[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är bättre att sprida ut lite snabbladdare här och där än att slösa resurser på att bygga in batterier med 100 mils räckvidd i bilarna. (För övrigt är det mer än räckvidd som ska fungera på ett fordon, många extremt rika kineser m fl som vill casha in på elbilsvågen men hur mycket man än vill så är det svårt att bygga bilar som håller och fungerar. Det tog Elon många år att bygga vettiga bilar och det är en gubbe som bygger rymdraketer vid sidan om)

weldion: håller med om att snåla dieselbilar är fint? men tittar man samma siffror för el så blir det nära nog 0?

inte blivit nån resa till Åre än men körde gbg Karlstad gbg i kraftigt snöfall för en vecka sedan och måste säga att polestar2an klarade det med bravur, som limmad mot vägbanan. Varmt och tyst, en fröjd att köra på el asså. Laddnätverket är ett reellt problem dock. Ionity har fyra platser i Karlstad och av tre besök där senaste veckorna har jag fått stå i kö innan man ens börjar ladda två gånger.

NON: den funkar nog galant som stadspendlare/andrabil för många
Det skall inte vara någon jämförelse mot el med dieselexemplet. Det handlar mer om att göra det som redan rullar på vägarna mer "miljövänligt" (minska utsläppen i alla fall).

En polare från hudiksvall var med och hämtade en lätt begagnad peugeot partner nere i vallentuna igår. Det lilla batteriet på 22,5 kWh visade sig ge en räckvidd på 70 till 80 km i gårdagens vinterväglag med en hastighet på max 100 km/h och värmen lågt ställd. Därav så planerades rutten med laddstopp var 55 kilometer för att ha lite marginaler och om jag tolkar hans inlägg rätt så gick det smidigt utan väntan vid laddarna på vägen men det tog ändå 8 timmar att ta sig de 30 milen, otroligt att det säljs bilar med så kort räckvidd.
Äh, det är ju bara dubbelt så lång tid som det tar att köra med en gammal hederlig bil?
Men tid är ju gratis, eller…:unsure:

Vad händer med andra utsläpp när man blandar i slaktrester och annat bös i dieseln? Att CO2 minskar är ju rätt klart om man går från fossilt till förnybart, men hur är det med sot, NOx, CO etc? Alltså sånt som påverkar lokalt snarare än globalt.

HVO är väldigt likt diesel. Det som gör att HVO inte helt uppfyller dieselstandarden (EN590) är den något lägre densiteten (och därmed också energivärdet).

HVO tillverkas på liknande sätt som fotogen, diesel och bensin genom att "råoljan" destilleras och plockas ut i olika fraktioner. Det innebär att motorerna inte behöver anpassas som med t ex förestrade oljor (FAME).

Innan destillationen tas syre bort från fettsyrorna (råoljan) i en process genom att väte tillsätts (därav namnet Hydrogenated Vegetable Oil). Även slaktavfall (som annars skulle bränts eller rötats till biogas) åker med i begreppet trots att det inte är vegetabiliskt.

Anledningen till att sotemissionerna blir något lägre än för vanlig diesel är att det saknas cykliska kolväten i vegetabiliska och animaliska oljor. Det är bara raka, ickeförgrenade kolkedjor som är lättare att förbränna. Sot är oförbränt bränsle och dubbelbindningar mellan kolatomer och cykliska kolväten är svårare att förbränna.

NOx bildas i förbränningen mellan syret och kvävet i luften vid tillräckligt höga temperaturer. Kvävet kommer inte från bränslet i sig. HVO har aningen lägre energiinnehåll än diesel och ger en liten, men försumbar minskning an NOx. Det är bilens avgasbehandlingssystem SCR/ASC- katalysatorer och/eller EGR-system som anger hur låga emissioner bilen släpper ut (Eu3, Eu4, Eu5 och nu gällande Eu6).

Partikelemissioner (sot och aska) filtreras av partikelfilter (finns i alla Eu6-dieselbilar) till i princip omätbara nivåer med dagens mätutrustning. CO och sot oxideras till CO2 i partikelfiltrets ädelmetallbeläggning (platina och palladium). Askan måste tvättas ur filtret genom att man plockar ut det och skickar det till en särskild anläggning. Bilen får ett nytt, eller tvättat filter. Askan kommer från motoroljans olika tillsatser.

HVO är väldigt likt diesel. Det som gör att HVO inte helt uppfyller dieselstandarden (EN590) är den något lägre densiteten (och därmed också energivärdet).

HVO tillverkas på liknande sätt som fotogen, diesel och bensin genom att "råoljan" destilleras och plockas ut i olika fraktioner. Det innebär att motorerna inte behöver anpassas som med t ex förestrade oljor (FAME).

Innan destillationen tas syre bort från fettsyrorna (råoljan) i en process genom att väte tillsätts (därav namnet Hydrogenated Vegetable Oil). Även slaktavfall (som annars skulle bränts eller rötats till biogas) åker med i begreppet trots att det inte är vegetabiliskt.

Anledningen till att sotemissionerna blir något lägre än för vanlig diesel är att det saknas cykliska kolväten i vegetabiliska och animaliska oljor. Det är bara raka, ickeförgrenade kolkedjor som är lättare att förbränna. Sot är oförbränt bränsle och dubbelbindningar mellan kolatomer och cykliska kolväten är svårare att förbränna.

NOx bildas i förbränningen mellan syret och kvävet i luften vid tillräckligt höga temperaturer. Kvävet kommer inte från bränslet i sig. HVO har aningen lägre energiinnehåll än diesel och ger en liten, men försumbar minskning an NOx. Det är bilens avgasbehandlingssystem SCR/ASC- katalysatorer och/eller EGR-system som anger hur låga emissioner bilen släpper ut (Eu3, Eu4, Eu5 och nu gällande Eu6).

Partikelemissioner (sot och aska) filtreras av partikelfilter (finns i alla Eu6-dieselbilar) till i princip omätbara nivåer med dagens mätutrustning. CO och sot oxideras till CO2 i partikelfiltrets ädelmetallbeläggning (platina och palladium). Askan måste tvättas ur filtret genom att man plockar ut det och skickar det till en särskild anläggning. Bilen får ett nytt, eller tvättat filter. Askan kommer från motoroljans olika tillsatser.
Tack för utmärkt snabbkurs!

Ja fast den kostnaden är ju inte beräknad på att du ska ”ladda ur” de mängderna som det blir när man laddar en elbil och inte bara kör motorvärmare
Blir ingen skillnad. Motorvärmaren står på med 7A hela dagen och det är vad som går att "ladda ur" med elbilen också.

Har efter lite fundering kommit fram till att det nog snarast handlar om "rättvisa". Bättre att alla bränner elen på att värma taken på bilarna åt kråkorna än att några skulle kunna köra några mil "gratis".

Håller med förutom det sista om partiklar som jag är rädd inte stämmer alls. Ultrafina partiklar som är de farligaste finns tex kvar, mer info tex här: https://www.transportenvironment.or...0_01_New_diesels_new_problems_full_report.pdf

Kör min opel insignia dieselbil på HVO och märker ingen skillnad alls på den totala förbrukningen. Den enda skillnaden som jag upplevt är att bilen inte vill tvångsregenerera partikelfiltret lika ofta när vi använt bilen till i stort sett enbart stadskörning en tid som den gjorde tidigare på vanlig diesel, så något måste vara mer än akademiskt bättre när det kommer till sotmängden mm som fångas i partikelfiltret.

Ja, man får göra det men det är väl mest en kompromiss.
Det är sällan jag behöver dra tungt och det är 2km till grusterminalen så jag har inte gjort det. Om ingen tittar backar jag fint runt hörn. Vet inte hur svårt testet är.
B96 är inte svårt om man kört lite med släp innan. Så pass grundläggande att det nästan borde vara ett krav även för körning av lätta släpvagnar.

Håller med förutom det sista om partiklar som jag är rädd inte stämmer alls. Ultrafina partiklar som är de farligaste finns tex kvar, mer info tex här: https://www.transportenvironment.or...0_01_New_diesels_new_problems_full_report.pdf
Ultrafina partiklar är svårmätta som sagt. I synnerhet när det gäller PEMS-utrustning. Emissionslagstiftningen ligger inte långt från vad som är praktiskt mätbart. Samtidigt har lagstiftningen också drivit på inte bara teknikutvecklingen när det gäller förbränningsmotorer och avgasrening, utan även mättekniken.

Men jag håller helt med om att dessa partiklar är farligare än större eftersom de går ända ner i alveolerna och kan passera in i blodet, vilket kan påverka kroppen på cellnivå. Större partiklar kan vara nog så dödliga. Då de påverkar andningsapparaten mer akut.

Senast ändrad:
Kör min opel insignia dieselbil på HVO och märker ingen skillnad alls på den totala förbrukningen. Den enda skillnaden som jag upplevt är att bilen inte vill tvångsregenerera partikelfiltret lika ofta när vi använt bilen till i stort sett enbart stadskörning en tid som den gjorde tidigare på vanlig diesel, så något måste vara mer än akademiskt bättre när det kommer till sotmängden mm som fångas i partikelfiltret.
Sot som saknar dubbelbindningar (HVO) mellan kolatomerna oxiderar lättare och behovet av tvångsregenerering minskar eftersom värmen och syret i avgaserna räcker att oxidera sotet i filtret. Antar att Opel triggar regenereringen när difftrycket över filtret övergår ett visst värde och med HVO nås den gränsen mer sällan.

En sak som jag noterade med HVO var att extravärmaren inte osade lika fränt som med diesel.

En polare från hudiksvall var med och hämtade en lätt begagnad peugeot partner nere i vallentuna igår. Det lilla batteriet på 22,5 kWh visade sig ge en räckvidd på 70 till 80 km i gårdagens vinterväglag med en hastighet på max 100 km/h och värmen lågt ställd. Därav så planerades rutten med laddstopp var 55 kilometer för att ha lite marginaler och om jag tolkar hans inlägg rätt så gick det smidigt utan väntan vid laddarna på vägen men det tog ändå 8 timmar att ta sig de 30 milen, otroligt att det säljs bilar med så kort räckvidd.
Finns massor av speditions och yrkesbilar, hemtjänst, etc som absolut inte går längre än 50-60 km om dagen. Är du företagare och är så dum att du lägger pengar på sånt du inte behöver blir du utkonkurrerad i en massa branscher så därför finns också efterfrågan på dessa bilar

Hittade en artikel om Volvos uppdaterade hybridsystem. Tydligen blir även elmotorn starkare (88 -> 145hk)
Volvo har väl jättekort räckvidd på el och det är väl låtsas-fyrhjusdrift på deras hybrider om jag inte minns fel? Plus att volvos kvalitet är väl ungefär som VW och ovanpå det är det kinesiskt.

Edit: Volvo har tydligen uppdaterat bilarna så nu har de vettig räckvidd:
Jag hämtade ut en ny V60 T8 i början av december, med nya större batterierna. Passar tydligen mitt körmönster väldigt bra, ligger på 80% el-användning än så länge och då är jag inte den som kör med ägg under gaspedalen.

Ja och vi hämtade en 21a v60 t6 som går ca 3 mil på el. Jag har 3 mil till jobbet så det blir ju perfekt (kan ladda på jobbet) åkte 17 mil i helgen då drog den 0.63 med 4pers och takbox;)

Finns massor av speditions och yrkesbilar, hemtjänst, etc som absolut inte går längre än 50-60 km om dagen. Är du företagare och är så dum att du lägger pengar på sånt du inte behöver blir du utkonkurrerad i en massa branscher så därför finns också efterfrågan på dessa bilar
Sen ska det tilläggas att denna inte verkar säljas längre. Nuvarande E-partner har ett pack på 50kWh.

Det har tagit mig lång tid att köra hem mina små elbilar från Gävle till Stockholm. Men efter det har jag bara behövt åka och stoppa i sladden när jag är klar med åkandet. Syftet var aldrig att resa resa långt, utan att pendla billigt. Din kompis kanske också har tänkt och även de som byggde bilen. Finns massor med tillämpningar där den bilen passar. Jag förmodar att den var ganska lågt prissatt och tillsammans med låg driftskostnad kan ge stor fördel för rätt ägare/företag.

Jag hämtade ut en ny V60 T8 i början av december, med nya större batterierna. Passar tydligen mitt körmönster väldigt bra, ligger på 80% el-användning än så länge och då är jag inte den som kör med ägg under gaspedalen.

Erkänn att den går iväg rätt så gött med plattan i mattan och
drivemode i powerläget :giggle:
Inte så många år sen man fick köpa Ferrari/Porsche för att
få den prestandan.
Nu pratar jag 0-100, inte miljö o räckvidd på el :sneaky:

Erkänn att den går iväg rätt så gött med plattan i mattan och
drivemode i powerläget :giggle:
Inte så många år sen man fick köpa Ferrari/Porsche för att
få den prestandan.
Nu pratar jag 0-100, inte miljö o räckvidd på el :sneaky:
Man kan ju hälla ut lite bensin i naturen bara för att det är kul förståss.

Förslaget var väl snarare att det skulle krävas högre behörighet för alla vagnar över 750 kg. Och rent krasst så är det nog befogat.
Möjligen för att folk kör fort vilket behörighet inte verkar bota.
Jag har inte sett så många olycket för att folk inte kan backa runt hörn eller vad som nu anses svårt

Det är garanterat säkrare och lättare att köra 4500kg med en modern bil på 2500kg än 3500 kg med en från 1982 på 1100kg.

Jag är oavsett inte så bekymrad. Det funkar i praktiken bra att dra ett lagom lass makadam med mitt kort. I alla fall om jag inte blir stoppad

Det är bättre att sprida ut lite snabbladdare här och där än att slösa resurser på att bygga in batterier med 100 mils räckvidd i bilarna. (För övrigt är det mer än räckvidd som ska fungera på ett fordon, många extremt rika kineser m fl som vill casha in på elbilsvågen men hur mycket man än vill så är det svårt att bygga bilar som håller och fungerar. Det tog Elon många år att bygga vettiga bilar och det är en gubbe som bygger rymdraketer vid sidan om)

weldion: håller med om att snåla dieselbilar är fint? men tittar man samma siffror för el så blir det nära nog 0?

inte blivit nån resa till Åre än men körde gbg Karlstad gbg i kraftigt snöfall för en vecka sedan och måste säga att polestar2an klarade det med bravur, som limmad mot vägbanan. Varmt och tyst, en fröjd att köra på el asså. Laddnätverket är ett reellt problem dock. Ionity har fyra platser i Karlstad och av tre besök där senaste veckorna har jag fått stå i kö innan man ens börjar ladda två gånger.

NON: den funkar nog galant som stadspendlare/andrabil för många

Hur blir räckvidden i rejält snöväder för P2?

Eller sponsra att barn får bryta kobolt under slavliknande förhållanden i Kongo om man är mer sugen på sånt.
Ja dom stackarna har ju gjort det sen man började avsvavla fossila bränslen. Men nu har det hela uppdagats genom fall på eget grepp och bättring har börjat. Bränslet blir väl lite dyrare för det går ju inte att återvinna men batterierna behöver inte längre kobolt som om det behövdes ändå var återvinningsbara. Win-win.

"Får jag tillbaka bränsle när jag saktar ned?"

Senast ändrad:
Litium/kobolt är just nu den teknik där man kan göra de energitätaste batterierna, men det finns andra metallpar på väg. T ex järn/mangan. Järn och mangan finns till skillnad från kobolt i princip över hela jorden och i större kvantitet vilket innebär att de inte blir konfliktmineral.

Järn/manganbatterier har inte samma energitäthet (än?), men har större potential att ge billigare batterier till fler än bara oss som har råd med en ID4, Polestar eller Tesla. Sedan är ju all gruvdrift problematisk, men det är de flesta mänskliga industriaktiviteter...

LFP-batterierna som används i Tesla Model 3 RWD ska vara koboltfria. Trivs också bra med att vara fulladdade vilket är en praktisk egenskap. Väger dock mer eftersom de har lägre energidensitet. Man kan uppenbarligen inte få allt. :) Long Range-modellerna har fortfarande vanliga batterier eftersom LFP blir för tunga och stora med den räckvidden.

Hur många centiliter tror du det handlar om under dessa ca 5 sekunder?
Det är naturligtvis inget man gör mer än någon enstaka gång emellanåt.
5 sekunders brum-brum -> en evighet av irritation över folk som för en jävla massa oväsen, kör för fort, osv

Jag drömmer om en ny körkortsklass där kravet är att fordonet inte KAN gå för fort, hålla för korta avstånd till cyklister/fotgängare osv. Sen att alla idioter som inte kan följa trafikregler, om de blir haffade, automatiskt bumpas ner till den körkortsklassen. FÖR EVIGT!

5 sekunders brum-brum -> en evighet av irritation över folk som för en jävla massa oväsen, kör för fort, osv

Jag drömmer om en ny körkortsklass där kravet är att fordonet inte KAN gå för fort, hålla för korta avstånd till cyklister/fotgängare osv. Sen att alla idioter som inte kan följa trafikregler, om de blir haffade, automatiskt bumpas ner till den körkortsklassen. FÖR EVIGT!
Hur gör vi med den stora skara cyklister som inte kan följa trafikregler? De orsakar också väldigt mycket irritation.

För evigt=

E2020-1206-2505_1.jpeg

Hur gör vi med den stora skara cyklister som inte kan följa trafikregler? De orsakar också väldigt mycket irritation.
De för inte lika mycket oväsen, förstör miljön och har ihjäl folk som dåliga bilister men när jag säger att folk som inte kan sköta sig i trafiken ska få ett nytt lite mer idiotsäkert körkort inkluderar jag såklart myndiga cyklister. Cyklisterna kommer fortfarande få köra för fort och mot rött men bara när de sitter på cykel

Vad finns det för alternativ för oss som vill kunna blåsa förbi alla bromsklossar i trafiken?
Låt oss säga 100-200 på under 10 sek. Porsche Taycan verkar fixa det på 6,4. Finns det nå bättre?

Du drömmer om självkörande bilar.

Det gör jag med.

Vad finns det för alternativ för oss som vill kunna blåsa förbi alla bromsklossar i trafiken?
Låt oss säga 100-200 på under 10 sek. Porsche Taycan verkar fixa det på 6,4. Finns det nå bättre?
Bättre att kolla 80-120 km/h om du bara vill om bromsklossar.

Sen vill jag tillägga att innan vi hade bilar fanns bara en trafikregel. Höger eller vänster sida. Enda anledningen till att vi har dem är för att bilster är en hopplös skara som envist försöker ha ihjäl sig själva och andra. Cyklister har å andra sidan alltid varit irriterande och jag tror folk tyckte lika dant på 1800-talet

Du drömmer om självkörande bilar.

Det gör jag med.
Jag tror att självkörande bilar (över klass 3) är långt bort. Att tvinga dem hålla hastighet och att bromsa för oskyddade trafikanter däremot, den tekniken finns idag

• Gilla
Reactions: .A.
Kan vara bra att ha lite att trycka med för att bli av med "rövslickarna" också, som ALLTID ligger tätt bakom utan att nånsin köra om oavsett hastigheten man själv håller?, helt otroligt fenomen egentligen!

En tidsfråga innan alla är där alltså. Den som säger sig aldrig göra fel ljuger eller har dålig självuppfattning.

Kan vara bra att ha lite att trycka med för att bli av med "rövslickarna" också, som ALLTID ligger tätt bakom utan att nånsin köra om oavsett hastigheten man själv håller?, helt otroligt fenomen egentligen!
Nån form av latent separationsångest gissar jag! Borde vara automatiska elchocker i ratten om man ligger för nära i landsvägsfart!

Om man tycker det är jobbigt att köra bil finns det ju tåg och buss istället (eller T-bana, verkar ju mest vara 08:or som gnäller ?)

Gasa fullt upp till 100 från en motorvägspåfart behöver inte vara olagligt...

Det är ganska bra att "blåsa rent" systemet emellanåt för att slippa igensatta partikelfilter/katalysatorer mm,
lite som att bromsa hårt ibland för att inte bromsbeläggen skall fastna i oket.
Därför skulle jag aldrig köpa en bil som jag leasat eftersom jag aldrig gasar eller bromsar hårt. :giggle:

Den drog 20,0 upp och 22,5 hem när det var som mest snö. 75/22,5 =~ 33,3 mil.
Den fyrhjulsdrivna drar betydligt med dock..
Går RWD ok i vinterväglag? Om man tänker sig lite motlut typ brant uppfart där det inte går att ta fart etc, stått parkerad ute där det lutar neråt.

Typiska ställen jag gått på en nit med min gte som aldrig hade hindrat någon av mina gamla saabar..?

Går RWD ok i vinterväglag? Om man tänker sig lite motlut typ brant uppfart där det inte går att ta fart etc, stått parkerad ute där det lutar neråt.

Typiska ställen jag gått på en nit med min gte som aldrig hade hindrat någon av mina gamla saabar..?
Framhjulsdriven faktiskt, safety first på Hisingen vet du? Jag blev positivt överraskad faktiskt, kändes tryggt att köra om i snö. Har inte stresstestat i isbacke än. Har hört att elmotorer har bättre antispin än mekaniska lösningar mellan hjul och förbränningsmotor men det är inget jag är påläst på direkt.. om du kör mycket i vinterväglag kanske en fyrhjulsdriven historia är att föredra dock

• Gilla
Reactions: .A.
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp