(OT) Visa din elräkning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
(OT) Visa din elräkning
Tre barn och två hemmajobbande vuxna, tvättmaskin + torktumlare går varannan dag, diskmaskinen 1-2 ggr / dag. Fjärrvärme. I princip bara LED-belysning. Stadigt runt 400kWh / månad. Elbil men den laddas på annat abonnemang, ca 150 kWh/månad.

Kanske skulle börja tvätta i gemensamma tvättstugan..

(OT) Visa din elräkning
November, 1400 kWh

nätavgifter.jpg
Inkedelpris_LI.jpg

(OT) Visa din elräkning
Jag är väldigt nöjd med att efter kontroll gå in på en årsförbrukning på 13500 kWh utan att ha solceller men har lvvp och ftx. Jag har lägre förbrukning nu än jag hade utan övervåning och elbilar men med endast frånluftvärmepump. Har braskamin men använder den endast vid strömavbrott och särskilt mys, dvs ytterst sällan. Jag får tacka Älvsbyhus, Mitsubishi, Norvent och mig själv för insatsen som ger resultatet. För övrigt vill jag rädda alla djur och ha fred på jorden.

Senast ändrad:
(OT) Visa din elräkning
Jag är väldigt nöjd med att efter kontroll gå in på en årsförbrukning på 13500 kWh utan att ha solceller men har lvvp och ftx. Jag har lägre förbrukning nu än jag hade utan övervåning och elbilar men med endast frånluftvärmepump. Har braskamin men använder den endast vid strömavbrott och särskilt mys, dvs ytterst sällan. Jag får tacka Älvsbyhus, Mitsubishi, Norvent och mig själv för insatsen som ger resultatet.

Gud och Mamma då?

(OT) Visa din elräkning
Haha, det är ju löjligt. 5715 kronor. Förra året?

755 kronor.

(OT) Visa din elräkning
Men har du ngn snö öht på taket eller smälter den direkt?
(Jag har bott i ett hus med så dålig takisolering att snön smälte så att långa istappar hängde ned framför fönstren.)
Ligger snö nästan lika länge som på grannarnas tak. Vissa år får vi istappar på baksidan. Har dålig taklutning och fått veta att om vi tilläggsisolerar, så riskerar vi kondens och mögel på vinden. Måste i så fall komplettera med avfuktningsanläggning. I och med att det är ett hyffsat stort enplanshus, så blir det mycket takyta där värmen tar sig ut. Moderna treglasfönster och dörrar, så där finns inte mycket att göra. Tror enda lösningen är effektivare uppvärmning och att blunda månader som den senaste.

(OT) Visa din elräkning
Fan, hade för mig vi hade fast pris, men nej vi bytte till rörligt 2019.

Tur vi har fjärrvärme iaf...

(OT) Visa din elräkning
Haha,helt klart ett av dom bästa köp jag gjort...sålde min Abene VHF 3 fräs,och köpte den "ultimata" Sajo UF 52 Duomill:en istället,fullkittad med alla tillbehör!
Tillsammans med min gamla Storebrosvarv är det bara fantasin som sätter stopp för vad man kan göra!!?
Köpte du nytt eller begagnat?

(OT) Visa din elräkning
Jag är väldigt nöjd med att efter kontroll gå in på en årsförbrukning på 13500 kWh utan att ha solceller men har lvvp och ftx. Jag har lägre förbrukning nu än jag hade utan övervåning och elbilar men med endast frånluftvärmepump. Har braskamin men använder den endast vid strömavbrott och särskilt mys, dvs ytterst sällan. Jag får tacka Älvsbyhus, Mitsubishi, Norvent och mig själv för insatsen som ger resultatet. För övrigt vill jag rädda alla djur och ha fred på jorden.
Det är orättvist!

(OT) Visa din elräkning
December är delat då jag bytte elleverantör mitt i så jag vet inte riktigt utfallet än. Men från skekraft är det ca 1600:- + nätavgiften som kommer på kvartal. Vi värmer i dagsläget 260 kvm med bergvärme och luft/luft i garaget.

vår förbrukning är ca:
2018 15 400 kWh
2019 17 100 kWh, byggde garage 45 kvm uppvärmt + köpte uppvärmd jacuzzi som stängs av i typ Sept
2020 17 700 kWh, skaffade laddhybrid
2021 19 500 kWh, Bytte tak och sitter hemma på heltid och det måste varit kallt?...

Edit: Fick precis nätavgiften för okt-dec 5 900 kWh -> 5 000:- ?

Senast ändrad:
(OT) Visa din elräkning
Villa från 1921 på drygt 200m2 boyta, 60m2 varm källare.

El 876kr

Fjärrvärme 2800kr

Vi har cirka 21 grader inne. Eldar dock en del..

(OT) Visa din elräkning
Ja, eldar oftast i kasett/insats (eller vad det nu heter) när det är under 5+ och vi är hemma. Väldigt svårt att veta hur mycket det gör, men så klart att det hjälper. Än så länge gratis pga gratis ved. Men nästa vinter tar nog nuvarande laget slut.

(OT) Visa din elräkning
Levde i tron att mitt förra avtal var 44 öre, det var det inte, det var 25.90 för att vara exakt. Intalar mig själv att man bara kunde teckna nykundserbjudande på 12 månader, annars undrar jag varför i h-vete jag bara tecknade 12 månader.

Nåja, nu fick man decemberräkningen på förbrukningen, 189 öre/kWh... totalt 2850:- för 1183 kwh. Förra årets räkning var 434:- för 1342kWh

Nätavgiften ungefär samma i år, ca 1200:-

(OT) Visa din elräkning
Urgh! 11 000kr för december i år, förra året runt 3000 (70-talsvilla med både luftvärmepump och elelement).
12700 här inkl moms, men vi har ett spabad också som säkert kostat ett par tusen i december. Eldar ved hela dagarna, så kunde varit ännu dyrare. Luftvärmepumpen orkar inte värma mycket vid minusgrader ute.
Inte som att vi har väldigt varmt hemma heller. Bara nya vitvaror och LED-belysning. Sen har man i och för sig jobbat hemifrån hela december så då gör man av med mer el också.

(OT) Visa din elräkning
12700 här inkl moms, men vi har ett spabad också som säkert kostat ett par tusen i december. Eldar ved hela dagarna, så kunde varit ännu dyrare. Luftvärmepumpen orkar inte värma mycket vid minusgrader ute.
Inte som att vi har väldigt varmt hemma heller. Bara nya vitvaror och LED-belysning. Sen har man i och för sig jobbat hemifrån hela december så då gör man av med mer el också.
Mmm lite så att jag funderar på om ungarna minear bitcoins...

(OT) Visa din elräkning
En sak som vi som inte bor i stan (alltså inte Stockholm) lätt kan spara in på är driften av hembrännigsapparaten. Den tar ju en del el. Blir väl till att bli nykterist på gamla dar.

(OT) Visa din elräkning
Har funderat på vad tre fläktar och neo bike drar. Har gått säkert 50 timmar i december...
Där kan jag inte heller spara något. Min direktdrivna Turbo Muin är inte kopplad till något uttag och går bara på kalorier (som dock också kostar, men inte på elräkningen)

(OT) Visa din elräkning
Körde ett 200k lopp i mitten av December. Riktigt träligt var det men att tänka på el-räkningen gav ändå lite motivation mot slutet

(OT) Visa din elräkning
Att man inte kan dra nytta av de W man stoppar in i trainern är katastrof i dessa tider. Fläkten jag har är på 60w, den lilla TVn jag har verkar dra 38w och sen lite ström på laptop och trainern i sig. Nog fan skall man klara av att vara självförsörjande här. Senaste passet på 55 min hade avg power på 201w

(OT) Visa din elräkning
Att man inte kan dra nytta av de W man stoppar in i trainern är katastrof i dessa tider. Fläkten jag har är på 60w, den lilla TVn jag har verkar dra 38w och sen lite ström på laptop och trainern i sig. Nog fan skall man klara av att vara självförsörjande här. Senaste passet på 55 min hade avg power på 201w
Bygg en egen trainer av en bilgenerator.

(OT) Visa din elräkning

Den värmen man producerar på trainern stannar väl i huset? Mycket bättre än att va ute och träna på det sättet.

(OT) Visa din elräkning
Den värmen man producerar på trainern stannar väl i huset? Mycket bättre än att va ute och träna på det sättet.
Nej för fönstret måste vara öppet för att få in lite luft, fläkten placerad vid fönstret också så att extra kalluft dras in.... Men jag stänger av elementet under tiden i alla fall

(OT) Visa din elräkning
19250kr i december... 400kvm varav 300 är under renovering, putsning under hela december med brocka, värmefläkt och allt annat som hör till.

Vinner jag? :)
tror också du leder.

Jag är beredd att swisha ihop till en symbolisk öl till vinnaren av
"2021-års elfaktura för Happyiter"

(OT) Visa din elräkning
Håller 11 grader i ett litet rum bakom garaget. Brukar vara närmre 18 grader efter passet. Kanske skulle flytta alltihop till vardagsrummet.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp