Lack som nötts bort på X-Caliber 9, Trek ersätter inte

så du fick inte den sympati du möjligen eftersträvade när tråden skapades.

men klart är att även om du kört med bylsiga kläder eller skydd i slipande dammiga förhållanden; att ingen vettig cykellack ska offra sig på så få timmar det rör sig om.

och att reklamationshanterarna på trek inte förstår firmans eget bästa, och ta den här skadan helt oavsett vems felet är egentligen.

vilka klåpare.

ett typexempel på att det när det gäller cyklar är fördelaktigt inte betala nyprispremien för att erhålls en garanti, utan bättre spara de pengarna och med hjälp av dessa sköta riskhanteringen på egen hand.

Förstår mig inte på skyll-dig-själv attityden här i tråden. Trek-ramen har antingen usel kvalitet på lacken eller ett fabrikationsfel. Den här sortens slitage efter 66h är inte rimligt, förutom om TS skulle ha byxor av sandpapper.

Har arbetat på återvinningscenter där jag sett otaliga helt slutkörda cyklar, men inte med liknande slitage på lacken.

Men varför ska Trek byta ut ramen? Det finns ju ingen funktionsnedsättning och alla här verkar hålla med att slitaget i sig är ovanligt (jag har haft liknande på alucykel som varit låst och gnidits mot stolpe mång ggr). Då är det väl sannolikt att Trek heller aldrig sett liknade slitage på sina ramar och därför drar slutsatsen att det är TS som orsakat det pga "onormalt slitage" eller vad de nu har för någon ursäkt.

Folk som tycker Trek gör fel här, går ni till systembolaget och försöker byta ut halvfulla vinflaskor pga av att ni fick huvudvärk av vinet också?

Jo, men självklart kan det vara fel på lacken. Är det då på ett enstaka ex så är man nog rätt körd. Det blir väl att provgnugga en skyddad yta i så fall.

En snabb sökning hittade i alla fall inget brett missnöje.

Men varför ska Trek byta ut ramen? Det finns ju ingen funktionsnedsättning och alla här verkar hålla med att slitaget i sig är ovanligt (jag har haft liknande på alucykel som varit låst och gnidits mot stolpe mång ggr). Då är det väl sannolikt att Trek heller aldrig sett liknade slitage på sina ramar och därför drar slutsatsen att det är TS som orsakat det pga "onormalt slitage" eller vad de nu har för någon ursäkt.

Folk som tycker Trek gör fel här, går ni till systembolaget och försöker byta ut halvfulla vinflaskor pga av att ni fick huvudvärk av vinet också?
Jag tycker kanske inte att Trek borde byta ut ramen direkt. MEN jag tycker vi som konsumenter borde kunna ställa krav på bättre kvalitét på dyra cyklar. Jag har sett lack som har släppt eller repats alldeles för lätt, det kunde lika gärna varit vattenfärg i sådana fall.

nej uandt vi går till systemet om vinet är korkskadat. och dom tjafsar inte.

och trek har alltså här en missnöjd kund som har rätt eller fel i sak. man visar sedan tydligt för den kunden och alla oss andra att man inte har en reklamationspolicy som går in i tveksamma fall.

missar en investering i god kundvård helt enkelt. och visar för mig och förhoppningsvis alla andra som läser tråden att trek är ett fabrikat värt att undvika.

öarna därute av icke-användare kräver inte sedan så många fler liknande ärenden för att bli sammanflytande.

vi kan titta på fabrikaten tune och cube, båda trots tidigare höga marknadsandelar och fortfarande fina produkter numera nästan exkluderade från den svenska marknaden.

på grund av som det tydligt framgått obildade tomtar när det gäller service och garantier i den lokala representationen i sverige.

Jag har vevpartier som gått i tjugo+ år och fortfarande utan slitagemärken på vevarna. Beror det på överlägsen ytbehandling? Nej, skälet är att inget legat mot och skavt. Samma med ramar, inte minsta sltage förutom på de ställen där t.ex. en vajer legat mot, där kan lacken nötas bort på ganska kort tid om det inte sitter extra skydd.

Sen är det helt klart att vissa lacker är extra tåliga, inget snack om det utan frågan här är om lacken är så pass repkänslig att det är en reklamationsfråga och det kan man i princip bara avgöra först efter ett enkelt nötningsprov lämpligen på någon skymd plats..

Nu är det väl nasarna på cykelgiganten som utalat sig inte TREK? Såg när de sålde en damcykel med el till en kärringen och sa att det var fjädern mellan ram och gaffel som höll styret stabilt och den bara höll för 25kmh.

Nu är det väl nasarna på cykelgiganten som utalat sig inte TREK? Såg när de sålde en damcykel med el till en kärringen och sa att det var fjädern mellan ram och gaffel som höll styret stabilt och den bara höll för 25kmh.
Trodde inte sådana fjädrar använts sedan första halvan av förra seklet. Där ser man, allting går i cirklar och inget nytt under solen.

De vidarebefordrade svaret de fick från Trek
Ah ok. Då så, missade det. Som sagt, jag hittar inte så mycket fler klagomål på nätet men en annan sökning hittar kanske mer. Det jag hittade var blåsor i lacken och flagnande klarlack (alla på RAIL av någin anledning). Då bör det vara en hel batch bli kass. Jag har själv bara haft problem med lack som flisar. Vet inte om det bara är dålig kval generellt eller om det också är pga problem i batchen.

dom har väl inget egenintresse av en missnöjd kund och har säkerligen bollat frågan vidare. och får de inte kostnadstäckning blir svaret gärna nej.

men även detaljisten har mycket att vinna på att få en positiv ambassadör där ute, och kan vara kloka nog att träda in.

ett enkelt och effektivt sätt att kompensera som dessutom ger klirr i kassan att kompensera eventuell kostnad är att sälja kunden en ytterligare cykel till, med en extra rabatt.

Jag tycker kanske inte att Trek borde byta ut ramen direkt. MEN jag tycker vi som konsumenter borde kunna ställa krav på bättre kvalitét på dyra cyklar. Jag har sett lack som har släppt eller repats alldeles för lätt, det kunde lika gärna varit vattenfärg i sådana fall.
Det är vi konsumenter som tycker att allt ska vara billigt och väga lite. Hade Trek pulverlackat hade den hållit men folk här hade gnällt över deras bojsänken till ramar istället. Anodisera hela skiten? Dyrt så TS hade köpt något annat istället.

Att Trek klassa som kvalitetsmärke är väl annars för att de anses vara oknussliga när det gäller fabrikationsfel? När det gäller faktiskt kvalitet är det ju annars samma massproducerade kina-skit som allt annat.

vi kan titta på fabrikaten tune och cube, båda trots tidigare höga marknadsandelar och fortfarande fina produkter numera nästan exkluderade från den svenska marknaden.
Uh cube säljs ju överallt, xxl, diverse näthandlare Alexander Kristoff allas favoritköttbulle från norge cyklar på Cube den här säsongen... det finns en negativ tråd här på happy om en person som lämnat in cykeln till annan återförsäljare än där hen köpt den. Inte förvånad att det kan gå dåligt då.

Tune har väl sen aldrig haft några vidare marknadsandelar, tror inte det hade varit någon större skillnad om återförsäljaren varit snäll mot dem som känner sig orättvist behandlade här.

jo cube har börjat lyfta sig i håret nu. vi får hoppas organisationen bakom blivit bättre.

tunes problem med sin svenska representation är välkända.

nej uandt vi går till systemet om vinet är korkskadat. och dom tjafsar inte.

och trek har alltså här en missnöjd kund som har rätt eller fel i sak. man visar sedan tydligt för den kunden och alla oss andra att man inte har en reklamationspolicy som går in i tveksamma fall.

missar en investering i god kundvård helt enkelt. och visar för mig och förhoppningsvis alla andra som läser tråden att trek är ett fabrikat värt att undvika.

öarna därute av icke-användare kräver inte sedan så många fler liknande ärenden för att bli sammanflytande.

på grund av som det tydligt framgått obildade tomtar när det gäller service och garantier i den lokala representationen i sverige.
Ja, de svarat att ”det var konstigt, så brukar det inte se ut. vi kan inte byta ut hela ramen men här är ett 1000kr presentkort” hade jag ju varit nöjd.

Fast har man ingen indikation på att det är fel på lacken kan man inte betala ut 1000 spänn för att någon skrapat hojen.
Finns ju för fan folk här som verkar ta crashade växlar på försäkringen så att lita på kunden tror jag inte är att alternativ. Sen får man nog högre upp i värdekedjan för att räkna med att det är 1000 spänn goodwill inprisat.

Ja, de svarat att ”det var konstigt, så brukar det inte se ut. vi kan inte byta ut hela ramen men här är ett 1000kr presentkort” hade jag ju varit nöjd.
Men så kan ju ingen bedriva affär. Ge bort massa pengar bara för att någons slitage är ovanligt? Det är ju som om jag skulle gå till ICA och be om en ny ost bara för att hoppbacken jag hyvlat på den gamla går åt fel håll

ja, tricket att i ett sånt här läge som näringsidkare både förbättra sin omsättning och på ett närmast gratis sätt sitt renomme är inget svårt trick. det ingår sas i grundkursen.

men det känner tydligtvis inte trek och inte cykelgiganten till.

brukar för den delen hyvla undan hoppbacken på osten först, och sedan efterhand jobba mig in mot det som var centrum av osten. då uppnås jämnare kvalitet utan en torr skorv på slutet. så vad är fel egentligen??

willys ger dubbla beloppet tillbaka på dåliga färskvaror. de har läst sin läxa.

Med tanke på att aluminiumet ser repigt ut och inte blivit glanspolerat så drar jag slutsatsen att TS byxor inte är av finaste egyptiska bomull som fladdrat lite i vinden. Nej, här är det något grövre och sannolikt smutsigt som legat emot ordentligt. Det är inte rimligt att förvänta sig att lacken skall tåla detta.

Med tanke på att aluminiumet ser repigt ut och inte blivit glanspolerat så drar jag slutsatsen att TS byxor inte är av finaste egyptiska bomull som fladdrat lite i vinden. Nej, här är det något grövre och sannolikt smutsigt som legat emot ordentligt. Det är inte rimligt att förvänta sig att lacken skall tåla detta.
Får sätta mig och fila på ett mail till Norröna och reklamera byxorna istället https://www.norrona.com/sv-SE/produkter/fjora/fjora-flex1-pants-m/

möjligen sant, men som jag ser det närmast ointressant när det gäller att bedöma utfallet av ärendet.

Drar man benen kan man göra det i en ny bil också. Redan fredag?
Det är ju alltså ditt eget handhavande som har gjort att lacken är borta. Förstår man inte det måste man sakna självinsikt å det grövsta. Det hade blivit samma sak på en Ferrari eller en pinarello dogma.
Det förstår väl alla att det inte är någon från Trek som har juckat bort lacken i smyg på nätterna. Frågan är snarare om lacken på en cykel ska tåla det TS har utsatt den för eller inte, inte vem som har nött bort den.

Äkta Happy tråd där gubbarna hackar på TS trots att hen har erkänt att hen har gjort en missbedömning i ärendet.

@stigfinnare Ser man även lika tydligt slitage efter vajrar och slang uppe vid styrhuvudet?

Åter till topic. Fullt giltig som borde få ett svar ☝️. Vajer nötning syns inte på den första bilden men borde kunna anses som avgörande om lacken är kass eller inte då det är ett av de mest utsatta ställena på ramen.

Tune har väl en lite tveksam historia av kundbemötande även internationellt, om man får tro internet. Vill minnas att vår egna Cyklist hade problem i någon byggtråd, då direkt mot Tyskland. De svenska representanterna är väl, som kais01 skriver, verifierade tomtar. Tyvärr.

Tycker folk kan slappna av. TS har rätt i att tycka att det är tveksam kvalitet på lacken (det hade jag också tyckt), han har också rätt i att kontakta återförsäljare och tillverkare med en fråga, och slutligen har han gjort rätt bedömning att han var för sent ute för att kunna driva fallet. All is well.

Tillbaka
Topp