(OT) Visa din elräkning
De lägre elpriserna i norr kan Hybrit råda bot på.Reflekterar tillgång och efterfrågan. Mycket el och lite folk i norr. Lite el och mycket folk i söder.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
De lägre elpriserna i norr kan Hybrit råda bot på.Reflekterar tillgång och efterfrågan. Mycket el och lite folk i norr. Lite el och mycket folk i söder.
Glöm inte Green Steel och Northvolt. LKAB bygger ju vätgasanläggningar så omställningen från pellets till svampar lär ju också driva en del ökad elkonsumption.De lägre elpriserna i norr kan Hybrit råda bot på.
Det satt en sån där härlig oljebrännare i pannrummet innan.Tvärtom, man köper in 30% av den el man behöver med direktverkande/elpanna. Däremot behöver man ett värmesystem som kan leverera värmen till huset vilket man inte har om man har direktverkande el.
När jag var tonåring hade min bästis enorma konflikter med sin far kring duschandet, tex minns jag att han hade lagt in en bricka mellan slang och handtag för att minska flödet, dragit åt ordentligt och gömt tänger och liknande så att sonen inte skulle kunna ta bort den igen ???Det satt en sån där härlig oljebrännare i pannrummet innan.
Skulle kanske haft den kvar och eldat med uranpellets nu...
men...
Vi har iaf 130kvm + 130kvm inredd källare + varmgarage (värmt till frostfritt).
Vi konsumerar 14'370kWh in alles. Kanske bättre än vad jag kan läsa mig till vara genomsnittlig förbrukning per kvm i Sverige.
Jag har varit ganska obrydd om energikonsumptionen tills nu. Ska prova att höra av mig till kommunen och se om det finns något råd vi kan få därifrån gällande möjliga energibesparingar. Men det känns som det bara återstår att sänka temperaturen. Allt nedan i "checklistan" är det check på...
- bergvärmepump
- braskamin (modern och effektiv)
- tilläggsisolerad vind
- energiglasfönster till 50%, resten 2-glas
- solceller
- ny vvx för mekanisk till/frånluft och genomgånget ventilationssystem.
Men såna här råd tänker jag då inte följa
"
Om du har barn eller tonåringar hemma som gillar att stå länge i duschen kan du be dem sätta en timer för att inte fastna för länge i duschen. Lyssnar de via Spotify och har Iphone kan man t.ex ställa in ”sluta spela” när tiden går ut i stället för ett larm.
"
Så, nu har jag gnällt färdigt. Bra tråd att få gnälla i med likasinnade. Tack för att ni kanske lyssnar.
Min fru tycker att jag är tråkig när jag går på om elpriser.
Dom där brickorna tror jag man kunde få från nån statlig myndighet eller liknande, min ingenjörsfar hade samma. Fanns i olika färg med olika flöden...?När jag var tonåring hade min bästis enorma konflikter med sin far kring duschandet, tex minns jag att han hade lagt in en bricka mellan slang och handtag för att minska flödet, dragit åt ordentligt och gömt tänger och liknande så att sonen inte skulle kunna ta bort den igen ???
Kan stämma, var under 90-talets andra hälft.Dom där brickorna tror jag man kunde få från nån statlig myndighet eller liknande, min ingenjörsfar hade samma. Fanns i olika färg med olika flöden...?
Jo forvisso. Jag skulle dock föredra massor med billig och miljösnäll energi. Det vore najs liksom...De höga elpriserna verkar åtminstone föra med sig att somliga börjar fundera på energikonsumtionen. Inte alls illa i skuggan av den pågående miljökrisen.
Jo forvisso. Jag skulle dock föredra massor med billig och miljösnäll energi. Det vore najs liksom...
Vilket vi ju hade nyss...Jo forvisso. Jag skulle dock föredra massor med billig och miljösnäll energi. Det vore najs liksom...
Nej, det här är mycket mer allvarligt än vanlig simpel misär. Litet myghbett och näsblod. - Bah, störtlöjligt !Är vi inte redo för återtåg till misärtråden?
Absolut, du hade direkt köpt stenkol och svavelhaltig tjockolja för alla pengar och eldat upp det på bakgården.Asch ingen fara, Januari blir värre. Fast det är ju i alla fall miljövänligt. Jag hade säkert konsumerat upp de pengarna annars
270kr. En av få gånger på året det är skönt att bo i hyresrätt.
Fjärrvärme kanske.Någon betalar värmen och det kommer justeras på sikt. Det är ett trögt system och hyresgästerna går nog inte vinnande ur den striden över tid.
Nä? (inte säker på att jag förstår frågan) Men jag tror att det är ovanligt att man använder direktverkande el för att koka vatten i kraftvärmeverk... (tråden handlar om fluktuerande elpriser, right?)Är fjärrvärme gratis?
Vi får gå tillbaka till att bada jul och midsommar, vare sig det behövs eller inte.När jag var tonåring hade min bästis enorma konflikter med sin far kring duschandet, tex minns jag att han hade lagt in en bricka mellan slang och handtag för att minska flödet, dragit åt ordentligt och gömt tänger och liknande så att sonen inte skulle kunna ta bort den igen ???
Lite avis på dom som har så låga uppvärmningskostnader, att belysning ens märks :pNär man skall flexa inför grannarna på min gata är det inte två feta bilar på uppfarten som gäller längre. Det är snarare massor med utomhusbelysning som står tänd dygnet runt. Då visar man att man är solid liksom.
Fjärrvärme kanske.
När man skall flexa inför grannarna på min gata är det inte två feta bilar på uppfarten som gäller längre. Det är snarare massor med utomhusbelysning som står tänd dygnet runt. Då visar man att man är solid liksom.
Full maskinpark,svarv,fräs,svetsar mm som används gärna och ofta.
Men har du ngn snö öht på taket eller smälter den direkt?Vet inte riktigt hur det gick till. Hade 3,7 MWh december ett år tidigare. Misstänker att det var kallare ute samt att vi har varmare inne eftersom vi jobbar hemifrån mer. Enplansvilla på 193 kvm + fristående garage på 18 kvm med ca 10 grader. "Tyvärr" ingen pool.
Dörrar och fönster på vid gavel så bräcker du dem!När man skall flexa inför grannarna på min gata är det inte två feta bilar på uppfarten som gäller längre. Det är snarare massor med utomhusbelysning som står tänd dygnet runt. Då visar man att man är solid liksom.
Haha,helt klart ett av dom bästa köp jag gjort...sålde min Abene VHF 3 fräs,och köpte den "ultimata" Sajo UF 52 Duomill:en istället,fullkittad med alla tillbehör!Respekt ! ?
Svarv och svets - Javisst !
men har man en fräs. Då j-vlar !
???
Haha,helt klart ett av dom bästa köp jag gjort...sålde min Abene VHF 3 fräs,och köpte den "ultimata" Sajo UF 52 Duomill:en istället,fullkittad med alla tillbehör!
Tillsammans med min gamla Storebrosvarv är det bara fantasin som sätter stopp för vad man kan göra!!?
Nu pratar vi naturligtvis inte om fjantiga LED-slingor från Jula. Nej riktiga slingor med 100w glödtrådslampor från ett ryskt överskottslager. Finns det någon snö kvar på tomten när de varit tända behövs det mera slingor.Lite avis på dom som har så låga uppvärmningskostnader, att belysning ens märks :p
Manligare än 3D-skrivare åtminstone...Haha,helt klart ett av dom bästa köp jag gjort...sålde min Abene VHF 3 fräs,och köpte den "ultimata" Sajo UF 52 Duomill:en istället,fullkittad med alla tillbehör!
Tillsammans med min gamla Storebrosvarv är det bara fantasin som sätter stopp för vad man kan göra!!?
Den enda riktiga trösten i denna misär, finner jag varje gång jag attesterar gasräkningen för uppvärmningen av min arbetsplats. Drygt 109.000 kr för nov 2021. Och det är bara förbrukningen då, inte nätkostnaden. Väntar med spänning på decemberräkningen! Tänkte att jag skulle undvika att prata med chefen samma dag som den kommer.
Jag upplever det som att naturgasen har ökat i pris ännu mer än elen, men jag har inte försökt räkna på det.
Jo hörde ju ngt om att våre käre broder Putte inte ville skruva på kranen så Fritz kunde elda. Han var väl sur för att ngn ny gasledning inte kunde tas i drift.Hade du hängd med lite i nyhetsflödet skulle du vetat att de höga elpriserna f.n. till stor del är en följd av höga gaspriser. Stor del av kontinenten och UK värms och producerar el med gas.