Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Enklast är att ta bort kvällsmålet med macka eller yoghurt
Jag körde med lchf för några år sedan. Fuskade dock lite och åt fortfarande en skiva knäckebröd till frukost, men tappade ändå 10 kg på tre månader och mådde överlag bättre än på många år.Dags att bikta mig här med. Vägde in på 100 kilo efter jul och nyår......
kommer väga mig och rapportera på fredagar då jag ligger borta på jobb på veckorna men är alltid ledig på fredagar.
Målvikt är 85 kilo till semestern typ v28.
Kör lchf och loggar allt jag äter på livsumappen. Tänker lägga mig på strax under 2000 kilocalorier per dag.
Långa morgonpromenader på helgerna. 3 st pass styrketräning plus minst 2 timmars cykel i vecka till att börja med. Nu jävlar ?
Jodå, jag har kvarg i kylen och kör 50/50 istället för ren yoghurt ibland. Men om jag inte har rört på mig på dagen så borde jag inte behöva den där tallriken yoghurt.Tips: byt ut yoghurten mot naturell kvarg så blir kvällsmålet top notch. Det tar ett tag att vänja sig med smakskillnaden vs yoghurt men man vänjer sig. ?
En tanke Oscar, om frukost är ditt skäl att leva, kan du inte skippa ett annat mål? Klra frukost och lunch kanske?Tränar nu rätt hårt så ibland tufft att hålla mig till 16/8 fullt ut. Kör då med sockerfri kvarg och ibland med lite müsli på om jag ska köra ett långt eller tufft pass. Fyror brukar jag dock kunna leverera på tom mage.
Är långsamt på väg neråt. Nu syd om 91. Satsar mot sub 90 i nästa vecka.
Har en bas i att käka lunch och middag under 8 timmar. Oftast enklare att få samman med familjeliv och annat. Kroppen skriker ofta efter käk på morgonen men en kopp espresso med en dl skummad havremjölk (utan socker) brukar stilla värsta hungern.En tanke Oscar, om frukost är ditt skäl att leva, kan du inte skippa ett annat mål? Klra frukost och lunch kanske?
Det viktigaste för att planen ska funka är att den ska vara realistisk. Dessutom ska man inte hänga läpp för att det inte händer någonting enligt vågen, eller att man åker på bakslag och svullar något onyttigt. Det är det långsiktiga som betyder någonting.Jag har också tagit tag i vikten. Efter alldeles för mycket öl, vin, chips, godis och mycket mat så ryckte jag i handbromsen i måndags. Lite mindre mat, inget småätande eller alkohol. Inget extrem eller konstigt. Vägde in på 69 kg i måndags morse. Målet är att gå ner 5 kilo innan våren. Inget att bikta än förutom några vinegum under ett tretimmars Zwiftpass idag.
Målet är att hålla mig från vin och öl tills jag väger 64,9 kg.
Inte särskilt mycket dock: https://traningslara.se/begreppet-epoc-och-efterforbranning-fran-fysisk-anstrangning/Jag tycker det är väldigt få här som använder styrketräning som approach för gå ner i vikt? Även om passet bara är 45 minuten så fortsätter ju de trötta musklerna bränna fett i förhöjt tempo senare på kvällen när man sitter och käkar glass framför datorn?
Nej inga mirakel - enligt länken verkar det främst ske i början av ”lyftarkarriären” tolkar jag det som:
Att träna för att gå ned i vikt har en nackdel...man vill äta mer, så man får ha lite koll på energiintaget. Jag minns när jag körde Vasaloppet för många år sedan så gick jag ned i vikt, men det var riktigt slitsamt...Jag tycker det är väldigt få här som använder styrketräning som approach för gå ner i vikt? Även om passet bara är 45 minuten så fortsätter ju de trötta musklerna bränna fett i förhöjt tempo senare på kvällen när man sitter och käkar glass framför datorn?
Jag tycker att det här med att belöna sig är så intressant. Det är egentligen bara ett sätt att för sig själv rättfärdiga ett intag av onödiga kalorier. Jag har tränat...alltså får jag ta det där onyttiga.Ovanstående är det tunga artilleriet.
Jag tänkte köra en variant av det som innebär lite mindre späkande. Dricka öl en helgkväll istället för två; att då istället dricka en öl istället för två, och då ta en folköl istället för en starköl. Summa summarum blir förhoppningsvis lite mindre ölkalorier.
Mitt personliga problem är annars att jag går plus kalorimässigt på träningsdagar. Kör man ett pass måste man ju "belöna sig" med godis, bira, salta nötter etc etc. För mig är detta det svåra att hålla sig ifrån.
Jag tycker att det här med att belöna sig är så intressant. Det är egentligen bara ett sätt att för sig själv rättfärdiga ett intag av onödiga kalorier. Jag har tränat...alltså får jag ta det där onyttiga.
Det är mycket roligare att tänka att man har tränat och bränt lite krut...sedan unna sig någonting för att det är gott. Det går inte att lura samvetet genom att "belöna sig". Det går att rättfärdiga vad som helst på detta sätt.
Avslutningsvis i detta inlägg vill jag säga att det går att avstå från godsaker om man bestämt sig. man vet när man har bestämt sig och man vet definitivt när man har bestämt sig att "jag börjar på måndag...igen. Denna gång har jag bestämt mig (igen)"
Om man verkligen har bestämt sig så ser man målet, man har en plan, delmål, firar delmålen mm. Det är på riktigt, och inte omstart på omstart.
Jag har startat om många gånger, men inaff is inaff...jag har bestämt mig och ser mig stå vid pärleporten och knackar på. Pärleporten är alltså den sista mars, när jag gått ned 14 kg och väger 79 kg. Det som gör att jag lyckas är att jag har fått en omstart, på flera sätt. "Nytt hjärta", nytt jobb, har tröttnat på att köpa kläder i allt större storlekar, trött på min dubbelhaka, trött på att magen är i vägen...
Man vet när man har bestämt sig.
Kämpa på där ute!
För brukade jag, på @johrn recept, blanda cashewnötter/jordnötter, russin och sojabönor i påse för långa skogsrundor. Mättade och piggade upp.Ett tips kan vara att köra sportdryck blandat med proteinpulver under passet, när jag gör det blir jag inte alls lika hungrig efteråt.
Bra jobbat!Nu är det 2022... Tänkte ändå dela med mig. Har försökt uppskatta kaloriintaget med gissning av gram och Fatsecret sen början av Oktober. Har siktat på 500 kcal underskott per dag men nog haft mer än så. Har slarvat över jul men ska komma in i rutinerna igen nu. Vräker i mig sallad och volym men äter allt.
Ingen aning, men på långrundor har jag ofta en flaska med så äckelmix av sportdryck/proteinpulver och en flaska med vatten. Sen mer snacks vid sidan av om det är flera timmar vi talar om. Jag har inte alls samma hungerkänslor i kroppen efteråt, mot när jag kör med bara vatten eller mindre mängde protein.För brukade jag, på @johrn recept, blanda cashewnötter/jordnötter, russin och sojabönor i påse för långa skogsrundor. Mättade och piggade upp.
Jag har, för länge sedan, fångat upp att protein har en hämmande effekt på kolhydratupptaget under hård belastning. Saknar dock källa på det.