[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har han testat det i verkligheten? En kollega valde en xc60 det är nog en 2020 och han är inte imponerad, kort räckvidd, hög förbrukning och ingen värme om man kör på el. (Men det ska väl vara åtgärdat nu). Kör han på rwd på vintern sladdar den som en 740 och på awd är den törstig som en 945.. :LOL:
Jag tror 2020 har gamla systemet, kanske även 2021. En annan polare har just en XC60 2020 (tror jag) och den har gamla systemet.
Nej, han har inte fått bilen så återstår ju att se i praktiken. Ser nu att Volvo påstår 91 km här.

Haha, härligt! :D

Rav4 verkar ju riktigt bra om än att den är skitdyr (för att vara Toyota) och en SUV.

Har man behov av en bra dragbil är det knepigt med elbil/laddhybrid. Vi har i dagsläget två bilar och har väl alltid haft det så länge vi har varit ett par (18 år). Utgår ifrån att det kommer vara så även framöver, möjligt att jag återgår till ren tjänstebil och sitter hemma på 100% och går ner på en bil när barnen blir större.

Men lösningen jag ser är att behålla sambons dieselbil med 4wd och använda när det ska köras med släp eller på tillräckligt dåliga vägar. Sen i övrigt kan jag åka 2wd med laddhybrid/elbil. Jag har rullat 6500 mil i en GTE nu i jämtland/härjedalen/dalarna/hälsingland under två år och bara haft problem på skidsemestern i Åre (relaterat till 2wd/4wd). Normala vägar krävs ju inte 4wd. Sen är jag uppvuxen utan 4wd och mina föräldrar har klarat sig i alla år boendes på landet utan så det går ju utan större bekymmer. När vi bodde i Åre var det bara sambon som körde fast med sin 4wd Audi och jag fastnade aldrig med min Saab..

Jag tror 2020 har gamla systemet, kanske även 2021. En annan polare har just en XC60 2020 (tror jag) och den har gamla systemet.
Nej, han har inte fått bilen så återstår ju att se i praktiken. Ser nu att Volvo påstår 91 km här.

Minns inte vad kollegan får i praktiken men det är knappt 50% om jag inte minns fel.

Bmw har riktig fyrhjulsdrift på sina hybrider, men där är det max 4-5 mil eldrift som gäller än så länge.

Har man behov av en bra dragbil är det knepigt med elbil/laddhybrid. Vi har i dagsläget två bilar och har väl alltid haft det så länge vi har varit ett par (18 år). Utgår ifrån att det kommer vara så även framöver, möjligt att jag återgår till ren tjänstebil och sitter hemma på 100% och går ner på en bil när barnen blir större.

Men lösningen jag ser är att behålla sambons dieselbil med 4wd och använda när det ska köras med släp eller på tillräckligt dåliga vägar. Sen i övrigt kan jag åka 2wd med laddhybrid/elbil. Jag har rullat 6500 mil i en GTE nu i jämtland/härjedalen/dalarna/hälsingland under två år och bara haft problem på skidsemestern i Åre (relaterat till 2wd/4wd). Normala vägar krävs ju inte 4wd
Jag behöver 4wd för att komma upp på tomten (bor på "landet", så jag har ca 60m infart med ca 10m höjdskillnad plus en 90-graderssväng där det är som brantast. Lönlöst att försöka med 2wd när det är halt) och delvis för att underlätta upptagning/sjösättning av båten.

Vi långkör aldrig med släp, utan det handlar om max kanske 2 mil som man behöver kunna köra med tung last på släpet. Så en ren elbil funkar ju egentligen rätt bra till allt, utom just långresorna till fjällen när det kan bli kaos vid laddstolparna, eller att man inte har några stugor att hyra när man är låst till att det måste gå att ladda bilen plus att hunden ska vara välkommen... :D

Hittade en artikel om Volvos uppdaterade hybridsystem. Tydligen blir även elmotorn starkare (88 -> 145hk)

Jag behöver 4wd för att komma upp på tomten (bor på "landet", så jag har ca 60m infart med ca 10m höjdskillnad plus en 90-graderssväng där det är som brantast. Lönlöst att försöka med 2wd när det är halt) och delvis för att underlätta upptagning/sjösättning av båten.

Vi långkör aldrig med släp, utan det handlar om max kanske 2 mil som man behöver kunna köra med tung last på släpet. Så en ren elbil funkar ju egentligen rätt bra till allt, utom just långresorna till fjällen när det kan bli kaos vid laddstolparna, eller att man inte har några stugor att hyra när man är låst till att det måste gå att ladda bilen plus att hunden ska vara välkommen... :D
Okej ja sådant kan ju vara knepigt, vi bodde så i Åre. Bodde ovanför chokladfabriken på andra sidan e14, en jäkla uppfart på den tiden, man byggde om vägen upp när det blev nya hus byggda där så idag är det inga problem. Gled ner baklänges en vår med Saaben, men då var det så halt så grannen med Subaru lämnade sin bil nere vid vägen och gick upp istället. Jag gjorde ett till försök och backade upp istället och det gick fint men det vill man ju inte krångla med varje gång.

Två mil med släp är ju lugnt med ebil och till fjällen ser det inte ut att vara så stora hinder att ta elbilen. Inte längs e14 och 84:an iaf som jag frekventerar. Jag drar skotersläp till tjällen och då blir det jobbigt med elbil. Jag har aldrig sett att det är fullt på en tesla-station tror jag, varken Hudik, Sveg, Krokom, Mora, Gävle och ja vad det nu mer finns laddare som jag inte kommer på. Och det är väl anledningen till varför Tesla är det rimligaste alternativet som elbil i dagsläget

Hårbörsta, ett lite halvknepigt ortsnamn.

Krångligt som tusan om du inte här från Hälsingland då ligger det perfekt på tunga [Hårbööschta], men då vi var unga och flitiga besökare på krogen och hade rätt mycket gäster så räckte det att hoppa in i taxin och säga Hårbörsta vänster-vänster så visste dom var vi bodde :cool:

och jag fastnade aldrig med min Saab..
Nu är ju saab 9-3 och 9-5 dom i särklass bästa framhjulsdrivna bilarna på vinterväglag som någonsin tillverkats :)

När grannen tvärs över gatan försökte att ta sig igenom snödrivorna en tidig morgon efter ett ordentligt snöfall före plogbilen knuffat bort snön med en äldre volvo xc70 såg det mest ut som en juckande hund gav sig på en av snödrivorna, han fick backa tillbaka i sina egna hjulspår och parkera på sin uppfart. När jag åkte en stund senare med 9-5:an så tuggade den så snällt igenom drivorna och grannen fick ett par hjulspår att åka i.

Det är väl en elsäkerhetsaspekt på det också, har för mig det brukar hävdas att shukouttag inte är designade för den kontinuerliga belastning elbilsladdning innebär. Sedan kan man ju hävda att samma borde gälla när m+k-värmare går kontinuerligt, men det är ju lägre effekt och inget som hörs i debatten (vilket troligen spelar roll för de policies ett företag sätter upp).
F.ö. verkar det ju hål i huvudet att ha mv-stolpar med el påslagen hela tiden, de flesta brukar ju ha nån timer så att den ger el ex.vis 3 timmar innan inställd tid.
Min motorvärmare + kupevärmare ger totalt 1700 W vilket torde bli runt 7A. Detta står då på under minst 8h. Det är också det jag hört rekommenderas att man max bör belasta ett schukouttag med (ca 7-8A). Det skulle med andra ord inte bli högre belastning att ladda en bil i det uttaget då max laddströmmen skulle få ställas till 8A i bilen.

Det intressanta blir nu att elbilsägarna inte kan koppla in sin bil för att värma kupén innan avfärd vilket ofta är styrt från app i telefonen och därmed inte skulle stå på hela arbetsdagen vilket motorvärmarna gör.

Min motorvärmare + kupevärmare ger totalt 1700 W vilket torde bli runt 7A. Detta står då på under minst 8h. Det är också det jag hört rekommenderas att man max bör belasta ett schukouttag med (ca 7-8A). Det skulle med andra ord inte bli högre belastning att ladda en bil i det uttaget då max laddströmmen skulle få ställas till 8A i bilen.

Det intressanta blir nu att elbilsägarna inte kan koppla in sin bil för att värma kupén innan avfärd vilket ofta är styrt från app i telefonen och därmed inte skulle stå på hela arbetsdagen vilket motorvärmarna gör.
Visst är det så, men det kräver som du säger att elbilsägaren tänker till och ställer in rätt laddström. Inget jag skulle lita på om jag var ansvarig för stolparna. Sedan har ju mv kopplats in där i ”alla tider”, och sedan har de säkert läst detta också:
Ska nog mycket till för att nån som är ansvarig går emot det rådet. Och det behöver inte primärt handla om vad som är tekniskt möjligt, utan vad företaget och ansvarig person vill ta ansvar för.

Inte måste man väl ha elbilen inkopplad och på värmning hela dagen? Jag sätter på värmen innan jag klär på mig på morgonen och sen är det lagom när jag kommer ut och sätter mig, utan kabel.

Måste du inte ha väldigt kallt eller väldigt lite tak på bilen för att kupevärmaren inte ska slå av efter en stund? Att motorvärmare sen används bare en del av året gör också att det blir mindre orättvist.

Om arbetsgivaren sen inte är väldigt slösig bör de väl sätta tidur och temp-kontroll på uttagen? Det blir ju rätt snabbt många hundralappar som slösas till att värma folks bilar i onödan, pengar de säkert kan göra något roligare för?

• Gilla
Reactions: BJS
Måste du inte ha väldigt kallt eller väldigt lite tak på bilen för att kupevärmaren inte ska slå av efter en stund? A

Alla kupevärmare förutom en som jag ägt har inte den funktionen, dom har gått hela tiden när sladden suttit i väggen.

Inte måste man väl ha elbilen inkopplad och på värmning hela dagen? Jag sätter på värmen innan jag klär på mig på morgonen och sen är det lagom när jag kommer ut och sätter mig, utan kabel.
Bränslevärmare har hög effekt och värmer motorn snabbt. Elektrisk motorvärmare är på ca 350 w och det tar ett tag innan motorn blir påtagligt varm. Men en bra elektrisk kupévärmare kan få kupén varm rätt fort. Och "rent", bränslevärmare är rejält förorenande, har avhandlats tidigare i tråden.

• Gilla
Reactions: BJS
Bränslevärmare har hög effekt och värmer motorn snabbt. Elektrisk motorvärmare är på ca 350 w och det tar ett tag innan motorn blir påtagligt varm. Men en bra elektrisk kupévärmare kan få kupén varm rätt fort. Och "rent", bränslevärmare är rejält förorenande, har avhandlats tidigare i tråden.

Tror inte rymdkattens värmare förorenar nåt.

Var nån nollåtta som stängde av kranen på den närproducerade finelen

Rymdkatten bor väl i Skåne? Där kan elen vara riktigt skitig så här års, har jag hört.
Dansk olje/kolel, tysk kolel, polsk oljeel, tyskrysk gasel, och Karlshamnsk oljeel lär väl ingå i varierande mängd beroende på tidpunkt.

Blir det havsbaserad vindkraft istället, eller störde det utsikten?

Varje gång jag får reklam från elbolag om miljövänlig sol och vindkraft så brukar jag svara att jag vill ha kärnkraft, det är ingen som vill sälja det :(

Får nöja mig med att titta ut från Lomma hamn mot Barsebäck istället och drömma.

Varje gång jag får reklam från elbolag om miljövänlig sol och vindkraft så brukar jag svara att jag vill ha kärnkraft, det är ingen som vill sälja det :(

Får nöja mig med att titta ut från Lomma hamn mot Barsebäck istället och drömma.

Är priserna okej? Jag har absolut 0 koll på sådant men skulle gärna på något sätt slippa stödja vindkraftstramset. Helst vill jag ju ha vattenkraft i energimixen också förstås.
För min del faller det på abbonemangsavgiften (45kr/mån). Jag gör av med så lite (strax under 1000 kWh per år) att en sådan hög abbonemangsavgift slår rätt hårt på priset.

Vårt körmönster passar bra för laddhybrider, men det bör helst vara minst 5 mil "riktig" räckvidd på den för att funka klockrent.

De jag känner som haft laddhybrid har alla bytt till helelektrisk bil vid nästa bilbyte. Flera i "förtid". Det är definitivt ett sidospår i teknikutvecklingen. Behöver man dra tunga släp långa sträckor regelbundet eller har något annat edge case så kan det vara relevant i nuläget, men oftast inte skulle jag säga.

Ang gratis laddning - som jag sagt flera gånger, det är ett feltänk från början. Det innebär att den som behöver ladda alltid kommer till en upptagen stolpen för att någon är snål. Som nämns så är det en klick som gjort det till en sport att alltid ladda gratis - även om det innebär timmar av väntan och massa omvägar. På totalen förstör det bara. OK om ett köpcenter eller el butik vill locka kunder med det, men då ska man vara medveten om hur det fungerar. Jag tycker att "bortaladdning" ska vara lite dyrare än hemmaladdning just för att minska trycket på de laddplatserna så att de finns när de behövs.

Det är ett jäkla tjat om att man inte ska ladda i vanliga 220v-uttag. Med lite medvetenhet går det bra, men man kan ju inte brassa på 16A i ett hus med installation från 40-talet. 8-10A i en frisk installation är inga som helst problem.

Vi installerar snart riktiga trefasboxar i hela BRF men min temporära lösning är att ladda från ett blått CEE-uttag som är klassat för kontinuerlig 16A-last, dessutom kör jag bara med 10A som mest. Fungerar bra till 99% men trefasladdning 11kW gör att det krävs mindre planering.

För min del faller det på abbonemangsavgiften (45kr/mån). Jag gör av med så lite (strax under 1000 kWh per år) att en sådan hög abbonemangsavgift slår rätt hårt på priset.
Under 1000?!? Har du ingen spis? Kyl? Frys?

Vi kör slut på 4000-5000kWh/år, ren hushållsel, ingen värme eller elbilsladdning inräknat. Fem i familjen, två vuxna som jobbar hemma, egen tvättstuga.

Under 1000?!? Har du ingen spis? Kyl? Frys?
Ensamstående, bor i lägenhet. Kombinerad kyl/frys. Äter ute minst ett mål om dagen. Kunde tydligt se hur förbrukningen gick upp när jag började jobba hemma. En laptop och en skärm ökade förbrukningen med 15-20% :-)
(nja, troligtvis lite mer belysning och tv-tittande också)

Har kört lite vinterväg med V60 T8 och jämfört med en haldexbil är den rätt… spännande och inte så trygg som man kanske vill att en familjebil ska vara. Inte svårkörd, men en haldexbil är mer förutsebar och hittar på mindre hyss. minsta släpp leder också till att bensinmotorn startar i vanliga hybridläget. Allra helst om man gasar sig ur en sladd… Men det skulle jag förstås aldrig göra.

Utan att aktivt välja awd-läget där bensinmotorn körs konstant är framkomligheten i låg fart sådär. 235 sulor, dubbfritt, och bakhjulsdrift är inte fantastiskt när man sitter lite halvfast i/på snö och is. Kan knappt backa upp på egna uppfarten ibland. Av samma anledning skulle jag ducka ID4 och Enyaq i grundutförande (Även Ioniq5?) Svårt att se att de skulle vara bättre, och tester på nätet bekräftar det jag misstänker…

Uppdaterade förbrukningssiffror för v60 med takbox är förresten drygt 0,8 liter per mil över ca 45 mil motorväg och landsväg i vinterväglag. Gör elbil mer och mer lockande. Laddstolparna vid vår valda rastplats var dock alla upptagna hela stoppet så ändå rätt nöjd med att inte behöva ladda…

Så, ja, en elbil med verklig räckvidd på uppåt 55 mil med takbox hade definitivt varit funkis. Mindre, not so much eftersom det alltså inte fanns ladd att få tag på i halvtid och den laddning över lunchen jag annars kunnat göra denna gång hade fått utebli. Infrastrukturfrågan är än ett potentiellt riktigt problem om man åker längre från hemmet än en vanlig förlängningssladd.

• Gilla
Reactions: H.
Tror det. Sedan är jag inte helt säker på om de numer har riktig awd eller om det bara är när det finns nåt kvar i batteriet.
En polare som ska byta till sommaren (privatleasing) var först inställd på nån elbil, men hade landat i en V60 hybrid. Volvo hade nåt paket med ”all inclusive” och då landade det på ca 6000kr/månad vilket han tyckte var jättebra (jag tycker han är helknäpp då han kör skitlite, är nog inte ens 1000 mil/år). Han var särskilt nöjd med Volvos nya hybrid som ska ge uppåt 8 mil räckvidd på el jmf med ca 5 mil som det var tidigare. Dessutom skulle inte batteriet inkräkta nåt på bagageutrymmet.

Volvo har fossildrift på framhjulen o eldrift på bakhjulen på sina hybrider.
Så mer 2+2 hjulsdrift.

Nya hybriden gick in i produktion för en dryg månad sedan, så den har väl knappt nått kund ännu.

Infrastrukturfrågan är än ett potentiellt riktigt problem om man åker längre från hemmet än en vanlig förlängningssladd.

Det har sålts många bilar senaste året också, tror läget på totalen var bättre för ett år sen faktiskt.

Volvo har fossildrift på framhjulen o eldrift på bakhjulen på sina hybrider.
Så mer 2+2 hjulsdrift.

Nya hybriden gick in i produktion för en dryg månad sedan, så den har väl knappt nått kund ännu.
Ok, så fortsatt ingen riktig fyrhjulsdrift.

Ja, artikeln i Ny Teknik var fr september så det var väl då det presenterades, och då lär det vara nån månad innan det går i produktion. Som jag fattade min polare hade han lagt beställning nu i december och leverans i juni eller nåt (tror det är då han ska lämna tillbaka sin BMW).

Ensamstående, bor i lägenhet. Kombinerad kyl/frys. Äter ute minst ett mål om dagen. Kunde tydligt se hur förbrukningen gick upp när jag började jobba hemma. En laptop och en skärm ökade förbrukningen med 15-20% :-)
(nja, troligtvis lite mer belysning och tv-tittande också)
Jaha, här kommer förklaringen till höga elpriser. Fy på dig.

De jag känner som haft laddhybrid har alla bytt till helelektrisk bil vid nästa bilbyte. Flera i "förtid". Det är definitivt ett sidospår i teknikutvecklingen. Behöver man dra tunga släp långa sträckor regelbundet eller har något annat edge case så kan det vara relevant i nuläget, men oftast inte skulle jag säga.
Ja, jag tycker ju inte heller att det känns idealt men måste ju få henne med mig på tåget.

H, vad är vettig dragvikt? Mer än 1500 kg?
Lastvikt, vad behöver den vara på?

H, vad är vettig dragvikt? Mer än 1500 kg?
Lastvikt, vad behöver den vara på?
Jag kommer köra 1500 kg 30-släp (båt) två-fyra gånger per år, på kuperade vägar (10% lutning typ).

Sen är det normalt villasläp-körning, dvs sopor som ska till tippen, byggvirke, gruslass etc.

Så ska det vara en ren elbil är urvalet rätt begränsat och där har jag rätt bra koll.

Hybrider tror jag är bättre ur dragperspektiv, men sämre på många andra punkter.

Lastvikt på bilen... Det är nog främst en volymfråga. Två småbarn (men ingen vagn längre) och hundbur. Plus ständigt massa grejer som följer med vart man än ska.

Jag kommer köra 1500 kg 30-släp (båt) två-fyra gånger per år, på kuperade vägar (10% lutning typ).

Sen är det normalt villasläp-körning, dvs sopor som ska till tippen, byggvirke, gruslass etc.

Så ska det vara en ren elbil är urvalet rätt begränsat och där har jag rätt bra koll.

Hybrider tror jag är bättre ur dragperspektiv, men sämre på många andra punkter.

Lastvikt på bilen... Det är nog främst en volymfråga. Två småbarn (men ingen vagn längre) och hundbur. Plus ständigt massa grejer som följer med vart man än ska.
Laddhybrid med 1500 eller mer i dragvikt och nån form av 4wd finns inte heller så många.
På rak arm kommer jag på rav4 och Suzukis kopia, nya sorento och (gamla) outlander om nu den fortfarande säljs i Sverige.
Volvos nya har jag ingen koll på.
Borde finnas nån fler men kommer på nån
Sen får man kanse se upp med lastvikten om drakvikten är vettig.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp