[Din bikt] Trimma din vikt till 2026 (2025, 2024, 2023 2022)

3 kg ned håller i sig...tror den hoppar ned ett kilo under helgen, senast måndag.
Min frukost på havregrynsgröt, sylt och lite mjölk är en liten pusselbit, men viktigast är ändå att skippa skräpenergin. I dag fredag och under helgen blir det inget extra förutom måltiderna...känna bra att ha en plan och säga det här till sig själv. Ja, kanske lite bra mellis då...

Tips på frukost/mellis som är enkel och god, kräver följande:

En bytta/burk med havregryn med lite tillsatta russin.
En burk med skivat äpple.
Mjölk
Kanel
Vaniljproteinpulver (Whey-80)

Har man detta hemma tar det 2 min att hälla upp havregrynen i en skål, hacka två skivor med äpplen i mindre bitar och lägga på, strössla med kanel, och hälla på en vaniljshake.

Resultatet är väldigt snarlikt äppelpaj med vaniljsås, men sannolikt nyttigare. Mättar bra. Någon annan får räkna ut näringsinnehållet.

Jag har väl 10 kg att gå ner efter ett år med pappaledighet, inskolning, mellanchefsjobb, hemarbete och en massa andra ursäkter.

Vägde mig i måndags och efter två cykelrundor och lite skärpning med maten så är jag ner 1 kg, säkert vatten.

Min plan är att köra fika/godis på lördagar, sen skruva ner lite I taget för att hitta det som funkar långsiktigt. Enklast är att ta bort kvällsmålet med macka eller yoghurt. När det funkar så tänkte jag se över mina mellis på dagen. Samtidigt måste träning och jobbet funka, så det är en fin balans.

Dags att bikta mig här med. Vägde in på 100 kilo efter jul och nyår......
kommer väga mig och rapportera på fredagar då jag ligger borta på jobb på veckorna men är alltid ledig på fredagar.

Målvikt är 85 kilo till semestern typ v28.
Kör lchf och loggar allt jag äter på livsumappen. Tänker lägga mig på strax under 2000 kilocalorier per dag.
Långa morgonpromenader på helgerna. 3 st pass styrketräning plus minst 2 timmars cykel i vecka till att börja med. Nu jävlar ?

Dags att bikta mig här med. Vägde in på 100 kilo efter jul och nyår......
kommer väga mig och rapportera på fredagar då jag ligger borta på jobb på veckorna men är alltid ledig på fredagar.

Målvikt är 85 kilo till semestern typ v28.
Kör lchf och loggar allt jag äter på livsumappen. Tänker lägga mig på strax under 2000 kilocalorier per dag.
Långa morgonpromenader på helgerna. 3 st pass styrketräning plus minst 2 timmars cykel i vecka till att börja med. Nu jävlar ?
Jag körde med lchf för några år sedan. Fuskade dock lite och åt fortfarande en skiva knäckebröd till frukost, men tappade ändå 10 kg på tre månader och mådde överlag bättre än på många år.

Sedan blev det sommar och jag åkte på två veckors semester till Italien. Ridå.

Tips: byt ut yoghurten mot naturell kvarg så blir kvällsmålet top notch. Det tar ett tag att vänja sig med smakskillnaden vs yoghurt men man vänjer sig. ?
Jodå, jag har kvarg i kylen och kör 50/50 istället för ren yoghurt ibland. Men om jag inte har rört på mig på dagen så borde jag inte behöva den där tallriken yoghurt.

Annars så fyller jag på om jag tränat på kvällen.

Tränar nu rätt hårt så ibland tufft att hålla mig till 16/8 fullt ut. Kör då med sockerfri kvarg och ibland med lite müsli på om jag ska köra ett långt eller tufft pass. Fyror brukar jag dock kunna leverera på tom mage.

Är långsamt på väg neråt. Nu syd om 91. Satsar mot sub 90 i nästa vecka.

Om jag kisar lite och glädjetittar på vad vågen visar så är det minus fyra kilo sedan 27 december. Jag äter frukost, lunch, middag...lite mellis ibland.

Jag har hittat min väg, som rent krasst går ut på att skippa skräpenergin. Ja, lite mindre/bättre portioner blir det också.

Det blev halvt glas vin igår och lite chips framför tvn, fel dag helt klart, bättring till nästa vecka. Idag firar vi fruns födelsedag så idag har jag min dag med sötsaker. Vägde mig igår och ska väga mig på måndag morgon.

Nästa vecka sätter Tour de Zwift igång och jag tänkte köra, så det blir väl ett par intensiva pass per vecka och styrketräning på programmet kommande fyra veckor. Kan jag hålla med sansad med maten under tiden borde vikten gå långsamt ner.

Tränar nu rätt hårt så ibland tufft att hålla mig till 16/8 fullt ut. Kör då med sockerfri kvarg och ibland med lite müsli på om jag ska köra ett långt eller tufft pass. Fyror brukar jag dock kunna leverera på tom mage.

Är långsamt på väg neråt. Nu syd om 91. Satsar mot sub 90 i nästa vecka.
En tanke Oscar, om frukost är ditt skäl att leva, kan du inte skippa ett annat mål? Klra frukost och lunch kanske?

En tanke Oscar, om frukost är ditt skäl att leva, kan du inte skippa ett annat mål? Klra frukost och lunch kanske?
Har en bas i att käka lunch och middag under 8 timmar. Oftast enklare att få samman med familjeliv och annat. Kroppen skriker ofta efter käk på morgonen men en kopp espresso med en dl skummad havremjölk (utan socker) brukar stilla värsta hungern.

Idag med fyror på förmiddagen tog jag dock ett ägg och knäckebröd efter hundrundan och innan infernot på trainern.

Skulle jag steka en annan måltid blir det lunchen. Den ersätts ibland med sockerfri och kalorifattig kvarg som mättar bra. Annars ofta soppa till lunch.

Dagens bikt: En semla…

Jag har också tagit tag i vikten. Efter alldeles för mycket öl, vin, chips, godis och mycket mat så ryckte jag i handbromsen i måndags. Lite mindre mat, inget småätande eller alkohol. Inget extrem eller konstigt. Vägde in på 69 kg i måndags morse. Målet är att gå ner 5 kilo innan våren. Inget att bikta än förutom några vinegum under ett tretimmars Zwiftpass idag.

Jag har också tagit tag i vikten. Efter alldeles för mycket öl, vin, chips, godis och mycket mat så ryckte jag i handbromsen i måndags. Lite mindre mat, inget småätande eller alkohol. Inget extrem eller konstigt. Vägde in på 69 kg i måndags morse. Målet är att gå ner 5 kilo innan våren. Inget att bikta än förutom några vinegum under ett tretimmars Zwiftpass idag.
Det viktigaste för att planen ska funka är att den ska vara realistisk. Dessutom ska man inte hänga läpp för att det inte händer någonting enligt vågen, eller att man åker på bakslag och svullar något onyttigt. Det är det långsiktiga som betyder någonting.

Jag väger mig varje dag...och har en avstämning varje måndag. Blir den andra avstämningen nu på måndag...och jag går alltså in på den tredje veckan då.

Nedan viktkurva el +/- 1 kg, då jag inte har en noggrann våg. Dagens vikt kunde kanske vara 89,5 kg, men det blev 89...för att jag kan :-)

Det kanske hoppar upp till 90 kg i morgon...då får det väl göra det. Kurvans lutning är bra...

Det här med taktik och så, och hur man tacklar motgångar likaså. För mig var det att "Nu får det vara nog!
Skärmbild 2022-01-08 184413.png

Efter en dryg månad med hosta, allmänt opigg, sjuka barn och så en frossarjul ovanpå det, så börjar det äntligen släppa lite. Skidåkning, skippade fikor, snöskottning, styrketräning och så mer normal storlek på portionerna har gjort att drygt hälften av de tre julkilona försvunnit. Siktar fortfarande på 66 kg innan randopremiär 2022.

Måndag är här.
Jag är kvar på 91 (-3) efter ganska hård trängsvecka. Svårt att hålla igen på käket när man har ett ordentligt effektuttag. Igår bonkade jag på vinterdistansen. Hoppas på rekyl nu i veckan. Mot helgen får jag käka upp mig.

Ge er inte en tum, bara gradvis.

Jag hade gått ner 1 kilo från förra veckan. Trodde att det skulle vara mer men jag tror som Fjärdebrunn att det kommer ta fart den här veckan. Fick ihop 12 timmar cykling under veckan och siktar på detsamma den här. Mest glad över att jag har hållit mig enligt plan. Målet är att hålla mig från vin och öl tills jag väger 64,9 kg. Startade på 69 för en vecka sen och kommer inte svälta mig bara för att få dricka vin. Det får jag ta till som ett sista knep om det tar för lång tid. :D

Jag är ner 2,3 kg sedan förra tisdagen trots firande av födelsedag i lördags och några pepparkakor efter cyklingen igår, räknar att det är enbart vätska efter tömda glykogendepåer i nedgången. Nu börjar det tråkiga, att hålla i.

Fick några bra cykelrundor i veckan som gick, det kommer inte att gå lika enkelt denna veckan när jag jobbar igen.

Legat sjuk hela helgen, så blev väl lite godis och McDonalds

Men 84,7 kg, minus 1,3 kg, fast kanske mest vätska när man legat med feber?

(Host host... Jag försöker slinka in lite obemärkt, som om jag inte bara hade läst denna tråd i flera veckor, utan även redan varit en del av de som biktat sig inför trimningen... vem jag nu vill lura, mig själv antar jag... Skärp mig!)

64,5-65,5 kg (variation på vägning varje vecka en lång period nu) ska till 62, och 82 cm midja ska ner under 80 (drygt 50-åring vanlig tantkropp på 174 cm som för tillfället mest bara motionerar i form av mellanmjölks-tempo-löpning och vardagsrörelse).

Nu får det vara slut på tröst- och tristess-ätande och skylla på pandemi och hemifrånjobb. Helt ärligt tar jag ju med eller skaffar saker att mumsa på när jag jobbar på jobbet också, för tristessen med att sitta i Teamsmöte efter Teamsmöte skiljer sig ju inte så mycket beroende på av var skrivbordsstolen står.
Dags att ta tag i sig själv med lite karaktär och bättre vanor!
Ska köra min tidigare version av kaloriunderskott typ 5:2, för mig var energiintaget utspritt över 3 måltider per 2-dag en bra version (16:8 eller inget med kalorier efter kl 18 på söndag-torsdag är kanske en intressant komplettering ändå, får se hur det funkar kombinerat med sluttid på arbetsdagen). Fler lugna långtids-löppass (över en timme iaf) per månad, få till ett löppass per vecka med högre intensitet, när omständigheterna tillåter (behöver lämna blod var 6-8:e vecka pga en genetisk defekt, hemokromatos, som bygger ohälsosam järndepå i levern om man inte "resettas" regelbundet via blodgivning). Och "bara gör" på kvällspromenad om inget annat behöver göras, istället för slött soff-surf-häng.

Tack för alla tips och delade erfarenheter och bikter! Mycket inspirerande!

Jag tycker det är väldigt få här som använder styrketräning som approach för gå ner i vikt? Även om passet bara är 45 minuten så fortsätter ju de trötta musklerna bränna fett i förhöjt tempo senare på kvällen när man sitter och käkar glass framför datorn?

Målet är att hålla mig från vin och öl tills jag väger 64,9 kg.

Ovanstående är det tunga artilleriet.

Jag tänkte köra en variant av det som innebär lite mindre späkande. Dricka öl en helgkväll istället för två; att då istället dricka en öl istället för två, och då ta en folköl istället för en starköl. Summa summarum blir förhoppningsvis lite mindre ölkalorier.

Mitt personliga problem är annars att jag går plus kalorimässigt på träningsdagar. Kör man ett pass måste man ju "belöna sig" med godis, bira, salta nötter etc etc. För mig är detta det svåra att hålla sig ifrån.

Nej inga mirakel - enligt länken verkar det främst ske i början av ”lyftarkarriären” tolkar jag det som:

”Det är därför möjligt att den stora höjningen i EPOC delvis kan förklaras av en ordentligt förhöjd proteinsyntes. Effekten från styrketräning på proteinsyntesen minskar dock allt eftersom man blir mer vältränad (5).”

Ja, eller byta fettvikt mot muskelvikt. Tränar man styrka kan det vara klokt att mäta sig med måttband istället för att väga sig. För mig brukar vågen stå relativt stilla under en rätt lång period om jag börjar träna/höjer mängden samtidigt som jag skärper till maten.

Jag tycker det är väldigt få här som använder styrketräning som approach för gå ner i vikt? Även om passet bara är 45 minuten så fortsätter ju de trötta musklerna bränna fett i förhöjt tempo senare på kvällen när man sitter och käkar glass framför datorn?
Att träna för att gå ned i vikt har en nackdel...man vill äta mer, så man får ha lite koll på energiintaget. Jag minns när jag körde Vasaloppet för många år sedan så gick jag ned i vikt, men det var riktigt slitsamt...

Kombinationen träna/äta bättre är naturligtvis bäst. Sedan kan man bygga muskler och gå ned i fettvikt såklart. Det här kan man prata mycket om. Strategier och sätt att göra en viss sak på "rätt sätt". När jag utbildade mig till personlig tränare så pratade vi mycket om det här med balansen mellan olika saker.

Frågan är vad som är rätt? Jag tycker om att träna och om jag mår bra och äter bra så går jag ned i vikt om jag vill det. På samma sätt så bygger jag uthålliga benmuskler om jag cyklar. Jag tänker inte på vikten direkt när jag cyklar, annat än att det är dökilo att släpa på när jag ska uppför en backe. Det kommer bli superintressant att se hur klättringarna går med en 79 kg´s kropp mot en 93 kg´s kropp. I april får jag svaret. Jag har lite pulsvärden mm att snegla tillbaka på, fast då vägde jag kanske 85 kg, och inte 93 kg vilket var startvikten 27 december.

Angående att käka glass framför datorn när man har tänkt sig att gå ned i vikt tycker jag låter kontraproduktivt.

Ovanstående är det tunga artilleriet.

Jag tänkte köra en variant av det som innebär lite mindre späkande. Dricka öl en helgkväll istället för två; att då istället dricka en öl istället för två, och då ta en folköl istället för en starköl. Summa summarum blir förhoppningsvis lite mindre ölkalorier.

Mitt personliga problem är annars att jag går plus kalorimässigt på träningsdagar. Kör man ett pass måste man ju "belöna sig" med godis, bira, salta nötter etc etc. För mig är detta det svåra att hålla sig ifrån.
Jag tycker att det här med att belöna sig är så intressant. Det är egentligen bara ett sätt att för sig själv rättfärdiga ett intag av onödiga kalorier. Jag har tränat...alltså får jag ta det där onyttiga.

Det är mycket roligare att tänka att man har tränat och bränt lite krut...sedan unna sig någonting för att det är gott. Det går inte att lura samvetet genom att "belöna sig". Det går att rättfärdiga vad som helst på detta sätt.

Avslutningsvis i detta inlägg vill jag säga att det går att avstå från godsaker om man bestämt sig. man vet när man har bestämt sig och man vet definitivt när man har bestämt sig att "jag börjar på måndag...igen. Denna gång har jag bestämt mig (igen)"

Om man verkligen har bestämt sig så ser man målet, man har en plan, delmål, firar delmålen mm. Det är på riktigt, och inte omstart på omstart.

Jag har startat om många gånger, men inaff is inaff...jag har bestämt mig och ser mig stå vid pärleporten och knackar på. Pärleporten är alltså den sista mars, när jag gått ned 14 kg och väger 79 kg. Det som gör att jag lyckas är att jag har fått en omstart, på flera sätt. "Nytt hjärta", nytt jobb, har tröttnat på att köpa kläder i allt större storlekar, trött på min dubbelhaka, trött på att magen är i vägen...

Man vet när man har bestämt sig.

Kämpa på där ute!

Jag tycker att det här med att belöna sig är så intressant. Det är egentligen bara ett sätt att för sig själv rättfärdiga ett intag av onödiga kalorier. Jag har tränat...alltså får jag ta det där onyttiga.

Det är mycket roligare att tänka att man har tränat och bränt lite krut...sedan unna sig någonting för att det är gott. Det går inte att lura samvetet genom att "belöna sig". Det går att rättfärdiga vad som helst på detta sätt.

Avslutningsvis i detta inlägg vill jag säga att det går att avstå från godsaker om man bestämt sig. man vet när man har bestämt sig och man vet definitivt när man har bestämt sig att "jag börjar på måndag...igen. Denna gång har jag bestämt mig (igen)"

Om man verkligen har bestämt sig så ser man målet, man har en plan, delmål, firar delmålen mm. Det är på riktigt, och inte omstart på omstart.

Jag har startat om många gånger, men inaff is inaff...jag har bestämt mig och ser mig stå vid pärleporten och knackar på. Pärleporten är alltså den sista mars, när jag gått ned 14 kg och väger 79 kg. Det som gör att jag lyckas är att jag har fått en omstart, på flera sätt. "Nytt hjärta", nytt jobb, har tröttnat på att köpa kläder i allt större storlekar, trött på min dubbelhaka, trött på att magen är i vägen...

Man vet när man har bestämt sig.

Kämpa på där ute!

Jag tycker ofta det kan vara enklare att avstå från onyttigheter när man tränat. Inte för att jag inte är sugen, för det är jag, men jag tänker oftast att "när jag nu har ansträngt mig så vill jag inte kasta bort det genom att äta skräp".
För tillfället ligger jag dock fortfarande i startgroparna så den där automatiska motivationen har inte riktigt infunnit sig ännu, men den finns där i bakgrunden.

Gällande styrketräning för att gå ner i vikt kan jag nämna att jag gick upp två kilo i december och det enda jag gjort annorlunda är att jag varit på gymmet 2-3 ggr / vecka under månaden. Lite nedslående, men jag vet att det kan vara så precis i början så jag försöker tänka långsiktigt och bara köra vidare. HTFU gaddämmit!

Jag blir också vrålhungrig en stund efter hårda och långa pass.

Har börjat dämpa och hantera det med en halv proteinkaka innan dusch och ev cykeltvätt så blir glufsandet lite mer balanserat…

Ett tips kan vara att köra sportdryck blandat med proteinpulver under passet, när jag gör det blir jag inte alls lika hungrig efteråt.

Ett tips kan vara att köra sportdryck blandat med proteinpulver under passet, när jag gör det blir jag inte alls lika hungrig efteråt.
För brukade jag, på @johrn recept, blanda cashewnötter/jordnötter, russin och sojabönor i påse för långa skogsrundor. Mättade och piggade upp.

Jag har, för länge sedan, fångat upp att protein har en hämmande effekt på kolhydratupptaget under hård belastning. Saknar dock källa på det.

Nu är det 2022... Tänkte ändå dela med mig. Har försökt uppskatta kaloriintaget med gissning av gram och Fatsecret sen början av Oktober. Har siktat på 500 kcal underskott per dag men nog haft mer än så. Har slarvat över jul men ska komma in i rutinerna igen nu. Vräker i mig sallad och volym men äter allt.

Bilagor

• Vikt t om 2022-01-11.JPG
    Vikt t om 2022-01-11.JPG
    16.7 KB · Besök: 143
Nu är det 2022... Tänkte ändå dela med mig. Har försökt uppskatta kaloriintaget med gissning av gram och Fatsecret sen början av Oktober. Har siktat på 500 kcal underskott per dag men nog haft mer än så. Har slarvat över jul men ska komma in i rutinerna igen nu. Vräker i mig sallad och volym men äter allt.
Bra jobbat!

För brukade jag, på @johrn recept, blanda cashewnötter/jordnötter, russin och sojabönor i påse för långa skogsrundor. Mättade och piggade upp.

Jag har, för länge sedan, fångat upp att protein har en hämmande effekt på kolhydratupptaget under hård belastning. Saknar dock källa på det.
Ingen aning, men på långrundor har jag ofta en flaska med så äckelmix av sportdryck/proteinpulver och en flaska med vatten. Sen mer snacks vid sidan av om det är flera timmar vi talar om. Jag har inte alls samma hungerkänslor i kroppen efteråt, mot när jag kör med bara vatten eller mindre mängde protein.

Har även förstått att ett tidigt intag av proteiner hjälper till med återhämtningen och skapar förutsättningar till att vara pigg på pass dagen efter. Fast det är väl en sidordnad diskussion som inte hör hemma i denna diskussionen.

Jag är nog blad det bästa på att gå upp i vikt på off season. Så fått lära mig hur man går ner i vikt och blivit rätt bra på det med. Några tips.

Håll insulinet på en jämn nivå ALLTID och något låg. Det gör du genom att.

Aldrig äta snabba kolhydratet.
Aldrig är mycket vid en och samma gång.

Tips kring mat.
1. Håll dig ifrån allt som innehåller vetemjöl och socker i större mängder.
2. Ät mat i små portioner.
3. Kör alltid mellis precis som barnen på dagis. Något litet mellan måltider, tex äpple eller lite havregrynsgröt. (då blir du aldrig vrålhungrig så lättare att äta lite.
4. Ät aldrig sent, på kvällen och när du lägger dig kan inte kroppen hålla hålla nera insulinet lika effektivt om du har mat att smälta.
5. Tänka gärna lite mer protein, ägg och kyckling är ju grymt. (ren LCHF är inte så bra för oss som tärnar hårt om du ska upp i lite pulszoner)

Tips krig träning
1. Försök på till långa pass, är tyvärr lite svårare på vintern. Ät pyttelite kolhydratet (egen tolkning men gå gärna snålt på kålisar men tillför lite på långpassen då det gör att kroppen våga förbränna och inte går i svarsläge) typ en banan varannan timmer. Det gör oxå att du inte trycker i dig mat när du kommer hem.
2. Kör gärna något 5-6h pass i veckan, bränner som fan. Låg Z2 zon.
3. Sikta på många timmar i sadeln varje vecka. kalorier in minus kalorier ut. Enkle matte.

Lyckats gått ner som mest ca 1,7 kg/ vecka ihållande vecka per vecka men de är jobbigt och kostar på. Sikta på att gå ner 0,7 kg per vecka. Det gör att du kan ha riktigt bra kvalitet i träningen och få bra effekt samtidigt som du går ner i vikt.

Går du ner för mycket med kolhydrater så ställer kroppen in sig i i försvarsläge och ändrar sin metabolism. Försöka att ät lite mer en dag i veckan. Så du känner dig mätt. Jag få ofta en märklig effekt av det och kan då gå ner i vikt fortare jämfört med att jag äter lite hela tiden. Alla funkar säkert olika men det blev en Ahaupplevelsen för mig när jag insåg det.

Nu gör vi!

Stefan

Vill man gå ner i vikt på ett effektivt och säkert sätt så räknar man kalorier.
Jag har gått ner ca: 13kg på 4månader och då har jag ätit vetemjöl, socker och druckit alkohol (inte mycket men ändå).
Jag har även gått upp i muskelmassa/styrka.

Mitt mål var/är att hitta något som jag kan leva efter och inte behöva krångla för mycket, helt enkelt få in bättre vanor där man inte äter mer än vad man behöver och framförallt inte frossar i godsaker.

Håll inte på att tänka att man ska köra vissa typer av träning för att bränna kcal osv, träna regelbundet och gör av med mer kcal än vad ni stoppar i er, svårare än så är det inte!

Nu har jag nått ca: 14% kroppsfett och kommer inte tappa vikt i samma takt som innan men det är bara att hålla i med samma upplägg så kommer jag att nå mitt mål på 12%.

Senast ändrad:
Nu efter 2 Corona år har tränings och tävlingsmotivationen sinat. Vikten stigit alltför mycket. Så nu behöver jag hitta motivation till nästa sommar.
Väger ca 91kg idag, första etappmålet är 85kg och slutdestination är 82kg.
Viktnedgången tänkte jag försöka med mindre skräpmat och minska i på godis/socker.
Träningsmotivationen är väldigt låg för tillfället. Smarttrainern och Zwift hjälper lite men överlag har jag väldigt svårt att motivera mig.
Perfekt skidväder men det lockar inte alls. Cyklingen känns som att en längre paus lockar mer.
Tips på hur man hittar motivationen tages emot med öppna armar.

Jag är inte där än, men vill ändå bikta mig lite innan det är dags på riktigt. Förhoppningen var att jag skulle sätta igång igår men en riktig mancold satte stopp för det. När jag tampats klart med den så kör jag igång.

Till skillnad mot många andra så kommer jag inte att använda mig av konditionsträning som medel för viktnedgång. Jag har passerat 50 för några år sedan och har stort fokus på hälsan. Men det utesluter inte att jag önskar mig att kunna prestera bättre. Med tanke på ålder och mina leder av mjukost behöver jag prioritera vilka aktiviteter jag gör.

Jag har tidigare använt mig av Lifesum för att få i mig tillräckligt men inte för mycket, det är planen nu också. Jag utesluter egentligen inget från min kost, men jag har några regler jag följer:
  • Proteinintag på drygt 2 g/kg kroppsvikt
  • Fett minst 30 E%, varav mättat fett max 10 E%
  • Proteinintaget försöker jag hålla till maximalt 5 timmar mellan tillfällena, övriga makronutrienter är det inte lika noga med.
  • Maximalt 500 kcal underskott per dag, mot slutet ligger jag på endast 100 - 200 kcal i underskott
  • I övrigt försöker jag följa råden från livsmedelsverket, undviker t.ex. rött kött (men jag utesluter det inte helt, men nästan)
  • Jag försöker beräkna kaloriförbrukningen för varje träningspass för att kompensera dem med energiintag så att underskottet inte blir för stort. Men det gäller även långpromenader etc.
Vad det gäller träning så kommer fokus vara på styrketräning/rehab. Jag kör 4 pass per vecka á ca 1:20 - 1:30. Då kör jag igenom kroppen 2 ggr/vecka. Utöver det cyklar jag lite. Förhoppningen är att jag ska cykla 2-3 gånger i veckan. Men det blir inga långa pass utan totalt handlar det om maximalt 3,5 timmar.

Jag följer upp genom att väga mig dagligen och att mäta midjemått och fettmätning med en enkel kaliper en gång per vecka. Jag följer även upp under alla mina styrkepass att jag inte börjar tappa styrka och därmed förmodligen även muskelmassa. Gör jag det så kommer jag att justera kaloriintaget uppåt. Just muskelmassan är det viktigaste för mig att jag kan bibehålla så långt det går framöver (mitt viktigaste pensionssparande). Hälsoeffekterna och den ökningen av livskvalitet det innebär gör det mödan värt.

Med tanke på ett så litet kaloriunderskott jag behöver ligga på kommer detta inte att vara någon snabbfix. Men jag ger mig fram till semestern på mig och hoppas att jag inte trillar dit för många gånger på vägen. Startvikten just nu är 79,1 kg fördelat på 178 cm. Jag har inget slutmål. Det är något som jag/man behöver känna efter.

Tillbaka
Topp