Custom Specialized Hotrock 24" -3kg
Då barnen växer började det bli dags för en större cykel och när jag hittade en beggad Hotrock var lyckan total:
Tredelat vevparti, snortungt coilgaffel, brant gaffelvinkel... Mmmm what's there not to like lixom?
Började med att ta bort allt utom styrlager som sitter där det sitter. Borrade lite hål för intern kabeldragning och fixade lite "modern geo":
Lite silvertape och färg på det:
Hade bromsar och drivlina från min gamla cykel, resten köptes från Kina, nya nav (90poe och vikt som DT350), stam kol stolpe och styre, titanaxlar, 135mm vevparti.
Ny gaffel blev det oxå, en "likadan" Suntour XCR fast med luftfjäder istället för coil, inte jättelätt heller men justerbar iaf, ett klart +.
Även däck, slang och bromsskivor är nya.
Lyckades övertala Veloform att bygga hjulen 16 ekrar, hur svårt kan det vara liksom? Tydligen inte så enkelt som man kan tro för det tog honom två dagar att få ihop, får nog gå någon annanstans om jag vill göra det igen:-)
Dottern gillar rosa, lila och glitter och kombinerat med min obefintliga målatalang blev det som det blev.
Edit: hittade viktlistan, har sparat:
640g på hjulen
300g på styre/stam,
500g på gaffeln (RST F1rst)
30 på handtag
60g på bromsskivor är (som är sjukt snygga!)
50g på bakväxeln
270g på ingen framväxel och reglage
60g på kedja och kassett trots två drev till
100g på bromsarna trots fyrkolvsok fram
460 på sadel/stolpe,
560 på vevparti,
680 på däck och slang (iofs inte standarddäcken utan dhf).
Allt som allt:-3750g om min huvudräkning inte missade helt och cykeln väger nu ca 9,4kg.
Hursom, jag är nöjd, Dottern gillar den (hon är 128cm och passar precis) tom sonen är nöjd då han fick dotterns gamla cykel.
Pris ca vad en ny Hotrock kostar, frånsett hjulbyggarkostnaden, den sprängde budgeten en smula...
Edit: vikt pga gaffel byte
/T
Tredelat vevparti, snortungt coilgaffel, brant gaffelvinkel... Mmmm what's there not to like lixom?
Började med att ta bort allt utom styrlager som sitter där det sitter. Borrade lite hål för intern kabeldragning och fixade lite "modern geo":
Lite silvertape och färg på det:
Hade bromsar och drivlina från min gamla cykel, resten köptes från Kina, nya nav (90poe och vikt som DT350), stam kol stolpe och styre, titanaxlar, 135mm vevparti.
Ny gaffel blev det oxå, en "likadan" Suntour XCR fast med luftfjäder istället för coil, inte jättelätt heller men justerbar iaf, ett klart +.
Även däck, slang och bromsskivor är nya.
Lyckades övertala Veloform att bygga hjulen 16 ekrar, hur svårt kan det vara liksom? Tydligen inte så enkelt som man kan tro för det tog honom två dagar att få ihop, får nog gå någon annanstans om jag vill göra det igen:-)
Dottern gillar rosa, lila och glitter och kombinerat med min obefintliga målatalang blev det som det blev.
Edit: hittade viktlistan, har sparat:
640g på hjulen
300g på styre/stam,
500g på gaffeln (RST F1rst)
30 på handtag
60g på bromsskivor är (som är sjukt snygga!)
50g på bakväxeln
270g på ingen framväxel och reglage
60g på kedja och kassett trots två drev till
100g på bromsarna trots fyrkolvsok fram
460 på sadel/stolpe,
560 på vevparti,
680 på däck och slang (iofs inte standarddäcken utan dhf).
Allt som allt:-3750g om min huvudräkning inte missade helt och cykeln väger nu ca 9,4kg.
Hursom, jag är nöjd, Dottern gillar den (hon är 128cm och passar precis) tom sonen är nöjd då han fick dotterns gamla cykel.
Pris ca vad en ny Hotrock kostar, frånsett hjulbyggarkostnaden, den sprängde budgeten en smula...
Edit: vikt pga gaffel byte
/T
Bilagor
Senast ändrad: