(OT) Visa din elräkning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
(OT) Visa din elräkning
mitt privatekonomiska tips:

det är mycket smartare att minska sina behov än att försöka räkna hem olika tekniska lösningar för att upprätthålla exakt samma livsstil.

sälj/skrota elbilen, flytta till mindre boende, lägg om kosten så att ni inte behöver (lika stor) kyl och frys (mer torkad och syrad mat istället för färsk). samtidigt får ni möjlighet att gå ner i arbetstid och därmed tid och ork för att cykla mer för nytta och nöje.
I grund och botten kan jag hålla med om den inställningen. Gillar minimalism mera än maximalism. Gillar teknik men vill ändå ta bort så mycket som möjligt.
Hade man bott själv så hade valen varit enkla. Askes...

(OT) Visa din elräkning
Om man gillar sitt hus, sina bilar och färsk mat, samt har råd med det. Är det fortfarande smartare att göra sig av med det?
ja, så länge man inte går och gnäller om att man får jättestora elräkningar av att bo i sitt jättestora hus

(OT) Visa din elräkning
ja, så länge man inte går och gnäller om att man får jättestora elräkningar av att bo i sitt jättestora hus
Man måste inte bo i ett jättestort hus för att kunna ha fått en elräkning som är helt bortom det man rimligtvis hade kunnat förvänta sig då man köpte kåken.

Fast det jag tror irriterar flest mest är känslan av att vi egentligen har förutsättningar att kunna få köpa både relativt billig och miljövänlig (=mindre miljöovänlig) el i Sverige, men att det tagits en del beslut som har förstört detta. Någon jävel tjänar säkert jättemycket pengar på detta och det är förmodligen ingen fattig stackare. Lite som att man skulle höja priset på solbadande i Sahara med 200%.

(OT) Visa din elräkning
ja, att en del fortfarande har direktverkande el är ju svårt att förstå, en LLVP tjänar man ju in snabbt tex.
En luftvärmepump har väl de flesta. Tyvärr värmer det inte upp en hel kåk och det mesta av värmen stiger till övervåningen. Vi eldar hela dagarna också och har några element igång i perifera rum. Dessutom märks det tydligt att man får dra igång elementen när det blir under 5 minusgrader. Om man inte ska ha luftvärmepump i varenda rum förstås.

(OT) Visa din elräkning
Elpriset går ner. 18.4 EUR/Mwh (ca 19 öre/KWh) imorgon i SE4. Nu skall här eldas. Finland har fått igång sitt nya kärnkraftverk.

(OT) Visa din elräkning
Det är ryssarnas fel enligt energiministern. Alltid någon annans fel.
6 Mdr avsätts för kompensation till konsumenterna. Det är ju nästan exakt det Region Stockholm sparade in på sjukvården 2020...

(OT) Visa din elräkning
En luftvärmepump har väl de flesta.
Alla har ju inte det utan bara elradiatorer fortfarande läser man här och där, har själv llvp + elradiatorer vilket gav en rejäl besparing i uppvärmning, tjänade in den på mindre än två år med nära halverad förbrukning, sen är det förstås olika beroende på planlösning osv, man kan mycket väl ha två pumpar. Sen är ju llvp bara ett komplement som sagt, vid 25 minus ger den inte jättemycket ut?

(OT) Visa din elräkning
mitt privatekonomiska tips:

det är mycket smartare att minska sina behov än att försöka räkna hem olika tekniska lösningar för att upprätthålla exakt samma livsstil.

sälj/skrota elbilen, flytta till mindre boende, lägg om kosten så att ni inte behöver (lika stor) kyl och frys (mer torkad och syrad mat istället för färsk). samtidigt får ni möjlighet att gå ner i arbetstid och därmed tid och ork för att cykla mer för nytta och nöje.
Helt rätt. Det här med electricitet är bara en onödigt dyr fluga, som kommer bli omodern snart. Skaffa jordkällare, elda med ved, skjut en säl och använd sältranet till oljelampan. Sälj elbilen och spänn för hästen framför vagnen istället.
/Det var bättre förr

(OT) Visa din elräkning
Snett?
1 barn = 1 barn
Tror nog du förstår. Utbetalningar av barnbidrag till familjer med inkomster över 100 miljoner känns kanske mindre rimligt fördelningspolitiskt, även om barnbidraget utvecklats till en norm och mer ses som en rättighet än ett faktiskt bidrag med alternativkostnad.

(OT) Visa din elräkning
Helt rätt. Det här med electricitet är bara en onödigt dyr fluga, som kommer bli omodern snart. Skaffa jordkällare, elda med ved, skjut en säl och använd sältranet till oljelampan. Sälj elbilen och spänn för hästen framför vagnen istället.
/Det var bättre förr
jordkällare är bra, men tidsresor tror jag inte är ett smart privatekonomiskt tips.

(OT) Visa din elräkning
Jag har en kallvind. Det är väl hyfsat isolerat mot den, men jag har för mig att det kan bli för mycket isolering också!? Detta skulle resultera i mikrobiell påväxt och annan skit. Tanken är väl att ett visst värmeläckage upp till kallvinden är nödvändigt.
Eller så minns jag fel om hur detta skulle funka?

Jag har också hört det. Tilläggsisolerade min för några år sedan och firman som sprutade tyckte det var dumt att ta alldelses för mycket. Har för mig de rekommonderade 2-3 dm.

(OT) Visa din elräkning
Fast det är ett ovedersägligt faktum att vi inte kan leva och konsumera som vi gör om inte hela planeten ska bli kaputt, det gäller givetvis även energi i form av uppvärmning och liknande. Att påpeka det och förespråka en mer modest livsstil är inte bakåtsträvande. Snarare tvärtom.

Poolen kan ju bli en kräldjursdamm och gräsmattan potatisåker. Om en nu måste ha ett stort hus kan en inkvartera några hemlösa som hjälper till med uppvärmningen.

(OT) Visa din elräkning
Alla har ju inte det utan bara elradiatorer fortfarande läser man här och där, har själv llvp + elradiatorer vilket gav en rejäl besparing i uppvärmning, tjänade in den på mindre än två år med nära halverad förbrukning, sen är det förstås olika beroende på planlösning osv, man kan mycket väl ha två pumpar. Sen är ju llvp bara ett komplement som sagt, vid 25 minus ger den inte jättemycket ut?
Vi försöker fortfarande lära oss huset vi "nyss" köpte, labbandet hittills tyder på att llvp hjälper till med ca 20% eller så.

Förutsatt att vi fortsätter ha "halvkallt" i källaren, istället för "jättekallt" :p
Men det är visserligen mest på vintern vi räknat och jämfört, det blir lätt då man mest kommer ihåg att elförbrukningar finns :p

(OT) Visa din elräkning
Fast det är ett ovedersägligt faktum att vi inte kan leva och konsumera som vi gör om inte hela planeten ska bli kaputt, det gäller givetvis även energi i form av uppvärmning och liknande. Att påpeka det och förespråka en mer modest livsstil är inte bakåtsträvande. Snarare tvärtom.

Poolen kan ju bli en kräldjursdamm och gräsmattan potatisåker. Om en nu måste ha ett stort hus kan en inkvartera några hemlösa som hjälper till med uppvärmningen.
potatis är inflammatoriskt. och vardagsrummet är ju fullt av monstera så där får inga hemlösa plats.

(OT) Visa din elräkning
Tror nog du förstår. Utbetalningar av barnbidrag till familjer med inkomster över 100 miljoner känns kanske mindre rimligt fördelningspolitiskt, även om barnbidraget utvecklats till en norm och mer ses som en rättighet än ett faktiskt bidrag med alternativkostnad.
Jag förstår hur du tänker men vi tycker olika.
Men, att ge husägare bidrag till driften är helt perverst dåligt.
Betalar man tillbaka när värdet stiger på fastigheterna? Knappast.
Det finns redan ett fattigsystem i Sverige och dom absolut flesta behövande bor i hyresrätt.
Att subventionera folks ägda boende har alltid slagit fel och kommer alltid att göra.

(OT) Visa din elräkning
Det finns redan ett fattigsystem i Sverige och dom absolut flesta behövande bor i hyresrätt.
Att subventionera folks ägda boende har alltid slagit fel och kommer alltid att göra.
Kanske. Jag tycker ju också att detta bidrag är tveksamt (och tycker inte att det ska genomföras). Dock är jag inte säker på att det totalt sett är regressivt ur ett fördelningsperspektiv (som många verkar vara säkra på). Detta ser jag som en empirisk fråga.

(OT) Visa din elräkning
Får se om jag som förbrukat 2400kwh får 2000kr i stöd när jag totalt betalat under 3000kr i December..

(OT) Visa din elräkning
Men att årligen ta från folks egenhändigt lösta bostadsproblem i form av fastighetsskatt, oavsett hur de boendes ekonomi ser ut, det tycker man är ok?

(OT) Visa din elräkning
Det jag önskar av denna tråd, är att få tips smarta strategier för oss som enskilda elkonsumenter. Naturligtvis är det intressant att höra vilka de STORA lösningarna kan vara också, men här och nu, lite semiakut, hur skall man göra?
Du kan väl börja med Ikea Glimma som jag tipsade om redan i #85

Men man ska samtidigt inte glömma
Är du bara intresserad av den ekonomiska biten? Eller även miljö?
För åtminstone din egen inomhusmiljö riskerar att påverkas

(OT) Visa din elräkning
Jag har också hört det. Tilläggsisolerade min för några år sedan och firman som sprutade tyckte det var dumt att ta alldelses för mycket. Har för mig de rekommonderade 2-3 dm.
Minns nu att fuktläckage från badrum är ett stort problem när det gäller kallvindar! Byggde om barnens rum på ovanvåningen i höstas, och funderade då på att smyga in fuktspärr under takgipsen. Valde dock att låta bli efter att ha läst en del om det. Tror det var varningar för att om man inte får det 100% tätt, kommer den fuktiga luften att leta sig upp genom taket där det läcker och då orsaka en alltför hög fuktbelastning lokalt. Bättre då att låta det fördela sig jämt.

Har däremot installerat mekanisk utsugsfläkt i badrum och tvättstuga. Detta innebär att jag pumpar uppvärmd luft rakt ut, men jag bedömer att det är bättre än att låta den belasta inomhusluften med fukt.

• Gilla
Reactions: Bsk
(OT) Visa din elräkning
Gå OT och dra vattenräkningen då? Den har också kommit och den är åt helvete fel. Typ uppskattad mätarställning är mer än 400 kubik mer är riktig. Vad är normalt egentligen?
1641995640826.png

(OT) Visa din elräkning
Kanske. Jag tycker ju också att detta bidrag är tveksamt (och tycker inte att det ska genomföras). Dock är jag inte säker på att det totalt sett är regressivt ur ett fördelningsperspektiv (som många verkar vara säkra på). Detta ser jag som en empirisk fråga.

Det är klart att det gynnar de som har hög förbrukning. Men det finns ju t.ex en del villor som har fjärrvärme? och de allra flesta bostadsrätter har väl det. Och det är ju bara sådana som har möjlighet att ha det och bor i större orter. Sådana möjligheter finns ju inte på landet. Det är mycket snack om spabad, elbilar osv men jag tror ju att den allra största delen av elen som hushåll förbrukar går till just uppvärmning vid denna årstid. Sen kan man ju alltid säga, isolera ditt pucko, köp mindre hus osv.

(OT) Visa din elräkning
Tänker att den där Glimma-lösningen förr eller senare slutar i att huset brinner upp.

Att elda någonting öht inne utan skorsten så att det blir mer värme än ingenting är nog ganska döfött. Antingen blir det inget eller så blir man kolmonoxidförgiftat eller så.. ;)

(OT) Visa din elräkning
Gå OT och dra vattenräkningen då? Den har också kommit och den är åt helvete fel. Typ uppskattad mätarställning är mer än 400 kubik mer är riktig. Vad är normalt egentligen?
Visa bilaga 532782
"I genomsnitt har varje person i Sverige en vattenförbrukning på cirka 140 liter per dygn."
140*365=51100 liter*personer i hushållet.

(OT) Visa din elräkning
Kan installation av FTX-ventilationssystem löna sig? Har bara "dumma" lösningar nu med väggventiler och PAX-fläktar.

(OT) Visa din elräkning
Min bil drar för mycket bränsle.
Körde 2000 mil under december månad och nu så fick jag räkningen från Statoil. Vilket stöd skall jag söka för att klara av denna ekonomiska smäll?

(OT) Visa din elräkning
(OT) Visa din elräkning
"I genomsnitt har varje person i Sverige en vattenförbrukning på cirka 140 liter per dygn."
140*365=51100 liter*personer i hushållet.
Då är det jag som är normal då! Känns inte som någon brådska att få den avläst annars... skitpengar när en slår ut det

Kan installation av FTX-ventilationssystem löna sig? Har bara "dumma" lösningar nu med väggventiler och PAX-fläktar.
Skulle jag göra en större omdaning i min kåk vore det FTX med ac. Blir så helvetes varmt på sommaren. Skiter i om det sparar på vintern men att få en dräglig sovrumstemp på sommaren...

(OT) Visa din elräkning
(OT) Visa din elräkning
Ja, Stig-Björn Ljunggren uttryckte det bra i TV tidigare idag, ”de som varit duktiga och energieffektiviserat får nu subventionera dem som inte gjort det”.

Lite som sprutan? Alla får gå hem från krogen kl 23 och jobba hemifrån för att några är osolidariska.

(OT) Visa din elräkning
Jag betalade 3,05 kr/kWh totalt för november och december i år. Förra året 1,58 kr/kWh. Skulle bensinen börja kosta 35kr litern skulle det nog också gnällas en del.

(OT) Visa din elräkning
Jag betalade 3,05 kr/kWh totalt för november och december i år. Förra året 1,58 kr/kWh. Skulle bensinen börja kosta 35kr litern skulle det nog också gnällas en del.
Dieseln kostade 14kr för ett år sen och nästan 21kr nu. Det är 50% upp och är inte tillfälligt, tvärtom beräknas det fortsätta uppåt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp