart fel?
Jag är generellt ganska avigt inställd mot Specialized. Trots det har jag lyckats bli religiös och kör uteslutande Specialized-skor. Och har en kanonhjälm från dem. Och handskar. Och nya Epic Evo ser ju snajsig ut... Mitt liv går utför, uppenbarligen!
Jag är generellt ganska avigt inställd mot Specialized. Trots det har jag lyckats bli religiös och kör uteslutande Specialized-skor. Och har en kanonhjälm från dem. Och handskar. Och nya Epic Evo ser ju snajsig ut... Mitt liv går utför, uppenbarligen!
Ja, det är ju lite av en gräns att gå över..?Samma här: Specialized skor, hjälmar och handskar. Men aldrig en cykel från Specialized. Insåg dock nu att sonen faktiskt kör en gammal Specialized MTB som citycykel. Men den var kanske köpt innan Specialized blev evil?
Specialized nya barncyklar är riktigt snygg. Såg en nya Jett vid skolan, riktigt snygg ram och färg och den har inte ens Specialized loggor!
Jag tycker att nya Hotrock har en rimligt pris. Det är inte en relativt lätt cykel. Geometri och komponenter är ok. Och andra tillverkare har ingenting bättre att erbjuda för den pris. BMC Blast är fin, om man kan hitta en.
Men att köpa en Specialized cykel ...
Dämpad framgaffel kan nog vara ok, men det måste verkligen vara en BRA gaffel isfall. Dyrt, tungt och hoppstyltekänsla bidrar inte alls till cyklingen för barnen.Även jag har bokat en riprock, dock 20" men ändå, tyckte mig inte hotta något som var så jämförbart i samma prisklass och just att den känns mer byggd för barn med komponenter och då, många andra cyklar känns lite som man bara valt att kasta på komponenter utan att tänka på att det är ett barn som ska använda dom, sen har jag ju dock inte sett cykeln irl men det verkar åtminstone bra ?
Jag valde mellan den och en orbea laufey jr h10 med dämpad gaffel men det var tillslut priset som fick fälla avgörandet speciellt då jag har 2 relativt tighta barn så jag kommer antingen behöva köpa en till 20" i slutet av 2022 eller åtminstone till början på 2023 eller en 24" till nästa sommar ? men det återstår att se, men där föll iaf avgörandet för mig, sen tycker jag cykeln ser riktigt bra ut också ?
(var även inne lite på en woom off air 4 mest pga dämpad gaffel men där tycker jag även cykeln är långt ifrån lika snygg)
Cynisk var ordet ja. Allt kan kanske alltid bli bättre, men generellt finns det ju ändå en handfull dugliga mtb-cyklar även för små barn. Mina väldigt cykelvana ungar har inte klarat "riktig" mtb-cykling innan 20-tumshjul av flera olika anledningar, men väl där funkar det ganska bra upplever jag.Ehum. Nu kommer cyniska jag. Finns inga bra barn-mtb att köpa i affären utan du får bygga den själv. Här på happy e d närmsta förslaget t en bra barn-mtb en Vpace. De gör fina barn-mtb men inte top notch.
Me d sagt, vill du ha en barn-mtb eller en barncykel som ser ut som mtb?
Precis det jag kom fram till också, väldigt få cyklar (i vettig prisklass) som har en vettig dämpad framgaffel så det var därför valet föll på odämpad, sen tänker jag även att nu har äldsta en riprock 16 som han lärt sig cykla på (även yngsta har en likadan) så med en växlad 20" så får jag se hur pass stort intresset att följa med ut i skogen blir så man vet om man ska köpa en riktigt vettig 24" sen när det är dags, han är ändå 5år så det är inte allt för långt bort ?Dämpad framgaffel kan nog vara ok, men det måste verkligen vara en BRA gaffel isfall. Dyrt, tungt och hoppstyltekänsla bidrar inte alls till cyklingen för barnen.
Mina två barn är också väldigt nära varandra i ålder, och vi har köpt minst en cykel per år sedan äldsta barnet var två. Det som räddat upp ekonomin för min del är att jag bara köpt "fina" cyklar och dessa har ett väldigt bra andrahandsvärde givet att de ser och är fina. Jag har också köpt ett par begagnade risiga cyklar parallellt några gånger som jag renoverat och sen sålt med vinst. Jag är någorlunda säker på att barnen cyklat på fina cyklar i rätt storlek i minst fem år utan att det kostat mig speciellt många tusenlappar.
Hade bestämt mig, av ovan anledning, att köpa Vpace när det blev dags för 24-tum och uppåt, men nu tar det emot lite..?
Cobra var en positiv överraskning, har rekommenderat deras 20” till en kompis barn ?Eller![]()
Scott Scale 24" Disc 2022
STORLEKSTABELL: Ramstorlek 24" Kroppslängd (cm) 130-150 Ålder 8-12 år Scott Scale 24 Disc är en riktig cykel, men gjord för juniorer. Precis som vuxenmodellerna i serien är Scale Junior en race-inspirerad mountainbike med fokus på låg vikt och maximal hastighet. Med denna cykel kommer kidsen ligg...www.lannasport.se
Cobra Jura Cobra 24" Disc 8-speed | bikester.se
Cobra Jura Cobra 24" Disc 8-speed - till rätt pris! 30 dagars öppet köp och fri retur.Cobra Över 40 000 produkter från 600 varumärken - Bikester.se.www.bikester.se
Eller om någon annan har något tips i samma prisklass?
cykelhuset.com
Kollat på den också faktiskt! Specialized Riprock då? Finns ju dock inte i lager någonstans men är ju ett tag kvar till våren. Jävligt fin är den iaf.Annars är den här säkert en bra kandidat:
![]()
ORBEA LAUFEY 24 H30 2021 BLÅ - Cykelhuset
Bicycle shop, bike shop, electric bicycles Upplands Väsby, Stockholm, Sollentuna - Cykelhusetcykelhuset.com
Hej, tycker både Riprock och Laufey ser jättebra ut, det sagt med tanke på lärdomar från pojkens 24". En White240 från XXL, som han haft två säsonger på cykelträningar, åkt i Järvsö många gånger och t.o.f. skolan året runt.Kollat på den också faktiskt! Specialized Riprock då? Finns ju dock inte i lager någonstans men är ju ett tag kvar till våren. Jävligt fin är den iaf.
Visa bilaga 530748
Tack! Jag själv cyklar väldigt sällan så är rätt okunnig, men det är typ det enda grabbarna gör vår/sommar/höst (tvillingar på 7 år) så man vill ju att de ska ha bra grejer. Tur det finns sådana här forum ?Hej, tycker både Riprock och Laufey ser jättebra ut, det sagt med tanke på lärdomar från pojkens 24". En White240 från XXL, som han haft två säsonger på cykelträningar, åkt i Järvsö många gånger och t.o.f. skolan året runt.
Den funkar till allt!
Men...
ett stort problem för pojken var att kedjan hoppade ofta, tills jag bytte bakväxeln. Det där kedjeskyddet som ska styra kedjan pajjar ju direkt och funkar inte alls.
(nu sitter en shimano Zee-grupp, som löst problemet med hippande kedja)
Ett annat problem var att jag behövt "köra in" skivbromsarna två-tre ggr, då främst frambromsen fått dålig bromsverkan och bromsen tjuter. Kanske beror på att lättare åkare inte behöver bromsa så hårt.
Både Riprock och Laufey-cyklarna har ju "clutch" och "narrow wide" så kedjan kommer nog inte hoppa av så lätt.
Det ser ut som två glädjemaskiner!
nordssportmotor.se
Vad säger experterna?
![]()
BMC TWOSTROKE AL 24 2023
Läckraste 24'' på marknaden, med sin låga vikt och geometri så går det inte få en bättre MTB för barn.nordssportmotor.se
Gött! Fan en djungel det här, tror vi gått igenom alla 24” nu. Lutar åt en Cobra till ena grabben (fast han vill egentligen ha en Scott men känns som att man får mer för pengarna för Cobran?)Det ser ut som Blast fick ett nu namn till 2022. Den är bra!
Hade blivit en sådan om den svarta fanns i lager någonstans. Vågar inte riktigt vänta på att cyklar ska komma i lager så som det ser ut nu, man vet ju aldrig, inget vet ? Cobra och BMC beställda iaf! Gott nytt!Annars är den här säkert en bra kandidat:
![]()
ORBEA LAUFEY 24 H30 2021 BLÅ - Cykelhuset
Bicycle shop, bike shop, electric bicycles Upplands Väsby, Stockholm, Sollentuna - Cykelhusetcykelhuset.com
Laufeyn ser ju bra ut pris/spec. Lockande med deore 1x10 med bra utväxling. Vill inte måla in sig i något hörn när det är 2 till som får ärva den. Så ram(geo) samt hjul bör vara ok. Andra alternativet är nucleus 24 som enligt dottern är coolast, men är lite tveksam på gaffel, växelgrupp och växelöra som enligt vissa är gjort av mjukost. Hmm, laufeyn finns ju tyvärr inte i lager i svart.Laufey eller white xc240?
Har köpt dessa till min grabba hoj.Såg att BMC inte skickar med pedaler. Tips på vad man ska köpa för pedaler?
Tjena! Står inför ett cykelköp till min 5åring.
Jag är ganska inne på denna: https://alvangenscykel.se/butik/bar...a-laufey-20-h30-2021/?attribute_pa_farg=svart
Han är riktigt duktig för sin ålder(cyklat m pedaler sen han var 2år)
Vi kör: enklare stigar, gillar hopp o dropp, runt bostadsområdet osv. Vi cyklar dagligen!
Finns det ngn annan mtb som är mer prisvärd(bättre) än denna? För ungefär det priset.
Tack för input ?