[Bildgåta] Skospår i snön

Atakua

Aktiv medlem
Efter nattens snöfall var jag först som cyklade på en cykelstig i morse. Det var uppenbart eftersom snön var orörd.

Nja, inte helt sant: någon har gått på stigen för 1-4 timmar sedan. Enligt mina observationer var hela 18 km rutten besökt av samma person. Konstigt! Just den rutten är inte särskilt populär hos gående. Skospåret slingrade oavbrutet genom samtliga cykelhinder. Det vandrade aldrig ifrån rutten.

Vad förvånar mig ytterligare är skomönstret (se bilderna nedan). Först trodde jag att det tillhörde FiveTen, men efter noggrannare inspektion visade det sig fel. Sulans mönster liknar inte heller de mönster som skapas av vandringsskor eller löparskor.

Kanske kan någon lösa gåtan åt mig?

1. Hör skospår till en cykelsko eller har jag gissat det fel?
2. Av vilket märke är sko?
3. Varför behövde någon vandra på cykelstig i sådana oframkomliga förhållanden? Det finns ju gott om spår för gående och löpare i området.

IMG_20220108_114144.jpg

IMG_20220108_114152.jpg
IMG_20220108_114223.jpg

Ytterligare observationer:

1. Skospåret var ensamt. Varken andra människor, cyklar eller djur följde längs med det.
2. Den person som lämnade spåret sprang inte utan mestadels gick, enligt min erfarenhet i spårläsning. Annars skulle enstaka avtryck ha blivit mer "suddiga".

Ytterligare observationer:

1. Skospåret var ensamt. Varken andra människor, cyklar eller djur följde längs med det.
2. Den person som lämnade spåret sprang inte utan mestadels gick, enligt min erfarenhet i spårläsning. Annars skulle enstaka avtryck ha blivit mer "suddiga".
18km gående tar ju en stund… känns som en löpare. Har tidigare haft ett par saucony skor med liknande mönster.

Jag gissar på löpare. Jämförde du steglängd med dina egna steg när du går kontra springer?
Bra idé! Men jag tror att steglängden snarare motsvarade till gångsteg än till löpsteg.

> Själv springer jag ofta mina cykelstigar på vintern. Jag misstänker att jag inte är helt ensam om det.
Jämfört med jämn gång, när man löper lämnar varje fotsteg en "svans" i snöspår. Kan inte beskriva bättre vad jag menar. Men som resultat blir spåret mer "suddigt" än här. Så beslutar jag att personen knappt sprang.

Men löpare är inte helt utesluten, och det är faktiskt den enklaste förklaringen.

Även en hyfsat rutinerad löpare kommer hålla rätt lågt tempo om hen skall springa 18 km stökig trail i snö, vilket nog innebär att rörelsemönstret påminner mer om gång än löpning.

Bra idé! Men jag tror att steglängden snarare motsvarade till gångsteg än till löpsteg.

Jämfört med jämn gång, när man löper lämnar varje fotsteg en "svans" i snöspår. Kan inte beskriva bättre vad jag menar. Men som resultat blir spåret mer "suddigt" än här. Så beslutar jag att personen knappt sprang.

Men löpare är inte helt utesluten, och det är faktiskt den enklaste förklaringen.
Skolade orienterare springer med höga fotlyft och raka, distinkta fotisättningar med tårna först. Kan det passa i spåret? Man vill ju inte fastna i blåbärsriset ?

Tillbaka
Topp