Ungdomsledare se hit! Tips, tricks och idéer.

erolwi

Aktiv medlem
Hej
Jag har tagit på mig ansvaret att utbilda klubbens ungdomsledare i cyklingsteknik och söker tips och idéer. Bör ju finnas fler här på happy så jag tänkte vi kunde ha en tråd för att dela inspiration.

Man behöver såklart inte vara ungdomstränare för att bidra, alla bra tips är välkomna.

Det går inte ut på hur man gör det svåraste hoppet eller liknande utan det går ut på att kunna lära vidare; bra övningar och lekar, vad ska man tänka på, delmoment etc. Inte allt för sällan är ju barnen bättre än ledaren redan från början så man måste kunna instruera och ge utmanande övningar även om man kanske inte själv kan utföra dem perfekt eller kanske inte alls.

SCF gjorde ju ett försök i våras med taggen #scfteknikövningar på instagram men blev ingen stor spridning. Youtube är ju fullt av tips och tricks men inte särdeles överskådligt.

Jag började förra året med en liten samling men den är halvbra och ganska tråkig så min plan är att förbättra och utöka den. Den är tänkt att kunna användas på mobilen ute i skogen, därav formatet: https://docs.google.com/presentatio...art=false&loop=true&delayms=60000&slide=id.p1

Senast ändrad:
Ska du lära en som ska lära andra hojja eller stannar det vid att du lär en mera rutinerad på området som ska fördjupa sig?

Stå stilla på cykel (genom användning av frambroms samt att applicera tryck på pedal framåt).
Att sladda.
Lära sig vurpa. T ex att inte göra stålmannen, och bort från cykel. Har man skydd så ska man lära sig att använda skydden för att ta emot fallet - alla skydd hjälper att lindra smäll, tex istället för att försöka undvika faceplant så kan man böja huvet neråt o ta emot me hjälm.

Det finns redan några liknande tråd, men dom är korta.
Jag är ingen ungdomsledare, men ledare frågar mig ofta att cyklat med med barngrupper.

En lek som är mycket populär vid barn av alla åldrar och är en bra stabilitetsövning är den här. Man bygger en cirkel av konerna. Barn cyklar runt inom konerna och åker ut om man sätter ner foten eller kör utanför konerna medan cirkeln blir mindre och mindre. På bilden är 5 barn kvar. Sist kvar vinner. Funkar up till 15-20 barn. Den gjordes ofta som avslutning och barn vill alltid köra en gång till.

259.jpg

Senast ändrad:
En balans-/trickövning som är kul, praktisk och säkerhetsmässigt bra att lära sig är stoppies och kunna vända hojen 180g med framhjulet som axel.
1. Lära sig hantera sin frambroms och den bromskraft den kan ge
2. Coolt trick att visa upp när man väl kan sätta det för polarna
3. Extremt bra att ha i verktygslådan för stigcykling, utförscykling, xc och annat när gnarly hinder går snabbare att hantera genom att vinkla om hojen utan fotisätt

Finns ju flera som tex track stands, manuals och bunnyjumps som är roliga att lära sig och kunna.

Ska du lära en som ska lära andra hojja eller stannar det vid att du lär en mera rutinerad på området som ska fördjupa sig?
Det första. Ska hjälpa övriga ledare så att de kan instruera barnen.

Och att vara den bästa på att lära ut och vara den bästa på teknik är ju inta alls samma sak även om det hjälper. Så målet är att ge alla en samling övningar som är bra samt tips vad de ska titta efter för att coacha barnen bäst.

Jag är ingen ungdomsledare, men ledare frågar mig ofta att cyklat med med barngrupper.

En lek som är mycket populär vid barn av alla åldrar och är en bra stabilitetsövning är den här. Man bygger en cirkel av konerna. Barn cyklar runt inom konerna och åker ut om man sätter ner foten eller kör utanför konerna medan cirkeln blir mindre och mindre. På bilden är 5 barn kvar. Sist kvar vinner. Funkar up till 15-20 barn. Den gjordes ofta som avslutning och barn vill alltid köra en gång till.

Visa bilaga 532464
Vi brukar göra den med fyra vattenflaskor, det har man ju alltid med sig i gruppen.

Vi brukar göra den med fyra vattenflaskor, det har man ju alltid med sig i gruppen.
Även vi kör fyrkant istället för cirkel. Vi har i klubben utrustat alla ledare med en ryggsäck innehållandes bland annat koner vilket är super, rekommenderas. De innehåller även pump, slang, multiverktyg och förstahjälpenkit vilket är väldigt skönt att ha med sig.

Stå stilla på cykel (genom användning av frambroms samt att applicera tryck på pedal framåt).
Att sladda.
Lära sig vurpa. T ex att inte göra stålmannen, och bort från cykel. Har man skydd så ska man lära sig att använda skydden för att ta emot fallet - alla skydd hjälper att lindra smäll, tex istället för att försöka undvika faceplant så kan man böja huvet neråt o ta emot me hjälm.
Hm, lära sig ramla, den har jag inte tänkt på. Bra idé.

Visa bilaga 532464
Den där är bra! Vi kallar en liknande övning för Zombiecykling i klubben. Då går exempelvis två ledare runt som zombies inuti cirkeln och stör barnen. Sätter någon ner foten eller cyklar ut ur ringen är de ute. Brukar vara uppskattad av barnen?

Hur gör man det utan att praktisera med ev dåligt resultat?
??, ja, d e inte d lättaste. Nöta in teori. Förklara faran me fel sorts vurpning - t ex knäcka handleder om man gör stålmannen, eller att d gör ondare att landa med en pedal i höften än att kasta bort cykel i luften. Men man kan oxå visa i låga hastigheter på gräs.

Förutom det som redan nämnts gör jag följande på mina träningar.
En ledare i min förening tycker det är bra att låta barnen låsa dämparen, det kanske är bra, men det brukar bli lite tjafs att det är orättvist för alla kan inte låsa. Fast jag skulle säga att de flesta barn åker alltid med låsta dämpare för dämparna är så dåliga.
När jag var på riddarspel fångade dem ringar från hästryggen. Det tyckte jag såg kul ut och byggde ställningar för att kunna göra det med cykeln. Det kräver dock mycket administration med att sätta upp ringar hela tiden. En del barn tycker det är jättekul, andra mindre kul.
En annan övning vi har är att plocka en boll från ett bord och kasta i en hink. För de äldre barnen kan de kasta bollen till en annan, på marken eller på cykel. Det svåraste är med två bollar som man kastar samtidigt till varandra.
Ibland säger jag till deltagarna att släppa ena handen, på ett lite mer lättåkt parti.
Jag har en stock med en vippbräda över som är kul. Där lär de sig att de måste ha fart för att ta sig över.
Min favoritövning är när vi cyklar snabbt i en asfalterad nerförsbacke och sen ska de dra lite i styret för att känna vad som händer. Detta för att de ska lära sig motstyrning.
Bromsövnimgar tycker jag är viktigt för att få dem att börja använda frambromsen.
Cykla i en åtta är bra för att lära sig kurvteknik, då är det även lätt som ledare att se hur alla gör och komma med tips. Görs med fördel både på asfalt och grus och man kan variera storleken på åttan.

Visa bilaga 532464
Den har jag kört med barnen när vi har haft gruppcykling. Verkligen en favorit!

Tillbaka
Topp