Är personligen väldigt kluven till elbilar överlag,och hur alla argument vänds till resp ägares fördel.
Att det är en vinst för miljön är inget jag ifrågasätter,absolut inte!
Men tror att merparten som köper en elbil idag inte gör det för enbart miljön,utan endast för vinsten i den egna plånboken!
Lägre vägskatt,ladda gratis i gemensamma motorvärmarutag,ladda gratis på kommunala parkeringar osv.
Dvs "bränslekostnader" som i princip någon annan betalar.
Och laddar man "legalt" hemma i laddstolpe blir väl ändå milkostnaden mindre än med dagen skyhöga dieselpris.
Sen att man uppfattas som milöns förkämpe i grannskapet är ju fint,men huvudmålet är att man själv sparar pengar!!
Men cynisk som jag är,tror jag aldrig staten skulle släppa intäkterna från bränsleskatten....minskar intäkterna från bensin/diesel måste kulorna in på annat håll....summan ska vara konstant!
Först får dom alla köpa elbil,subventioner och andra lockmedel.....sen kommer typ kilometerskatten tillbaka,chockhöjning av elskatten,skatt/"avgift" på att äga elstolpe osv.
Inte fan kommer det vara "billigt" för gemene man att åka elbil i framtiden,så naiv kan man inte vara och tro det?
Handlar om att kunna visa upp att Sverige minsann ligger i förgrunden i miljökampen,men kreti och pleti ska betala kalaset.
Sen lite paradox på elanvändandet....vi ska spara el då nätet inte kan leverera hur mycket som helst,(jo i min värld så har vi "elbrist" i Sverige!!)....men elbil ska alla ha,det köps konsumtionsvaror som drivs av el till höger och vänster,smarta hem ska alla ha....att kunna styra tvättmaskinen med mobilen är väl livsnödvändigt?
Dataanvändningen är enorm,allt ska styras av datorer,och alla ska jobba med datorer....som drar ström.
Att köpa elbil och säga man är miljökämpe samtidigt som hela ens liv styrs av mobiler och datorer,och man har hela sitt hem smockfullt med eldrivna prylar är ju lite ihåligt...
Har själv inte elbil,bara dieselbilar,och nästa bil vi köper inom det närmaste blir nog diesel det med.
Försöker spara el,eller rättare sagt bara använda det jag behöver,men jagar inte kW hit och dit....det som går åt,det går åt,inget jag egentligen bryr mej om.
Självklart...om elpriset sticker till typ 10 spänn per kW får man väl börja tänka på om svarven ska startas egentligen....för jag är som alla andra,när min plånbok blir lidande reagerar jag,men först då kanske.?