(OT) Visa din elräkning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
(OT) Visa din elräkning
Tvärtom, man köper in 30% av den el man behöver med direktverkande/elpanna. Däremot behöver man ett värmesystem som kan leverera värmen till huset vilket man inte har om man har direktverkande el.
Det satt en sån där härlig oljebrännare i pannrummet innan.
Skulle kanske haft den kvar och eldat med uranpellets nu...

men...

Vi har iaf 130kvm + 130kvm inredd källare + varmgarage (värmt till frostfritt).
Vi konsumerar 14'370kWh in alles. Kanske bättre än vad jag kan läsa mig till vara genomsnittlig förbrukning per kvm i Sverige.

Jag har varit ganska obrydd om energikonsumptionen tills nu. Ska prova att höra av mig till kommunen och se om det finns något råd vi kan få därifrån gällande möjliga energibesparingar. Men det känns som det bara återstår att sänka temperaturen. Allt nedan i "checklistan" är det check på...

- bergvärmepump
- braskamin (modern och effektiv)
- tilläggsisolerad vind
- energiglasfönster till 50%, resten 2-glas
- solceller
- ny vvx för mekanisk till/frånluft och genomgånget ventilationssystem.

Men såna här råd tänker jag då inte följa

"
Om du har barn eller tonåringar hemma som gillar att stå länge i duschen kan du be dem sätta en timer för att inte fastna för länge i duschen. Lyssnar de via Spotify och har Iphone kan man t.ex ställa in ”sluta spela” när tiden går ut i stället för ett larm.
"

Så, nu har jag gnällt färdigt. Bra tråd att få gnälla i med likasinnade. Tack för att ni kanske lyssnar.
Min fru tycker att jag är tråkig när jag går på om elpriser.

(OT) Visa din elräkning
500kr 100m2 hyresrätt dec 2021. 300 kr mer än förra året. Och ja, just detta och när jag fick en ny spis på ett telefonsamtal förra månaden tillhör de ytterst få gångerna man inte avundas polarna som bor i villa/brf lika mkt.

(OT) Visa din elräkning
Det satt en sån där härlig oljebrännare i pannrummet innan.
Skulle kanske haft den kvar och eldat med uranpellets nu...

men...

Vi har iaf 130kvm + 130kvm inredd källare + varmgarage (värmt till frostfritt).
Vi konsumerar 14'370kWh in alles. Kanske bättre än vad jag kan läsa mig till vara genomsnittlig förbrukning per kvm i Sverige.

Jag har varit ganska obrydd om energikonsumptionen tills nu. Ska prova att höra av mig till kommunen och se om det finns något råd vi kan få därifrån gällande möjliga energibesparingar. Men det känns som det bara återstår att sänka temperaturen. Allt nedan i "checklistan" är det check på...

- bergvärmepump
- braskamin (modern och effektiv)
- tilläggsisolerad vind
- energiglasfönster till 50%, resten 2-glas
- solceller
- ny vvx för mekanisk till/frånluft och genomgånget ventilationssystem.

Men såna här råd tänker jag då inte följa

"
Om du har barn eller tonåringar hemma som gillar att stå länge i duschen kan du be dem sätta en timer för att inte fastna för länge i duschen. Lyssnar de via Spotify och har Iphone kan man t.ex ställa in ”sluta spela” när tiden går ut i stället för ett larm.
"

Så, nu har jag gnällt färdigt. Bra tråd att få gnälla i med likasinnade. Tack för att ni kanske lyssnar.
Min fru tycker att jag är tråkig när jag går på om elpriser.
När jag var tonåring hade min bästis enorma konflikter med sin far kring duschandet, tex minns jag att han hade lagt in en bricka mellan slang och handtag för att minska flödet, dragit åt ordentligt och gömt tänger och liknande så att sonen inte skulle kunna ta bort den igen ???

(OT) Visa din elräkning
När jag var tonåring hade min bästis enorma konflikter med sin far kring duschandet, tex minns jag att han hade lagt in en bricka mellan slang och handtag för att minska flödet, dragit åt ordentligt och gömt tänger och liknande så att sonen inte skulle kunna ta bort den igen ???
Dom där brickorna tror jag man kunde få från nån statlig myndighet eller liknande, min ingenjörsfar hade samma. Fanns i olika färg med olika flöden...?

(OT) Visa din elräkning
mm, det hade vi också.
Det finns på en del hotel i Holland. Hade långt gående planer på att ta med verkyg

(OT) Visa din elräkning
Växte upp i hus där vi både hade rätt låg inomhustemperatur och strypt flöde i duschen (plus kassa munstycken). Inga nöjesduschningar där inte. Man frös före, under och efter.

(OT) Visa din elräkning
Ja, fy fan vad kallt det var att dusha på morgonen och sen cykla i snömodden till bussen - för först lektion. Lektion 0 med start 7:30.

(OT) Visa din elräkning
Jo forvisso. Jag skulle dock föredra massor med billig och miljösnäll energi. Det vore najs liksom...

Säkert. Men framtiden är nog redan här.

Kommer fö osökt att tänka på energikrisen 1972. Då lärde sig folk att spara på all energi. Bensinransonering, lägre inomhustemp, snåla på varmvatten mm. Senare kom tilläggsisolering och andra byggnormer. Kanske inte alltid lika lyckade dock.

(OT) Visa din elräkning
Radhus i Stockholm med luftvärmepump och direktverkande el och vv-beredare. Kör bara elementen på övervåningen och värmepumpen på 22C där nere.
Men för vår del så är ju inte uppvärmningen som e värst utan med två småbarn så går ju tvättmaskin och diskmaskin mer än ofta och sen är det svårt att få dom att förstå att vi inte ska duscha i 30 minuter (gäller även sambo).
Screenshot_20220110_154437_edit_2535629959339132.jpg

(OT) Visa din elräkning
Är vi inte redo för återtåg till misärtråden?
Nej, det här är mycket mer allvarligt än vanlig simpel misär. Litet myghbett och näsblod. - Bah, störtlöjligt !

Det här berör maktspråk, fysisk bestraffning och hjärntvätt.
Det här är allvarliga grejjer !
Det här är en egen tråd.
Det här är tråden "visa din elräkning"
.

Senast ändrad:
(OT) Visa din elräkning
Asch ingen fara, Januari blir värre. Fast det är ju i alla fall miljövänligt. Jag hade säkert konsumerat upp de pengarna annars

(OT) Visa din elräkning
2012 kWh varav 440 kWh luftvärmepump på garaget. 129 m2 hus, 80 m2 garage.
198 öre/kWh rörligt. Två mil från gränsen till elområde 2. Tackar.

Senast ändrad:
(OT) Visa din elräkning
Vi får gå tillbaka till att bada jul och midsommar, vare sig det behövs eller inte.

(OT) Visa din elräkning
Fjärrvärme kanske.

Ja det finns såklart, verkar vara merparten med, i alla fall i större orter. Inte för den är helt okänslig för elpriset heller men borde vara trög och inte påverkas av toppar.

I södra Skåne gör vi fjärrvärme av att elda olja och sopor.

(OT) Visa din elräkning
När man skall flexa inför grannarna på min gata är det inte två feta bilar på uppfarten som gäller längre. Det är snarare massor med utomhusbelysning som står tänd dygnet runt. Då visar man att man är solid liksom.

Tomtar och renar och annat tingeltangel ala USA. Ser ut som skit.

(OT) Visa din elräkning
Hus från 1935,(dock inte orginal från den tiden!),145 kvm boyta,fristående uppvärmt (18 grader) garage på 75 kvm. Full maskinpark,svarv,fräs,svetsar mm som används gärna och ofta.
Direktverkande el,men luft/luftpumpar både i hus och garage. Plus brasinsats i öppna spisen,eldar man på så är murstocken det som värmer hela övervåningen och skön mysvärme på nedervånngen!

Årsförbrukning runt 16500-17000 kw/h,rörligt pris.
Helt ok förbrukning med tanke på gammal kåk,värmer 220kvm och maskiner som drar ström.

Laddar dock ingen elbil,är nog det som håller nere förbrukningen!?

2486 kw/h i December till det facila priset av 6172 spänn...men prognoserna för Januaris pris pekar på lägre,verkar vara December som (förhoppningsvis) är peaken....

(OT) Visa din elräkning
Nu damp det ner för mitt garage, 5500 kr för att värma 360kvm med två luft/luft, plus några timmar kompressor då. Med tanke på omständigheterna är jag ändå rätt nöjd, trodde det skulle vara värre.

(OT) Visa din elräkning
Vet inte riktigt hur det gick till. Hade 3,7 MWh december ett år tidigare. Misstänker att det var kallare ute samt att vi har varmare inne eftersom vi jobbar hemifrån mer. Enplansvilla på 193 kvm + fristående garage på 18 kvm med ca 10 grader. "Tyvärr" ingen pool.
Men har du ngn snö öht på taket eller smälter den direkt?
(Jag har bott i ett hus med så dålig takisolering att snön smälte så att långa istappar hängde ned framför fönstren.)

(OT) Visa din elräkning
När man skall flexa inför grannarna på min gata är det inte två feta bilar på uppfarten som gäller längre. Det är snarare massor med utomhusbelysning som står tänd dygnet runt. Då visar man att man är solid liksom.
Dörrar och fönster på vid gavel så bräcker du dem!

(OT) Visa din elräkning
Respekt ! ?
Svarv och svets - Javisst !
men har man en fräs. Då j-vlar !
???
Haha,helt klart ett av dom bästa köp jag gjort...sålde min Abene VHF 3 fräs,och köpte den "ultimata" Sajo UF 52 Duomill:en istället,fullkittad med alla tillbehör!
Tillsammans med min gamla Storebrosvarv är det bara fantasin som sätter stopp för vad man kan göra!!?

Bilagor

• 20220110_200638.jpg
    20220110_200638.jpg
    887.1 KB · Besök: 99
  • 20220110_201204.jpg
    20220110_201204.jpg
    835.1 KB · Besök: 103
(OT) Visa din elräkning
Lite avis på dom som har så låga uppvärmningskostnader, att belysning ens märks :p
Nu pratar vi naturligtvis inte om fjantiga LED-slingor från Jula. Nej riktiga slingor med 100w glödtrådslampor från ett ryskt överskottslager. Finns det någon snö kvar på tomten när de varit tända behövs det mera slingor.

(OT) Visa din elräkning
Den enda riktiga trösten i denna misär, finner jag varje gång jag attesterar gasräkningen för uppvärmningen av min arbetsplats. Drygt 109.000 kr för nov 2021. Och det är bara förbrukningen då, inte nätkostnaden. Väntar med spänning på decemberräkningen! Tänkte att jag skulle undvika att prata med chefen samma dag som den kommer.

Jag upplever det som att naturgasen har ökat i pris ännu mer än elen, men jag har inte försökt räkna på det.

(OT) Visa din elräkning
Haha,helt klart ett av dom bästa köp jag gjort...sålde min Abene VHF 3 fräs,och köpte den "ultimata" Sajo UF 52 Duomill:en istället,fullkittad med alla tillbehör!
Tillsammans med min gamla Storebrosvarv är det bara fantasin som sätter stopp för vad man kan göra!!?
Manligare än 3D-skrivare åtminstone...

(OT) Visa din elräkning
Den enda riktiga trösten i denna misär, finner jag varje gång jag attesterar gasräkningen för uppvärmningen av min arbetsplats. Drygt 109.000 kr för nov 2021. Och det är bara förbrukningen då, inte nätkostnaden. Väntar med spänning på decemberräkningen! Tänkte att jag skulle undvika att prata med chefen samma dag som den kommer.

Jag upplever det som att naturgasen har ökat i pris ännu mer än elen, men jag har inte försökt räkna på det.

Hade du hängd med lite i nyhetsflödet skulle du vetat att de höga elpriserna f.n. till stor del är en följd av höga gaspriser. Stor del av kontinenten och UK värms och producerar el med gas.

(OT) Visa din elräkning
Hade du hängd med lite i nyhetsflödet skulle du vetat att de höga elpriserna f.n. till stor del är en följd av höga gaspriser. Stor del av kontinenten och UK värms och producerar el med gas.
Jo hörde ju ngt om att våre käre broder Putte inte ville skruva på kranen så Fritz kunde elda. Han var väl sur för att ngn ny gasledning inte kunde tas i drift.
Där ngn stans tappade jag intresset lite.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp