[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
För att du skall ha batteri, styrning och tillverkningsvolymer också. Dessutom hämta in ett försprång på hundra år och riva en vägg av motsträvighet, rädsla och protektionism. Det klarar man nog på ca 20 år eftersom det är bättre och nödvändigt.

Köper inte detta!
Ett stort batteri är dyrt, visst.
Men att det är dyrare än hela fossildrivlinan köper jag inte.
Utvecklingsdelen är ju nästan gratis då tekniken funnits sedan dom första eldrivna symaskinerna,
gaspedalen på golvet och en elmotor som snurrar. Resten är ju copypaste från fossilbilen.
Med lite injusteringar.

Det absolut dummaste som finns är ju att en "ren" elbil är dyrare än en hybrid som har båda drivlinorna!

Att byta till el kostar säkert mindre än att helt byta modell.
För Volvo, att byta från gamla XC90 till nya t.ex.
Detta är vad jag tror, inte vetenskapligt bevisat!

Köper inte detta!
Ett stort batteri är dyrt, visst.
Men att det är dyrare än hela fossildrivlinan köper jag inte.
Utvecklingsdelen är ju nästan gratis då tekniken funnits sedan dom första eldrivna symaskinerna,
gaspedalen på golvet och en elmotor som snurrar. Resten är ju copypaste från fossilbilen.
Med lite injusteringar.

Det absolut dummaste som finns är ju att en "ren" elbil är dyrare än en hybrid som har båda drivlinorna!

Att byta till el kostar säkert mindre än att helt byta modell.
För Volvo, att byta från gamla XC90 till nya t.ex.
Detta är vad jag tror, inte vetenskapligt bevisat!
Egentligen kvittar det ju vad TK är. Som jomper skrev för nån vecka sedan så räknar ju kunderna på TCO, och eftersom driftkostnaderna generellt blir avsevärt lägre med elbil så finns det alltså utrymme för biltillverkarna att ta ut ett mycket högre pris för själva bilen. Det viktiga är att TCO för kunden blir lägre än för motsvarande ICE-bil. Så se det som att en del av det du idag betalar till OKQ8 kommer du när du köper elbil betala till ex.vis Volvo istället.

Försäljningspris behöver inte vara en direkt spegling av tillverkningskostnad. Idag är efterfrågan så stor på elbilar att biltillverkarna inte hinner producera i den takt de säljs. Då kan de hitta på vilka priser de vill i princip.

För övrigt är en Toyota Rav4 AWD laddhybrid dyrare än Hyundai Ioniq5 AWD.

Alla nya elbilar (som har avsevärt bättre prestanda än äldre) är byggda på rena elbilsplattformar. Det går ju självklart att göra jättemycket optimeringar när hela arkitekturen ändras. Men kostnaden för de nya plattformarna måste ju tas någonstans och innan volymerna kommer blir det dyrt. Sen kommer ju fler och fler bilar på samma plattformar, men det tar väl sin tid (tyvärr).

Visst, men var kommer elen ifrån va min fråga?
Hjälper ju inte hur mycket man minskar med om det inte finns något att stoppa in!
Vi har överskott nästan alla dagar hela året runt. Det behövs inte mycket förändringar för att få loss mer per person. Det är högst sannolikt att solceller kan användas enskilt och i större anläggningar för att avlasta andra system när solen skiner. Vi hinner skaffa nya typer av buffertar och kan säkert få fram stora vätgasanläggningar samt verk som eldar den flis mitt i vintern som vi nu eldar året om. Jag kan inte sia en exakt framtid. Men det kommer gå att ställa om. Dessutom måste ju länderna som inte kan stå på egna ben ta tag i sina problem och lösa sin försörjning själva. Alla länder som har mer sol och sällan minusgrader bör ju ha en enklare promenad. Jag tror mest på att komplettera med stationär vätgas samt pumpkraft hos oss. Tror mest på vätgas då den inte kan frysa. Som jag nämnt nån gång förut kan de gott låta reaktorhallarna stå kvar och använda hela säkerhetsområdet inklusive personal till vätgasanläggningar istället. Allt finns där inklusive matningar, transformatorer, ställverk, vatten och pumpar. Det skall komma att kosta miljarder att plocka ned kärnkraftsverken, låt dem stå och lägg pengarna på konvertering till vätgas.

Fisker Ocean med solpaneler på taket. Vad tror vi om den?
Hur mycket el får man från solpaneler på, säg, ett normalt kombitak? Lär väl inte räcka för den som pendlar med bilen varje dag, men för oss som cyklar eller åker kollektivt och har bilen mer eller mindre stående hela veckorna, hur mycket får man in i batteriet under arbetsveckan med en sån lösning?

edit: solceller verkar ge ca 150W/m2, så man får nog vara glad om man får ihop 1-2 kWh per dag.

Senast ändrad:
Har bara kört Tesla mer än marginellt men antispinn på den är magiskt bra. Det går att stampa fullt på sommaren med bakhjulsdrift utan minsta tendens till hjulspinn trots 300+ hk och fullt moment från noll.

På vintern blinkar det lite om antispinn-indikeringen och bilen känns klart slöare vid fullgasaccelleration om det är blött eller halt ute men det känns inte alls i bilen i övrigt. Antisladd är också väl kalibrerad. Lite släpp tillåts men inte mer än så.

Förra VW:n med 150 hk spann lätt loss med framhjulen om man försökte gasa iväg för fort från noll och ströp då effekten markant, men lite lite för sent och alldeles för mycket.

Sen är det förstås delvis en effekt av bakhjulsdrift istället för framhjulsdrift också.
Hur fungerar regenereringen vid svår halka? Förstår att det är olika från bil till bil och kanske även olika för samma modell med olika produktionsdatum men vore ändå intressant med erfarenhet från nån som prövat på riktigt.

Hur mycket el får man från solpaneler på, säg, ett normalt kombitak? Lär väl inte räcka för den som pendlar med bilen varje dag, men för oss som cyklar eller åker kollektivt och har bilen mer eller mindre stående hela veckorna, hur mycket får man in i batteriet under arbetsveckan med en sån lösning?
Sono Sion har också solpaneler. De anger 30 km körsträcka per dygn vid ideala förhållanden. Man kan väl anta att det i praktiken är hälften här i norr och inte alla dagar. Men vi kan väl för skojs skull säga att potentialen är 270 dygn och vi prickar in 15 km vid hälften av de dagarna. Med det sättet att räkna får man 200 gratismil om året. Ganska ok tycker jag även om det inte känns magiskt. Men på GC kanske de prickar 25-30 km 250-300 dagar om året och då börjar det nog bli påtagligt bra för den som bor på en liten ö. Personligen är jag övertygad om att man skall ha en stationär anläggning att hämta ifrån i Sverige. Sitt tak tex.

Hur fungerar regenereringen vid svår halka? Förstår att det är olika från bil till bil och kanske även olika för samma modell med olika produktionsdatum men vore ändå intressant med erfarenhet från nån som prövat på riktigt.
Det finns olika lösningar. Min Ion har ganska kraftig regenerering. Det funkar bra på vintern man bara kör och bilen håller farten utan konstigheter. Bromsar jag så blir det som att bromsa som vanligt. Amperan har två driftlägen D och L. Där kan man välja mängden regenerering och L är kraftigast. Fiaten har svagare regenerering än de andra men den förstärks när jag blandar i bromspedalen. Ingen av bilarna är nyckfull och eldrift en gör att man kan köra väldigt mjukt. Jag har "panikbromsat" för vilt med alla utan problem. Bör nog lägga till att jag kör lagligt och en panikbromsning är snarare från 80 än 120 km/h. Man kan nog säga att regenereringen förhindrar onödiga fartökningar som kan leda till problem genom att anpassa litegrann hela tiden vid behov.

Angående regenerering finns det ett undantag man kan behöva veta. Jag bor högst upp i en backe. När bilen körs ut hemifrån fulladdat kommer den ha dålig regenerering nedför backen. Särskilt påtagligt i Fiaten, detta beror på att man inte kan återföra all rörelseenergi till batteriet utan att överladda det. Därför är regenereringen sämre just då. Kan var bra att veta om någon skaffar elektrisk sparkcykel. Är de inte tillräckligt väl designade i styrsystemet är det bättre att börja nedanför första backen.

edit: solceller verkar ge ca 150W/m2, så man får nog vara glad om man får ihop 1-2 kWh per dag.
Din "Edit" hamnar nog i närheten av min uppskattning på 200 mil per år. Men enskilda veckor kan nog bli bra med ditt resmönster. Jag tycker det verkar bökigt för att man vill börja stå på en viss plats med mycket exponering, hur tål de skador, kan man ha takräcke? I Sions fall kan man inte ha takräcke. Ett jätteminus för mig som har kajaker.

Din "Edit" hamnar nog i närheten av min uppskattning på 200 mil per år. Men enskilda veckor kan nog bli bra med ditt resmönster. Jag tycker det verkar bökigt för att man vill börja stå på en viss plats med mycket exponering, hur tål de skador, kan man ha takräcke? I Sions fall kan man inte ha takräcke. Ett jätteminus för mig som har kajaker.
Ja, och energiökningen av att ha bilen stående exponerad för vädret (kylning på sommaren, värma bort frost på vintern) lär ju snabbt äta upp den lilla energi man kan vinna på det.

I min femårsplan ingår solceller på taket av huset istället...

Ja, och energiökningen av att ha bilen stående exponerad för vädret (kylning på sommaren, värma bort frost på vintern) lär ju snabbt äta upp den lilla energi man kan vinna på det.

I min femårsplan ingår solceller på taket av huset istället...
Samma här. Jag vill dessutom fylla och eventuellt tappa av privat från min nästa elbil. De jag har är för gamla för V2G, V2L och V2H. Med ett större batteri i bilen får jag anledning att låta den stå och ladda, och då kanske jag cyklar mer de där soliga fina dagarna.

• Gilla
Reactions: BJS
Om solcellerna på biltaket med all tillhörande infrastruktur från beslag till sladdar ökar vikten (konstigt vore det annars) så blir nettoeffekten ännu mindre. Känns mer som en gimmick. Fast SAABs gamla framtidsvision från 80-talet hade solceller för klimatanläggningens skull så att man alltid skulle kunna kliva in i en skön bil både sommar och vinter.

Samma här. Jag vill dessutom fylla och eventuellt tappa av privat från min nästa elbil. De jag har är för gamla för V2G, V2L och V2H. Med ett större batteri i bilen får jag anledning att låta den stå och ladda, och då kanske jag cyklar mer de där soliga fina dagarna.
Och cykla soliga dagar gör ju dessutom gybben glad! Win-win

Är vi så duktiga som vi tror egentligen?

Senast redigerad av en moderator:

Eller tror att allt blir bra genom att köpa nya saker.

Nej. Vi är för rika. Enklaste sättet att få bra score på det indexet är att återvända till svensk levnadsstandard anno 1880.

Nu kollade jag inte länken men nej, vi är inte bra nog. Ingen ursäkt för att inte göra så gott man kan ändå. Globala modeller måste nog utgå från vad som krävs för att befinna sig på platsen, kallt/varmt, tillgång till lokal föda och rent vatten samt om man är många på ytan eller om det är stora avstånd. Många modeller ger en bara dåligt samvete, låg inspiration och en känsla av maktlöshet. Hur såg bilden ut på en person varje decennium 50 år bakåt? Bättre/sämre? Förhoppningsvis är vi bättre nu och på väg till ännu bättre.

Det handlar väl i mångt och mycket om konsumtionen, så länge vi fortsätter konsumera i samma omfattning ser jag inte hur något ska bli reellt bättre, och att människor generellt skulle sluta med det är nog inte troligt, bara andra prylar, nu snurrar ju hjulen snabbare än nånsin iom elektrifieringen och allt runtomkring det kräver, så lite 1800-tal krävs nog om det ska lösas egentligen? men jag är minsann inte mycket bättre själv med konsumtionen.

Senast redigerad av en moderator:
Är personligen väldigt kluven till elbilar överlag,och hur alla argument vänds till resp ägares fördel.

Att det är en vinst för miljön är inget jag ifrågasätter,absolut inte!

Men tror att merparten som köper en elbil idag inte gör det för enbart miljön,utan endast för vinsten i den egna plånboken!
Lägre vägskatt,ladda gratis i gemensamma motorvärmarutag,ladda gratis på kommunala parkeringar osv.
Dvs "bränslekostnader" som i princip någon annan betalar.
Och laddar man "legalt" hemma i laddstolpe blir väl ändå milkostnaden mindre än med dagen skyhöga dieselpris.
Sen att man uppfattas som milöns förkämpe i grannskapet är ju fint,men huvudmålet är att man själv sparar pengar!!

Men cynisk som jag är,tror jag aldrig staten skulle släppa intäkterna från bränsleskatten....minskar intäkterna från bensin/diesel måste kulorna in på annat håll....summan ska vara konstant!
Först får dom alla köpa elbil,subventioner och andra lockmedel.....sen kommer typ kilometerskatten tillbaka,chockhöjning av elskatten,skatt/"avgift" på att äga elstolpe osv.
Inte fan kommer det vara "billigt" för gemene man att åka elbil i framtiden,så naiv kan man inte vara och tro det?
Handlar om att kunna visa upp att Sverige minsann ligger i förgrunden i miljökampen,men kreti och pleti ska betala kalaset.

Sen lite paradox på elanvändandet....vi ska spara el då nätet inte kan leverera hur mycket som helst,(jo i min värld så har vi "elbrist" i Sverige!!)....men elbil ska alla ha,det köps konsumtionsvaror som drivs av el till höger och vänster,smarta hem ska alla ha....att kunna styra tvättmaskinen med mobilen är väl livsnödvändigt?
Dataanvändningen är enorm,allt ska styras av datorer,och alla ska jobba med datorer....som drar ström.
Att köpa elbil och säga man är miljökämpe samtidigt som hela ens liv styrs av mobiler och datorer,och man har hela sitt hem smockfullt med eldrivna prylar är ju lite ihåligt...

Har själv inte elbil,bara dieselbilar,och nästa bil vi köper inom det närmaste blir nog diesel det med.
Försöker spara el,eller rättare sagt bara använda det jag behöver,men jagar inte kW hit och dit....det som går åt,det går åt,inget jag egentligen bryr mej om.
Självklart...om elpriset sticker till typ 10 spänn per kW får man väl börja tänka på om svarven ska startas egentligen....för jag är som alla andra,när min plånbok blir lidande reagerar jag,men först då kanske.?

Det handlar väl i mångt och mycket om konsumtionen, så länge vi fortsätter konsumera i samma omfattning ser jag inte hur något ska bli reellt bättre, och att människor generellt skulle sluta med det är nog inte troligt, bara andra prylar, nu snurrar ju hjulen snabbare än nånsin iom elektrifieringen och allt runtomkring det kräver, så lite 1800-tal krävs nog om det ska lösas egentligen? men jag är minsann inte mycket bättre själv med konsumtionen.
Va, menar du att man inte ska få byta ut fullt fungerande kök vart 10e år, tapetsera/måla om när vardagsrummet ”känns” trist efter nåt år, hyra (aka privatleasa) ny bil vart 3e år, köpa ny cykel varje år, köpa ny mobil varannat år, eller flyga iväg på semesterresa ett par ggr per år?
Räcker det inte att leasa en elbil och vara emot kärnkraft för att vara miljövänlig längre?

Är personligen väldigt kluven till elbilar överlag,och hur alla argument vänds till resp ägares fördel.

Att det är en vinst för miljön är inget jag ifrågasätter,absolut inte!

Men tror att merparten som köper en elbil idag inte gör det för enbart miljön,utan endast för vinsten i den egna plånboken!
Lägre vägskatt,ladda gratis i gemensamma motorvärmarutag,ladda gratis på kommunala parkeringar osv.
Dvs "bränslekostnader" som i princip någon annan betalar.
Och laddar man "legalt" hemma i laddstolpe blir väl ändå milkostnaden mindre än med dagen skyhöga dieselpris.
Sen att man uppfattas som milöns förkämpe i grannskapet är ju fint,men huvudmålet är att man själv sparar pengar!!

Men cynisk som jag är,tror jag aldrig staten skulle släppa intäkterna från bränsleskatten....minskar intäkterna från bensin/diesel måste kulorna in på annat håll....summan ska vara konstant!
Först får dom alla köpa elbil,subventioner och andra lockmedel.....sen kommer typ kilometerskatten tillbaka,chockhöjning av elskatten,skatt/"avgift" på att äga elstolpe osv.
Inte fan kommer det vara "billigt" för gemene man att åka elbil i framtiden,så naiv kan man inte vara och tro det?
Handlar om att kunna visa upp att Sverige minsann ligger i förgrunden i miljökampen,men kreti och pleti ska betala kalaset.

Sen lite paradox på elanvändandet....vi ska spara el då nätet inte kan leverera hur mycket som helst,(jo i min värld så har vi "elbrist" i Sverige!!)....men elbil ska alla ha,det köps konsumtionsvaror som drivs av el till höger och vänster,smarta hem ska alla ha....att kunna styra tvättmaskinen med mobilen är väl livsnödvändigt?
Dataanvändningen är enorm,allt ska styras av datorer,och alla ska jobba med datorer....som drar ström.
Att köpa elbil och säga man är miljökämpe samtidigt som hela ens liv styrs av mobiler och datorer,och man har hela sitt hem smockfullt med eldrivna prylar är ju lite ihåligt...

Har själv inte elbil,bara dieselbilar,och nästa bil vi köper inom det närmaste blir nog diesel det med.
Försöker spara el,eller rättare sagt bara använda det jag behöver,men jagar inte kW hit och dit....det som går åt,det går åt,inget jag egentligen bryr mej om.
Självklart...om elpriset sticker till typ 10 spänn per kW får man väl börja tänka på om svarven ska startas egentligen....för jag är som alla andra,när min plånbok blir lidande reagerar jag,men först då kanske.?
Hur tänker du runt skillnaden mellan att fylla din bil med något som kommer ur ett hål i marken i Mellanöstern, och något som kom från ditt hustak tre kvartal av fyra?

Hur tänker du runt skillnaden mellan att fylla din bil med något som kommer ur ett hål i marken i Mellanöstern, och något som kom från ditt hustak tre kvartal av fyra?
För det första kommer inte svensk bensin och diesel från ett hål i marken i Mellanöstern, och för det andra är det långt ifrån alla som har nåt eget hustak att sätta solceller på.

Glöm inte poolen!
Va, menar du att man inte ska få byta ut fullt fungerande kök vart 10e år, tapetsera/måla om när vardagsrummet ”känns” trist efter nåt år, hyra (aka privatleasa) ny bil vart 3e år, köpa ny cykel varje år, köpa ny mobil varannat år, eller flyga iväg på semesterresa ett par ggr per år?
Räcker det inte att leasa en elbil och vara emot kärnkraft för att vara miljövänlig längre?
Du glömde poolen..?

För det första kommer inte svensk bensin och diesel från ett hål i marken i Mellanöstern, och för det andra är det långt ifrån alla som har nåt eget hustak att sätta solceller på.
Finns det svensk bensin? Oavsett så är det ena från solen och in i fordonet, det andra är en herrejösses apparat innan fordonet nås. Alla tak gemensamt gör ju att du kan ladda någon annan stans men ändå vara relativt neutral. Vad säger att du inte kan köpa en andel om du saknar eget tak?

Finns det svensk bensin? Oavsett så är det ena från solen och in i fordonet, det andra är en herrejösses apparat innan fordonet nås. Alla tak gemensamt gör ju att du kan ladda någon annan stans men ändå vara relativt neutral. Vad säger att du inte kan köpa en andel om du saknar eget tak?
Behövs det inga solceller för att få in solenergin i batteriet på fordonet? Hur tillverkas dem?

Inget jag direkt kan påverka faktiskt!
Har inga solceller,och inget jag kommer sätta upp.
Och att köpa elbil är inget alternativ för oss,så då kör jag modern,snål diesel istället.
Självklart är elbil säkert bättre för miljön när du KÖR bilen kontra fossil,därom står inga tvivel,så där är vi överens.
Men i mitt fall är det inget option i dagsläget.

Och ang solceller...är det inte bra subventioner på det?
Dvs man "tjänar" själv på att sätta upp,och staten,dvs kreti och pleti står för resten av notan?
Och sen får man billig "tankning" av bilen?

Hur många har satt upp solceller UTAN att ha gjort en kalkyl på det och sett att man tjänar SJÄLV på det?
Hur många sätter upp solceller och bara tänker på miljön,och ignorerar kostnad/vinst?

Det jag menar är att elbil är säkert bra,men den stora boomen i elbilsleasing beror inte på att folk helt plötsligt blivit frontkämpar i miljökampen....man ser att man sparar pengar!!!
(Så man kan köpa mer prylar till sitt appstyrda hem kanske?)?

Senast ändrad:
Så man kan köpa mer prylar till sitt appstyrda hem kanske?)
Fler köpte dator och stor-tv i fjol
Försäljningen av hemelektronik blev lika stor 2021 som rekordåret dessförinnan, 2020. Detta trots ett tapp i försäljningen i slutet av året, enligt Elektronikbranschen.
Försäljningen av datorer ökade med hela 27 procent under fjolåret, jämfört med 2020. Även spelkonsoler och stora tv-skärmar (65 tum och större) såldes i högre utsträckning, medan varugruppen tv som helhet backade, enligt Elektronikbranschen.
Försäljningen av mobiltelefoner och kameror ökade marginellt, med två respektive en procent.

(TT)

Försäljningen av hemelektronik blev lika stor 2021 som rekordåret dessförinnan, 2020. Detta trots ett tapp i försäljningen i slutet av året, enligt Elektronikbranschen.
Försäljningen av datorer ökade med hela 27 procent under fjolåret, jämfört med 2020. Även spelkonsoler och stora tv-skärmar (65 tum och större) såldes i högre utsträckning, medan varugruppen tv som helhet backade, enligt Elektronikbranschen.
Försäljningen av mobiltelefoner och kameror ökade marginellt, med två respektive en procent.

(TT)

Lokalproducerade varor?? ???
Määhh....är ju gjort i Kina,skit samma,vi i Sverige är ju miljövänligaste i Världen!!?

(TT)

Vi blir fler så allt bör öka. Man kan låta bli att skaffa barn, eller nöja sig med ett.

Nu kollade jag inte länken men nej, vi är inte bra nog. Ingen ursäkt för att inte göra så gott man kan ändå. Globala modeller måste nog utgå från vad som krävs för att befinna sig på platsen, kallt/varmt, tillgång till lokal föda och rent vatten samt om man är många på ytan eller om det är stora avstånd. Många modeller ger en bara dåligt samvete, låg inspiration och en känsla av maktlöshet. Hur såg bilden ut på en person varje decennium 50 år bakåt? Bättre/sämre? Förhoppningsvis är vi bättre nu och på väg till ännu bättre.
Kan denna länk ge den statistik du tänker på?
I länken står även orsakerna till Sveriges trendbrott.

Behövs det inga solceller för att få in solenergin i batteriet på fordonet? Hur tillverkas dem?

Kan denna länk ge den statistik du tänker på?
I länken står även orsakerna till Sveriges trendbrott.
Tack. Jag ber om ursäkt för min frånvaro av svar. Har varit ute och snöröjt min backe och hos min gamla granne. Nu ska jag titta på länken, men anar redan nu att vi varit proaktiva på alla möjliga sätt och därför nu måste exportera el till en del länder som verkar ha haft noll framförhållning.

Senast ändrad:
AndersJB problemet med att koldioxidhalten i atmosfären ökat kraftigt i 100 år är att vi tagit upp kol olja och gas från marken och sett till att det hamnat i atmosfären.

Ang konsumtionen så hoppas jag att mänskligheten med regelverk styr produktionen av prylar mot att de ska hålla längre, att man tänker två ggr innan man köper något samt att ekonomin kan hållas gående genom större handel av tjänster och mjukvara. Verkar dock dystert då det varit rätt mycket snack om klimatet 2021 och likförbannat slår julhandeln rekord och halva släkten får prylar de bara kommer slänga i förrådet ?‍♂️

Aldrig mött någon så finetlig till förändring, men det är trots allt förändringen som gör att du kan sitta och interneta med en massa andra människor. Kör man med dina knep kan man ju säga "hur tror du elen till din dator utvinns? Hur tror du att du kan sitta på internet året runt, vet du vad som krävs för det?" Köp en fäbodvall och gå off grid kanske är det bästa på många sätt och vis. Fascinerande att ingenting nytt någonsin är bra, men det du har anammat det fungerar ju kanon.

För övrigt så är ju privatleasing ungefär som vilket lån som helst. Misstänker att det leasas för fossilbilar än elbilar fortfarande.

Senast ändrad:
Ekonomifaktalänken var intressant. Enligt den bryter man kurvan genom att minska fossil förbränning, byta till andra ej fossila bränslen och öka kärnkraft. Styrmedlet var tvång genom kris och höga priser. Resultatet ett trendbrott som går emot den globala trenden från och med 1970. Alltså bör det göra stor skillnad om vi kör fordon på el utan större problem i tre kvartal och hittar på lite alla möjliga kompletterande former av förbränningslösningar för att klara toppeffekt det fjärde, så länge det inte är fossilt.

Aldrig mött någon så finetlig till förändring, men det är trots allt förändringen som gör att du kan sitta och interneta med en massa andra människor. Kör man med dina knep kan man ju säga "hur tror du elen till din dator utvinns? Hur tror du att du kan sitta på internet året runt, vet du vad som krävs för det?" Köp en fäbodvall och gå off grid kanske är det bästa på många sätt och vis. Fascinerande att ingenting nytt någonsin är bra, men det du har anammat det fungerar ju kanon.

För övrigt så är ju privatleasing ungefär som vilket lån som helst. Misstänker att det leasas för fossilbilar än elbilar fortfarande.
Så man skall bara blunda och köpa allt som sägs vara miljövänligt?
Det är väl bra att kolla upp miljönyttan och om man verkligen måste byta till något annat? Solceller har varit på tapeten i ett radioprogram för inte så lång tid sedan. Fanns massor av solcellstillverkare i Tyskland somhelt konkurerades ut av Kina med lite tveksamma arbetsmetoder.
I samma radioprogram nämndes den enda svenska tillverkaren som ställde om från CD-tillverkning till tillverkning av solceller.

På samma sätt som vi verkar kunna tillverka batterier för kommande storskalighet inom landet kan vi väl tillverka solceller storskaligt. Varför gnälla över det som dykt upp hittills när vi har grymma möjligheter att göra bra saker själva som hämtar energi från solen i typ trettio år utan ytterligare insatser. Hela kedjan är värdeskapande och med volymer följer lägre priser.

På samma sätt som vi verkar kunna tillverka batterier för kommande storskalighet inom landet kan vi väl tillverka solceller storskaligt. Varför gnälla över det som dykt upp hittills när vi har grymma möjligheter att göra bra saker själva som hämtar energi från solen i typ trettio år utan ytterligare insatser. Hela. Kedjan är värdeskapande och med volymer följer lägre priser.
Ja, det är väl en god sak som Corona fört med sig. Att en del produktion plockas hem från Kina.
Känns bra att korta transportledet och att serierna kan minska och förhoppningsvis minska risken för spill i och med det.

1 kvm solceller beräknas i Sverige producera 200kWh. När de sitter på ett hustak i ett antagligen mera optimerat läge än på ett biltak.

Tillvalet solceller på taket kostar på Ioniq 5 19900 kr. Tror det är bättre att lägga pengarna på solceller hemma isåfall, på bilen blir det inte något mer än en gimmick eftersom de inte ens kommer ge 100 mil om året.

1 kvm solceller beräknas i Sverige producera 200kWh. När de sitter på ett hustak i ett antagligen mera optimerat läge än på ett biltak.

Tillvalet solceller på taket kostar på Ioniq 5 19900 kr. Tror det är bättre att lägga pengarna på solceller hemma isåfall, på bilen blir det inte något mer än en gimmick eftersom de inte ens kommer ge 100 mil om året.
Åså parkerar man i garaget hela tiden!

Så man skall bara blunda och köpa allt som sägs vara miljövänligt?
Det är väl bra att kolla upp miljönyttan och om man verkligen måste byta till något annat? Solceller har varit på tapeten i ett radioprogram för inte så lång tid sedan. Fanns massor av solcellstillverkare i Tyskland somhelt konkurerades ut av Kina med lite tveksamma arbetsmetoder.
I samma radioprogram nämndes den enda svenska tillverkaren som ställde om från CD-tillverkning till tillverkning av solceller.
Det man ska tänka på när det gäller Kina och solceller är att det inte bara är med pris de konkurrerat ut många andra tillverkare, de är dessutom tekniskt världsledande. Ex.vis är Huawei (ja samma Huawei som Sverige stängde ute fr 5G-utbyggnaden) världsledande på inverters för solceller, och det sitter troligen sådana i de flesta anläggningar i Sverige (eftersom effektiviteten är bäst). Så ska vi konkurrera är det inte bara att få till tillverkning till rimligt pris, vi behöver steppa upp vår kompetens rejält också.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp