[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Om de å andra sidan tror att Hagström+Dyvik vore en bättre kombination för truppen totalt sett men ändå vill ha in Kalla i truppen och därmed offrar Hagström för att de inte klarar av att motivera varför Kalla är viktig, ja då tycker jag det är svagt och rätt fult mot Hagström.
Varför ska Sverige ta med Hagström om hon inte får starta ett enda lopp?

För mig är det helt ointressant hur den 4:e distansåkaren presterar individuellt. Frida och Ebba slåss om medaljer i varje lopp och det räcker för mig. När det gäller den individuella sprinten, antar jag att Sverige har med sina 4 bästa åkare när det gäller skate + hög höjd.
Motsäger det på något sätt det jag skrev?

Varför ska Sverige ta med Hagström om hon inte får starta ett enda lopp?
Den hypotetiska uttagningen Hagström+Dyvik bygger på att ledningen egentligen skulle anse att Hagström är ett bättre val på sprint än Dyvik och att Dyvik sedan skulle slå ut Kalla som distansalternativ. D.v.s. det resonemang ooms fört att de vill undvika att behöva göra och därmed istället tagit ut Dyvik för att få in Kalla i truppen. Om Hagström är ett bättre val än Dyvik på sprint kommer hon att få starta på sprinten.

Motsäger det på något sätt det jag skrev?
Jo, det skulle jag säga när du skriver.
Alternativ 2: Hagström tas ut som sprintåkare och de sedan inte känner att de kan motivera att Kalla ska ha distansplatsen utan blir tvungna att motvilligt ge den till Dyvik
Om det är Dyvik eller Kalla som åker distans som 4:e är ganska ointressant. Även om Dyvik är väldigt allround, är hon vassare som sprintåkare och valdes in i laget för att starta i sprinten.

Jag anlyserade det hela utifrån ooms hypotes. Jag säger inte att det är så. Det är ooms som har hypotesen att de offrar Hagström för att få in Kalla i truppen och därmed tog ut Dyvik trots att hon då, enligt ledningen, skulle anses sämre än Hagström. Åtminstone är det så jag uppfattat ooms resonemang.

Jag anlyserade det hela utifrån ooms hypotes. Jag säger inte att det är så. Det är ooms som har hypotesen att de offrar Hagström för att få in Kalla i truppen och därmed tog ut Dyvik trots att hon då, enligt ledningen, skulle anses sämre än Hagström. Åtminstone är det så jag uppfattat ooms resonemang.
Jag säger inget om att de anser Dyvik sämre än Hagström, jag skulle tro att de bedömer dem likvärdiga och att det då är lättare att motivera uttagning av Kalla genom att få bort Dyvik ur den ”matchen”. Att de inte inväntade båda sprintarna i TdS är också lite suspekt, visst, man kan motivera med fri stil och hög höjd men jag tror man passade på när man hade argument att välja Dyvik före Hagström. Att det var Dyvik som ”offrades” för Kallas skull förra året spelar nog också in.

Men vi får väl se, jag är som sagt helt övertygad om att Kalla tas ut, och hon kommer köra en stafettsträcka i OS. Det enda som kan stoppa det är att hon själv känner att formen är så dålig att det skulle bli fiasko.

Frida, Ebba, Kalla. Sedan står det mellan Ribom och Olsson om sista platsen, alternativt Sundling eller Dahlqvist beroende på hur Ribom och Olsson presterar i de individuella loppen.

Spännande! Jag tror nog på Andersson, Karlsson, Olsson/Ribom, Sundling.

Vilka fyra tror ni står på startlinjen i dam-stafetten?
Ribom/Dahlqvist, Andersson, Karlsson, Olsson.

EDIT: Matchade Karlsson mot Johaug. Dock har jan ingen aning hur banorna i Peking ser ut och om det finns en stor skillnad mellan klassisk- och skatebanorna.

Senast ändrad:
Det hela är ju väldigt hypotetiskt. Då det mkt väl kan vara s.a. Kalla är i bättre form i OS och vi i så fall aldrig kommer att få veta hur laguttagningen skulle se ut i fallet att Kalla är i nuvarande form.

Sen är det väl knappast någon som nu tror något annat än att Kalla kommer att bli uttagen då de har sagt att det ska vara en distansåkare.

Jag slänger in uppställningen Ribom, Karlsson, Andersson och Sundling som en möjlighet.

Karlsson och Andersson ska förstås vara med. Ebbas sämre spurtförmåga gör att sistasträckan inte är aktuell och förstasträckan är nog också olämplig då hon kan bli lite efter precis i början. Bättre att hon får utnyttja sin kapacitet från första stavtaget. Karlsson är ju rappare men också lite "fladdrig" som vi ju såg idag så förstasträckan är väl knappast idealisk för henne heller. Sen vet jag inte hur upploppet ser ut i OS, men om det är någon form av likhet med det i Oberstdorf med ganska hög fart har tror jag inte Karlsson är så bra. En riktigt seg spurt i lite motlut passar nog bättre. Jag är dock inte helt säker på att taktisk disposition inför en spurt är Karlsson styrka så jag säger att hon får en mellansträcka också.

Att jag satt Karlsson på sträck 2 bygger på spekulation om att Johaug kan komma att gå den och att ryskorna också förmodligen kommer med bra krut på den sträckan. Tror Karlsson trots allt kan ha lite högre kapacitet än Andersson om båda är i bästa form, vilket man väl får hoppas är fallet i OS.

Om Sundling är i god form innebär det väsentligen att inget lag har råd att ha med henne in på upploppet utan de måste avgöra innan. Jag tror också Sundling skulle vara relativt svår att bli av med på en sistasträcka för de flesta. Ett frågetecken för henne är i mina ögon hög höjd. Att hon på förstasträckan i fjol i VM tappade lite tror jag inte man ska fästa alltför stor vikt vid. Snarare höll hon ihop det väl trots rätt tveksamma skidor.

Ribom har jag med baserat på en förhoppning om förbättrad distansform. Som sprinter är hon van vid de lite tajtare situationerna som kan förekomma på en förstasträcka. Om hennes form inte kommer finns alternativ i Dahlqvist eller Dyvik.

Olsson är debutant i stora sammanhang och känns mindre som en förstasträcksåkare i mina ögon. Därmed har jag lite svårt att få in henne i laget. Om man vill göra det skulle jag nog nästan behöva antingen ta bort Ribom eller Sundling (samt stuva om bland sträckorna).

Men, vi får väl se hur formen är på åkarna när stafetten närmar sig.

Sen vet jag inte hur upploppet ser ut i OS, men om det är någon form av likhet med det i Oberstdorf med ganska hög fart har tror jag inte Karlsson är så bra. En riktigt seg spurt i lite motlut passar nog bättre.
Uppförsbacke före slutspurten. Tex. herrarnas banprofil i sprinten verkar se ut så här.

Screenshot 2022-01-01 at 19.28.01.png

Borde i alla fall var välgörande att det inte är ngn rejäl utförsbacke in mot upploppet i sprinten. Gillar inte den biten med Oberstdorf-banorna.

Men var är 25-kilometersbanan de ska köra två varv av på femmilen? :sneaky:
Det finns bara i Dalarna numer. Iofs ”bara” 3x16,7km i Norra Garberg men när det gick i Sörskog tror jag det var 2x25km.

Det finns bara i Dalarna numer. Iofs ”bara” 3x16,7km i Norra Garberg men när det gick i Sörskog tror jag det var 2x25km.
Desto större anledning att återinföra det!

Fast allra bäst är ju en punkt-till-punkt-femmil!

Observera också att pistmaskin är förbjudet!
Sådant uppskattas!

Funderar lite på vad stavfria zoner innebär dock. Måste man dumpa stavarna och sedan efter zonen plocka några pinnar i skogen i tillverkar nya stavar av efter zonerna?

Sådant uppskattas!

Funderar lite på vad stavfria zoner innebär dock. Måste man dumpa stavarna och sedan efter zonen plocka några pinnar i skogen i tillverkar nya stavar av efter zonerna?
Gissar det är ett typo och ska vara stakfria?

På teknikkurser får man ju ofta köra utan stavar.
Tänkte förvisso mer på hur arrangemangen skulle se ut för se till att de får stavar igen efter zonerna. En massa stavar stående utställda i skogen? Vad händer om någon plockar fel stavar? Och är det samma zoner på varje varv?

Tänkte förvisso mer på hur arrangemangen skulle se ut för se till att de får stavar igen efter zonerna. En massa stavar stående utställda i skogen? Vad händer om någon plockar fel stavar? Och är det samma zoner på varje varv?

Ja det blir intressant. Men är ju inte svårare än att byta skidor

Ja det blir intressant. Men är ju inte svårare än att byta skidor
Logistiskt är det ju lite knöligare. Om man har stavfria zoner mellan km 5 och 6, mellan km 10 och 11 samt mellan km 14 och 15 på varje 16,7 kilometersvarv kommer man alltså att:
  1. Lägga ifrån sig första paret stavar efter 5 km
  2. Plocka upp nya vid 6 km
  3. Lägga ifrån sig dessa vid 10 km
  4. Plocka upp nya vid 11 km
  5. Lägga ifrån sig dessa vid 14 km
  6. Plocka upp nya vid 15 km
  7. Varva
  8. Vid 21,7 km lägga ifrån sig stavarna
  9. Plocka upp nya vid 22,7 km
  10. Etc.
Totalt kommer det alltså behöva placeras ut tre gånger antalet deltagare stavpar vid 6 km, vid 11 km och vid 15 km. Totalt behöver deltagarna ha med sig tio par stavar till tävlingen. Alla dessa stavpar ute i skogen behöver också finnas så att de är lättillgängliga. Med tanke på pistförbud så lär stora avåkningszoner med förråd för stavar kanske inte vara aktuellt. En variant, och lite i loppets anda av enkelhet vore ju att bara ha dem stående bredvid spåret nedstuckna i snön. Skulle kunna bli intressanta oavsiktliga "stölder av andra åkares stavar med intressanta följdverkningar.

Logistiskt är det ju lite knöligare. Om man har stavfria zoner mellan km 5 och 6, mellan km 10 och 11 samt mellan km 14 och 15 på varje 16,7 kilometersvarv kommer man alltså att:
  1. Lägga ifrån sig första paret stavar efter 5 km
  2. Plocka upp nya vid 6 km
  3. Lägga ifrån sig dessa vid 10 km
  4. Plocka upp nya vid 11 km
  5. Lägga ifrån sig dessa vid 14 km
  6. Plocka upp nya vid 15 km
  7. Varva
  8. Vid 21,7 km lägga ifrån sig stavarna
  9. Plocka upp nya vid 22,7 km
  10. Etc.
Totalt kommer det alltså behöva placeras ut tre gånger antalet deltagare stavpar vid 6 km, vid 11 km och vid 15 km. Totalt behöver deltagarna ha med sig tio par stavar till tävlingen. Alla dessa stavpar ute i skogen behöver också finnas så att de är lättillgängliga. Med tanke på pistförbud så lär stora avåkningszoner med förråd för stavar kanske inte vara aktuellt. En variant, och lite i loppets anda av enkelhet vore ju att bara ha dem stående bredvid spåret nedstuckna i snön. Skulle kunna bli intressanta oavsiktliga "stölder av andra åkares stavar med intressanta följdverkningar.
Varför göra det så komplicerat? Den stavarna zonen är en egen rundslinga där åkarna lägger ifrån sig stavarna innan de åker in i rundan och sedan plockar de upp stavarna på vägen ut. Tänk straffrundan i skidskytte.

Varför göra det så komplicerat? Den stavarna zonen är en egen rundslinga där åkarna lägger ifrån sig stavarna innan de åker in i rundan och sedan plockar de upp stavarna på vägen ut. Tänk straffrundan i skidskytte.
Men loppet är ju 3x16,7 km ut i skogen. Eller ska de åka mittenvarvet utan stavar!?

(På temat "Hur man bränner tid på att diskutera orimliga hypotetiska situationer baserade på en typo")

Men loppet är ju 3x16,7 km ut i skogen. Eller ska de åka mittenvarvet utan stavar!?

(På temat "Hur man bränner tid på att diskutera orimliga hypotetiska situationer baserade på en typo")
Är väl bara att slänga in en stavfrirunda på stadionområdet. Ett varv i rundan per varv. Du måste se lösningar och inte bara problem.

Är väl bara att slänga in en stavfrirunda på stadionområdet. Ett varv i rundan per varv. Du måste se lösningar och inte bara problem.
Stadionrundor är en styggelse - ut i terrängen bland snöklädda träd.

Jag menar, vem gillar inte detta:
1641075116710.png

Detta å andra sidan är i alla fall inte vad jag vill se:
1641075317900.png

Frida åker väl hursomhelst hem nu och skäms?
Bra att hon inte verkar skylla på ngn annan och att hon tänker gå och be Diggins om ursäkt. Sen kan jag som TV-tittare tycka att det är lite tråkigt att hon bryter. Skulle vara intressant att se vad hon går för i slutbacken. Nu är det ju andra året i rad den frågan får fortsätta vara obesvarad efter en tour hon startat i.

Tror inte allt har framkommit, här syns det tydligt vem Frida egentligen var ute efter. Diggins var endast collateral damage.

frida_kraschar_ed.png

Frida, Diggins och Sorina på slutsträckan i OS-stafetten, vad tror ni om det?

Tror inte allt har framkommit, här syns det tydligt vem Frida egentligen var ute efter. Diggins var endast collateral damage.

Visa bilaga 531038

Frida, Diggins och Sorina på slutsträckan i OS-stafetten, vad tror ni om det?
Ha, ha, du ger dig inte med Sorina-teorin!

Jag gissar att ryska laget i tur och ordning kommer att bli Stupak, Nepryaeva, Sorina och Stepanova. Ffa tror jag mer på Stepanova som avslutare än Sorina med tanke på Lillehammer. Förr i tiden var ryska/sovjetiska laguttagningar ofta totalt obegripliga men jag tycker de numera ofta är lite mer rimliga, i alla fall för icke-kremlologer.

Sen försökte jag ju sälja in Sundling som avslutare och Karlsson på andrasträckan. Vi får väl se vad Diggins går för sträcka på OS. Naturligt vore ju sista, men jag har för mig att hon inte alltid gått den på mästerskap.

Blev tvungen att undersöka det. Och jag hade väsentligen fel. Bortsett från OS 2014 då hon gick första sträckan har Diggins i alla seniormästerskapsstafetter hon kört åkt sista sträckan. Så det är förmodligen låga odds på att så blir fallet även denna gång.

Dahlqvist eller Sundling på sista, tror det bestäms utifrån resultat på sprint och sprintstafett.
Karlsson på 3e och Andersson på 2a, eller tvärtom om Andersson skulle prestera bättre än Karlsson på loppen innan.

1a sträckan, tja där är det nog flera som kan köra, loppen innan avgör.

Brasklapp, om Kalla mot all förmodan skulle pricka in en formtopp så kör hon 3e sträckan, Andersson 1a och Karlsson 2a.

Loppen innan avgör!? Vad är det för konstig inställning? Det är väl ändå happy som tar ut laget under TdS!? Jag menar, man kan ju inte gärna överlåta det till landslagsledningen. De kommer ju att peta in Kalla på alla sträckor!

Ebba föll tillbaka till sjätte plats och har nu följande avstånd till framförvarande:

1.14 - Nepryaeva
0.40 - Niskanen
0.36 - Diggins
0.28 - Sorina
0.17 - Lampic

Lampic har tidigare inte ens försökt på sista etappen trots rätt skapliga lägen. Hon känns inte heller som någon typisk klättrare så henne bör Ebba kunna passera. Övriga känns dock för mig inte självklart att hon ska greja att hämta in även om det garanterat finns tid att göra och både pall- och segerchanser inte är borta.

I fjol slog hon på sista etappen Diggins med 9 sekunder, Sorina med 1.04, Nepryaeva med 1.40 och Lampic med 2.47.

Å andra sidan var Nepryaeva bara 57 sekunder långsammare än Johaug på sista etappen för två år sen och hela 54 sekunder snabbare än Diggins. Niskanen var då 1.19 långsammare än ryskan. Både Diggins och Niskanen var dock ganska långt efter (9 resp 11 i totalen till slut).

Min känsla är att det kan vara rätt stor skillnad på vad en åkare presterar om det är en placering runt 10 det handlar om i totalen kontra om det är fajt om pallplatserna. Dessutom misstänker jag att dagsform och slitenhet inför sista etappen påverkar fn hel del.

Slutligen kan det vara lite vanskligt att titta på äldre upplagors tider då ju jaktstartsfotmatet som tidigare användes kunde ge olikartade förutsättningar - vissa kunde gå draghjälp fram till backen medan andra fick göra jobbet själva.

Sen försökte jag ju sälja in Sundling som avslutare och Karlsson på andrasträckan.
Jag tvivlar om någon av sprintdamerna skulle orka 5 km med Diggins eller typ Pärmäkoski om de startar samtidigt på sista sträckan. De måste ha likadan ledning som Super-Stina hade i Seefeld.

Emma Ribom i kanonform skulle bli bra på sista tror jag!

Jag tvivlar om någon av sprintdamerna skulle orka 5 km med Diggins eller typ Pärmäkoski om de startar samtidigt på sista sträckan. De måste ha likadan ledning som Super-Stina hade i Seefeld.
Om man vänder på det så lär det vara tufft att köra ifrån åtminstone Diggins på en sistasträcka och av de rena distanstjejerna är det väl Frida som har en viss chans att slå Diggins i en spurt även om Diggins skulle vara favorit.

Tyvärr tror jag att tjurskallen Frida i det läget skulle komma fram och att körningen inte skulle vara speciellt taktisk och att det ytterligare skulle sänka chanserna. Så om man ska ha Frida på sista istället för på en av de tidigare sträckorna behöver man nog större åkstyrka på de sträckorna. För mig känns det svårt att få till märkbart större åkstyrka än med Ribom, Karlsson och Andersson, givet att Ribom hittar formen.

Alternativet är då någon annan av sprinttjejerna. Då är väl Cyklargärnas förslag med Ribom (givet form) det naturliga valet. Kanske lite bättre chans att hänga med Diggins men lägre sannolikhet att slå henne i spurten än Sundling.

Sen misstänker jag att de kommer att satsa på guld och då är nog trots allt Norge och Ryssland på förhand tuffare utmanare än USA och Finland.

Tillbaka
Topp