Min första MTB-nybörjare

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Adde_n

Medlem
Min första MTB-nybörjare
Hej,

Jag ska börja cykla mtb iår. Är inte helt oerfaren men verkligen inte duktig på något vis. Målet är att kunna köra stig, över lite rötter och så. Tänker att cykelvasan är ungefär den terräng jag kommer vilja mäkta med.

Har under hösten kikat på massor av cyklar och läst forumet här ganska mycket. Är 180 cm lång och väger 82-83. Har fastnat lite för två modeller.

Canyon Grand Canyon 7
Vitus Sentier VR varianten.

Är det mer en smaksak mellan dessa två eller är det stor skillnad annat än slaglängd som är 130mm på Sentiner och 120mm på Grand canyon?

Har sett på forumet att sentiner ofta rekommenderas så jag lutar lite åt det hållet. Lagret verkar också lite större hos Vitus än Canyon ?.

Tacksam för lite vägledning.

Mvh
Andreas

Min första MTB-nybörjare
Vart bor du? Ett tips är att fråga runt här och kanske få låna en cykel för en runda så du får känna vilken som känns bäst.
Men sen handlar det om vad du har för budget.
Det finns en del aktuella trådar som berör just din fråga.

Min första MTB-nybörjare
Vart bor du? Ett tips är att fråga runt här och kanske få låna en cykel för en runda så du får känna vilken som känns bäst.
Men sen handlar det om vad du har för budget.
Det finns en del aktuella trådar som berör just din fråga.
Tack för snabbt svar. Sävedalen lite öster om Göteborg. Stort stigområde har jag förstått det som. Är ny på forumet så jag är lite osäker men om det finns aktuella trådar så får du gärna länka till dem så hoppar jag in där istället. Tack!

Budget Max 16000. Gör inget om det blir lite billigare

Min första MTB-nybörjare

Men för att göra det lättare så är väl dom mest omtalade i AM-klassen.
Vitus Sentier
Decathlons RR AM100
Orbea laufey
MB31
Nukeproof scout
Ragley
Kona Honzo
Marin San Quentin

Min första MTB-nybörjare
Vitus var nog bra innan brexit. Nu är det inte särskilt prisvärda. Den Canyon du länkar till är väldigt XC-orienterad, passar bra för cykelvasan men för att lära sig cykla stig skulle jag välja något med mer trail-geometri (dvs styrhuvudvinkel närmare 65°). Mitt tips: https://www.biketown.se/sv/articles/2.167.25352/mtb-cannondale-trail-3-se-29-2021 mer allround trail än Grand Canyon och betydligt billager än Vitus Sentier med nästan samma komponenter, finns dessutom i lager, på rea.

Min första MTB-nybörjare
Vitus var nog bra innan brexit. Nu är det inte särskilt prisvärda. Den Canyon du länkar till är väldigt XC-orienterad, passar bra för cykelvasan men för att lära sig cykla stig skulle jag välja något med mer trail-geometri (dvs styrhuvudvinkel närmare 65°). Mitt tips: https://www.biketown.se/sv/articles/2.167.25352/mtb-cannondale-trail-3-se-29-2021 mer allround trail än Grand Canyon och betydligt billager än Vitus Sentier med nästan samma komponenter, finns dessutom i lager, på rea.
Grymt! Tack! Den modellen ser toppen ut och tack för tipset med geometrin för stig. Det är sånt man inte tänker på. Snygg dessutom.

Min första MTB-nybörjare
Fråga på cannondale. Jämför man trail 2 och trail 3 ser det ut som att det är många ”uppgraderade” komponenter. Är trail 2 ett bättre köp skulle ni säga. Prisetgapet är inte så stort där.

Min första MTB-nybörjare
Trail 3 skulle jag säga, utan att ha mer koll än att ha snabbgooglat. Shimano Deore istället för Shimano SX är ett bra val skulle jag vilja påstå. 2:an verkar ha 100 mm framgaffel, 3:an 120.

EDIT: Fast nu när jag tittat lite till verkar det finnas en jäkla massa varianter.. För budgetdrivlina hade jag siktat på Shimano, samt letat efter en variant med 120 mm framgaffel och dropperpost, som är helt nödvändigt för stigcykling (det går att cykla ändå, men dropper är en av de bästa grejer som uppfunnits).

Som andra påtalat innan skulle jag också säga att du ska akta dig för XC-inriktade cyklar om du ska ut och stöka i skogen.

Tror att butiken Art-V som ligger ganska nära dig säljer Cannondale, och de kanske kan ha något hemma. Akta dig för den butiken som heter samma sak som din bostadsort, de är katastrofalt dåliga skulle jag vilja påstå.

Min första MTB-nybörjare
Håll dig så långt borta du kan från Sram SX Eagle drivlinan, bakväxeln är tyvärr inte gjort för att cykla i skogen med, samt allmänt dålig kvalitet och känsla på övriga delar av den drivlinan. Kör hellre på Shimanos motsvarighet. Spontant så tror jag att 120mm dämpning fram är en bra mellanväg att gå, det tillsammans med en vettig styrvinkel som inte är för xc orienterad samt en dropper post så är du nog väldigt nära det användningsområdet du beskriver.

Min första MTB-nybörjare
Fråga på cannondale. Jämför man trail 2 och trail 3 ser det ut som att det är många ”uppgraderade” komponenter. Är trail 2 ett bättre köp skulle ni säga. Prisetgapet är inte så stort där.

Notera på Cannondales Trail modeller att det finns SE och inte SE. SE är mer trailorienterad med flackare gaffelvinkel. SE 2 har Sram SX 12 växlad, skulle undvika som Frycke säger. Trail 3 SE är 11 växlad med Deore växlar. Jag skulle hellre välja det men då missar man ju den lättaste växeln.

Min första MTB-nybörjare
Notera på Cannondales Trail modeller att det finns SE och inte SE. SE är mer trailorienterad med flackare gaffelvinkel. SE 2 har Sram SX 12 växlad, skulle undvika som Frycke säger. Trail 3 SE är 11 växlad med Deore växlar. Jag skulle hellre välja det men då missar man ju den lättaste växeln.
Fast jag har 11s Deore på min och jag känner faktiskt inte att jag behöver lättare. Slår oxå ett slag för shimano på den här nivån. Väldigt driftsäkra till trots. Jag har bara haft GX som lägsta grupp från Sram och jag tycker Shimano Deore är bättre än.

Min första MTB-nybörjare
Tusen tack för alla tips!! Jag har blivit mycket klokare och det blir Cannondale trail 3 modellen i denna prisgrupp. Ska jämföra den mot en prisgrupp högre och se vilken cykel det blir. Men Cannondale tipset var riktigt bra. Tusen tack igen!

Min första MTB-nybörjare
Tusen tack för alla tips!! Jag har blivit mycket klokare och det blir Cannondale trail 3 modellen i denna prisgrupp. Ska jämföra den mot en prisgrupp högre och se vilken cykel det blir. Men Cannondale tipset var riktigt bra. Tusen tack igen!
Men har du möjlighet så kan det vara värt att bara provrulla ett par olika alternativ som jag sa tidigare, det där kan vara så oerhört individuellt vad som känns bäst. Har man ingen tidigare cykel att jämföra med så är det lätt att det känns bra för att man inte har något att jämföra med. Men Cannondale ser riktigt fin ut på pappret för den prislappen. ?

Min första MTB-nybörjare
Men har du möjlighet så kan det vara värt att bara provrulla ett par olika alternativ som jag sa tidigare, det där kan vara så oerhört individuellt vad som känns bäst. Har man ingen tidigare cykel att jämföra med så är det lätt att det känns bra för att man inte har något att jämföra med. Men Cannondale ser riktigt fin ut på pappret för den prislappen. ?
Ja jag har ju prövat Grand canyon 7, scott scale 970, trek x caliber (vet ej vilken variant), canyon nerve. Av dessa har jag gillat GC7 bäst. Kanske mest på grund av lockout från styret och slaglängden på framgaffeln. Gillade inte scott eller trek cyklarna. Scott minst pga dimensionerna på ramen som inte alls passade mig (kan dock ha provat en för stor). Trek cykeln kändes som en av de sämre varianterna i den serien, ganska tung och trög tyckte jag. Men Cannondale har jag inte provat så definitivt värd att testa. Jag har ju inte tänkt att stig kräver en mer trail-inriktad cykel men den insikten har jag ju fått tack vare er så jättetacksam för alla tips och tankar.

Min första MTB-nybörjare
Ja jag har ju prövat Grand canyon 7, scott scale 970, trek x caliber (vet ej vilken variant), canyon nerve. Av dessa har jag gillat GC7 bäst. Kanske mest på grund av lockout från styret och slaglängden på framgaffeln. Gillade inte scott eller trek cyklarna. Scott minst pga dimensionerna på ramen som inte alls passade mig (kan dock ha provat en för stor). Trek cykeln kändes som en av de sämre varianterna i den serien, ganska tung och trög tyckte jag. Men Cannondale har jag inte provat så definitivt värd att testa. Jag har ju inte tänkt att stig kräver en mer trail-inriktad cykel men den insikten har jag ju fått tack vare er så jättetacksam för alla tips och tankar.
Sen är det ju också att det finns stigar, också finns det stigar. Man måste fundera lite på hur terrängen är där man cyklar som mest, och anpassa cykeln efter det.

Min första MTB-nybörjare
Hojta till om du får loss en cykel att prova så kan jag ta med dig på en representativ runda. Som boende i Sävedalen ligger hela Delsjöområdet öppet med massvis bra cykling, bara ett stenkast bort. Jag bor typ fem minuter cykelväg från Sävedalen..

Min första MTB-nybörjare
Canyons bästa ht för trail är som sagt inte grand Canyon utan Stoic.
Treks vettigaste trail ht är Roscoe. Geometrin är mycket viktigare än nåt kilo. Dropper vill man ha men kan i värsta fall komplettera med efteråt (fast det kan bli dyrare).

Senast ändrad:
Min första MTB-nybörjare
En fundering, är inte heldämpat en cykel du kommer kunna cykla längre med, i den bemärkelsen att du kommer snabbt bli bättre och med det ökar farten också.

Min första MTB-nybörjare
En fundering, är inte heldämpat en cykel du kommer kunna cykla länge med, i den bemärkelsen att du kommer snabbt bli bättre och med det ökar farten också.
Jo kanske. Har funderat på det själv, men har kommit till insikten att jag hellre köper en ny hardtrail till bra pris och kör på med den och ser om detta är något jag tror att jag kommer gilla framöver. Har inte riktigt budgeten för en ny heldämpad just nu. Men kanske kan bli en heldämpad om jag tycker att detta är så kul som jag tror och då får jag lägga en annan budget helt enkelt. Vill helst inte köpa en begagnad. Har vänner som åkt på riktiga nitlotter och ändå betalat runt 12-16k för en begagnad heldämpad. Jag är inte riktigt helt enkelt.

Min första MTB-nybörjare
Marin Pine Mountain köpte en vän och han är supernöjd!
Fin stålcykel till rimlig peng.
Har testat lite och personligen tycker jag den är grym.

Min första MTB-nybörjare
Om jag ska tala från egen erfarenhet så kan det vara värt att ändå titta på alternativ som är lite aggressivare än Trailen. Det är lätt att säga att man bara ska cykla enkla stigar men efter ett tag ändå finna sig på de mest tekniska partierna och önskar att man köpte något lite värre.
Alla cyklar klarar ju av det mesta, jag har kört samma stigar på en xc från 2013 som jag nu gör med min AM100 där det skiljer sig 6grader i hta och 30mm i slag.
Ta en extra titt på https://alvangenscykel.se/butik/mtb-cyklar/herr-mtb/orbea-laufey-h30-2020/
Har testat kompisens och det är en fantastisk hoj. Det är ingen raket men den hanterar tuffa partier riktigt bra.

Min första MTB-nybörjare
Mitt tips är att köpa en ännu billigare HT isf för att känna om cyklingen är något för dig, och därefter satsa på en heldämpad om du fastnar. Antar att värdeminskningen blir mindre på en billigare cykel.
Jag var i samma sits som dig för ett år sedan, och pga brist på lite vassare HT slutade det med en Ghost Kato från XXL för 6000 spänn. Har kittat den med bättre däck och pedaler och den har absolut dugit för att avgöra om man ska satsa mer eller lägga ner. Så för egen del blir det en heldämpad nu, men ändå bra att testa på först med en billigare HT tycker jag.

Möjligen att man kan köra längre på en schysstare HT och kanske inte behöva byta upp sig alls beroende lite på hur man kör, men om du redan nu tänker tanken på en heldämpad så lär du vilja ha en sån så småningom.

Min första MTB-nybörjare
Mitt tips är att köpa en ännu billigare HT isf för att känna om cyklingen är något för dig, och därefter satsa på en heldämpad om du fastnar. Antar att värdeminskningen blir mindre på en billigare cykel.
Jag var i samma sits som dig för ett år sedan, och pga brist på lite vassare HT slutade det med en Ghost Kato från XXL för 6000 spänn. Har kittat den med bättre däck och pedaler och den har absolut dugit för att avgöra om man ska satsa mer eller lägga ner. Så för egen del blir det en heldämpad nu, men ändå bra att testa på först med en billigare HT tycker jag.

Möjligen att man kan köra längre på en schysstare HT och kanske inte behöva byta upp sig alls beroende lite på hur man kör, men om du redan nu tänker tanken på en heldämpad så lär du vilja ha en sån så småningom.
Svårt också att veta hur det kommer att bli. Jag började med beg. FS som inte blev rätt, köpte sedan en stig-HT med bra komponenter som kändes betydligt mer rätt och gjorde att intresset tog fart. Är nu tillbaka på FS...

Racern har jag kvar den första jag köpte, dock uppgraderad med bättre komponenter.

Min första MTB-nybörjare
Svårt också att veta hur det kommer att bli. Jag började med beg. FS som inte blev rätt, köpte sedan en stig-HT med bra komponenter som kändes betydligt mer rätt och gjorde att intresset tog fart. Är nu tillbaka på FS...

Racern har jag kvar den första jag köpte, dock uppgraderad med bättre komponenter.
Jag känner igen mig i det du skriver, dock har jag inte gått tillbaka till FS utan kör HT fullt ut, men det är mest en ekonomisk fråga men den dagen det blir en FS så kommer HTn få finnas kvar i förrådet för jag tycker ju det är fasligt kul med HT.
Räsen är från 2013 men sköts pedantiskt och det är svårt att hitta en så välutrustad Alu-räser på 8.4kg idag tycker jag.

För att göra en sak lite tydligare för trådskaparen oxå så är ju inte HT bara en budgetfråga, HT har ju fått nytt liv med ny aggressiva geo och får fler och fler att åtminstånne ha en Hårdsvans i stallet bara för att det är kul. Ht är inte en budgetfråga, det är en livsstil. ??

Min första MTB-nybörjare
Jag känner igen mig i det du skriver, dock har jag inte gått tillbaka till FS utan kör HT fullt ut, men det är mest en ekonomisk fråga men den dagen det blir en FS så kommer HTn få finnas kvar i förrådet för jag tycker ju det är fasligt kul med HT.
Räsen är från 2013 men sköts pedantiskt och det är svårt att hitta en så välutrustad Alu-räser på 8.4kg idag tycker jag.

För att göra en sak lite tydligare för trådskaparen oxå så är ju inte HT bara en budgetfråga, HT har ju fått nytt liv med ny aggressiva geo och får fler och fler att åtminstånne ha en Hårdsvans i stallet bara för att det är kul. Ht är inte en budgetfråga, det är en livsstil. ??
Ja helt rätt, jag har tyvärr inte plats för fler cyklar så kan tyvärr inte ha kvar HT:n.

Min första MTB-nybörjare
En cykel med bakdämpning är väl ganska mycket mera komplicerad och kräver en hel del underhåll för att fungera bra? Förutom då att den är betydligt dyrare i inköp. För mig är det ett av argumenten mot dämpad framgaffel på gruscyklar, hållbarhet och servicevänlighet är ganska viktigt tycker jag, blir cykeln för känslig är det inte lika kul.

Min första MTB-nybörjare
Jag återkommer till min gamla käpphäst: jag tycker inte att det behöver inte tillverkas en enda cykel till för svensk marknad. Så vad du än köper - köp en begagnad.

Min första MTB-nybörjare
En cykel med bakdämpning är väl ganska mycket mera komplicerad och kräver en hel del underhåll för att fungera bra? Förutom då att den är betydligt dyrare i inköp.
Visst, du får ju lägga dubbelt så mycket tid och pengar på underhåll av dämpare och man får hålla koll på lager i baksvingen, men så oändligt mycket mer jobb är det väl inte. Övrigt pill med drivlina, bromsar, dropper och däck är samma.

Men inget snack om att FS är mycket dyrare. Du får ju en riktigt fin och rolig HT för 15-20 men en motsvarande FS börjar på det dubbla.

Min första MTB-nybörjare
Sen så är det ju lite motsägelsefullt att säga att man som nybörjare skaffar sig en HT, ja visst får du mycket mer hoj för pengarna MEN en HT är ju egentligen inte så nybörjarvänlig om du ska ge dig ut på tekniskt underlag, det krävs en smula mer teknik då det studsar och far heeeela tiden, den är ju aldrig "bekväm" på stigarna.

Min första MTB-nybörjare
Visst, du får ju lägga dubbelt så mycket tid och pengar på underhåll av dämpare och man får hålla koll på lager i baksvingen, men så oändligt mycket mer jobb är det väl inte. Övrigt pill med drivlina, bromsar, dropper och däck är samma.

Men inget snack om att FS är mycket dyrare. Du får ju en riktigt fin och rolig HT för 15-20 men en motsvarande FS börjar på det dubbla.
Det är ungefär så jag uppfattat det, det jag menade var att om ambitionsnivån är mera på medel kan det vara roligare att köra på en bra HT eftersom allt blir lite enklare och billigare även om en FS är vassare.

Min första MTB-nybörjare
Jag återkommer till min gamla käpphäst: jag tycker inte att det behöver inte tillverkas en enda cykel till för svensk marknad. Så vad du än köper - köp en begagnad.

Jag har just gjort det, får jag lite klapp på huvudet nu?

Nå, en beg Sentier är på väg. Mest för att kunna komma ut de dagar då lust och ork inte räcker för de 3-5 timmar en ordinarie runda brukar ta utan då en timme på en näraliggande bana. Mitt livs första mtb.
Men snacka om förvirring. Helt klart är att man måste ha en hel drös cyklar med sig om man ska köra mtb?
Och detta med ”trail” och ” stig”. Trail kan översättas med stig men uppenbart är det inte samma i mtb-världen. Och sen cross country. Känns som ytterligare samma sak.
Happypedia är inte till mycket hjälp, tänk om någon kunde reda ut alla mystiska förkortningar och begrepp…

Min första MTB-nybörjare
Sen så är det ju lite motsägelsefullt att säga att man som nybörjare skaffar sig en HT, ja visst får du mycket mer hoj för pengarna MEN en HT är ju egentligen inte så nybörjarvänlig om du ska ge dig ut på tekniskt underlag, det krävs en smula mer teknik då det studsar och far heeeela tiden, den är ju aldrig "bekväm" på stigarna.
Mja, även om jag misstänker att i princip alla HTs är studsbollar som de levereras från fabrik så är det ju inte en absolut sanning. Med rätt bakdäck och lågt tryck blir det en betydligt trevligare upplevelse.

Sen är det väl lite av en personlighetsfråga om man gillar den tekniska utmaningen, det blir ju mer fysiskt och aktivt och det kanske inte alla söker varje gång.

Min första MTB-nybörjare
Nä, jag menar inte att vara dryg. Men jag är fan orolig för klimatet och vår nuvarande linjära ekonomiska modell. Hela systemet är sjukt. Tycker att cyklar är ett bra exempel på att det går alldeles utmärkt att använda begagnade prylar och ändå få fantastiska prestanda.

Måste kidnappa tråden lite och visa på det galna i dagens samhälle. Jag köpte häromdagen en begagnad baklampa från slutet av 60-talet. Skrapade bort lite rost och oxid, bytte glödlampa och kopplade in. Fungerade utmärkt.
Samtidigt fixade jag med min mammas gamla cykel, en Rex från 2010 cirka. Baklampan har inte funkat på flera år. Delade på den. Ett kretskort hade spruckit sönder och ramlade ur. Allt var rostigt bortom räddning. Glödlampan var en diod som inte gick att byta. On/off-knappen hade fastnat. Sjukt är bara förnamnet.
EBEBF47A-8F64-4D24-84F6-4E457290B63B.jpeg
F517F806-F9F4-4247-A3A4-7A6F2D1A6F1C.jpeg

Min första MTB-nybörjare
Mja, även om jag misstänker att i princip alla HTs är studsbollar som de levereras från fabrik så är det ju inte en absolut sanning. Med rätt bakdäck och lågt tryck blir det en betydligt trevligare upplevelse.

Sen är det väl lite av en personlighetsfråga om man gillar den tekniska utmaningen, det blir ju mer fysiskt och aktivt och det kanske inte alla söker varje gång.
Absolut, men det där med däck, tryck, slang vs TL, korv, dämpartryck, plattisarvs vs clips mm är ju något som gäller fs oxå. Vad jag menar är att en fs är mer förlåtande för nybörjare, vare sig du gillar den tekniska utmaningen eller inte så har du begränsad teknik när du är helt färsk i skogen. MEN personligen har jag alltid tyckt ht är roligare även om jag skulle vilja ha en fs oxå!

Min första MTB-nybörjare
Det där ser ut som ett klassiskt fall av läckande batterier som korroderat allting, knappast rätt att skylla på lysdioder.
Nix, batterierna var rätt fräscha. Och dioden gick som sagt inte att byta vilket förstås är ett kardinalfel. Att sedan hela lampinsatsen är i plast är också förkastligt. Usel kvalitet och konstruktion icke anpassad efter klimat (framförallt avsaknad av gummitätning mellan lamphusets delar) är andra idiotier som förkortar livslängden.

Min första MTB-nybörjare
Då får man anta att någon har roat sig med att spruta in saltlake i lampan... Men jag betvivlar inte att det är en billig skitlampa. Problemet där är dock inte lysdioder, utan kapitalismen.

Min första MTB-nybörjare
Då får man anta att någon har roat sig med att spruta in saltlake i lampan... Men jag betvivlar inte att det är en billig skitlampa. Problemet där är dock inte lysdioder, utan kapitalismen.
Den har läckt in vatten, är nog inte svårare än så.

Håller med om kapitalismen i betydelse ”linjär marknadsekonomi”. Men häng inte upp dig på dioden - den är blott ett av felen.

Min första MTB-nybörjare
Nä, jag menar inte att vara dryg. Men jag är fan orolig för klimatet och vår nuvarande linjära ekonomiska modell. Hela systemet är sjukt. Tycker att cyklar är ett bra exempel på att det går alldeles utmärkt att använda begagnade prylar och ändå få fantastiska prestanda.

Måste kidnappa tråden lite och visa på det galna i dagens samhälle. Jag köpte häromdagen en begagnad baklampa från slutet av 60-talet. Skrapade bort lite rost och oxid, bytte glödlampa och kopplade in. Fungerade utmärkt.
Samtidigt fixade jag med min mammas gamla cykel, en Rex från 2010 cirka. Baklampan har inte funkat på flera år. Delade på den. Ett kretskort hade spruckit sönder och ramlade ur. Allt var rostigt bortom räddning. Glödlampan var en diod som inte gick att byta. On/off-knappen hade fastnat. Sjukt är bara förnamnet.
Visa bilaga 531063Visa bilaga 531064

Jag förstod det ?

Det största problemet är att det i mycket har överlåtits till den enskilda individen att minimera sitt klimatavtryck och att det oftast är omöjligt avgöra i den dagliga konsumtionen vilka val som är bäst.

Min första MTB-nybörjare
Jag förstod det ?

Det största problemet är att det i mycket har överlåtits till den enskilda individen att minimera sitt klimatavtryck och att det oftast är omöjligt avgöra i den dagliga konsumtionen vilka val som är bäst.
Helt enig. ❤️

Min första MTB-nybörjare

Nå, en beg Sentier är på väg. Mest för att kunna komma ut de dagar då lust och ork inte räcker för de 3-5 timmar en ordinarie runda brukar ta utan då en timme på en näraliggande bana. Mitt livs första mtb.
Men snacka om förvirring. Helt klart är att man måste ha en hel drös cyklar med sig om man ska köra mtb?
Och detta med ”trail” och ” stig”. Trail kan översättas med stig men uppenbart är det inte samma i mtb-världen. Och sen cross country. Känns som ytterligare samma sak.
Happypedia är inte till mycket hjälp, tänk om någon kunde reda ut alla mystiska förkortningar och begrepp…
Trail är för stigcykling, stig är för stigcykling och XC är för stigcykling. Du ser, det är inte så komplicerat. ;-)

Jag skulle säga att trail och stig är samma sak (i princip). ”Nöjescykla i skogen”. Baggyshorts och mer skydd än bara hjälm. För Xc kan begrepp som kilometer och pulszon förekomma. Lycra (nuförtiden är även baggy ok) och hjälm.
Båda ”grupperna” cyklar på ungefär samma stigar (nämligen de stigar som finns tillgängliga lokalt) och gör ungefär samma grejor i skogen, fast ingen av grupperingarna skulle erkänna det. Iaf om vi exkluderar extremerna.

Sentiern blir ett bra mellanting. Ha så roligt!

Min första MTB-nybörjare
Trail är för stigcykling, stig är för stigcykling och XC är för stigcykling. Du ser, det är inte så komplicerat. ;-)

Jag skulle säga att trail och stig är samma sak (i princip). ”Nöjescykla i skogen”. Baggyshorts och mer skydd än bara hjälm. För Xc kan begrepp som kilometer och pulszon förekomma. Lycra (nuförtiden är även baggy ok) och hjälm.
Båda ”grupperna” cyklar på ungefär samma stigar (nämligen de stigar som finns tillgängliga lokalt) och gör ungefär samma grejor i skogen, fast ingen av grupperingarna skulle erkänna det. Iaf om vi exkluderar extremerna.

Sentiern blir ett bra mellanting. Ha så roligt!

Misstänkte att
4A27102D-3794-441A-8C94-43F8258870AC.jpeg
- klubben mest försökte göra det svårare än det är ?

Kläder har jag nog så det räcker, med och utan baggy.

Och det är ont om skog på Lernacken. Å andra sidan är utsikten vid.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp